Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Satsa på zoom objektiv eller fast

Produkter
(logga in för att koppla)

Dss1

Medlem
Jag har idag ett Tamron SP 70-300 F4 som jag är jättenöjd med men vill skaffa ett med vidvinkel.
Frågan är ifall jag ska köpa ett 16-300 för att kunna ha som allround-objektiv eller om jag bör satsa på ett fast objektiv på typ 16mm eller 20mm.

Zoomobjektiv förlorar väl en del bildkvalitet och kanske speciellt på 16-300.. Har även ett fast Nikon 35mm som jag är jättenöjd med bildmässigt och har därför kikat lite på Nikon 16-35mm. Vad är smartast att satsa på?
 
Gissar att du har F-bajonett och DX. Men jag kan ha fel.
Mitt förslag skulle vara någon av Nikons många zoomar i området 16-85 (ungefär).
Att ha en 16-300 gör ju att du inte har någon nytta av din 70-300. Och en zoom med så stort omfång brukar inte vara så bra. Leta upp något begagnat så kostar det inte så mycket.
 
När man går extrem vidvinkel så ser jag bara fördelar att använda ett zoom som exempelvis till aps-c ett 10-24mm än att ha ett fast 10mm.
 
Generellt brukar man säga att fasta objektiv renderar bättre bildkvalité jämfört med zoomar, även om moderna zoomar håller högre kvalité än tidigare. Detta beror (bl.a) på fler kompromisser i ett zoomobjektiv och dessutom en mer komplicerad optik-formula (om man kan kalla det så), jämfört med ett fast objektiv.

Fråga du bör svara på, och ställa dig själv är vilket du prioriterar; Högre bildkvalité eller mångsidighet. När du har svaret på den frågan, vet du vilken typ av glugg du skall satsa på, (zoom eller fast).
 
Moderna zoomar är ofta bättre än äldre fasta objektiv. Gäller förstås inte billiga allroundzoomar. Ett 16-300 lär innehålla en del "kompromisser".
Jag hade ett 35/2 ett kort tag men mitt modernare16-35/4 är bättre på 35mm så det gamla såldes vidare. Storleken är förstås en faktor också då ljusstarka zoomar är stora jämfört med ett litet fast 35mm.
 
ANNONS