Logga in för att gå med i gruppen
Medlemmar
Lista alla
Om den här gruppen
Gruppvärd morgondotter, Erik Mofjell
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4549 (166 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.48 st per bild)
Typ: Ansökan krävs
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4549 (166 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.48 st per bild)
Typ: Ansökan krävs

















Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Blir så himla glad när jag startar upp datorn och går in i gruppen Uttryck. När jag ser alla tumnaglar slås jag av mångfalden och alla olika bildstilar. Många personliga och spännande bilder. Det finns en härlig kreativitet i den här gruppen som vi ska värna om. Nästan alla bilder har i alla fall någon kommentar.
Ha en skön helg och fyll på med nya, spännande bilder och fler kommentarer.
/Göran
medlemmars eget val
/inger
Efter några dagars funderande tackade jag ja till att bli med-värd i i gruppen. Jag tror Inger och jag kan komplettera varandra, på ett för gruppen, bra sätt. /Göran
Jag har aldrig ställt ut mina foton men börjar fundera på att göra det. Är det någon av er som har erfarenheter av att ställa ut och som kanske vet något galleri som jag kan vända mig till? Gärna i stockholmstrakten. /Göran
Neoformalismen lyfte fram samspelet mellan form och mening, hur de hänger samman. Neoformalismen var inte en renodlad formell teori utan handlar lika mycket om budskap eller mening, men den springande punkten är att det inte enkelt går att separera den ena sidan av myntet från den andra.
Teorin är en reaktion på ett alltför ensidigt studium av dolda budskap och pyskoanalytiska grävningar i regissörernas inre som var brukligt på 60- och 70-talet. De ville rikta fokus på filmen själv, på dess form, språk, och skapande av mening. Djupare budskap är bara en del av meningen med film, resonerade de. Ett par namn på forskare inom den skolan: David Bordwell och Kristin Thompson.
Det finns säkert något liknande inom fotografi och konstvetenskap men jag känner inte till mycket om det. Överhuvudtaget är jag inte särskilt inläst på nutida fototeori utan jag hämtar idéer från lite varstans och inte särskilt systematiskt. Jag tycker det är befriande att inte låsa upp sig för mycket på en enskild teoribildning, utan att man kan plocka från det som passar. Att ha lite distans från det som lätt kan slå över i dogmatism. Nutidens rädsla för att ta ställning? Nåväl, den ena teorin avlöser den andre i ett dialektiskt spel som förhoppningsvis gör oss alla klokare. Helt säkert är det inte;)
Som andra kommentatorer här brukar jag också reagera på och skriva några rader om de bilder jag gillar. På ett sätt skulle det vara nyttigt att kommentera bilder som inte funkar, men det är inte lika kul.
Jag tror kvaliteten på bilder i gruppen är ungefär som det var för ett år sedan, men av någon anledning trubbas jag av efter att ha tittat på alla bilder som strömmar igenom, tröttnar en smula, väljer att syssla med annat som piggar upp nyfikenheten, och blir alltmer lat när det gäller att kommentera.
Kanske behövs det nya impulser och idéer?
/Lars
Jag vet att mina kommentarer har haft viss betydelse för andra fotografer och jag hoppas att de kan fortsätta vara det.
Det är bra att den här diskussionen kommer upp med jämna mellanrum. Det får mig att "skärpa till mig" och inte kommentera slentrianmässigt . Jag tycker en kommentar både ska ge lite om innehåll och form samt om den subjektiva upplevelsen.
Att ge kommentarer är ju inget måste på FS, som jag har uppfattat det, men i vår grupp tycker jag att man regelbundet bör ge kommentarer.
Sen kan man ju inte kommentera allt. Ibland känner man ingenting för en bild och då finns det inte så mycket att säga.
Rädslan för att verka pretentiös om man uttalar sig om kvalitet, smak och liknande hoppas jag att det går att ta sig förbi. Idéen om att smak talar vi inte om är en belastning vare sig det är ett arv ifrån Luther, 70-talet eller nåt annat. Var det förresten inte så att det var vanligt med väldigt definitiva ställningstaganden i den tidens debatt? Varje tid har väl sina brister, man får försöka nyansera frågor och svar. Att våga ta ställning utan att hamna i dogmatism eller arrogans.
Jag är också intresserad över hur olika genrer i fotografi kan korsbefrukta/så nytt liv i varandra. Det är något som ligger latent i en grupp som U t t r y c k.
När nästan alla andra grupper är inriktade på ett speciellt ämne eller motiv så har vi en inspirerande bredd här, som öppnar nya dörrar och kanske gör den enskilda fotografens bildsyn vidare. Jag tycker det bör vara högt i tak och även riktigt lågt i golv just här.
Plats för det sköna, plats för det fula.
/Lars
Det är trevligt och kanske stärker det också en fotografs självförtroende när en uppladdad bild får ett gensvar i form av repliker som till exempel "Vackert!", "Snyggt" och liknande. Men ibland upplever jag ett ödsligt eko i efterklangen av såna rappa kommentarer.
Göran Segeholm talar i sin bok "Konsten att ta vinnande bilder" om vad han kallar för enkla åsikter om bilder: "Bra eller dålig är inte särskilt användbara för fotografen. Allt han får veta är var associationskedjan slutade, inte hur vägen dit gick."
Det är lätt hänt att kommenterandet av bilder stannar vid något som kan jämföras med ett snabbt klickande på "Gilla"-knappen på Facebook.
Det är måhända ett tidens tecken att allt ska gå fort. Den snabba reflexmässiga reaktionen blir det centrala snarare än den djupare reflektionen.
Med detta vill jag inte säga att intuition och känslor skulle ha ett mindre värde än mer djuplodande undersökningar av bilder. Jag tycker snarare att det kan vara värt att försöka sätta ord på vad man känner och minst lika intressant: Att fråga sig varför?
Men det vore trist om alla kommentarer stannade vid det känslomässiga och tillhörande adjektiv. Var och en sitter säkert och arbetar mycket med bildens form men det finns sällan med några längre analyser av bilders uppbyggnad i kommentarerna. Jag medger själv att jag sällan orkar med att bidra till den sidan när jag kommenterar.
Det är svårt att tala om bilder. Det är inte enkelt att fånga in det visuella i ord, det blir lätt fyrkantigt och grovt förenklat. Med detta i åtanke tror jag att det kan vara en god idé att släppa lös associationsförmågan, att låta det flöda utan att man är allt för orolig över hur det låter när man formulerar sin kommentar.
Jag tycker också att det skulle vara spännande om vi kunde dela med oss mera av erfarenheter och tankefrön som sträcker sig utanför den fotografiska världen, att bildkommentarerna blir mer en del av ett större universum, framför allt större än "Bra" eller "dåligt".
Vi får öva oss tillsammans i att hitta ord för det ordlösa.
Några kommentarer på detta?
/Lars
Den kastade ett nytt ljus över frågan om kvalitet och för vem och om konstens olika funktioner. Och sist men inte minst känslan!
Jag tror på samarbete mellan förnuft och känsla, inte minst för att det kan vara ett redskap för att hantera och avväpna politiska krafter som hotar demokratin. Men att göra något av det där i bild är inte särskilt lätt, det är betydligt enklare i skrift.
/Lars
Konstnärerna Vitaly Komar och Alexander Melamid har skapat en bild de kallar Amerikas mest önskade målning, alltså en bild som ska motsvara den allmänna smaken. Jag tror det är en förlegad bild, eftersom smaken förändrats ganska raskt de senaste decennierna till exempel när det gäller förmågan att ta till sig abstrakt konst i de breda folklagren. Så bilden kanske motsvarar något slags ideal för 100 år sen? Märkligt nog är den från 1993.
Konstnärerna har gjort en undersökning av hur ett tvärsnitt av befolkningen vill ha en bild. Inget abstrakt (som sagt inte lika aktuellt längre) och helst ingen giftgrön färg. Deras forskning visar att en tilltalande bild helst ska innehålla mycket blått (himmel och vatten). Gärna ett vilt djur och något historiskt.
Så här blev bilden:
http://www.flickr.com/photos/15186107@N05/1981094838/
Deras "recept" har resulterat i en ganska knasig bild. Hötorgskonst vågar jag väl säga. Det är i vilket fall en kul bild som visar på svårigheterna med färdiga formulär, men också på hur smaken och konventioner förändras. Fast jag tror himmel och vatten står sig i popularitet.
/Lars
...Den som bedömer kvaliteten är, måste vara, den enskilde betraktaren som är var och en som betraktar och berörs av ett konstverk.
Det enda som betyder något är vad det betyder för betraktaren. Det spelar ingen roll om eller hur andra värderar arbetet: det är den enskildes bedömning som är viktig och om han/hon tycker att ett verk är tomt, fult, vackert, upplyftande, fantasifullt eller rörande så är det så.
Alla kan inte tycka om allting.
Förmågan till gensvar, såväl konstnärens som betraktarens, är resultatet av olika påverkningar. Bakgrund, arv, miljö, är ofrånkomliga faktorer och det finns andra inte lika påtagliga som: sociala attityder, konventioner, associationer smärre händelser som betytt mycket för personen och påverkan från andra människor samt vad man läst och hört.
Man måste räkna med en omedveten respons som utvecklats under uppväxten. Sättet att reagera på färg, form, linjer och visuella detaljer är inte samma för alla.....
/Göran
Ordet "konst" använder jag för att jag gillar det och att det är hyftsat användbart framför allt historiskt sett. Det går lika bra att prata om bild. Det låter bara lite underligt i munnen med bildhistoria, men annars funkar det lika bra.
Jag får personligen inga negativa vibbar av termen "konst", men förstår att begreppet delvis besudlats av det kommersiella och maktspel.
När jag står ensam och tittar på en målning av van Gogh eller Turner eller ett fotografi av Tunbjörk eller Friedlander upplever jag inte ett dyft av det där dåliga och tjatet om pengar som färgat en stor del sig av konstvärlden. Kanske inträffar det om jag skulle kliva in på Bukowskis, men det brukar inte inträffa.
Alla mina ord om konst till trots är det här vad jag förstår en grupp som är vidare än bara konstfotografi, dvs inkluderar även sådant som pressfoto, modellbilder med mera, som iof också kan vara konstnärliga. Annars skulle gruppen lika gärna kunna döpas om till Konstfoto 2.
/Lars
Han beskriver det som att en bra bild har ett värde för betraktaren. Vilken bild som helst som får oss att tänka på intressanta saker är bra.
Han gör en distinktion mellan detta värde och kvalitet. Värdet hos en bild menar han ligger på ett personligt plan medan han resonerar att kvalitet måste vara något som kan ses av flera människor. Det var något åt det hållet jag syftade på när jag diskuterade objektiva värden som bidrar till kvalitet, och att det går att analysera fram och att det inte är helt subjektivt eller oåtkomligt för resten av befolkningen.
Jag tror att det är lätt att ge upp analysen av bilder och stanna vid att det är bra för att man gillar den. Punkt. Det kräver en mental ansträngning att gå på djupet i en bildanalys. Varför skulle det annars finnas utbildningar i konst, konstvetenskap med mera?
Jag tror att vi tillsammans hjälper varandra att se klarare och förstå stå mer av vad som gör en bild eller något annat konstverk till kvalitè. Självklart finns det alltid subjektiva lager i receptionen och att förståelsen också är beroende av tidsanda och kulturellt sammanhang, ända ner på familjenivå.
Det spännande med konst är just samspelet mellan det som är svårt att definiera och högst personligt och sådant som har att göra med konventioner och allmänna uppfattningar som traderas. Jag har inte helt förstått Barthes, men detta ligger nära hans begrepp "studium" som infallsvinkel på en bild.
Som Katja skriver fångas man lätt av saker utanför vad som verkar vara bildens fokus. Det kan vara underliga, ovidkommande detaljer detta "punctum", som man kanske kan säga går rakt in i hjärtat, alldeles oberoende av analyser. Kanske en stunds meditation där man delvis släpper hjärnan och bara ser?
/Lars
Jag läste den flera gånger på 70-80 talet. Och blev mycket fascinerad. Det var ju en av "de där böckerna man skulle läsa".
Minns särskilt han sätt att systematiskt och organiserat lägga upp delarna när han plockade isär motorn och hur han tänkte kring detta.
Jag köpte en växelcykel och inspirerad av boken plockade jag isär hela växelpaketet för att smörja och fixa. Det slutade med att alla kulor i kullagret rullade ut över asfalten och jag hade ett elände att få ihop den igen. Men det gick tillslut, många svordomar blev det.
Jag tror jag har boken kvar på vinden någonstans.
Ska leta upp den.
Ha en bra dag!
/Göran
Det finns ju även lysande undantag. Den autodidakta som brinner för sin sak.
Hakar på dig Mattias.
Jag tror att det autentiska konstnären. Den som följer sin egen idé utan att snegla för mycket på andra är den som i längden når fram. En sorts kvalité kanske?
/Göran
När en konstnär använder sig av konventioner i teknik och motiv på ett skickligt sett kan det leda till att bilden upplevs som bra enligt spelreglerna. Men för att det ska trigga igång en känsla av magi hos betraktaren krävs kanske någonting mer, något som är svårt att sätta ord på. Det där extra som får oss att se sakerna på ett nytt sätt eller som kanske bara ger en känsla av något oförklarligt, till och med andligt. Det är en minst lika viktig del av fenomenet kvalitet men svårare att förklara.
Nu blir det tankepaus.
/Lars