Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Flygvapenlegend fick ner dödstalen

Förra söndan intervjuade Martin Wicklin förre ÖB Micael Bydén i P1. Bydén framhöll den speciella andan inom flygvapnet (och senare hela försvaret). Alla förväntas att göra sitt bästa. Ibland blir det ändå fel. Då ska tillbudet rapporteras och ligga till grund för säkerhetsarbetet, men inte bestraffas. Den andan hade hjälpt honom komma från småorten Gnarp till landets högsta yrkesmilitära position utan att förlora sig själv.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/micael-byden-om-nato-trygghet-och-kritiken

Då kom jag ihåg en tidningsartikel för 60 år sen. På den tiden hade andan sen länge gått ut på att leta fel, utesluta och bestraffa. En person gick före och lyckades få ändring. Han var upphovet till den pedagogiska inriktning som idag präglar Flygvapnets flygutbildning.

Ännu på 1960-talet gallrades de flesta ut, ofta på helt godtyckliga eller irrelevanta orsaker. Utbildningen blev i stället världsberömd för sina låga elevavgångar. Nästan alla som antas klarar utbildningen. Dödligheten bland de färdiga piloterna var stor, siffrorna mörkades men det var fråga om flera hundra. Detta avfärdades med att de övade för krig. Då får man räkna med visst spill. Och felen berodde alltid på piloten, aldrig systemet. Efter systemändringen upphörde med tiden den typen av olyckor, det händer dock helikopterhaverier.

I artikeln fanns ett foto på den skarpskurna överste i perfekt uniform som fick ändring. Med hjälp från Flygvapenmuseum och eget letande på nätet  har jag nu tagit reda på att han var överstelöjtnant Palle Johansson, senare namnbytt till Folke P. Sandahl.

Lärarna hade tidigare haft rollen som felfinnare och straffutdelare. Nu blev de i stället handledare och coacher.

Nedan skärmdump ur filmen "Press Utan Stress" med Johansson / Sandahl som en av upphovsmännen. Dumpen visar det ögonblick då en flygelev landar i dimma med hjälp av instruktioner från tornet. En tidigare helt otänkbar situation.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=DkdSOSKrfC8

Filmen har bra flygscener, men lyckas inte förklara så att jag förstår hur Palle Johansson bar sig åt för att vända utvecklingen. Gissningsvis var det kombinationen perfekt och hård yttre persona, han var faktiskt fruktad, och därinnanför en klok och omtänksam man.

REDIGERING 15 april: Jag trodde att filmen visar en rekonstruktion av en nyckelscen då Palle Johanssoms egen flickvän sa åt honom att välja mellan henne och flyget. Hon ville inte vara med om att han skulle störta. Idag fick jag reda på av min sagesperson på Flygvapenmuseum att scenen var helt realistisk, men att den unge mannen var en annan kadett. Paret fortsatte trots allt tillsammans tills denne omkom i en flygkrasch.

På senare år framstod Johansson / Sandahl även utvändigt som snäll och hjälpsam. Blev en legend inom flygvapnet och hedrades med en överflygning vid sin begravning. Han hade då varit pensionär åtskilliga år.

Det arbetssätt han fick igenom bidrog i allra högsta grad till att få ner dödstalen i det fredstida stridsflyget  Nån gång kring 1970 stadfäste Riksåklagaren att egenrapporter om tillbud inte ska användas som underlag för åtal. Sammantaget en klok och effektiv inställning. Det behövs mer av den i samhället. Dessvärre ser det tvärtom ut, cancelkulturen breder ut sig. Felfinnarna lyckas straffa allt fler och skrämmer ännu fler till att göra så lite som möjligt.

Har någon av läsarna möjligen tillgång till det foto där Palle Johansson framstår som inkarnationen av hård men rättvis?

Inlagt 2025-04-14 10:02 | Läst 636 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Benganbus 2025-04-14 10:39
Jag hade en god vän som flög J-29 Tunnan och berättade om den här tiden. En del av ändringen för ett nytänk var även ekonomiskt. Flygplan var dyra. Numera är stridsflyg mer plattformar för vapen, så pilot och plan vill man ha hem igen för nästa uppdrag. Men den nya AI-drönartekniken kanske ändrar på det här.
/B
Svar från Måns H 2025-04-14 15:20
Det var ett annat tänk. På vägarna dog upp till 1200 personer om året. De mesproppar som ville ha ändring hånades. Som du skriver så var en av orsakerna till att flygvapnet tänkte om ekonomin, det var dyrt att skaffa fram nya piloter och nya flygplan.
syntax 2025-04-14 10:42
Utmärkt redogörelse Måns!
Det är alltid jätteroligt att ta del av något inom intresseområdet som man inte har hört talas om.
Svar från Måns H 2025-04-14 15:27
Tack Peter! Jämför även med Claes Tingvall. Vid ett besök på Vägverket frågade en minister vilken nivå på dödstal man skulle sikta mot. Alla svarade undvikande utom Tingvall som sa "Noll". Det fick han faan för av chefer och kollegor. Men stretade på ändå. 2024 var siffran 210 i st f 1200 på 1960-talet.
Benganbus 2025-04-14 11:57
Svar från Måns H 2025-04-14 15:43
Intressant och välskriven artikel!

Det som inte står är att Tunnan hade fly-by-wire helt analogt! Höjdrodret styrdes från spaken med en stålvajer som var lindad runt höjdrodrets axel.
bildsten 2025-04-14 23:07
Här finns mera att läsa:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/faltflygaren-som-borjade-meditera/

Jag jobbade på F1 på 70-talet med fastighetsdrift och senare på en annan flottilj blev jag arbetskamrat med en tidigare fältflygare, som när jag lärde känna honom, "spakade Ballograf" efter en karriärväxling.
Han berättade en del om införandet av DMT-testet och om Palle J som bytte inte bara namn, utan också personlighet.