Annons

Zeiss Ikon Ikomatic. Ngn som vet ngt om denna kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaG

Avslutat medlemskap
Hittade ett gammalt foto på mig med min första kamera, en Zeiss Ikon Ikomatic, och blir lite nyfiken. Är det ngn som vet ngt mer om denna kamera? Den bör ha varit från slutet av sextiotalet eller början av sjuttiotalet. Det enda jag själv minns är att den tog små fina bilder. Mvh Mia
 

MiaG

Avslutat medlemskap
Stort tack! Jätteroligt att få veta lite mer! Och jodå, jag skulle gärna kunna tänka mig att prova den igen när jag väl hittar den..... Ska upp och leta på vinden. I vilken kartong börjar man tro..... :) Mvh Mia

Ps: Någon som vet vad man rent allmänt ansåg om kvaliten på Zeiss kameror?
 

Urr

Aktiv medlem
Zeiss Ikon gjorde allt från proffskameror som Contax och Contarex till billiga amatörkameror som Ikomatic. Den du har får nog räknas vara i klass med just Instamatic.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Zeiss Ikon gjorde allt från proffskameror som Contax och Contarex till billiga amatörkameror som Ikomatic. Den du har får nog räknas vara i klass med just Instamatic.
Fast de gjorde även en "proffsmodell" för Instamatic 126-film. Contaflex 126 hette den och hade utbytbara objektiv från vidvinkel till telen.
 

Urr

Aktiv medlem
Ja, Zeiss gjorde Contaflex 126, Rolleiflex 126 tillverkades också. Däremot minns jag inte om Kodak byggde en spegelreflexkamera för 126-filmen. Men ikomatic-kameran är och förblir en ganska enkel kamera även med den tidens mått mätt.
 
ANNONS