Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
XP home contra XP pro
- Trådstartare Dykhjelm
- Start datum
oskard
Avslutat medlemskap
XP Home är fullt tillräckligt för hemmabruk. Skillnaderna blir relevanta först vid större nätverk där man behöver reglera rättigheter på ett bättre sätt. Har du fler processorer krävs dock Pro.
Microsofts jämförelsetabell
Det finns folk som tycker man skall ha Pro, men skall man betala för det så är det ju inte så kul.
Microsofts jämförelsetabell
Det finns folk som tycker man skall ha Pro, men skall man betala för det så är det ju inte så kul.
Vad gäller prestanda skiljer inget, det är extrafunktioner för nätverk odyl som skiljer.
Dock har jag läst någonstans att Vista Home Basic, som du ju får "på köpet" om du köper XP nu, skall vara mer begränsad mot dyrare Vista-versioner än vad XP varit. Men det gäller också extrafunktioner, inte grundprestanda.
Tänk på att XP/CS3 och framför allt Vista kommer kräva mer av din dator, primärt minne men även CPU.
Wikipedia har en bra sammanställning
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP
Dock har jag läst någonstans att Vista Home Basic, som du ju får "på köpet" om du köper XP nu, skall vara mer begränsad mot dyrare Vista-versioner än vad XP varit. Men det gäller också extrafunktioner, inte grundprestanda.
Tänk på att XP/CS3 och framför allt Vista kommer kräva mer av din dator, primärt minne men även CPU.
Wikipedia har en bra sammanställning
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP
Arctic
Aktiv medlem
Du kanske behöver en ny extern hårddisk snart? Eller en DVD-brännare á 400 pix, kanske någon annan lite pryl. Då kan du kolla med försäljaren om han kan sälja dig en OEM-version av XP.
Man behöver inte köpa en komplett dator för att få köpa OEM utan det räcker med någon typ av hårdvara. Vilka är jag dock osäker på.
Man behöver inte köpa en komplett dator för att få köpa OEM utan det räcker med någon typ av hårdvara. Vilka är jag dock osäker på.
Dykhjelm
Aktiv medlem
Tack för snabba svar.
Jag har fått uppfattningen att jag inte kan använda OEM-version av XP.
Om jag använder OEM så måste jag ladda ner alla program igen (vilket Gud förbjude) men behöver inte detta vid en uppgradering. Är detta rätt?
P g a åldern av mina datorer så kommer jag att vänta med Vista.
Jag har fått uppfattningen att jag inte kan använda OEM-version av XP.
Om jag använder OEM så måste jag ladda ner alla program igen (vilket Gud förbjude) men behöver inte detta vid en uppgradering. Är detta rätt?
P g a åldern av mina datorer så kommer jag att vänta med Vista.
oskard
Avslutat medlemskap
Det kanske är så att OEM-licenser (som är till för att säljas tillsammans med hårdvara) inte stöder uppgraderingar från Windows 2000 utan bara nyinstallationer.
Jag vet inte, men skulle inte direkt bli förvånad. Å andra sidan betalar du väl att "uppgraderingspris" för din XP-licens, så skillnaden kanske inte blir så stor.
Jag vet inte, men skulle inte direkt bli förvånad. Å andra sidan betalar du väl att "uppgraderingspris" för din XP-licens, så skillnaden kanske inte blir så stor.
Arctic
Aktiv medlem
En snabb sökning på Google (hårddisk windows oem) gav mig följande sida hos Webbhallen. Jag har aldrig testat dem men som exempel.
"Microsoft Windows XP Professional (inkl. SP2) - Svensk OEM (Vid köp av hårdvara)
Microsoft XP OEM får du endast köpa om du vid samma tillfälle köper dator eller datordelar, som tex - hårddisk, grafikkort, moderkort, tangentbord, mus osv."
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37724
Då betalar man 1395 kr för XP Professional.
(Motsvarande för Home edition á 959 kr: http://www.webhallen.com/prod.php?id=34416)
Förmodligen så går det inte att uppgradera en äldre version av Windows utan man får göra en nyinstallation. Något jag ändå alltid gör eftersom man ofta får med en massa gammalt skräp som kan störa funktionaliteten.
Sedan brukar jag alltid skapa två partitioner. Den ena för operativsystemet och program och en andra för mina egna filer. Då kan jag installera om utan att behöva kopiera massa filer fram och tillbaka (men man skall naturligtvis säkerhetskopiera ändå).
När jag installerar ett program så brukar jag kopiera installationsfilen till en särskild katalok så att jag har dem lätt åtkomlig vid nästa installation. Dem tjänstgör iofs mest som en kom ihåglapp så att jag kan söka efter nyare versioner när jag installerar om ;-)
"Microsoft Windows XP Professional (inkl. SP2) - Svensk OEM (Vid köp av hårdvara)
Microsoft XP OEM får du endast köpa om du vid samma tillfälle köper dator eller datordelar, som tex - hårddisk, grafikkort, moderkort, tangentbord, mus osv."
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37724
Då betalar man 1395 kr för XP Professional.
(Motsvarande för Home edition á 959 kr: http://www.webhallen.com/prod.php?id=34416)
Förmodligen så går det inte att uppgradera en äldre version av Windows utan man får göra en nyinstallation. Något jag ändå alltid gör eftersom man ofta får med en massa gammalt skräp som kan störa funktionaliteten.
Sedan brukar jag alltid skapa två partitioner. Den ena för operativsystemet och program och en andra för mina egna filer. Då kan jag installera om utan att behöva kopiera massa filer fram och tillbaka (men man skall naturligtvis säkerhetskopiera ändå).
När jag installerar ett program så brukar jag kopiera installationsfilen till en särskild katalok så att jag har dem lätt åtkomlig vid nästa installation. Dem tjänstgör iofs mest som en kom ihåglapp så att jag kan söka efter nyare versioner när jag installerar om ;-)
Dykhjelm
Aktiv medlem
Du har säkert rätt i att det skulle löna sig att byta operativ helt, men jobbet skrämer mig.
Jag saknar dessutom viss kunskap för en del inställningar som min son brukar hjälpa mig med.
Dessutom så har jag 2 datorer, en i min sommarstuga och en i Göteborg och jag måste då göra om bägge. Har därför en flyttbar hårddisk som jag har bl a Outlook, på för att även kunna flytta mina mail mellan datorerna. Som du förstår så är det ett jättejobb att byta operativsystem. Usch fy.
Jag saknar dessutom viss kunskap för en del inställningar som min son brukar hjälpa mig med.
Dessutom så har jag 2 datorer, en i min sommarstuga och en i Göteborg och jag måste då göra om bägge. Har därför en flyttbar hårddisk som jag har bl a Outlook, på för att även kunna flytta mina mail mellan datorerna. Som du förstår så är det ett jättejobb att byta operativsystem. Usch fy.
Ja, då blir det dessutom till att köpa två licenser av XP eftersom du låser den till en viss maskin när du installerar och verifierar XP.Dykhjelm skrev:
Dessutom så har jag 2 datorer, en i min sommarstuga och en i Göteborg och jag måste då göra om bägge.
Kanske bättre lägga pengarna på en helt ny fräsch laptop med prestanda så de räcker för framtida behov, och få OEM-XP "på köpet" installerat och klart.
Dykhjelm
Aktiv medlem
Jo du, tror du inte att jag har funderat på detta också. Men som det är nu så fungerar det förvånansvärt bra. Tar bara med min löstagbara hårddisk och sedan fungerar det jättebra.
Har t o m funderat på att sälja lägenheten och bosätta oss i Bohuslän för gott. Vi skulle spara stora pengar.
När det gäller program till mina 2 datorer så har det inte varit något problem att få tillstånd att ladda ner programmen på 2 datorer. Ett telefonsamtal med förklaring, så har jag kunnat ladda ner programmen på 2 datorer. Det är inte sådana som mig som dom jagar.
Hur kommer det att fungera med olika bredbandsbolag och olika bildskärmar på stan och på landet? För bärbar dator har väl knappast en bildskärm som kan mäta sig med min Samsung 214T.
I och för sig så kommer jag nog att flytta med den och min nya skrivare till sommaren.
Hade gärna haft det som det är nu, men Adobe tvingar mig att byta operativ med PS CS3.
Har t o m funderat på att sälja lägenheten och bosätta oss i Bohuslän för gott. Vi skulle spara stora pengar.
När det gäller program till mina 2 datorer så har det inte varit något problem att få tillstånd att ladda ner programmen på 2 datorer. Ett telefonsamtal med förklaring, så har jag kunnat ladda ner programmen på 2 datorer. Det är inte sådana som mig som dom jagar.
Hur kommer det att fungera med olika bredbandsbolag och olika bildskärmar på stan och på landet? För bärbar dator har väl knappast en bildskärm som kan mäta sig med min Samsung 214T.
I och för sig så kommer jag nog att flytta med den och min nya skrivare till sommaren.
Hade gärna haft det som det är nu, men Adobe tvingar mig att byta operativ med PS CS3.
Anddje
Aktiv medlem
Jag tror Home gör det med, kan inte testa just nu, men jag är ganska säker på att jag har kört 2 skärmar på Home. Största skillnaden är somsagt nätverksgrejer, en Home-dator kan du inte lägga till i en domän.Benzky skrev:
Är det inte så att XP Pro stödjer dubbla bildskärmar medan Home Edition inte gör det?
ugglan019
Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Jag tror Home gör det med, kan inte testa just nu, men jag är ganska säker på att jag har kört 2 skärmar på Home. Största skillnaden är somsagt nätverksgrejer, en Home-dator kan du inte lägga till i en domän.
Jag brukar koppla datorn till TV:n o kolla på film på den så jag kan försäkra er att det funkar med 2 skärmar