Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom eller fast optik till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Nu finns Sony A200/300/350/700. Äntligen har min plånbok gett mig klartecken att börja söka efter en A100 (hus) till överkomligt pris. Att välja lämpligt objektiv tycker jag däremot är ett dilemma.

Min första tanke är naturligtvis att välja en zoom, vilket kan innebära att jag får nöja mig med den kit-zoom som ofta följer med A100. Enligt tester och recensioner har A100 problem med brus över ISO 400-nivån. Eftersom en zoom (gäller nog alla kit-zoomar) vanligen har ganska låg ljusstyrka lär ISO-problemet göra sig påmint, speciellt vid dåligt ljus (gillar att fota i skymningen utan blixt). En ny ljusstark zoom kostar dock minst 3500 - en begagnad ljusstark zoom är inte lätt att finna (till rimligt pris).

Så då har jag istället börjat fundera på fast optik, som alltid kännetecknas av hög ljusstyrka, dessutom mindre och lättare. Men fasta objektiv ingår ju inte i kit, de köps separat och därmed blir prisnivån betydligt högre. Antar att jag måste söka efter begagnad fast optik, ny kostar minst 3000.

Dilemmat i ett nötskal:
- Att satsa på medföljande kitzoom är bekvämt och billigt (men skapar ISO-problem på A100).
- Att köpa en ljusstark zoom blir bra för A100 (men plågsamt för plånboken).
- Att satsa på ett ljusstarkt fast objektiv blir bra för A100 (men plågsamt för plånboken).

Skulle livligt uppskatta kloka resonemang som kan ge mig bättre perspektiv på mitt objektivproblem!

Hej,
Leta på tradera eller blocket efter en 50/1.7 eller/och en 28/2.8. Du kan även titta här:
http://www.l-foto.se
där finns en hel del beg. objektiv till Sony/Minolta.

Jag har lite samma problem. Jag vill ha en kamera med IS i huset och valet och kvalet står mellan Olympus och Sony. Jag har haft en Canon 135/2 och gillade den väldigt mycket men kunde inte sluta skaka. Därför är jag lite inne på Zeiss 135/1.8. Men den kanske är för lång? Min favoritbrännvidd är någonstans kort tele men jag funderar också på att "ersätta" behovet av en 70-200 eller liknande med en 135:a Någon som äger eller testat som kan säga något vägledande?

Jumfer skrev:
Bara en liten utökning. Fungerar Sonys TC med Zeiss-gluggarna?
Min gamla 5 pins Tamron från 80-talet funkar med all automatik så det gör den säkert!!!!!

PS Ett litet aber blir det för han säger att det är 160 mm brännvidd på 85:an och 85 * 2 =170 så nånstans tappar den 10 mm DS

Senast ändrad:
"Bara en liten utökning. Fungerar Sonys TC med Zeiss-gluggarna? "

När vi besökte Sony i Danmark med jobb, så sa dom att deras Teleconverter bara fungerade med G objektiven, men han som informerade kan ju ha missat något kanske, för han envisades med att sätta på blixten på kameran innan han satte den till trådlös, och viste inte hur många blixtar man kunde köra av samtidigt.
Tror dom flesta jag känner aldrig sätter blixten på kameran för att sen ställa in trådlöst, det gör man ju med en gång och det funkar alltid, plus att en del på Dyxum har berättat at dom kört en 5-6 blixtar samtidigt.

Så man får väl hoppas han var felinformerad om TC´n

Ascona75 skrev:
"Bara en liten utökning. Fungerar Sonys TC med Zeiss-gluggarna? "

När vi besökte Sony i Danmark med jobb, så sa dom att deras Teleconverter bara fungerade med G objektiven, men han som informerade kan ju ha missat något kanske, för han envisades med att sätta på blixten på kameran innan han satte den till trådlös, och viste inte hur många blixtar man kunde köra av samtidigt.
Tror dom flesta jag känner aldrig sätter blixten på kameran för att sen ställa in trådlöst, det gör man ju med en gång och det funkar alltid, plus att en del på Dyxum har berättat at dom kört en 5-6 blixtar samtidigt.

Så man får väl hoppas han var felinformerad om TC´n

Är det nåt särskilt skäl som gör att du väljer Sonys telekonverterare? Är de bättre än exv. Kenkos motsvarigheter? De kostar ju trots allt nästan 3 ggr mer och jag undrar om de överhuvudtaget är bättre. Har någon kollat det tro?

När det gäller Kenkos förlängare så har de en begränsning precis som alla andra fabrikat. De funkar exv. inte med mina vidvinkel och normalobjektiv som har ett linselement som sticker ut en aning i bakändan. Däremot med alla telezoomar och mina Tamron objektiv såsom mitt 90 mm makro. Inget får sticka ut utanför bajonettringen.

Glömde en sak! Sonys konverterare är säkert snyggare i ögonen på den som har vita objektiv. Alltid en unik "selling point".

Sten-Åke Sändh skrev:
Är det nåt särskilt skäl som gör att du väljer Sonys telekonverterare?
Om det fanns en källa till information som sa att "En Kenko 2xTC funkar alldeles utmärkt med en Sony A350 och Sony/Zeiss 135/1.8" så skulle jag inte vara så skeptisk. Kan man hitta sån information någonstans?

Jumfer skrev:
Om det fanns en källa till information som sa att "En Kenko 2xTC funkar alldeles utmärkt med en Sony A350 och Sony/Zeiss 135/1.8" så skulle jag inte vara så skeptisk. Kan man hitta sån information någonstans?

Jag har en 1,4 x Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 Digital som jag köpte från B&H då inga hade den då i Sverige. Observera att det finns olika varianter av Kenko-förlängare och att PRO 3000 Digital är den som fått bäst kritik. 2x är inte riktigt lika skarp som 1,4. Läs recensionerna på nätet. Mina objektiv funkar med AF och Kenko-förlängaren på både KM 7D och Sony A350 utan problem vad jag kan se. Kör det alltid med mitt 90mm Tamron-makro.

Angående ditt CZ och Kenko-förlängare ihop så funkar det säkert bara det inte sticker ut något linselement utanför bajonettringen. Det är en rent fysisk fråga. Sticker det ut något utanför bajonettringen på objektivet kan man inte fysiskt låsa bajonettfattningen mellan objektiv och förlängare. Men jag har aldrig sett detta problem med något av mina objektiv med längre brännvidd än 70mm. Både mitt Tamron 24-135 och mitt Minolta 28-105 funkar om jag inte missminner mig. Däremot funkar varken mitt fasta 24mm eller 50mm med förlängare av just detta skäl.

Tyckte bara det är synd att betala så mycket pengar i onödan om det inte skiljer nämnvärt i optisk kvalitet. Valet är ditt! Enda abret är väl om nån har den till Sony. Kolla med Scandinavian Photo nere vid Kungsholmsstrand eller nån annan större butik i stan (såg att du bodde i Stockholm).

Senast ändrad:
Spännande att se att Sonys TC var så fantastiskt dyr efter lite surfning. Jag tyckte det inte var så mycket att snacka om, antog att dom kostade ungefär som Canon men hoppsan, dubbelt upp. Knasigt.

Jumfer skrev:
Spännande att se att Sonys TC var så fantastiskt dyr efter lite surfning. Jag tyckte det inte var så mycket att snacka om, antog att dom kostade ungefär som Canon men hoppsan, dubbelt upp. Knasigt.

om Sony sa att den bara funkar med deras G-objektiv så skulle det ju vara lite skandal med den prisbilden. Han kanske menade att den bara var färgkompatibel med G-serien :).

Sonys TC (både 1.4x och 2x) är mycket riktigt bara till Följande objektiv:
135/2.8 STF
200/2.8
300/2.8
300/4
400/4.5
600/4
70-200/2.8

Eftersom de sticker in långt i objektiven är de inte möjliga att montera på andra objektiv.

Här finns all information man kan tänka sig om teleconvertrar för Sony/KM.

/Andreas

Canons och Nikons telekonvertrar är precis likadant uppbyggda - de sticker in en bit i "moderobjektivet" och fungerar således inte på vilket objektiv som helst.

Man kan naturligtvis tycka att det går att göra konvertrar som inte beter sig så, och det gör det, men då tappar man skärpa.

Sony har precis som Canon och Nikon valt att göra konvertrar som är optimerade för vissa brännvidder.

AFE skrev:

Sony har precis som Canon och Nikon valt att göra konvertrar som är optimerade för vissa brännvidder.
Det är givetvis OK för mig, kan dock fortfarande ställa mig frågande till varför dom har byggt dom i guld (eller vad annat som nu motiverar dubbelt pris jämfört med Canon). Undrar dessutom varför Zeiss-gluggarna som i mitt tycke är ett stort plus för Sony system mobbas så hårt att dom inte nämns i samband med t.ex. teleconverters.

Det vore väl inte helt omöjligt att berätta från Sonys sida om det funkar eller inte? Annars blir det lite svårt: "Köp marknadens dyraste teleconverter och upptäck själv i lugn och ro i ditt hem om den funkar" känns som en ganska kass reklamfilm...

Eftersom telecovertrarna är 15 år äldre än Zeiss-gluggarna så kan de ju inte gärna vara designade för dessa. Och Zeiss har ju hitintills bara gjort ganska korta brännvidder i ZA -serien,
vilket skulle ställa till det med designen om man skulle anpassa sig till Minoltas teleconvertrar.

Jag vet inte var det skulle saknas information om kompatibiliteten, men jag kollade just på Sonys hemsida och där stod det...

Priset är ju dock högt, det håller jag med om. Tyvärr gäller det i princip alla "pro" -grejor som Sony tagit över rakt av från Minolta :(

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto