Annons

Ytterligare en utrustningsfråga vid safari

Produkter
(logga in för att koppla)

mkaudio

Aktiv medlem
Hejsan alla

Jag har av min sambo fått den finaste julklappen någonsin efter barnen. Jag skall efter midsommar 2018 få åka på safari till Tanzania med Afrikasafari. Denna resa hade jag planera att ge mig själv när jag fyller 50, 2021 så den blev lite tidigarelagd. :)
Nu till mina funderingar på vad jag bör komplettera med då det då innefattar sparande för utökande av utrustningen.
Idag har jag följande utrustning:
Canon EOS 7d mkII inkl. batterigrepp och 2 batterier
Canon EOS 7d inkl. batterigrepp och 2 batterier
Canon EF 70-200 f2.8 L IS II USM
Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II VC LD Aspherical [IF]
Canon Speedlite 430EX II
Å väska, laddare, stativ mm.
Väskan väger idag 8.7kg så det är över eller närmar sig handbagage-gränserna för många flygbolag.
Nu till de egentliga frågorna/alternativen jag hoppas få hjälp med på denna eminenta kunskapsbank:
1. Skall jag införskaffa ett begagnat Canon EF 300 f2.8 IS v.1 (ca 25.000-32.000kr) för att inte missa djuren som är lita längre bort och kanske vi lite sämre ljus?
2. Eller kan det vara ett vettigt alternativ att skaffa ett nytt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM (ca 21.000kr)?
3. Kan kanske till och med Canon EX 1.4 III samt/eller Canon EX 2.0 III som jag sätter på mitt 70-200 vara ett vettigt alternativ?

Alternativ 3 kan kanske vara det förnuftigaste då jag precis googla mig fram till att min Tamron inte är fukt/dammtätat vilket kanske då talar för att byta ut det.Vilket då kanske innebär att jag får gå på spåret med extendrar istället.

Ja ni ser mycket funderingar trots lång framförhållning med det behövs ju om man skall lyckas spara ihop till kompletteringarna av fotoutrustningen. Sen tillkommer kläder mm. där jag inte heller riktigt har koll ännu men det ger väl sig.

Jag vore mycket tacksam om någon har lust/möjlighet/kunskap/erfarenheter att guida mig till "rätt" val inför denna upplevelse. Det vore även trevligt om det är någon som har rest med Afrikasafari innan som kan berätta om sin resa.

Med vänlig hälsning
Mathias Svensson
 

peber

Aktiv medlem
Jag har för några veckor sedan varit i Krugerparken (Sydafrika) på safari. Det var en del av en längre resa så jag fick kompromissa med utrustningen lite grand. Men jag hade med mig:

Canon 5dMkIII (fullformat alltså :) )
EF 70-200 2,8 IS MkII
Extender 1,4 MkII
EF 24-70 2,8 MkII

Det jag använde var 70-200 med extender, 24-70 låg nästan jämt kvar i säkerhetsboxen på lodgen; de få bilder där jag behövde vidvinkel tog jag med mobilen istället... :) Detta mycket beroende på att jag bara hade ett hus. Det finns motiv för vidvinkel men i alla fall för min del var de få.

Mitt råd till dig:

Om du vill använda mer än ett objektiv, ta med dig båda kamerahusen. Det är ingen hit att byta optik i naturen, där är dammigt! Vi hade dock tur med åskskurar på nätterna som band dammet...

Om du har råd, skaffa 100-400! Nu har du ju iofs "förlängningsfaktorn" i dina kameror till skillnad från mig som hade fullformat men jag skulle ha velat haft lite mer räckvidd. Annars är ett 70-200 med extender en bra kompromiss, räkna dock med att behöva beskära bilderna en del ibland. Om du inte väldigt gärna vill utnyttja det korta skärpedjupet i ett 300/2,8 skulle jag skippa det (det här får jag säkert mothugg för... :) ). Jag körde nästan konstant med bl 5,6, gav "lagom" skärpedjup...

Mina 2 ören... :)

Och, grattis till presenten! Det lär bli ett minne för livet...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Visserligen har jag aldrig varit i Tanzania, men tror inte att det skiljer sig så mycket från alla de ställen i södra Afrika där jag har varit ute på safari.

1. Du behöver inte byta ut din normalzoom, även om den inte anses vara "vädertätad". Den klarar sig nog ändå.

2. Du kommer inte att hinna/vilja byta objektiv när du är ute och åker. Ha med ett hus med normalobjektiv, ett med telezoom, på rundorna.

3. 100-400 är min absoluta favorit, omfånget är utmärkt och det är ett imponerande objektiv. Om du tycker investeringen är för stor blir ju 70-200/2,8 med 2x ganska likt. Jag skulle välja det framför fast 300.

4. Stativ o batterigrepp skulle jag strunta i.

5. Glöm inte kikare, så bra som möjligt. Det förhöjer upplevelsen enormt mycket.
 

mkaudio

Aktiv medlem
Tack för svaren hittills, ja extender blir mer och mer intressant samt 100-400 mkII.
Att det blir båda husen 7d med normalzoom och 7d mkII med telezoom är den tanken jag har haft. det blir något mer fördelaktigt att köpa extenders än 100-400. Har ju lite mer att skaffa förutom fotoutrustningen samt vaccineringar mm.
 

Josef430

Aktiv medlem
Safariutrustning

100-400 kommer du att ta flest foton med och det tycker jag du ska ha på 7D MkII. På andra huset är det helt OK med ditt Tamron 17-50. Det är lätt att glömma att ta bilder på landskap, medpassagerare, guider, bilar, lodger, blommor, fjärilar, ja allt som gör att du kan skapa en bildberättelse eller en fotobok när du kommer hem. Beanbag är ett måste och den kan du fylla med ris på plats i Afrika. En eller två tunna påsar att stoppa kameror med monterade objektiv är också bra för att skydda mot damm. Blåsbälg och rengöringsattiraljer är nödvändiga. Har du grunnat på hur du ska få hem dina bilder? Det är ju bra att ha en back-up, så att filerna inte kommer bort. Vi reser aldrig någonstans utan dator, då kan snabbt få en back-up och man kan även titta igenom sina bilder så att man ser att skärpan och exponeringen sitter som den ska.
Min ryggsäck väger oftast 15-16kg och bara en gång har jag varit tvungen att stoppa fickorna fulla på den fotoväst, jag brukar ha på mig för säkerhets skull. Du kommer att ha en fantastisk resa, lycka till.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har erfarenhet från ett antal resor motsvarande det du ska ut på. På samtliga resor har jag haft med mig Canons 100-400 telezoom. På de två första resorna var det den gamla modellen och sedan har jag haft den nya EF 100-400 mm 4,5-5,6 L IS II USM. Redan det gamla objektivet var jag mycket nöjd med, och det nya är helt fantastiskt. Enda nackdelen är att största bländare är 4,5-5,6 eftersom ljuset inte är det bästa i gryning och skymning. Jag har objektivet sittande på ett 6D hus så då är det inget problem att i stället dra upp ISO-talet lite. Bildstabiliseringen i det nya objektivet är guld värd eftersom man kan glömma allt vad stativ heter inklusive en monopod när man sitter i en jeep eller i en båt på någon flod. En bean-bag däremot kan man få användning för.

Glöm att byta objektiv "i fält". Är det inte sand och damm som i Afrika eller på Indiens savanner så är det fukten i Amazonas regnskog. Numera använder jag endast min Canon 6D med 100-400 objektivet och en äldre 50D (som nu har blivit en begagnad 5D mk II i stället) med ett 24-105 bl 4,0 L IS. Ibland tar jag även med mitt 100 mm 2,8 L macro för att ha att leka med i och runt campen där vi bor om det finns några intressanta växter eller djur. Jag tar uppskattningsvis 85-90 % av djurbilderna med min telezoom.

På den första resan hade jag med mig fler objektiv men jag insåg snabbt att jag bara använde normalzoomen och telezoomen. Eftersom jag oftast ändå stressar flygbolagens gräns för handbagage har jag numera bara med mig det jag nämnt tidigare.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du vill använda mer än ett objektiv, ta med dig båda kamerahusen. Det är ingen hit att byta optik i naturen, där är dammigt!
Eller ta med en systemkamera för (mest) fjärrbilder och en bra kompaktkamera för bilder på nära håll. En lättare kompromiss.
 

PMD

Aktiv medlem
3. 100-400 är min absoluta favorit, omfånget är utmärkt och det är ett imponerande objektiv.
Medhåll. Det är ett nästintill perfekt safariobjektiv (och duger rätt bra hemmavid i skog och mark också :).

Jag har visserligen den första versionen, men den är inte dålig alls. Version II tycks dock vara märkbart förbättrad så om jag skulle iväg på en safariliknande resa nu så skulle jag nog försöka uppgradera.
 

PMD

Aktiv medlem
En rispåse/bean bag, är mycket mer användbar än ett stativ när du fotograferar från ett fordon. Se kan sy en själv, eller om du ohändig som jag köpa en från t.ex. http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/retail/acatalog/Camera-Bean-Bags.html. Ta med den tom och fyll den på plats.
Eller min ständiga käpphäst: en s.k. ground pod. En trekantig platta med gummifötter i hörnen och en kulled i mitten. Enkel att hantera och fungerar i mitt tycke bättre än en bönpåse när man står upp i takluckan på en bil.

Jag gjorde min av en gammal plastskärbräda. Gummifötter hittar man på byggvaruhus (eller liknande) under namnet "buffert" (eller nåt sånt). Kulled vet vi väl alla var man kan köpa? :)
 

mkaudio

Aktiv medlem
100-400 kommer du att ta flest foton med och det tycker jag du ska ha på 7D MkII. På andra huset är det helt OK med ditt Tamron 17-50. Det är lätt att glömma att ta bilder på landskap, medpassagerare, guider, bilar, lodger, blommor, fjärilar, ja allt som gör att du kan skapa en bildberättelse eller en fotobok när du kommer hem. Beanbag är ett måste och den kan du fylla med ris på plats i Afrika. En eller två tunna påsar att stoppa kameror med monterade objektiv är också bra för att skydda mot damm. Blåsbälg och rengöringsattiraljer är nödvändiga. Har du grunnat på hur du ska få hem dina bilder? Det är ju bra att ha en back-up, så att filerna inte kommer bort. Vi reser aldrig någonstans utan dator, då kan snabbt få en back-up och man kan även titta igenom sina bilder så att man ser att skärpan och exponeringen sitter som den ska.
Min ryggsäck väger oftast 15-16kg och bara en gång har jag varit tvungen att stoppa fickorna fulla på den fotoväst, jag brukar ha på mig för säkerhets skull. Du kommer att ha en fantastisk resa, lycka till.
Att använda båda husen är grundtanken. Att få hem bilderna är nog den klurigaste frågan. Att ta med laptopen och köpa en eller två externa hårddiskar och spara på eller köpa på sig en massa minneskort för att slippa ta med datorn. Fast tar jag med den kan man kanske om orken finns redigera bilderna på flyget hem.
Rengöringskit är redan i kameraväskan.
 

mkaudio

Aktiv medlem
Jag har erfarenhet från ett antal resor motsvarande det du ska ut på. På samtliga resor har jag haft med mig Canons 100-400 telezoom. På de två första resorna var det den gamla modellen och sedan har jag haft den nya EF 100-400 mm 4,5-5,6 L IS II USM. Redan det gamla objektivet var jag mycket nöjd med, och det nya är helt fantastiskt. Enda nackdelen är att största bländare är 4,5-5,6 eftersom ljuset inte är det bästa i gryning och skymning. Jag har objektivet sittande på ett 6D hus så då är det inget problem att i stället dra upp ISO-talet lite. Bildstabiliseringen i det nya objektivet är guld värd eftersom man kan glömma allt vad stativ heter inklusive en monopod när man sitter i en jeep eller i en båt på någon flod. En bean-bag däremot kan man få användning för.

Glöm att byta objektiv "i fält". Är det inte sand och damm som i Afrika eller på Indiens savanner så är det fukten i Amazonas regnskog. Numera använder jag endast min Canon 6D med 100-400 objektivet och en äldre 50D (som nu har blivit en begagnad 5D mk II i stället) med ett 24-105 bl 4,0 L IS. Ibland tar jag även med mitt 100 mm 2,8 L macro för att ha att leka med i och runt campen där vi bor om det finns några intressanta växter eller djur. Jag tar uppskattningsvis 85-90 % av djurbilderna med min telezoom.

På den första resan hade jag med mig fler objektiv men jag insåg snabbt att jag bara använde normalzoomen och telezoomen. Eftersom jag oftast ändå stressar flygbolagens gräns för handbagage har jag numera bara med mig det jag nämnt tidigare.
Ja, att byta optik under turerna är det inte tal om. Tanken var att som du säger att resa så lätt som möjligt. 100-400 mkII verkar vara den generella rekomendationen men jag tror jag skall skaffa en extender för test och se om detta är ett ok alternativ i kombination med mitt 70-200.
Jag ligger redan på 8,7kg i kameraväskan och det utan datorn. Om det blir KLM som jag kommer flyga med är det inget problem då de accepterar 10kg.
 

mkaudio

Aktiv medlem
Eller min ständiga käpphäst: en s.k. ground pod. En trekantig platta med gummifötter i hörnen och en kulled i mitten. Enkel att hantera och fungerar i mitt tycke bättre än en bönpåse när man står upp i takluckan på en bil.

Jag gjorde min av en gammal plastskärbräda. Gummifötter hittar man på byggvaruhus (eller liknande) under namnet "buffert" (eller nåt sånt). Kulled vet vi väl alla var man kan köpa? :)
Hm, detta låter som ett kul DIY projekt. :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Angående vikt på handbagaget så är det framför allt storleken som är kritisk enligt min bror som jobbar i branschen. Vikten handlar mest om att hyllorna ska hålla men de har marginal så det räcker. Dock finns det nitiska bolag.

Har ni på tok för mycket före incheckning så lås in det tyngsta i värdeskåp först. Checka in och hämta sedan ut allt innan ni passerar säkerhetskontrollen. :)
Så se till att bära ryggsäcken stolt och bekymmersfritt. Le, hälsa och var glad. Bär den på båda axlarna annars blir man lätt sned av vikten.

Ni som har erfarenhet av safarifoto, hur ser ni på hög bildhastighet kontra hög upplösning?
Tex snabb 12MP vs långsammare 24/36MP?
 

PMD

Aktiv medlem
Angående vikt på handbagaget så är det framför allt storleken som är kritisk enligt min bror som jobbar i branschen. Vikten handlar mest om att hyllorna ska hålla men de har marginal så det räcker. Dock finns det nitiska bolag.

Har ni på tok för mycket före incheckning så lås in det tyngsta i värdeskåp först. Checka in och hämta sedan ut allt innan ni passerar säkerhetskontrollen. :)
Så se till att bära ryggsäcken stolt och bekymmersfritt. Le, hälsa och var glad. Bär den på båda axlarna annars blir man lätt sned av vikten.
Om det "smugglade" handbagaget är för stort för att få plats i därför avsett utrymme så riskerar man att behöva lämna det ifrån sig för transport i flygplanets lastrum. Inte att rekommendera för känslig och dyr kamerautrustning.

Använd hellre tricket med väst eller jacka med många och stora fickor. Om det inte räcker till har man nog för många grejer med sig.

Vikten handlar f.ö. också om att flygplanet inte ska bli överlastat eller få fel balans. Båda kan äventyra flygsäkerheten. Risken att en passagerare med för mycket vikt skulle påverka säkerheten är förstås extremt liten, men det vore inte så bra om ett stort antal passagerare hade med sig alldeles för tungt handbagage.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag ligger redan på 8,7kg i kameraväskan och det utan datorn. Om det blir KLM som jag kommer flyga med är det inget problem då de accepterar 10kg.
Jag har de senaste decennierna flugit med de flesta större europeiska bolag och det enda som har brytt sig om vikten på handbagage är Ryanair.

Å andra sidan: vad stoppar du i väskan för att komma upp i 8,7 kg? (Ja just det, du listade allt i första inlägget. Stoppa stativet i den incheckade väskan. Lämna dina bg hemma.)
 

mkaudio

Aktiv medlem
Jag har de senaste decennierna flugit med de flesta större europeiska bolag och det enda som har brytt sig om vikten på handbagage är Ryanair.

Å andra sidan: vad stoppar du i väskan för att komma upp i 8,7 kg? (Ja just det, du listade allt i första inlägget. Stoppa stativet i den incheckade väskan. Lämna dina bg hemma.)
Nja, stativet är inte med i den vikten utan får åka incheckat. Har nog all anledning att gå igenom inbehållet i väskan. Batterigeppen sitter helt enkelt på för att jag har lite större händer och kamerorna ligger bättre i handen. Men en del prylar som laddare mm. Kanske man kan lägga i det incheckade tillsammans med annat som inte behövs. Jag har ju lite tid på mig att slimma packningen fram till juni 2018. :)
 

djungel

Aktiv medlem
Mina tips

Absolut två kamerahus.
Skippa batterigrepp
Skippa blixt
Många extrabatterier
Mängder med minneskort

70-200 för närbilder och gryning/skymning
Något av 150-600 objektiven eller motsvarande
En kortare zoom för landskap mm

Många rekommenderar kikare men jag har numera skippat denna och tittar genom teleobjektivet istället.

Rispåse passar inte i alla bilar. Kolla först vilken biltyp. I Botswana hade vi fönsterhöjden i knähöjd d.v.s. öppen bil utan fönster men med heltäckande tak utan taklucka. Suveränt fordon kan jag tillägga.

Min ryggsäck med ovanstående + några reservobjektiv vägde ca 9 kg. 10-12 kg hade inte varit något problem då de aldrig har kollat. 2 objektiv i fickorna om det skulle bli problem.

Murphys lag gäller så ta med lite tejp och lim mm för att laga lite av varje.
 

nikitin

Aktiv medlem
Eller min ständiga käpphäst: en s.k. ground pod. En trekantig platta med gummifötter i hörnen och en kulled i mitten. Enkel att hantera och fungerar i mitt tycke bättre än en bönpåse när man står upp i takluckan på en bil.

Jag gjorde min av en gammal plastskärbräda. Gummifötter hittar man på byggvaruhus (eller liknande) under namnet "buffert" (eller nåt sånt). Kulled vet vi väl alla var man kan köpa? :)
Jag försöker alltid att fotografera så lågt som möjligt (för att slippa helikoptervyn på djuren), detta gör att jag oftast fotograferar inne från fordonet, med kameran på en bean bag i det nedvevade fönstret. Dessutom dämpar bean bag vibrationerna i fordonet.
 
Senast ändrad:
ANNONS