Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss 16-80. Vad hände här?!

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
9550:-

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Zeiss1680

Det kostade ju 7500:- för inte så länge sedan. Nästan 10 000:- för ett plastobjektiv. Helt sjukt om ni frågar mig. Visst, det tar mycket fina bilder, men det är av plast och byggkvalitén är bara snäppet bättre än kit-optiken.


Är det slut på "sonylagret" eller varför har man höjt priserna?

Bläääää!!
 

ESS

Aktiv medlem
Våran riksbank har dumpat kronan så folk med jättehöga lån ska kunna bo kvar. Objektivet har inte blivit dyrare i dollar, bara kronan som blivit svagare.
 

alterschwede

Aktiv medlem
sedan början av mars har i princip alla kameramärken höjt priserna på sina produkter dock ej på lagerförda grejer (enlig FotoVideo) men höjningen på CZ16-80 är ju en killer, inte så konstig att dom svenska handlarna inte längre säljer CZ16-80 som kit med A700 längre
 

mayro

Aktiv medlem
Sen behöver man inte använda en av dom dyraste krängarna av Sonyprodukter i Sverige som visande av priser.. Man kan ju välja att ta fram bästa pris då det ju är samma saker som säljs... och så har man ju England om man vill..

Men redan här i länken finns billigare priser redan i Sverige än på Sonys grejor ifrån svindyra Cyberphoto..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115231
 

Graal

Avslutat medlemskap
Våran riksbank har dumpat kronan så folk med jättehöga lån ska kunna bo kvar. Objektivet har inte blivit dyrare i dollar, bara kronan som blivit svagare.
Det där slutade vi med efter förra krisen. Fast då gjorde den borgerliga regeringen tvärtom, man försvarade Kronans värde in absurdum och höjde hela tiden när placerarna flydde Kronan, vilket resulterade i skenande räntor och extremt dåliga statsfinanser. S med Göran Persson som finansminister som sedan fick ta över, räddade då Sverige genom sin svångremspolitik i en blocköverskridande ekonomisk uppgörelse med centern, där fö. Anitra Steen höll i tåtarna och förhandlade fram de nödvändiga åtstramningarna. Det är alltså inte längre staten/riksbanken som styr kronans värde. Den är numera fri och utsatt för konkurrens från andra valutor. I dåliga tider som nu, skyr storkapitalet småvalutor som svenska kronan, och gör placeringar i andra säkrare valutor som dollar, pund yen och euro. Därför sjunker kronan nu som en sten. Staten, regeringen och riksbanken har inget med det att göra.
 

mayro

Aktiv medlem
Herrejisses. Sossepropagande i en optiktopic...Då har man kass fokus minst sagt..

Jag tror snudd exakt som med att en apa med pil kunde träffa mer rätt ifråga om investeringar än bankerna så tror jag vanligt folk klarat Sverige klart bättre än dessa politiker oavsett färg på eländet...

Jag är så less dom allihopa.så hälften vore nog.. Så låt oss stanna vid optiktugg här och lämna tramsiga politikerfabler utanför... Dom är ändå hela bunten enbart polarkorupta snackpåsar...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Herrejisses. Sossepropagande i en optiktopic...Då har man kass fokus minst sagt..

Jag tror snudd exakt som med att en apa med pil kunde träffa mer rätt ifråga om investeringar än bankerna så tror jag vanligt folk klarat Sverige klart bättre än dessa politiker oavsett färg på eländet...

Jag är så less dom allihopa.så hälften vore nog.. Så låt oss stanna vid optiktugg här och lämna tramsiga politikerfabler utanför... Dom är ändå hela bunten enbart polarkorupta snackpåsar...
Synd att du tog det så. Ville bara förklara att stat och politiker idag inte kan styra över kronan, vilket någon påstod. Hoppas du har överseende med att jag blandade in Persson och Steen, men även centern fick ju beröm för att som enda borgerliga parti då visade att man ville ta ansvar för Sverige hellre än hålla på gamla förlegade politiska blockuppdelningar. Tyvärr ser det idag ut som att man återgått till de gamla dogmena med två block igen. Men jag hoppas ändå att Anders Borg, som skött Sveriges ekonomi efter sitt eget kloka huvud på ett alldeles ypperligt sätt, nu fortsätter med det och inte faller för de som ropar efter mera räddningspengar åt utsiktslösa projekt.
Ha det så bra.

Edit: Och sen kan man undra varför inte ekonomi och politik kan få diskuteras när man ska förklara prishöjningarnas orsaker? Tråden handlar ju om just prishöjningar väl?
 
Senast ändrad:

David G

Aktiv medlem
Ja det är väl inget konstigt att priserna gått upp? Nyss kostade ju en dollar 6 kr, då tyckte jag inta att nån gnälde över att det var politekrnas fel att det inte kostade mer, vi lever väl inte i nå planekonomi heller?

Vore ju töntigt om politikerna skulle gå in och reglera priserna på Sonyobjektiv.
 
ANNONS