Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Wratten 88A på D100

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är intressant att sensorern i t.ex. D100 även är känslig för infrarött. Är det någon som vet hur högt upp känsligheten sträcker sig? Kodak High Speed Infrared Film når c:a 930 nanometer.

En CCD skall ha känslighet till ungefär 1,1 µm. Som jag förstått det så är det i princip samma för alla CCDer, det som skiljer dem åt i IR-känslighet är hur bra tillverkarna lyckats med filtreringen. Det är ett problem för digitalkameratillverkarna eftersom det ljuset måste filtreras bort om man inte vill ha oskarpa bilder. Nikon tillhör tydligen de som lyckats sämst med IR-filtret, Canons kameror skall inte funka lika bra för IR-fotografering. Nu har ju de inte CCDer iofs (inte 10D/300D iaf), så det kan säkert vara annat som skiljer också.

Betyder det att det finns en speciell "normal"-inställning på kameran där IR-ljus filtreras bort? Och en IR-inställning där filtret är frånkopplat?

Nej, filtret är fysiskt, alltså en glasskiva som inte går att ta bort med mindre än att man plockar isär kameran.

Jag tror att de kompaktkameror som har ett sk nightshot-läge fysiskt svänger undan filtret. De är säkert utomordentliga IR-kameror.

Jag har under sommaren fotograferat svartvita infraröda bilder med kodak HIE och använt två olika filter: Hitech 88A och Hoya R72 (som ska vara ett 89B). Redan när man tittar på de båda med blotta ögat inser man att något är fel. Ett 89B ska släppa igenom mer synligt ljus än ett 88A, men det är bara att konstatera att Hitech-filtret släpper igenom mer synligt ljus. Jag har därför chansat på att exponera filmen likadant oavsett vilket filter jag använt. Det var rätt gjort, kan jag konstatera så här i efterhand. Huruvida det är Hoya eller Hitech som inte har koll på märkningen av IR-filter struntar jag i, bildresultatet är bra med båda.
Hitech-filtret är ett utmärkt filter för IR-fotografering och oslagbart prisvärt. (i alla fall om man redan äger en läpmlig filterhållare och anpassningsringar till alla sina objektiv) Liknande plastfilter (87) finns också att köpa från srbfilm.co.uk. (De har jag inte provat)

ANNONS
Götaplatsens Foto