Annons

Zoom objektiv funkar ibland och ibland inte med 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

urban.nyblom

Ny medlem
Hej,

HAr en Canon 10d och alla objektiv funkar toppen men när jag ska använda ett Sigma 100-300 objektiv så får jag Error 99 på merparten av bilderna. Måste stänga av kameran för att kunna fortsätta. Ibland lyckas jag dock ta bilder med objektivet och kameran - har testat med olika programinställningar samt helt manuelt men får ingen logik i det hela.

Någon som har tips eller tricks att komma med?

Många sigma optik måste chippas om för att fugera på alla modeller,däribland mitt eget 105 2/8 EX funkade på 300D men inte på 20D
Janne

Kan det vara så att objektivet fungerar när du använder största bländare? Många äldre sigmaobjektiv strular på digitala EOS (kanske även ngn nyare analog?) och kameran hänger sig då inte objektivet ger klartecken efter nedbländning, eller något åt det hållet.

Eventuellt går det att åtgärda problemet men då måste du lämna in objektivet för service.

Err 99 är felkoden för "övriga fel", det finns en hel del gamla trådar om detta fenomen.

Det är bara att skicka optiken till sigmas service Jag hjälpte min svärfar med det på sin sigma 135-400 o på den modellen gjordede det gratis,

För övrig har just 10D haft störe problem med sigma än någon av de övriga i Eos (D) serie,
Jag hade en sigma 17-35 som fungerade på 20D och 300D men 10D vägrade att samarbeta med. Hade inne den på servic hos Scandinavianphoto och vi testade med helt nya kameror och den fungerade med alla utan 10D (som iof inte fans ny)?

ANNONS
Götaplatsens Foto