Annons

Zeiss 18/f3.5 vs Nikon 14-24/f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoomen! Zoomen har högra upplösning än vad din d300 kan utnyttja ändå, så att begränsa sig till bara 18mm ist för 14-24 för en potentiellt ännu högre upplösning som ändå inte går att utnyttja på d300 skulle jag inte gjort, kanske om jag var benskör och inte orkade/vågade bära runt på 14-24.

Mortella skrev:
Zoomen! Zoomen har högra upplösning än vad din d300 kan utnyttja ändå, så att begränsa sig till bara 18mm ist för 14-24 för en potentiellt ännu högre upplösning som ändå inte går att utnyttja på d300 skulle jag inte gjort, kanske om jag var benskör och inte orkade/vågade bära runt på 14-24.

För att förtydliga: Tråden är inte skapad som en fråga inför ett eventuellt eget köpbeslut. Själv har jag redan 14-24-zoomen som fungerar bra på D300 och D3. Diskussionen kan mer handla om helt olika typer av objektivbyggen och olika fotografers behov och preferenser. Zeissen är helt ny och kan säkert locka en del köpare. Om vi bortser från priset: Vilka på fotosidan skulle föredra Zeissen?

Jag kan bara se vikten och den lilla fördelen med filter som ett argument för Zeiss 18 mm. Eventuellt kan en del önska en enhetlig färgbalans pga av att de äger andra zeissgluggar. Annars tror jag att Nikons 14-24 är rätt svårslagen, både i prestanda och sin något begränsade flexibilitet. Men å andra sidan kan det vara just dess begränsade omfång som möjliggör dess fantastiska prestanda, att man som tillverkare inte tagit sig vatten över huvudet. Det är en vidvinkelzoom med betoning på just vidvinkel. Visst är den tung vilket var ett observandum innan jag själv slog till på den. Jag upplever dock dess kompakta design som en fördel rent viktmässigt då det skapar bättre balans än om den varit längre. Med andra ord störs jag inte lika mycket av dess vikt som jag från början trodde. En annan aspekt vad beträffar Zeiss är den mekaniska känslan. Somliga gillar att hantera just den sortens objektiv, med snäckgångar som påminner om att skära i smör. Minns själv att mina Zeiss-gluggar hade en fantastiskt fin känsla i bländarringen, som var både distinkta och mjuka på samma gång. Dessutom så hade Zeiss, åtminstone förr, marknadens bästa motljusskydd. Om än rätt åbäkiga och stora.

EDIT: Jag vill vara tydlig med att jag inte på något sätt bagatelliserar Zeiss lägre vikt då det för många kan vara av stor betydelse. Jag själv värdesätter låg vikt och smidighet rätt högt så länge det inte sätter en gräns för bildresultatet.

Visst vore det mer rättvist att jämföra en Nikonglugg med fast brännvidd mot en Zeissdito. I dagsläget tror jag dock inte det finns något annat än just 14-24-zoomen som kan mäta sig med den optiska kvaliteten hos ett Zeiss vidvinkelobjektiv. Det känns tveksamt om Nikon kommer att uppdatera något av objektiven med fast brännvidd på 14, 18 eller 24 mm nu när zoomen finns. Möjligtvis kommer det längre fram en 24/1.4 eller ny variant på 28/1.4.

Nu plåtar jag inte med Nikon men rent generellt skulle jag välja Zeissen och detta beroende på att jag föredrar fasta brännvidder. Jag skulle tro att just detta kan vara avgörande, om man gillar zoomar eller fasta brännvidder. Och med en sådan brännvidd skulle det bli mycket hyperfokalfotografering, då tror jag även att det kan vara en fördel utan autofokus.

Om Zeissen hade haft autofokus så hade den varit mer intressant i mina ögon. Nikonzoomen är jag inte det minsta sugen på med dess storlek och vikt. Dessutom har jag ingen nytta av så kort brännvidd som 14 mm (om vi leker att jag skulle ha en FF-kamera att använda den på). Jag tycker att det är mycket märkligt att Zeiss inte gör objektiv med AF eftersom de skulle sälja säkert tio gånger bättre utan att bli särskilt mycket dyrare.

Tillägg: På DX ser jag båda gluggar som fullständigt ointressanta.

ANNONS
Götaplatsens Foto