Logga in för att gå med i gruppen
Medlemmar
Lista alla
Om den här gruppen
Gruppvärd morgondotter, Erik Mofjell
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4557 (174 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.47 st per bild)
Typ: Ansökan krävs
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4557 (174 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.47 st per bild)
Typ: Ansökan krävs

















Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
/Göran
Det finns två ansökningar. Jättebra om ni röstar. Då blir det lättare för Inger och mig.
Ha det så bra!
Göran
Vill bara förmedla några för mig viktiga citat i ämnet från Samuel Poromaa och Lars Nordström. Lars är fortfarande medlem i Uttryck.
Ett medvetet och långsiktigt förhållningssätt till sitt uttryck medvetenheten bakom, dvs vad uttryckssättet används till. Denna metakommunikation kräver ett slags samförstånd mellan konstskapare och betraktare, att den senare har kunskap om traditioner och förstår poängen med det hela underlättar men det viktigaste är huruvida en bild, påverkar mig som betraktare.
Det är en estetiskt fotografi men får gärna berätta något, förmedla infallsvinklar på moral, politik, filosofi vilket är viktigt inom galleri och instutitioner, Gallerierna utgår för det mesta från ett kommersiellt synsätt av naturliga skäl; ”vad är det som säljer och vad säljer inte? institutionerna vill sälja sitt eget varumärke
Många av de bilder jag fångas av i fotohistorien är otydliga när det kommer till betydelse, men de har ofta flera lager, ibland motstridiga, och fångar in ett ögonblick, stämning, eller en komposition som lever.
Du har rätt som vanligt. Reklamen använder sig av denna egenskap, vilken är mycket effektiv då den ligger i det undermedvetna.
Dock verkar vissa tidskrifter och publikationer inte tänka på detta så det kan uppstå kontraproduktiva helheter och förmedla ett budskap som utgivaren inte vill.
Eftersom den enda vägen till betraktaren sinne är att använda sig av form och innehåll så har jag under de sista åren koncentrerat mig på detta. Genom att läsa böcker och studera andra fotografers bilder. Jag läser också mer reklaminriktade böcker som Effektiv visuell kommunikation.Samt fackböcker i ämnet. Man måste också praktisera det så att det inte stannar på en intellektuell nivå. Jag använder din grupp som hjälpmedel att utveckla mitt innehåll i bilden. Mitt medlemskap i konst gruppen var först tänkt för detta men gruppen verkar inte fungera för några djupare återkopplingar och diskussioner.
Jag tror att man måste observera sig själv och reflektera över vad som gör att jag fastar på denna bild, vilket känsla väcker den, visuellt intryck, kontext, vilka underliggande budskap förmedlar den till mig, finns det fler en ett? osv..
Sedan finns det som av National Geographic fotografer kallar Wow - känslan.
Något nytt visuellt expressionist uttryck. Detta är min främsta svaghet som fotograf då jag personligen är mer nyplatonsk i mitt förhållningssätt och vill hitta kärnan, den underliggande formen i motivet eller i min tanke som jag vill förmedla..
Göran Segeholm tror jag är inne på samma tankegångar när han skriver följande För att dröja kvar vid en bild krävs det oftast känslan av att genom bilden få syn på någonting som jag inte sett förut, något som får mig att tänka på ett oväntat sätt. Så man kan väl sammanfattningsvis säga att jag är mindre intresserad av bilder som bekräftar min syn på världen och mer intresserad av bilder som vidgar den. Om jag till exempel märker att jag tycker bättre om en bild än om en annan bild, så frågar jag mig nästan tvångsmässigt varför det är på det sättet.
Sedan kommer man till det där som kallas glädje att berätta något att förmedla
Verktygen får inte hindra denna känsla utan man måste lära sig dessa eller använda enklare verktyg så man kan bevara skaparglädjen.
Julia Cameron skriver följande om detta. Konsten är inte programmatisk. Vi kan inte "förvandla" oss till stora konstnärer med hjälp av kreativa situps. Stora konstnärer är i grund och botten stora amatörer - från det latinska verbet amare, "att älska". De har lärt sig hur man slingrar sig ur den rigida kategoriseringens hårda famntag och tar sig friheten att följa glädjens lockrop."
Det tog mig lång tid att inse detta men nu minskar jag ner på min utrustning till det väsentliga så att lusten inte dränks i detaljer och måsten.
Jag har nu hunnit halsvägs i denna omvandling och den tar nog något år till att slutföra.
/Thomas
Man kan givetvis använda sig av andra begrepp och en mer interlektuell bildanalys. Men jag arbetar med detta.
Exempel på denna typ av diptyp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/168468/2302844.htm?set=mp&_target=_blank
Göran Segeholm skriver följande om form och känsla
En bild kan nte innehålla någon känsla, den uppstår ju först när någon tittar på bilden och känner något. För att en konstnär ska ha tillträde till din känsla så måste han in i ditt huvud, och den enda vägen dit är att få dig att reagera på form och innehåll
Tack ! Jo, jag har lämnat in en kollektion men det var på gamla bilder.
För att utvecklas vidare så vill jag skapa en kollektion direkt till uttryck med nytagna bilder på ett tema.
Jag tror också att diptyker kan vara ett bra verktyg att utvecklas med och vill prova på detta efter jag är klar med kollektionen..
/Thomas
Jag har ett behov av att utvecklas och sätta ihop mina fotografier till en större enhet.
Jag håller på att förbereda en utställning men jag har just nu för få bilder som hänger ihop, och jag behöverockså träna på Sv/v utsskrifter, skärpning och brusreducering samt passpertouer.
Jag håller nu på att sammaställa en grupp bilder som skall skickas till en tidning vilka är en del av den framtida utställningen och jag får se om någon kommer in i tidningen.
Jag kommer att ladda upp en ny kollektion men jag vill ta nya bilder till denna som tas fram enbart till kollektionen. Mitt problem just nu är att lägga tid på fotograferingen så den har blivt fördröjd. Jag kan komma åt att fotografera någon enstaka bild men har svårt att jobba systematiskt..
/Thomas
Och som jag rekommenderar som läsning
Wassily Kadinsky Concerning the spirutal of Art
Wassily Kadinsky Point And Line to Plane
Susan Sontag om fotografi
John Szarkowski Looking at Photograps
John Szarkowski The photographers Eye
Nordström Rum Relation Retorik
Rudolf Arnheim Art and Visual Perception
Hoffman Visual Inteligence
Jag för in flera böcker med tiden
Kan man på något sätt ändra bakgrundsfärgen på bildspelet?
Pethra
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=336922
/Svante
För någon stans måste ju det finnas en samhörighet mellan bilderna som ingår i en kollektion.
Jag har inte varit med i gruppen så länge och vet inte bakgrunden riktigt till varför vi måste komma med en kollektion Efter vad jag anar så beror det på att många i gruppen inte är så aktiva och att man då skulle bli tvungen att visa sitt intresse. Men det måste väll finnas andra vägar att gå. Arbetar man inte med serier eller kollektioner så tycker inte jag man ska behöva vara tvungen att lägga upp en sådan.
MVH/Jan.
P.S.
Lade precis in en ny kollektion :-)
/Johan
Jag håller helt med Göran eftersom jag är en av dom som inte jobbar med kollektioner.
Jag tror också att just gruppen UTTRYCK är en pool där de flesta som är med är det för att de har ett genuint intresse för fotografi och friheten att få se en stor bredd på innehållet.
Viktigt är dock att få veta vad som verkligen gäller för medlemskap både för gammal som ny.
Ha de!
Ronald
Jag tycker att om man har varit inaktiv under en lång tid kan poolvärden ställa frågan om intresse kvarstår.
Det är bra om vi alla arbetar för att ha en grupp som "lever", där man intresserar sig för varandras bilder och tankar kring foto.
För mig personligen känns kravet på kollektion onödigt, alla arbetar inte så. Men samtidigt har det visats upp många spännade kollektioner efter det att Inger formulerade det kravet.
/Göran
Har ett svagt minne av att jag har sett någonstans att alla gamla medlemmar, även dom som varit med i gruppen redan innan den fick sitt nuvarande namn, ska söka nytt medlemskap nu under hösten, annars åker vi ur. Stämmer det?
Ha de!
Ronald