caar7629 skrev:
Många duktiga fotografer föredrar zoom-objektiv och tar fina bilder med genomtänkt komposition.
Alla tvärsäkra uttalanden av typen "man tänker mer om man använder fast optik" eller "om man ska fotografera för fotograferandets skull ska man ha fast optik" kan faktiskt verka ganska provocerande för den som har en annan syn på objektivval.
OM det är så att ditt inlägg är någon form av svar på mina inlägg så får du till att börja med läsa mina inlägg igen. Om det inte är det så ber jag dig helt bortse från detta inlägg av mig.
"Med en zoom går det ju snabbare att ändra brännvidd, altså kan du fotografera snabbare. Kan man fotografera snabbare så gör man ofta också just det,
enligt min erfarenhet. Då tänker man oftast inte till lika mycket heller, också
enligt min egen erfarenhet."
enligt min erfarenhet betyder just, enligt MIN erfarenhet. Jag tycker faktiskt att jag var ganska tydlig när jag uttryckte att det var MIN åsikt, baserad på MINA erfarenheter, och INTE någon allmängiltig sanning. Jag skriver för övrigt ALDRIG allmängiltiga sanningar, så jag är tillräckligt mogen för att inse att man faktisk kan ha olika åsikter och erfarenheter.
För övrigt kan det vara precis lika provocerande när någon skriver "Att tänka mindre för att man har en zoom? Vilken rappakalja!" (Ja, jag är fullt medveten om att det inte var du som skrev det.). Snacka om tvärsäkert och utan någon som helst försåelse för att människor är och tänker olika.
Men som sagt, detta svar gäller enbart dig om det var så att du syftade på mina inlägg i ditt inlägg. Övriga, speciellt Ragnar Tryggvason, får gärna ta till sig av detta inlägg.
(Edit: stavfel/slarv)