Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett
Plus-medlemskap.
Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
För mig är definitionen i princip glasklar - har man - eller gillar - bilder som faller utanför finns det andra pooler.
Utvecklingen av gf sker förmodligen bäst inom den givna ramen. Bra exempel på detta är t.ex. http://www.fotosidan.se/pools/view/73/1675056.htm eller http://www.fotosidan.se/pools/view/73/1645690.htm.
Båda dessa bilder ligger klart inom ramen men är samtidigt klart gränsöverskridande/utvecklande av grundtemat - och - mycket inspirerande.
Nej, jag har tidigare föreslagit att en pool för Snaphots/Ögonblick slås ihop med en lika nyskapad pool för dokumentära bilder, foton som inte riktigt passar in i bildjournalistikpoolen.
Försökte kolla på de bilder Mattis föreslog, men länkarna fungerade inte.
Kul, men hinner knappt läsa o plocka fram alla länktips...vill kunna tänja på gatufotobegreppet men även på Tiden. Stor genomgång av det skrivna framåt nattkröken får det bli, absolut! /ulla
och
http://www.magnumphotos.com/Archive/C.aspx?VP3=ViewBox_VPage&VBID=2K1HZSU2Z4L2&IT=ZoomImage01_VForm&IID=2S5RYDZ2O3_9&PN=24&CT=Search
INTE vardagsliv OCH dessutom semesterfirare men bra bilder.
Vad gäller Bressons strandbild som du hänvisade till Mats, så tycker jag nog att det är mer ett gatufoto än din strandbild. Även om man inte ser att en civilisation är i närheten, så skapar de fem personerna med sin picknik en egen liten civilisation. Din bild skulle kunna vara tagen ute på en näst intill obebodd ö, och skulle nog passa bättre bland resebilder.
http://www.afterimagegallery.com/bressonmarne.htm
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/1769965.htm
Sen kan man nog inte alltid dra en slutsats utifrån i vilken miljö bilden är tagen i, utan också ta hänsyn till hur den är tagen. En bild kan vara ett gatufoto även om den är tagen på t ex Viking Line eller på en strand, men behöver inte alltid vara det trots den är tagen på gatan mitt i stan eller t ex på en stadsbuss.
Så visst, det är kul att vi diskuterar. Men vi kan nog inte komma fram till så klara regler som, Gata och buss - ja, Viking Line - nej.
Dogma 07 samlar ju en hel del bra bilder, som jag gärna sett i gatufotopoolen. Även poolen Bildjournalistik innehåller relevanta foton. Ska "poolgränserna" vara helt flytande, eller skarpare? Vore roligt med fler röster i diskussionen.
(Sen har vi gränserna för det tekniska förfarandet, tonade bilder, partiellt färglagda, filterbilder etc.
Den etiska dimensionen:
"Klassiska motivområden:
8. Marginaliserade människor: dvärgar, kutryggiga, krymplingar, idioter och kretiner"
http://web.comhem.se/~u13121867/
Vi ser fler foton på utslagna människor på t ex amerikanska streetphotosajter. Vore intressant med en diskussion även här.)
Men, en sak i taget. /Matti
Gatan verkar vara viktig.
Se även http://www.public-life.org/ och http://www.in-public.com/, det brukar jag göra för inspiration.
Paul Hansen har gett ut en bok som heter "Människa människa". Är det gatufotografering? Eller "A day in the LIFE OF SWEDEN"?
Ingen stor sak, men bra och intressant att diskutera och få fila på sina argument. Det kanske kommer ett ögonblick då vi är glada att vi tog den här diskussionen. /Matti
Och visst stämmer det att en del bilder i Resefoto är utmärkt gatufoto och absolut tvärtom. Men är det egentligen det frågan handlar om? Vad är skillnaden att fotografera intressanta människor och händelser på en strand och intressanta människor Kiviks marknad? Är det just sanden och vattnet som är skiljelinjen?
Självklart ska vi inte avundas de stora metropolerna (NY, London, Berlin m.fl.) - vilken liten håla som helst har en gata - och - uppenbara gf-situationer. En gata blir ju inte mer gata för att det finns tusen till intill eller mindre gata om det bara finns två till intill.
Människan är viktig i gatufotot, här finns synpunkter på att inte plåta människor bakifrån, inte plåta människor man känner osv.
Och vad menar vi med "urbana miljöer". Räcker det att ange att gatan finns 50 meter bakom fotografen, eller ska den urbana miljön anas, kunna skönjas i fotot? Ska vi kanske acceptera att vi i Sverige inte har de optimala miljöerna för "streetphoto", som NY, London, Berlin m fl världsmetropoler med myller av folk och vara toleranta?
Till sist, regler är till för att brytas, gränser är till för att tänjas.