Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XP:s Bildvisningsprogram, ändra färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Har sökt men inte funnit något som passar.

I Windows XP finns ju det synnerligen enkla programet "Visningsprogram för bilder och fax". Programmet är mycket enkelt och du kan i princip bara rotera och skriva ut. Precis som jag vill ha det!
Dock har jag under en längre tid velat kunna ändra till svart bakgrundsfärg i programmet istället för att ha vit bakgrund som annars är standard, går detta att genomföra?

Om inte, kan någon tipsa om ett så enkelt program som möjligt och snabbstartat som möjligt som klarar TIFF bilder eftersom jag bara har TIFF:ar i min dator.

Kravet är att det får inte vara ett redigeringsprogram, det får inte finnas några finesses som tar utrymme i form at knappar o grejs som stjäl bild utrymme. Programemt ska enbart kunna visa upp en bild. Punkt slut och där jag kan få en svart bakgrundsfärg.

Någon som vet?

Hehe I found it!

Det är sällan ajg blir imponerad. men ibland stöter man på saker som man bara flyger baklänges av.

Jag har haft denna sida bland mina favoriter i flera år, men sorgligt nog tittar jag för sällan där.

http://www.ssw.nu/

Om ni klicar på "grafik&ljud" så kommer längst upp en länk til lett program som heter Image Eye.

Jag ska förklara så ni slipper ladda hem det om ni inte vill.

Programmet är mycket litet.
När man öppnar en bild så är standard inställningen att enbart bilden visas, alltså inga lister, ingen bakgrund från programmet eller sorgekanter för att det är en högkantsbild, den visar enbart bilden. Kan bli störande eftersom det då flyter en bild ovanpå tex utforskaren.

MEN... Om man högerklickar på bilden så dyker det upp godis... där kan du ställa in allt möjligt som kan vara till glädje för en fotograf!

Om man väljer "inställningar" så kan man göra så att när bilden öppnas så blir hela skärmen svart och enbart bilden visas! KALAS! Allt är gratis eftersom det är en shareware!!

Värt att prova kan jag säga. Im in lööve

l-malmqvist skrev:
Annars kan du öppna en bild i XP:s visningsproram, trycka F11 och sedan mellanslag.

Hehe nästan samrt ju.. utnyttja bildspelsfunktionen... jag noterade det innan att det blirsvart men aldrig funderat på kortkommandot F11... tack för tipset, men nu har jag ju hittat det ultimata programmet :) nu slipper jag trycka F11... nu blir det så direkt. Men tack ialla fall, hade du funnit tråden tidigare hade jag nog inte brytt mig om att leta efter något annat program

Kikade lite på Image Eye och det verkar ju som ett alternativ till XP's egna bildvisare.

Men inget av dem verkar klara att visa XMP eller IPTC-info som finns infogat i bildfilen?

Jag skulle vilja ha ett enkelt program som visar bilder i fullskärm tillsammans med lite textinfo som t.ex. hämtas ur metadatat i filen.

Någon som känner till något sådant?

Hur snabb är IrfanView då? Om det är nåt som är trist så är det när "små, enkla program" som en bildvisare ska laddas in. Jag vill se en bild, snabbt. Och sen enkelt kunna bläddra till nästa bild i mappen, snabbt.

Tja, den är tillräckligt snabb för mig. Om den är det för dig kan ju bara du svara på, det tar ju ingen längre tid att prova.
Det tar drygt 0,6 sek att ladda en bild på min lilla laptop.

ANNONS
Götaplatsens Foto