Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Wratten 88A på D100
- Trådstartare jimh
- Start datum
Estethia
Aktiv medlem
87'an ger mest effekt. andra IR-filter som finns ger inte lika mycket IR-effekt. men dom är enklare att plåta med om man vill kunna se igenom dom för komponering, förstås.
mitt filter är ett gelatinfilter så det har jag satt fast på gluggens baksida. lite krångligt alltså att komponera utan filter.
men jag har "skjutit från höften" så mycket med min D100 innan, så det var inga större problem. särskilt som man hela tiden kan kolla resultatet efteråt.
87'an vet jag att jag gladeligen kan rekommendera till D100'an.
skojsigt som bara den!
D
mitt filter är ett gelatinfilter så det har jag satt fast på gluggens baksida. lite krångligt alltså att komponera utan filter.
men jag har "skjutit från höften" så mycket med min D100 innan, så det var inga större problem. särskilt som man hela tiden kan kolla resultatet efteråt.
87'an vet jag att jag gladeligen kan rekommendera till D100'an.
skojsigt som bara den!
Senast ändrad:
www.dito.se. 180 kr exkl moms. Och du behöver hållare, det finns också i deras katalog på webbplatsen.
hafz
Aktiv medlem
: )
okej..
så..sen då.. när man ska ställa in skärpan..
den ställer man in innan man sätter på filtret..det har jag insett..men jag har läst att man måste ändra skärpan sen när filtret sitter på..
jag kan ha missförstått allt men..läs själva.
http://www.kulturpool.se/hansson/tips/infra.htm
något om 0,13mm vid 50mm för att få bästa möjliga skärpa...är det något man bör tänka på?
okej..
så..sen då.. när man ska ställa in skärpan..
den ställer man in innan man sätter på filtret..det har jag insett..men jag har läst att man måste ändra skärpan sen när filtret sitter på..
jag kan ha missförstått allt men..läs själva.
http://www.kulturpool.se/hansson/tips/infra.htm
något om 0,13mm vid 50mm för att få bästa möjliga skärpa...är det något man bör tänka på?
Jo, det stämmer att ljuset fokuseras vid en annan punkt. Många fasta objektiv har en liten prick som indikerar fokus för IR-ljus. Man fokuserar först på rätt avstånd och vrider sedan ringen från det vanliga strecket till IR-pricken.
Sen sägs det att det skall gå att autofokusera och få det rätt också. Fast det blir ju knepigt om man inte ser vad man fokuserar på. Men det känns ändå som ett bra tillfälle för mig att testa att autofokusmotorn snurrar på min D100 innan garantin går ut
Sen sägs det att det skall gå att autofokusera och få det rätt också. Fast det blir ju knepigt om man inte ser vad man fokuserar på. Men det känns ändå som ett bra tillfälle för mig att testa att autofokusmotorn snurrar på min D100 innan garantin går ut
Estethia
Aktiv medlem
hoya 72 släpper in synligt ljus oxå, så jag misstänker att autofokusen kan bli lite förvirrad. men det kan kanske bero på vilket ljus som dominerar.
själv har jag alltså ett wratten gelatinfilter, så det sätter jag på baksidan av gluggen och då blir det lite svårt att ta bort-komponera-sätta dit. men eftersom jag kör digitalt tycker inte jag det är så farligt, eftersom jag kan se på displayen efteråt om hur jag ev. ska komponera om.
det filtret släpper alltså bara in infraröda strålar och det klarar autofokusen av att ställa in sig på. vilket alltså är ypperligt eftersom gluggen bryter IRljus annorlunda än det vanliga.
som Jim säger så kan det vara knepigt att veta vad man fokuserar på dock. det blir några exponeringar tills man vet.
ehum. det här är ungefär allt jag vet om digital IR fotografering. jag har plåtat IR en gång, sen har jag inte haft tid till att testa mer (känns jättejobbigt när det är IR-väder och jag måste sitta inne och träla med datorn).
så jag törs inte knåpa ihop nån guide.
om några år kanske.. ;o)
själv har jag alltså ett wratten gelatinfilter, så det sätter jag på baksidan av gluggen och då blir det lite svårt att ta bort-komponera-sätta dit. men eftersom jag kör digitalt tycker inte jag det är så farligt, eftersom jag kan se på displayen efteråt om hur jag ev. ska komponera om.
det filtret släpper alltså bara in infraröda strålar och det klarar autofokusen av att ställa in sig på. vilket alltså är ypperligt eftersom gluggen bryter IRljus annorlunda än det vanliga.
som Jim säger så kan det vara knepigt att veta vad man fokuserar på dock. det blir några exponeringar tills man vet.
ehum. det här är ungefär allt jag vet om digital IR fotografering. jag har plåtat IR en gång, sen har jag inte haft tid till att testa mer (känns jättejobbigt när det är IR-väder och jag måste sitta inne och träla med datorn).
så jag törs inte knåpa ihop nån guide.
om några år kanske.. ;o)
hafz
Aktiv medlem
aha..fast jag har sett en hel del bilder tagna med r72 och de ser riktigt bra ut..vet inte heller om jag har lust att lägga ut alldeles för mkt pengar och krångla med lustiga filterhållare.......ska försöka fixa nåt/några filter från usa.
fasen.. det vore bra med en guide här på fotosidan.. finns så många guider om annat men inte om ir-foto...har ställt frågan om det i andra trådar och även mailat fs om det.. men ingen nappar.. synd synd synd.
fasen.. det vore bra med en guide här på fotosidan.. finns så många guider om annat men inte om ir-foto...har ställt frågan om det i andra trådar och även mailat fs om det.. men ingen nappar.. synd synd synd.
Du kollar väl inte på lyxhållarna i aluminium? I Ditos prislista finns det en enklare plasthållare också, den kostar 140 kr plus 100 kr för adapterring, exkl moms. Den kan du ju dessutom använda t ex till avtonade gråfilter om du blir sugen på det.hafz skrev:
vet inte heller om jag har lust att lägga ut alldeles för mkt pengar och krångla med lustiga filterhållare.......ska försöka fixa nåt/några filter från usa.
hafz
Aktiv medlem
haha.. okej...ska kolla mer på dessa..och tejp...
jag har ju ett hoya rm90..som jag köpte till min dimage 7Hi..det har en filterdiameter på 49mm men det går faktiskt att klämma dit på mina objektiv..orkar inte förklara hur men det gick.. trodde inte det..utan tejp t.o.m.. nu ska jag ut och testa : )
om inte så blir det en beställning från dito
jag har ju ett hoya rm90..som jag köpte till min dimage 7Hi..det har en filterdiameter på 49mm men det går faktiskt att klämma dit på mina objektiv..orkar inte förklara hur men det gick.. trodde inte det..utan tejp t.o.m.. nu ska jag ut och testa : )
om inte så blir det en beställning från dito
Dåså! Med digitalarna kommer man ju ofta undan med lite mindre filter utan vinjettering. Jag använder 52 mm-filter på mitt 17/3.5 som har 72 mm-gänga.hafz skrev:
jag har ju ett hoya rm90..som jag köpte till min dimage 7Hi..det har en filterdiameter på 49mm men det går faktiskt att klämma dit
abatarphoto
Aktiv medlem
Hej, jag kom över en billig begagnad extra sökare av märket Voigtländer 21mm som används i min blixtsko på kameran vid användandet av mitt 14mm objektiv för att lättare kunna komponera bilderna. Autofokusen fungerar genom det kolsvarta Wratten Gel-filtret #87.
Vid fotografering med min DSLR S2 Pro en gassig soldag ligger exponeringen runt ca 1/60sek f/2,8 med ISO 1600, spana in histogrammet för ev. exponeringsvariation.
Mvh / Björn
Vid fotografering med min DSLR S2 Pro en gassig soldag ligger exponeringen runt ca 1/60sek f/2,8 med ISO 1600, spana in histogrammet för ev. exponeringsvariation.
Mvh / Björn
Bilagor
hafz
Aktiv medlem
Björn, det ligger utanför den här tråden iofs, men jag har letat efter en sån där sökare länge för att ha som kompositionshjälpmedel för panoramafotografering. Jag ställde en fråga för ett tag sen om huruvida det kan tänkas gå att montera en formatmask i den för att se olika utsnitt, men det fanns ingen som visste. Vad tror du som har en, är det möjligt?abatarphoto skrev:
Hej, jag kom över en billig begagnad extra sökare av märket Voigtländer 21mm