Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
"Total comander" har ett användningsområde där den är överlägsen allt annat och där även jag använder den. Det är när man behöver köra "FTP" protokollet. T.EX. när man använder NAS-Diskar. Där använder jag den för att ladda och hämta bildfiler. Tyvärr klarar inte ens TC "Thumb nails" över FTP.
 

j2^

Aktiv medlem
"Total comander" har ett användningsområde där den är överlägsen allt annat och där även jag använder den. Det är när man behöver köra "FTP" protokollet. T.EX. när man använder NAS-Diskar. Där använder jag den för att ladda och hämta bildfiler. Tyvärr klarar inte ens TC "Thumb nails" över FTP.
Varför skulle man behöva FTP för att accessa NAS? Jo, naturligtvis KAN man göra det, men CIFS och WebDAV kanske är mer lämpat? (Nu vet jag ju förvisso inte exakt hur du använder din NAS, så det kan ju finnas en anledning till FTP)

Fast.. FTP-stöd är inbyggt i utforskaren i Windows 7, det funkar kanonsmidigt enligt mig. Vad upplever du fungerar bättre med TC än med en sådan mappning?

http://i47.tinypic.com/r86r8n.jpg
 

A.Dent

Aktiv medlem
Tycker du?

22 svartvita BMP bilder

62.1 MB ouppackade
15.3 MB nedpackade
http://www.iimmgg.com/image/93b1c6840a8252c320890f24fdfbe9f1

Då skall jag inte använda mig av den dåliga iden att packa bilder. Tack.

Gör som ni vill, jag vet hur jag gör i alla fall.

JPG ÄR redan komprimerat och ganska meningslöst att ens försöka komprimera såvida man inte vill ha bort en massa småfiler från hårddisken och placera dem i ett arkiv istället. BMP packar väldigt bra då det är helt okomprimerad bilddata.

Den enda jag lärde mig är att, posta aldrig tips samt "gratis är farligt". :)

Nu forsätter jag posta i mitt eget forum istället.
Ärligt talat trodde jag inte att NÅGON använde BNP länge. Varför använder du inte PNG som är en 24-bitars komprimerad BMP? Det ger ungefär samma besparing som att zippa dom.
Jag testade med den enda stora BMP-filen jag hade.
BMP 5626kB
PNG 2118kB
ZIP 1950kB
Fast JPG känns vida överlägset i komprimeringshänseende.
JPG 292kB (95% kvalitet)
JPG 636kB (100% kvalitet)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Varför skulle man behöva FTP för att accessa NAS? Jo, naturligtvis KAN man göra det, men CIFS och WebDAV kanske är mer lämpat? (Nu vet jag ju förvisso inte exakt hur du använder din NAS, så det kan ju finnas en anledning till FTP)

Fast.. FTP-stöd är inbyggt i utforskaren i Windows 7, det funkar kanonsmidigt enligt mig. Vad upplever du fungerar bättre med TC än med en sådan mappning?

http://i47.tinypic.com/r86r8n.jpg
Började med att mappa för ftp i utforskaren men det fungerade inte om man för ftp med inloggning. Efter en tid traslade den in sig själv. Var nu snäll och inte påstå att jag gjorde fel. Jag har en son som jobbar med sådana frågor på Microsoft och han rekommenderade då TC.
 

j2^

Aktiv medlem
Började med att mappa för ftp i utforskaren men det fungerade inte om man för ftp med inloggning. Efter en tid traslade den in sig själv. Var nu snäll och inte påstå att jag gjorde fel. Jag har en son som jobbar med sådana frågor på Microsoft och han rekommenderade då TC.
Dessvärre så måste jag påstå att ni gjorde fel.

Man anger länken enligt standardformen:

ftp://användarnamn:lösenord@serverns.namn.här/

så fungerar det utmärkt. Visserligen kan man ha synpunkter på att de inte visar ett sådant exempel i dialogen, men det är ju en annan fråga.
 

theTnT

Aktiv medlem
Länge sedan jag höll på med FTP i någon större utsträckning, men på vissa kinkiga servrar tyckte jag FileZilla var smidigare än Total Commander. Numer kör jag det lilla jag ftpar i TC.
 

theTnT

Aktiv medlem
Windows filhanterare "ger upp". Så har det inte varit på åtta år, eftersom Windows Vista ändrade det där. Så, numera är det bara drivrutiner och hårdvara som bestämmer "när något ger upp"... och det kan inte TC ändra på.
Jag (som skrev det - ;) ) var tvungen att prova. Jag gjorde en CD-skiva delvis oläsbar genom att helt enkelt repa hål på aluskiktet med en kniv, någon mm stor skada.

Med Total Commander fick jag ut 653 filer och 33 mappar. Tre filer fick jag lov att hoppa över.

Gör nu samma sak med Windows 7 och är knappt halvvägs uppe i sex filer som misslyckats.

Så tydligen kunde TC ändra på något, eller så har den kopierat korrupta filer. Men även en skadad fil är bättre än ingen fil.

Det tar så sjukt lång tid att kopiera sådant här med alla omläsningar så jag avbryter försöket, resultatet är ändå redan klart.

Windows har ändå en fördel och det är att man kan bocka i rutan "gör samma sak om det händer igen". Det klarar inte min version av TC (7.56, såg att 8.0 finns nu).
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Dessvärre så måste jag påstå att ni gjorde fel.

Man anger länken enligt standardformen:

ftp://användarnamn:lösenord@serverns.namn.här/

så fungerar det utmärkt. Visserligen kan man ha synpunkter på att de inte visar ett sådant exempel i dialogen, men det är ju en annan fråga.
Detta löser väl inte problemet? Det handlar om mappningen i utforskaren.

Jag har den mappad men hela släkten lägger sin bilder på NASen och TC hanterar den minst kunnige elegant. Via utforskaren kan minsta misstag leda till att utforskaren i W7 vägrar att släppa det felaktigt inskrivna komandot.
 

j2^

Aktiv medlem
Detta löser väl inte problemet? Det handlar om mappningen i utforskaren.

Jag har den mappad men hela släkten lägger sin bilder på NASen och TC hanterar den minst kunnige elegant. Via utforskaren kan minsta misstag leda till att utforskaren i W7 vägrar att släppa det felaktigt inskrivna komandot.
Det där är ju mappningen. Jag förstår inte vad du menar med inte släppa kommandot?
 

j2^

Aktiv medlem
Jag (som skrev det - ;) ) var tvungen att prova. Jag gjorde en CD-skiva delvis oläsbar genom att helt enkelt repa hål på aluskiktet med en kniv, någon mm stor skada.

Med Total Commander fick jag ut 653 filer och 33 mappar. Tre filer fick jag lov att hoppa över.

Gör nu samma sak med Windows 7 och är knappt halvvägs uppe i sex filer som misslyckats.

Så tydligen kunde TC ändra på något, eller så har den kopierat korrupta filer. Men även en skadad fil är bättre än ingen fil.

Det tar så sjukt lång tid att kopiera sådant här med alla omläsningar så jag avbryter försöket, resultatet är ändå redan klart.

Windows har ändå en fördel och det är att man kan bocka i rutan "gör samma sak om det händer igen". Det klarar inte min version av TC (7.56, såg att 8.0 finns nu).

Jag menade mer på det att i XP och tidigare var det hårda begränsningar i lagringssubsystemet. I Vista och senare är det upp till user space. Du väljer TC, jag väljer att tweaka registry för att göra utforskaren mer envis.

Däremot är det ju så att om drivrutinen eller hårdvaran rapporterar ett hårt fel så är ju såväl utforskaren som
TC chanslösa.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att packa bilder med ZIP är en otroligt dålig idé, går en sektor sönder på hårddisken där zip-filen är lagrad ryker med största sannolikhet en massa bilder med lite otur alla i zip-arkivet. Zip packar heller inte bättre än att komprimera ett bibliotek/disk/fil direkt i filsystemet. Det finns 0 anledningar att packa bilder med zip.

/Karl
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Underhållning :)

Tillsammans med övriga åskådare tuggar jag popcorn och följer debatten ;)

För att tillföra något i debatten så kan jag tipsa om BeyondCompare som jag använder som komplement till utforskaren då den kan jämföra mappar och filer, även deras innehåll.
 

j2^

Aktiv medlem
Ledsen men Du får nöjade Dig med att jag hade den yppersta expertisen på W7 som rådgivare. Jag mins inte alla turer längre men interaktivt var det inte och lösning på problemet saknades.
Då stämmer inte den problembeskrivning du gav, du skrev att det inte fungerade med användarnamn och lösenord.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag tror, ärligt talat, att du skrämmer bort fler personer från TC och dina andra förslag än du lyckas vinna över. Du framstår ärligt talat lite som en telefonförsäljare på sin första dag på jobbet.
Precis min uppfattning efter att ha följt tråden så här långt. BW blev medlem precis nu på FS, har inga bilder upplagda och ingenting i övrigt heller. För en datorokunnig som undertecknad gillar jag inte att få tips om mirakelprogram gratis på nätet - som dessutom gör saker och ting bättre än betalprogram. Risken är ju att man går på "försäljningssnacket" och tror att den som snackar kan sina grejer. Jag har fått råd och uppgifter av försäljare på XXX om kameraprylar som varit helt uppåt väggarna (i dessa frågor råkar jag veta en del). Så tack för dina inlägg i tråden. Du verkar ju besitta sakkunskap.

/ mvh FiCa1
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Då stämmer inte den problembeskrivning du gav, du skrev att det inte fungerade med användarnamn och lösenord.
Det stämmer visst. Jag delade ut ett lösenord när jag satte upp kontona i NASen. Om användarna gjorde en mappning med det lösenordet och sedan ändrade lösenord till eget över http så ville inte ftp-mappningen släppa det utan det krånglade på mängder av sätt. Men jag mins inte alla problem i detalj. Du påstår väl inte att jag ljuger?
 
ANNONS