Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Finns ingen relevans med den liknelsen.

Det är inte farligare eller riskablare att zippa ned filer än att göra något annat på datorn. På mina 10 år så har jag aldrig varit med om ett enda korrupt zip arkiv.
Relevansen är uppenbar.

Jo, för att om en sektor på hårddisken går sönder (vilket händer) så blir du av med en fil i filsystemet om det vill sig illa. I ditt fall blir man av med en zip-fil som innehåller 100-tals filer (enligt dig själv) i mitt fall blir jag av med en fil.

/Karl
 

BW_62

Aktiv medlem
Ett lösenord på 17 symboler ger 40 år för en multiattack och cirka 100 år för en ensam dator.

Tänk då ett lösenord på kanske 50 symboler...

Då lär det ta lite tid och datan ganska bra skyddad.
http://www.7-zip.org/
 

j2^

Aktiv medlem
Relevansen är uppenbar.

Jo, för att om en sektor på hårddisken går sönder (vilket händer) så blir du av med en fil i filsystemet om det vill sig illa. I ditt fall blir man av med en zip-fil som innehåller 100-tals filer (enligt dig själv) i mitt fall blir jag av med en fil.

/Karl
Jag har dragit den där analogin ett halvdussin gånger i tråden. Den sjunker inte in :)
 

j2^

Aktiv medlem
Ett lösenord på 17 symboler ger 40 år för en multiattack och cirka 100 år för en ensam dator.

Tänk då ett lösenord på kanske 50 symboler...

Då lär det ta lite tid och datan ganska bra skyddad.
Jag vntar fortfarande på en replik på mina kommentarer i inlägg 174 och 175.
 

j2^

Aktiv medlem
Självklart har du en backup.

Då gör det inget om zipfilen skulle bli korrupt.

Men det blir den inte i första taget och jag har aldrig varit med om det heller.
Återigen, ditt system tillför inget, förutom en ökad risk för databortfall.

Varför skulle någon välja att använda det?
 

BW_62

Aktiv medlem
Jag vntar fortfarande på en replik på mina kommentarer i inlägg 174 och 175.
Får jag fråga dig en sak?

Jag postar lite tips, inga order om att någon måste göra något.

Genast blir det rabalder och man försöker sätta dit den där kaxige BW som berömmer sina program så mycket, där de rent av kan vara farliga för att de är gratis. Inte nog med det, folk postar att de vill minsann inte packa något alls.

Men det har jag ju knappast gett några order om? Bara några små tips som fungerar för mig. Såvida inte personerna är dagisbarn så förstår de nog själva hurvida de tycker tipsen är bra eller inte.

No big deal?
 

BW_62

Aktiv medlem
Återigen, ditt system tillför inget, förutom en ökad risk för databortfall.

Varför skulle någon välja att använda det?
Det är så här enkelt. :)

Att tycker man att tipset var bra, så kan man testa.

Tycker man inte att tipset var bra, så testar man inte.

Såvida inte detta var för svårt att förstå förstås?
 

j2^

Aktiv medlem
Får jag fråga dig en sak?

Jag postar lite tips, inga order om att någon måste göra något.

Genast blir det rabalder och man försöker sätta dit den där kaxige BW som berömmer sina program så mycket, där de rent av kan vara farliga för att de är gratis. Inte nog med det, folk postar att de vill minsann inte packa något alls.

Men det har jag ju knappast gett några order om? Bara några små tips som fungerar för mig. Såvida inte personerna är dagisbarn så förstår de nog själva hurvida de tycker tipsen är bra eller inte.

No big deal?
Problemet är att väldigt få medlemmar på den här sidan har kompetensen att bedömma om ett "datortips" är bra eller inte. Ännu färre har kompetensen att förstå vilka tips som innehåller dolda risker.

Så, när någon dyler upp med dumma påståenden och ounderbyggda teorier så ser jag det lite som en tjänst att göra folk uppmärksamma på riskerna.

Du verkar, i mitt tycke, totalt inkompetent när det gäller datorer och dess användande och det faktum att du konsekvent vägrar att ge objektiva repliker på direkta frågor stärker ju knappast din sak.
 

BW_62

Aktiv medlem
Problemet är att väldigt få medlemmar på den här sidan har kompetensen att bedömma om ett "datortips" är bra eller inte. Ännu färre har kompetensen att förstå vilka tips som innehåller dolda risker.

Så, när någon dyler upp med dumma påståenden och ounderbyggda teorier så ser jag det lite som en tjänst att göra folk uppmärksamma på riskerna.

Du verkar, i mitt tycke, totalt inkompetent när det gäller datorer och dess användande och det faktum att du konsekvent vägrar att ge objektiva repliker på direkta frågor stärker ju knappast din sak.
Oj, då lever jag verkligt farligt som vågar göra såna här riskabla och farliga saker själv.

(visst låter det ganska löjligt?)
 

j2^

Aktiv medlem
Det är så här enkelt. :)

Att tycker man att tipset var bra, så kan man testa.

Tycker man inte att tipset var bra, så testar man inte.

Såvida inte detta var för svårt att förstå förstås?
Det vore bättre om du kunde ge en replik på 174 och 175 ;)
 

BW_62

Aktiv medlem
Det vore bättre om du kunde ge en replik på 174 och 175 ;)
Vet du vad?

Jag har lite svårt att ta dig på allvar. Du vill vara forumets datorviz eller nåt i den stilen. Det enda du visat upp så här långt är trångsynthet.

Jag kan helt enkelt inte ta dig på allvar. :D
 

j2^

Aktiv medlem
Vet du vad?

Jag har lite svårt att ta dig på allvar. Du vill vara forumets datorviz eller nåt i den stilen. Det enda du visat upp så här långt är trångsynthet.

Jag kan helt enkelt inte ta dig på allvar. :D
Såeee, du har ingen förklaring på varför man skulle välja krypterade arkiv istället för det som redan är inbyggt i Windows? Det är ju knappast en trångsynt fråga.
 

BW_62

Aktiv medlem
Såeee, du har ingen förklaring på varför man skulle välja krypterade arkiv istället för det som redan är inbyggt i Windows? Det är ju knappast en trångsynt fråga.
En som är allergisk mot tredjepartsprogram är svårt att inte kalla trångsynt.
 

Photosession

Aktiv medlem
För egen del så börjar jag undra vem denne BW_62 kan vara och åldern på denne individen...!
En del inlägg är rätt och slätt lite barnsliga.
Agerandet omoget och arrogant.

Det värsta är att han hårdnackat fortsätter att påskina att tipset om att komprimera filer på hårddisken är ett utmärkt tips som dessutom är helt ofarligt och oskadligt för alla som nu anammar detta.
 
ANNONS