Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
1 2 Nästa 
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 8 år sedan sedan
Fota med befintligt ljus eller med blixt?
På vintern när det är kolmörkt mest hela tiden är blixten ett måste i de flesta situationer. Men nu när det blir allt ljusare på dagarna börjar man få bättre naturligt ljus en stor del av dygnet och det går ofta att plåta utan. Jag brukar oftast köra på blixten på 1/32 och slå den i taken för att lätta upp bilderna lite för att därefter använda mig av det naturliga ljuset. För några år sedan provade jag att laborera lite med olika slavblixtar men det visade sig mest bli extrajobb. Numer brukar jag lätta upp dörröppningar och andra delar av bilden som behöver extra ljus i Lightroom istället. Hur gör ni? Har ni några fiffiga knep? Berätta och ta gärna med några konkreta exempel på bilder som blivit riktigt bra med hjälp av just ditt knep. Det är alltid roligt att höra hur andra gör för att vässa sina bilder.
fotografsussii
fotografsussii för 8 år sedan sedan

Hejsan!

Jag har frilansat som porträtt och bröllopsfotograf under ett par år vid sidan av mitt ord. arbete som butikschef, men har nu fått erbjudande om jobb som bostadsgfotograf. Detta är helt nytt för mig och jag vill ju såklart leverera så bra resultat som möjligt. Jag kommer behöva köpa en hel del ny utrustning och undrar därför vad ni andra använder er av och tycker är bäst? Vilka problem brukar man stöta på som bostadsfotograf och hur löser ni dessa? Är tacksam för all hjälp jag kan få då jag tycker att bostadsfotografering är väldigt svårt och är helt grön på området.

Tack på förhand!
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
Hur gör ni med upphämtning / lämning av nycklar?
Jag jobbar ju i Stockholm och det är inte så himla stora avstånd mellan objekten. Men det tar ju ändå lite tid om mäklaren vill att man skall hämta och lämna nycklar på deras kontor. (Så man åker dit själv och fotar.)
Jag brukar göra det om det händer lite då och då. Men om mäklaren vill att man skall göra det ofta brukar jag lägga till en 100kr + moms för varje besök på kontoret.
Hur brukar ni göra?
Przemek Carlsson
Przemek Carlsson för 14 år sedan sedan

Låter vettigt att lägga på lite för varje besök på kontoret. Personligen gillar jag att hämta nyckel och jobba själv utan säljaren närvarande emellanåt. Man slipper att folk springer runt hela tiden, och det blir ju lättare att koncentrera sig på bilder när man har lite mera lugn och ro.

I mitt fall så händer det ganska sällan att jag hämtar nyckel så jag har inte tänkt mycket på det, men ska man göra det ofta så är det rätt att ta lite extra för besväret, du får ju även själv tända upp all belysning sen och fixa till möbler mm som säljaren inte kan göra åt dig innan. Efteråt ska allt släckas ner igen och kanske ska saker ställas tillbaka. Blir ju lite mer pyssel med allt.
Przemek Carlsson
Przemek Carlsson för 14 år sedan sedan
Hej Ove,

Antal exponeringar kollar jag med Camera Raw, klickar höger på en bild i bildlistan och väljer "File info...", sedan går jag till sista fliken "Raw Data" och i sökrutan skriver jag in "ImageNumber". Nu visas raden med antal exponeringar gjorda.

Gällande efterbehandling av mäklarbilder så tar det lite tid för mig med, jag vill hålla bättre kvalitet än genomsnittet så lite tid får man lägga ner. Har inte kommit på något bra sätt att snabba upp det hela riktigt, men en ny dator skulle sitta fint så att lightroom flyter på lite bättre, är ju segt som sirap...

Ha det fint!
tegen för 14 år sedan sedan

Stämmer detta jämnt? Vad jag sett så finns ett löpnummer men som såväl kan nollställas manuellt eller av misstag av kameran. Så länge som man aldrig stoppar in ett kort med bilder på så kan det stämma, men ofta kan en kamera fortsätta på nästa nummer efter den sista bilden på ett kort.

Vad jag skulle vilja få reda på är en absolut räknare för slutaren som aldrig kan nollställas utan räknar från fabriken och uppåt... Jag har aldrig hittat något för Canon EOS 5D mark II som faktiskt uppfyller detta krav.

Det blir lite som en km mätare på en bil, begagnat marknaden har alltid haft en del bilar med "justerade" räknare...

Det är förvånansvärt många 5D och 5D II eller liknande som säljs och "bara gått 5000 bilder". Vissa dagar tar jag 500-1000 bilder som en glad amatör på semester/kolmården/flygshow/släktträff etc., så dessa glädjesiffror ser jag som aningen tveksamma innan någon kan visa på ett oberoende sätt att verifiera dessa...

Hoppas någon gräver fram en bra metod.
Przemek Carlsson
Przemek Carlsson för 14 år sedan sedan
Tjenare allihopa!

Jag heter Przemek Carlsson och har precis gått med i gruppen.

Lite om mig själv:

Har fotat bostäder i ca 3 år, började fota åt ett av de kända företagen som gör bostadsfoto men tröttnade pga dåliga villkor och startade eget, varefter allt funkar mycket bättre. Kör främst med nikon D3s samt har en D7000 som backupkamera. En D700 ligger på hyllan som nästan gjort sitt med sina 150.000 exponeringar... Fotar mastbilder med D3100 som har en videosändare på sig och jag kan se bilden från marken.

Belysning löser jag med 4 st nikon SB-900 blixtar med en pocketwizard plus II till varje, funkar i stort sätt till varje rum samt andra rum som syns därifrån också. Händer att jag kör ihopslagning av flera exponeringar men det är väldigt sällan, tar extremt lång tid i efterarbetet och blir inte alltid perfekt. Skymningsbilder funkar däremot väldigt bra att köra exposure fusion på.

Jag tar nästan uteslutande två exponeringar då fönster är med i en bild, målar sedan fram fönster i PS, går rätt snabbt och funkar bra enligt mig.

Huvudgluggen är 24-70/2,8. Jag behöver nästan aldrig gå under 24mm inomhus. Utomhus försöker jag hålla mig till de längre brännvidderna då perspektivet på hus blir bättre än om man står nära och zoomar ut. Lägger blå himmel på utebilder om det behövs.

Ibland gör jag videofilmer förutom bilder om det handlar om en lite exklusivare villa...

Vad säger folk efter att man sagt hej? - Ja nu får du säga vad vi ska ändra på här... ... trots att de mäklare som jag jobbar med alltid skickar ut en detaljerad lista med instruktioner som jag varit med och utformat.

En sak som förvånar mig är att rätt många börjar dammsuga, putsa fönster, tända belysning mm samtidigt som jag plockar fram kameran och ska börja fota...

Det svåraste i det här jobbet? - Att folk inte förbereder så bra som man hade hoppats på. Inte sällan står studsmattan i trädgården med lite bollar runtom samt hundskålarna i köket ligger kvar liksom tandborstarna i badrummet.

Någon som har lite tips angående effektiv efterbehandling av bilder?
Har nyligen fixat en wacom intuos4 ritplatta och börjar lära mig redigera med den, kanske kan detta snabba upp det hela, efter att jag vant mig vid den...

/ Przemek
snap01 för 14 år sedan sedan

hur har du gjort för att kolla antal expo på D700? Ang efterbearbetning av bilderna så tar det lång tid även för mig även om min nya snabbare dator o intonus brädan snabbar på arbetet. Om man vill ha bra klass på bilderna så tar det tid. Finns dom som är betydligt snabbare än mig men för mig tar det ca 1 timme för en villa o 45 min för en lägenhet.
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
Föresten är det bara jag som tycker Canons och Nikons blixtar är lite väl svaga?
Speciellt nu när det börjar bli så ljust ute.
Jag vill kunna slå blixten i taket och då lysa upp rummet så mycket (om det är ett litet rum i alla fall) så att man inte får utbränt i fönstret om man får shysst exponering på rummet.
Men det går ju inte alltid.
Är nästan lite sugen att koppa ihop två blixtar och ha på kameran :)
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan

Ibland skulle man önska att man hade mer kräm. Jag kör med en SB900 och en SB 800 som slav när det behövs. Fast egentligen tycker jag inte om bilder där blixten får dominera helt. Jag tycker det blir snyggare om befintlig belysning och fönsterljus får råda i en lagom mix med blixten.
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
Kör nästan alltid men bländare f8 innomhus.
Jag fotar i raw så kör bilderna genom ligthroom innan jag gör slutkorr för de bilder som behöver det i PS. (Räta bilder och blå himmel.)
I lightroom så fixar jag till överexponering och underexponering på valda ytor som behöver.
Annars samma som Mats.
j_sjoholm
j_sjoholm för 14 år sedan sedan
Ja jag brukar hålla mig i krokarna där med!

Vad är det vanligaste som ni gör i efterbehandling? Dra upp skärpan och fixa till exponeringen en aning?
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan

Exponering, kurvor och att fixa teckning i fönstren (genom dubbelexponering) och slutskärpa är nog det vanligaste hos mig. Plus att räta upp sneda vertikaler, m.m.
j_sjoholm
j_sjoholm för 14 år sedan sedan
Vad kör ni vanligtvis på för bländare? Min vidvinkelglugg är relativt ny så jag har inte riktigt kommit underfund med vilken som passar bäst!
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan

För min del är f8 en vanlig bländare (Nikkor 14-24/2.8). Skulle tro att de flesta vidvinklar presterar bäst där omkring.
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
För att återgå till något vi var inne på tidigare.
Saker som kunder säger.

Något jag annat som riktigt kan förstöra en dag är när de inte vet om de inte vill ha lampan / vasen / blomman eller något annat i bilden.
Och givetvis så vill de att "du kan ju ta en med och en utan".
Och så givetvis är det något i ett rum som skulle förekomma på minst tre bilder :)

Alternativt när de inte har städat ordentligt och som lösning säger de:
"Det där kan väl du photoshoppa bort"
snap01 för 14 år sedan sedan
så du är sugen på Pentax 645D Mats? jag körde bla pentx 645N o har sparat 3st gluggar från den bla 45,80 och 200mm för jag var inne på att köpa digitala pentaxen. Det jag gillade med pentaxen var att den var otroligt användar vänlig
samt med en grymt bra ljusmätare. Mätte oftast rätt o man har ingen slarvmån med dia så det var näödvändigt visserligen körde jag även en seconik ljusmätare som backup i vissa lägen. Jag fick testa Hasselblad digital förra sommaren o varför jag valde bort den var deras supersega focus program tog evigeheter att öppna filerna visserligen är dom stora men nu är Hasselblad kopplad till photshop raw så det kanske är smidigare nu.
Jag räknade ut att det skulle ta mig 3 gånger längre tid att göra bilderna med den så då avstod jag o köpte D3x istället. Nu får man visserligen grym kvalitet med ett par fasta zeiss gluggar o en högupplöst dslr o objektiv utbudet o tillbehören är så oändligt mycket större tills dslr så man är inte lika sugen längre på digitalt mellanformat o jag brukar hyra om jag absolut skulle ha ett jobb som kräver det.
Men som sagt var det räcker säkert med att man tar i en pentax 645D så ligger den i väskan igen...............
för dom stora sökarna är underbara o ljudet......
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan

Körde Mamiya på analogtiden och är riktigt sugen på mellanformat igen. Annars har jag som du vet varit inne på en D3x och egentligen är den och 1Ds Mark III m.fl uppe och nosar på mellanformatsegmentet. Mellanformat med 40 mp bilder är så klart overklill i mäklarfoto men den är tänkt att användas i studion och andra krävande jobb i första hand.

Hade möjlighet att testa den och ta lite provbilder och jag blev riktigt imponerad av bildkvalitén! Frånsett upplösningen hade den betydligt bättre färgåtergivning än min Nikon, i synnerhet i AWB-läget. Inbillar mig också att moiré är ett mindre problem än i D3:an som jag tycker är känslig för det. Inte så konstigt kanske med så få pixlar som 12.1 mp på en FF-sensor.

645D är inte heller något fartmonster. Möjligen snabbare än bladaren, men ganska seg jämfört med D3.
snap01 för 14 år sedan sedan
min låne D700 är seg att få upp den tagna bilden på skärmen är tvungen att dubbel trycka på knappen två gånger o det tar ett par sekunder att få upp bilden. Är det en inställnings fråga?
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
Är det några här som jobbar i Stockholm och har någon rekommendation på något företag som gör högmastfotografering för ett bra pris?
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan

Hmm har inte kollat så mycket på det där. Tänkte mera att man kunde överlåta det till någon annan de få gånger det gäller :)
Men iofs så låter det ju inte så väldigt avancerat som du beskriver det?
Har du någon länk till den utrustning du använder?
snap01 för 14 år sedan sedan

angående stativ så kör jag gitzo kolfiber o det verkligen funkar grymt bra. Lätt väger bara 1,6 kg o med nya g lock systemet så är det super smidigt att jobba med. Det föregående hade inte g lock o det var ibland ett elände att skruva på speciellt i varma länder. Hur högt behöver masten nå? MIn går till ca 15 meter.
snap01 för 14 år sedan sedan
rätt stendöd grupp? jag antar att alla har fullt upp det är högsäsong just nu. Idag har jag lämnat in min D700 ( min 4 som är på lagning) felet med den är som dom andra är att blixtskon bara lägger av efter ca 3-6 månader o löser inte ut var o varannan gång eller står o blinkar som en discolampa. Sedan så lämnade jag in 14-24 för service o byta av gummiringen som glappar o sedan min 24-70 som kärvar i läget 24-35mm. I morgon är det bara två villor inbokade rätt skönt för veckan har varit hysteriskt mycket med nästan dygnet runt jobb måndag-onsdag. Är det någon annan som haft mycket strul med Nikons prylar? Jag kör o körde canon i många år o har bara haft ett fel på en canon pryl. Har jag bara otur eller är Nikons grejer svajigare kvalitet på? Däremot min D3x gick som en klocka precis som canons 1ds mark 2.
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan

Körde med Nikon tidigare innan jag gick över till Canon. (Mest för jag arbetar med webfilm också.)
Tyckte inte Nikon strulade mera än Canons utrustning.
Gissar att all utrustning börjar strula om man kör intensivt med den.
Just nu är det min blixt (580EXII) som strular och verkar ha ett eget liv. Ibland måste man köra manuellt på den.
Tycker det annars är mest stativen som faller sönder :)
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan

Förstår att det är fullt just nu. Själv är jag blockad i ett par veckor framåt för mäklarfoto pga annat fotojobb. Det där med att 24-70 kärvar känner jag igen, men det löste sig själv egendomligt nog. Den var trög som tusan någonstans runt 30-50 mm. Någon jämförelse kan jag inte göra eftersom jag saknar erfarenhet av Canon.

Kamerahuset (D3) har gått 110.000 exponeringar utan att krångla en enda gång. Den börjar kännas gammal nu och det blir nog en Pentax 645D nästa gång. Den kommer sannolikt stå mest i studion och D3:an får tjänstgöra i fält tills den rasar.
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
Jag har tänkt att lägga upp en hel del bilder här från åren jag har fotat. Lustiga lösningar och konstiga förutsättningar. Men det får bli lite senare. Vet inte hur ni har det men jag har galet mycket mäklarfotograferingar nu.
Får återkomma när det lugnar sig :)
lumor_
lumor_ för 14 år sedan sedan
Upp med lite mer bilder här i gruppen nu då...
snap01 för 14 år sedan sedan

hur lägger man upp bilder här? jag har rätt många upplagda mäklarbilder på hemsidan under galleriet indoor design samt hotell rum på en egen grupp.
Börja lägg upp du Per så hakar jag på när jag listat ut hur jag får in bilder här.
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan
Använder oftast 14-24 till interiörbilderna. Går sällan under 20 mm. Jag är rätt trött på übervidvinkliga bilder och använder längre brännvidder mer och mer. Då använder jag oftast 24-70. Folk är lite trötta på ultravidvinkel och trenden verkar gå mot lite större brännvidder och det är positivt tycker jag. Det går att hitta på lite mer än med vidvinkel, lite mer stämningsfulla bilder med bakgrundsoskärpa m.m.

Skulle jag köpa en ny vidvinkel idag skulle det bli en 16-35.

/Mats
Sten Gunnar Christian Boo
Sten Gunnar Christian Boo för 14 år sedan sedan
När ni nämner det, någon som har jämfört olika objektiv för motljus? Jag älskar mitt 14-24 för Nikon, men motljusegenskaperna vet jag inte om det är det bästa... Kan 16-35 vara snäppet bättre där? Eller 24 PC-E?
Ska nog testa lite när det lugnat ner sig. Själv har jag haft betydligt mer än förra våren, men det är väl lite lokalt och det kan ju svänga ganska mycket...
snap01 för 14 år sedan sedan

jag har 3 st vidvinklar bla Nikons 14-24, canons 16-35 2,8LII o zeiss 21mm.
Alla är bra på olika sätt o har sina svagheter. Nikons 14-24 är bra om man inte kör i 14-16mm för då kröker den föremål i hörnen friskt samt den är inte bra i motljus o att det inte går att köra filter på den på ett enkelt sätt. Däremot ger den riktigt bra resultat mellan 17-24mm.
Zeiss 21mm är bättre i motljus o är skarpare över hela ytan men har inte af.
Canons 16-35 är riktigt bra i motljus nerbländad från f8-22 däremot runt större bländar öppningar tappar den all kontrast i motljus. Vad jag vet så är inte Nikons 16-35 optimal för mäklarfoto pga distorsion då är 14-24 bättre. Du kan gå in o kolla test på på tidningen foto som är den enda svenska fototidningen som gör seriösa optik tester. Mina bilder på interiör design på hemsidan är tagna med 14-24 i 95% av fallen.
iBoat
iBoat för 14 år sedan sedan
Man får se och vara med om rätt mycket konstigheter i den här branschen. Ni andra har säkert mycket att berätta också!?

Jag brukar fälla ut stativet i sin fulla längd och hålla det över huvudet. För några år sedan skulle jag ta en fasad på en trång gata och för att slippa gatan och bilar framför skickade jag upp kameran som jag brukar. Får plötsligt höra en arg röst ovanför mig och då är det en äldre farbror som som undrar "vad fan du håller på med!!" Jag hade råkat skicka upp kameran precis utanför hans köksfönster.

En annan episod med samma teknik skulle kunna slutat värre. Mitt i sommaren under en fin dag gjorde jag samma sak. Upp med kameran för att komma över häcken på baksidan och plötsligt hör jag ett skrik, jag tog några steg fram till en bänk och klev upp och där låg en spritt språngande naken tjej och solade.
snap01 för 14 år sedan sedan
jag kör med både Nikon o canon. Förut så använde jag bara canon till allt o har faktiskt aldrig haft något strul med dom utom att slutarn pajade på min 1ds mark 2 efter 45000 expo. Använder oftast canon för utomhus fotografering o Nikon inne. Föredrar Nikon inne för dels så tycker jag att blixten ger bättre effekt samt att 14-24 är riktigt bra i läget 17-24mm. Canons 16-35 II ger snyggare bilder i motljus men är rätt oskarp längst ut o det syns på mäklarbilder ibland tom på webbstorlek.
Mäklarlabbet AB
Mäklarlabbet AB för 14 år sedan sedan
Jo det är mycket nu. Sommaruschen. speciellt bland villasäljarna märks det.
Fast det har ju varit mindre än vanligt dennas våren så det är ju rätt skönt faktiskt..
1 2 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto