En återuppväckt plåtslagare

Lite prylar, lite text och alltid bilder

Jag plåtar det mesta i både färg och svartvitt, men alltid i råformat (och jag gillar LR CC)!

Det är mycket trams i både forum och bloggar om hur man ska göra om man vill göra rätt. Jag gör helt enkelt så som fungerar bäst för mig, och mitt sätt fungerar säkert för andra också (men inte för alla).

Samsung Galaxy S8+, 1/50 s, f/1.7, ISO 80

När jag fotograferar använder jag alltid kameran inställd på enbart råformat, så kan jag välja i efterhand om jag vill göra bilden i svartvitt eller i färg och hur jag vill behandla den. För mig är det ingen poäng att fotografera i råformat och jpg samtidigt; jag tar inte så många bilder per år att lagring är ett problem så jag kan spara alla råfiler utan att få problem med säkerhetskopiering och dylikt.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/3.2, 1/250 s, ISO 200

Ibland ägnar jag mig åt att fotografera på stadens gator med ett kort teleobjektiv på min kamera. En del tycker inte det är gatufoto när man gör så, och det får de förstås tycka. Jag tycker det kan bli fina bilder ändå.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/1.2, 1/1000 s, ISO 200

Något jag ser ut att bli tämligen ensam om att göra framöver, åtminstone om man ska gå efter nyhetskommentarer och forum, är att använda Lightroom CC (i synnerhet den version som inte heter Classic). Adobe är uppenbarligen onda och elaka och bara ute efter att tvinga in folk i sin prenumerationsmodell, och den helt nya enklare versionen med molnlagring är bara för glada amatörer ...

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/1.2, 1/450 s, ISO 200

Jag kan förstå de som inte gillar månadsbetalning och molnlagring, men för mig är det perfekt. Jag valde t.o.m. att betala lite mer än jag gjort tidigare för att få 1TB lagring i molnet - det kommer räcka i många år för mina råfiler, och jag har då en ytterligare backup förutom det jag redan har.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/2.8, 1/420 s, ISO 200

Jag har kvar alla mina äldre bilder i Lightroom CC Classic och har inte flyttat över dem till CC. Alla nya bilder laddar jag dock direkt in i CC (alltså inte Classic) för att få in fullstora bilder i molnlagringen. De fullstora bilderna synkas ändå med automatik över till min stationära dator med CC Classic, så de lagras och säkerhetskopieras också lokalt.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/2.8, 1/420 s, ISO 200

Jag kan t.o.m. använda Lightroom CC på min telefon dels för att fotografera med (och bilderna lagras då förstås i molnet och dyker upp på alla mina datorer), och dels för att överföra bilderna från kameran. För närvarande fungerar dock det senare så där halvbra med min Fujikamera då bilderna av någon anledning blir svartvita när jag importerar dem till LR CC på mobilen. Jag räknar med att det kommer att lösas dock, då Adobe känner till buggen

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 23mm f/2 @ f/5.6, 0,7 s, ISO 200

En del hävdar att Lightroom ger konstiga artefakter med bilder från Fujis kameror, och det stämmer säkert i vissa fall. Jag tycker dock det fungerar bra om man inte drar för mycket i spakarna, men det gäller nog inte bara Fujikameror.

Kort och gott: gör som ni vill - jag gör som jag vill, och jag är nöjd med mina val trots att andra tycker det finns bättre sätt att göra rätt :)

Postat 2017-11-14 20:07 | Läst 18189 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Ny teknik och automatik - det är fina grejer det!

Nu vet jag att det finns nostalgiker som inte håller med mig, utan tycker allt ska vara som det var förr. Att det på något sätt skulle vara mer känsla bara för att man gör något själv, och så kan det kanske i viss mån vara. Jag omfamnar dock nästan all ny teknik med öppna armar, och tar gärna hjälp av automatik som ofta är bättre än jag själv på många saker.

Ford Mondeo, Fujifilm X-Pro 2, Fujinon XF 56 mm f/1.2 @ f/1.6

Just det här inlägget handlar dock inte om kameror, men diskussionen är densamma i bilvärlden. Vår nya bil är förvisso utrustad med ett okänt antal kameror som tar hand om automatik och säkerhet, men de är ju inte avsedda för fotografering.

Hustrun behövde en ny tjänstebil, och denna gång föll valet på en Ford Mondeo (i konkurrens med snikmodeller från Volvo, BMW och Mercedes) - det var helt enkelt mest bil för den budget vi hade att röra oss med. Bilen har all tänkbar automatik (utom det kanske mest uppenbara - automatlåda) som hjälper till att hålla avstånd till andra bilar, ser till att man håller sig innanför linjerna, öppnar och stänger bakluckan och bromsar själv om man försöker köra på något (och en massa annat). Det mesta är till för säkerhet, men mycket handlar också om bekvämlighet, och det är inget fel att få vara lite bekväm emellanåt. Vill jag ha det obekvämt kör jag motorcykel :)

Svista Värdshus, X-Pro 2, Fujinon 23 mm f/2 @ f/5.6

Jag tycker det finns mycket charm och nöje i att nyttja både gamla bilar och gamla kameror, men för dagligt bruk föredrar jag moderna prylar i nästan alla sammanhang. I fallet med bilen är det också så att en del av hanteringen skulle bli besvärlig utan de tekniska hjälpmedlen. Det är nästan omöjligt att se var bilen börjar och slutar från förarplats (och bakåt ser man över huvud taget rätt lite p.g.a. bilens form och de nästan svarta rutorna). Parkeringssensorer och backkamera är synnerligen trevligt att ha då, liksom den automatiska parkeringsassistenten.

Bilen kan själv! Filmat med LG G5

Det känns väldigt läskigt att släppa ratten och låta bilen styra, men det fungerar :)

Det var allt jag hade att svamla om idag. Ha det gott allihopa!

Postat 2017-08-14 19:32 | Läst 12673 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Kameran spelar ingen roll sägs det - skitsnack säger jag!

I en del bloggar och forumtrådar hävdas det ibland att det inte spelar någon roll vilken kamera man använder. En bra fotograf tar bra bilder oavsett. Detta är inget annat än något slags snobbistiskt snicksnack!

Självklart är det så att det går att göra bra bilder med en kamera som är 5, 10, eller 50 år gammal (eller en mobiltelefon), men oftast är det mycket lättare att få det resultat man vill ha om man använder rätt verktyg. Det går att fotografera sport med en storformatskamera på stativ, och det går också att slå in en spik med en skruvmejsel.

Lustigt nog är många av de som kläcker ur sig såna här uttalanden själva ägare av modern, avancerad och dyr kamerautrustning. Jag får nästan känslan av att de inte vill att nybörjare eller amatörer ska få köra med lika fina prylar som de har bara för att de råkar ha råd.

Ofta hänvisas det till vilka fina bilder gamla kända fotografer lyckades ta med sin tekniskt begränsade utrustning. Henri Cartier Bresson körde med en jättegammal Leicakamera, och Ansel Adams med uråldig storfomatare (bland annat). Att Leican HCB körde med råkade vara fullt modern just då, eller att Adams storformatare var ungefär det bästa som gick att åstadkomma vad gäller upplösning och sånt, glöms gärna bort ...

Det är absolut inget fel att fotografera med gammal eller enkel kamera, men att hävda att tekniken inte spelar någon roll - det är som sagt rent skitsnack! :)

Alla bilder i inlägget är tagna för mer än tio år sedan och jag är nöjd med dem. Hade de blivit bättre med de kameror som finns idag? Högst troligt ;) Alla får förstås göra som de vill, men det stör mig lite när det i alla köprådstrådar ständigt ska komma in inlägg att utrustningen inte spelar roll ...

Postat 2017-04-25 21:36 | Läst 13157 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Varför köra med gammalt skrot när det finns nya finfina prylar?

Benganbus brukar ju hävda att det är himla finfint att köra med gamla sunkobjektiv på fullt fungerande moderna kameror, och det kan man ju roa sig med om man tycker det är kul! Själv föredrar jag att använda de objektiv som faktiskt är gjorda för min kamera, och få automatisk skärpeinställning och annat kul ;)

X-Pro 2 med Fujinon 56mm f/1.2 - fotograferat med en LG G5 (ja, det är en telefonjävel)

Nä, självklart får man fotografera med precis vad som helst och vilka motiv som helst. Det är ju jättekul med de spegelfria kamerorna som gör det möjligt att återvinna gamla objektiv (nästan vilka osm helst) och kunna göra bra bilder.

Så här parkerar man om man har bråttom att köpa en latte. X-Pro 2 med 23mm f/2

Jag tycker också det är kul med gamla objektiv, men jag äger inga. Jag har heller inte sett någon anledning att köpa äldre objektiv, eftersom det finns nya som gör jobbet minst lika bra (och har vissa andra fördelar).

En fuling! X-Pro 2 och 56/1,2 @ f/2

Bilden här ovanför är ett exempel på något jag inte skulle kunna göra med något gammalt Leicahärke till objektiv. Här har jag fjärrstyrt kameran från telefonen, och där valt var skärpan ska sitta. Att få till det med så här kort skärpedjup och manuell fokusering hade inte varit så lätt. Självklart hade jag kunnat tvinga ut hustrun och använt henne att ställa in skärpan, men det är ju inte samma sak :)

Självporträtt i hojens nya backspegel. X-Pro 2 och 56/1,2 @ f/2,8

Ok, backspegelbilden hade gått utmärkt att göra med ett gammalt skrotobjektiv (jag var ändå tvungen att ställa skärpan manuellt för att få det rätt).

Trött katt fotograferad med X-Pro 2 och 56/1,2 @ f/1,2

Jaja, kattjäveln hade väl också gått att fotografera med gammalt mög. Kameran stod på stativ och fokuseringen gjorde jag fullständigt manuellt ...

Ett gammalt rostigt jävla lås. X-pro 2 56/1,2 @ f/8

Ska man vara kinkig så är det nog så att de flesta bilder går att göra med gammalt skrot om man ger sig fan på det. Men oavsett det så konstaterar jag att Fujinon 56mm f/1,2 är ett sjuhelvetes bra objektiv och dessutom synnerligen prisvärt. Det kostar närmare 10 000:- men det är lika bra som objektiv som kostar mycket mycket mer. Har man en Fuji (och gillar moderniteter som autofokus) är det ett "måsteobjektiv"!

Ha en himla trevlig fortsatt helgjävel!

Postat 2017-03-25 18:58 | Läst 14578 ggr. | Permalink | Kommentarer (13) | Kommentera

X-Pro 2 med XF 56mm f/1.2 - en fantastisk kombination

Under vintermånaderna blir det lätt lite stiltje på fotograferandet, men idag visade vädret sin bästa sida och jag gav mig ut för att prova mitt nya 56mm-objektiv. Fujinon 56/1,2 är en rejäl klump jämfört med den 23:a och 35:a jag har sedan tidigare. Objektivet motsvarar ett 85/1,8 på småbild, och är ungefär i samma storlek (vilket det alltid blir). Det är inte vädertätat, och autofokusen är inte blixsnabb men fullt tillräcklig för mina behov.

Självporträtt 1/160s f/1,8 ISO 800

Objektivet har en mycket bättre byggkvalitet än det 50/1,8 OSS jag hade till min Sony (vilket det ska ha då det kostar mer än dubbelt så mycket). Det är också minst lika skarpt på f/1,2 som Sonyobjektivet är på f/1,8, och nedbländat till f/1,8 slår det Sonyobjektivet med hästlängder.

Kattjävel @ f/1,2 1/18000s ISO 400

Med Fujikameran kan jag också använda objektivet på full öppning i starkt solljus tack vare den elektroniska slutaren som går ner till 1/32000s. Något som inte gick på min A6000 (men finns på nyare Sony).

Vårfika @f/1,2 1/7000s ISO 400

En del objektiv ger en snygg bakgrundsoskärpa endast på lite kortare avstånd, men så är inte fallet med Fujis 56:a tycker jag. Den fungerar bra också på lite längre avstånd för att isolera huvudmotivet från bakgrunden.

Cykelproblem? 1/6000s f/1,4 ISO 400

Objektivet levereras förstås med motljusskydd (av plast), och det känns stabilt och verkar göra sitt jobb. Skyddet är (förstås) ungefär lika långt som till ett 85mm till småbild och följden är att X-Pro 2:an inte längre är någon liten och lätt kamera, men det kan jag leva med när det är ett så pass bra objektiv. Jag tycker det här objektivet presterar minst lika bra som det Sony 85/1,4 GM jag testade på en A6300 i våras (och det objektivet kostar mycket mycket mer).

Motljus 1/10000s f/1,4 ISO 400

Ett sånt här objektiv är främst tänkt för porträttfoto på olika avstånd, och till det fungerar det förstås ypperligt. Det enda jag saknar från mitt Sonyobjektiv är stabilisering (som dock slutade fungera på den gluggen).

Felix 1/4000s f/1,4 ISO 400

Felix 1/5800s f/1,4 ISO 400

Felix och kattjävel 1/10000s f/1,8 ISO 400

100% crop från ovanstående bild (klicka för att se förstorad)

Nu har jag ett system som visserligen inte är fullt så lätt och smidigt som det jag hade från Sony, men som har möjlighet att ge mycket högre bildkvalitet (till ett klart högre pris). Skulle jag fortsatt med Sony hade det heller inte hjälpt att byta till A6300 eller A6500, utan jag hade behövt gå upp till småbildskamerorna i A7-serien. Då hade det totalt sett blivit ännu dyrare, eftersom de bra objektiven till dem kostar mycket och är stora och tunga.

Jag är på det hela taget mycket nöjd med bytet till Fuji, och med deras objektivutbud finns inget som helst behov av större sensor för att få kort skärpedjup. Behöver man fler pixlar än 24 MP finns deras nya mellanformatare :)

Ha en fortsatt trevlig helg!

Postat 2017-03-11 17:45 | Läst 18733 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 22 Nästa