Annons

zeiss 18 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Det är väl bara att köpa och testa! Jag är numer en hobbyfotograf och var lite sugen på en vidvinkel. Har haft 20mm, 16-35 och 17-40 till min Canon och har varit mediokert imponerad. 20:an fungerar inte alls. Pratade med min leverantör och fick med mig båda zoomarna hem. Testade men tyckte 17-40 var bäst men jobbig med att man måste korrigera den postoperativt. 16-35an är för dyr mot vad man får. Jag hade Nikon innan och plåtade med 14-24an så kraven har varit höga. Nu tyckte min leverantör att Zeiss var visserligen tokskarp men högt prissatt. Jag återkommer med åsikter. Inlägget här handlar mer om någon annan köpt gluggen och vad han/hon tycker..

Tidningen foto har testat både 18mm och 21mm. Bägge topptestade med bra mtf värden. Zeiss 21mm är ännu bättre än 18mm och som tidningen foto skrev troligen den skarpaste vidvinkel som tillverkats. Jag har 21mm och den är grymt skarp skarpare än min 14-24Nikon och betydligt bättre motljusegenskaper men inte lika bra i motljus som zeiss 50 och 85mm.

tack för det, det var faktiskt ungefär vad säljaren sa. Han tog ut gluggarna när de kom och testade dem. Han sågade 28:an men hyllade 21:an. Sa att det var den bästa i den brännvidden han testat. Nu har jag en 24 1.4 så jag klev på 18 i stället. Jag hade 25, 50 till min Nikon från Zeiss och tyckte om dem men hade svårt med 50:an på största bländaren. Det var svårt att se skärpan om jag inte använde stativ. Men det ska bli kul att testa. Nu fick du mig att bli sugen på en 21:a också. Man kanske ska sälja av 24:an, den är lite si och så. Skärpan är tokfin men väldigt centrerad, hamnar bilden åt något håll så är den inte så kul

Säljarn har inte riktig koll 28mm och 35mm zeiss är riktigt bra den enda som inte är i topp är 25mm. Du kan ju kontakta pekka på molfo som har agenturen. Jag har zeiss 21mm till Nikon det är för närvarande kö lista på 21 till canon. Om du har 18 mm så är det ingen panik på 21 för 18 är väldigt bra den med.

Där ser man, jag handlar numer på Procenter som borde vara en bra kund till dem. Din kompis får dra dem i öronen : )
Anyway, de hade båda i lager där. Dock bara en av varje. Jag ringde till Japanphoto på fleminggatan också, där svarade en tjej att hon såg dem i loggen men att de inte var uppackade och om jag kunde ringa efter helgen. Hon vaerkade inte lika sugen på att sälja.

ANNONS
Götaplatsens Foto