To stay or not to stay analogue,

that is the question, or actually not... en södagsknäppares bilder och tankar härifrån och därifrån.

Semester 3

Sista veckan av min semester är på gångs just nu. I fredags på kvällen körde vi bilen ombord på natt-tåget från Helsingfors till Kolari och på lördagförmiddag var vi framme. Sedan några timmars körning och vi var framme i Kilpisjärvi. Första natten var vi på norska sidan, innan vi slog läger på Kilpisjärven retkeilykeskus (ungefär: center för friluftsliv). Igår gick vi från Kilpisjärvi över Mallatunturi till Treriksröset. Terrängen var inte alltid den bästa för två opererade knän... Men i stort  rätt så lätt vandring. Här stretar frun framåt över ett stenigare avsnitt.

Men fram kom vi och övernattade i Kuohkimajäri ödemarksstuga på finska sidan ca 400 m från röset. På morgonen vaknade vi till strålande sol efter en kall natt, det låg en tunn isskorpa på de mindre vattendragen. Vi gick också och kollade på svenska röset 01, Sveriges nordligaste punkt. Här en panoramabild med i-luren mot röset från finska sidan. Som bekant har norrmännen de bästa fjällen...

På hemvägen valde vi det lättaste alternativet och gick 3 km till Koltalahti på svenska sidan och tog båten över sjön tillbaka till Kilpisjärvi. Det här är som sagt telefonbilder återkommer säkert senare med nån bild från kameran.

Ha det bra!

Postat 2022-09-20 19:10 | Läst 577 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Winter wonderland

Det var meningen att vi skulle fira vår vintersemestervecka i Kuusamo där vi hade hotell bokat och betalt för en vecka, men... På lördagmorgon startade vi 05:00 hemifrån finländska sydkusten och körde norrut i tolv timmar. När vi äntligen kom fram till hotellet var det dubbelbokad trots förskottsbetalning och hotellpersonalens kommentar ”vi är ledsna”! De lovade dock betala tillbaka pengarna vilka vi ännu inte sett... Nå ja, efter att ringt runt i Kuusamo för att få ett rum konstaterade vi att det är omöjligt, förutom typ Scandic i Ruka som kostar en halv månadslön för en vecka, ringde vi till ett hotell i grannkommunen Posio där vi bodde en vecka i höstas och där ordnade det sig. Så det var bara att sätta sig i bilen i ytterligare 50 km. Men nu är vi här och allt är ok.

På söndag skidade vi 16 km upp till toppen på ett litet fjäll, Karitunturi, i nyssuppkörda spår som startade utanför hotellet. Väldigt vackert speciellt sista kilometrarna. Bilden är från paussutugan uppe på fjället.

På måndag 22 km runt Riisitunturi i härligt vårväder. Lite jobbigt då det inte fanns riktiga spår. Det var en uppkörd ”ränna” som alla får använda (skidning, snöskor, fatbike, hundspann osv).

I går blev det vandring i Korouoma ravinen med sina isfall. Här är det största ”Ruskeavirta”, det ser inte alls så imponerande ut på telefonbilden som i verkligheten. Isklättrare brukar hålla till här, men ny syntes inga.

Idag blev det enbart längdåkning i mera centrala spår, så det blev inga bilder.

Alla bilderna tagna med i-luren

Postat 2022-03-09 19:56 | Läst 776 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Grattis Finland

I dag firar vi vår självständighetsdag. Den viktigaste av helgdagar enligt min mening. För min del blev det strövtåg i ett kallt Kopparnäs, ett friluftsområde längs Finska vikens kust i min hemort Ingå. Här ett par blå-vita bilder dagen till ära.

Idag gjorde mig digi-Olympusen sällskap, kände mig nog lite "oklädd" när jag inte hade nån "riktig" kamera med mej...

Postat 2021-12-06 16:15 | Läst 732 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Kantarellstenen

Idag var vi på en tur till östnyland och besökte bl.a kantarellstenen i Lovisa. Stenen har slipats under och efter istiden och fått formen av en jättesvamp. Sjäva platsen var inget vidare, ung ogallrad tallskog som gjorde det svårt att hitta vettiga bildvinklar. Men själva stenen är imponerande och definitivt värd ett besök.

En bild till som ger lite mer perspektiv på det hela.

Bilderna tagna med en Olympus OM-D E1 Mk II. Med var också bladaren, hoppas på att kunna göra nån "riktig" bild (mörkrumskopia) senare.

Postat 2021-10-09 19:26 | Läst 698 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Pieni karhunkierros Kuusamo

I dag stod Pieni karhunkierros (ungefär ”lilla björnrundan”) på programmet. Det är en ca 12 km rätt så lättgången led i Kuusamo. Den ”riktiga” Karhunkierros är ca 80 km så den får vänta... Vädret var rätt så skapligt, molnigt men uppehåll. Annars var allt bra förutom mängden folk i skogen, för mycket för min smak. Här kommer ett litet smakprov med iPhone-bilder.

Myllykoski (=”kvarnforsen”). Här malades säd fram till medlet av 40-talet. Nu fungerar den gamla kvarnen som pausstuga.

Vy längs leden.

Jyrävä vattenfall.

Postat 2021-09-14 21:36 | Läst 770 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera