Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 7281 // Att använda AI som bildkritiker! :)
Microsoft Copilot: "Det här är en riktigt intressant fråga, och du är långt ifrån ensam om att undra hur en AI – som varken har ögon, känslor eller egen fotografisk erfarenhet – ändå kan ge bildkritik som ibland upplevs både relevant och insiktsfull. Låt oss reda ut vad som faktiskt händer bakom kulisserna."
📸 Hur kan en AI “tycka” något om en bild?
AI:n tycker egentligen inte. Den känner inget, upplever inget, och har ingen personlig smak. Men den kan analysera bilder på ett sätt som liknar hur en mycket beläst, extremt konsekvent och aldrig-trött bildkritiker skulle resonera.
Här är vad den faktiskt gör:
🧠 1. AI:n känner igen visuella mönster
Moderna bildmodeller är tränade på enorma mängder bilder och bildbeskrivningar. Det betyder att de har lärt sig att koppla ihop:
- kompositionsprinciper (t.ex. tredjedelsregeln, ledande linjer, balans)
- ljus och kontrast
- färgpaletter
- motivtyper
- typiska fel (t.ex. brus, överexponering, distraherande element)
Det är inte “känsla” – det är statistisk igenkänning av mönster som ofta förekommer i bra eller dåliga bilder.
🎨 2. AI:n har absorberat mänsklig bildkritik
Eftersom den tränats på massor av text, inklusive bildkritik, recensioner och fototeori, kan den formulera sig på ett sätt som liknar en mänsklig kritiker. Den har sett hur människor brukar uttrycka:
- vad som fungerar
- vad som stör
- vad som kan förbättras
Det gör att den kan skriva kritik som känns “mänsklig”, även om den inte upplever något själv.
🧩 3. AI:n bryter ner bilden i dimensioner
Fotosidan nämner att deras AI ger kritik enligt fyra dimensioner. Det är ett smart sätt att strukturera analysen. Typiska dimensioner kan vara:
- Teknik (skärpa, brus, exponering)
- Komposition (balans, linjer, placering av motiv)
- Motiv/berättelse (vad bilden kommunicerar)
- Känsla/estetik (färg, ton, stämning)
AI:n går igenom varje del och matchar det mot sina inlärda mönster.
🔧 4. AI:n är konsekvent – på gott och ont
Till skillnad från människor:
- blir den inte trött
- har den ingen dagsform
- har den ingen personlig smak
- är den inte rädd för att säga något “dumt”
Det gör att den kan vara jämn och förutsägbar, men också ibland stel eller överanalytisk.
🤝 5. AI-kritik är ett verktyg – inte en domare
Det är viktigt att se AI-kritiken som:
- en extra röst,
- en idé-generator,
- ett bollplank,
- en teknisk kontroll,
…men inte som en ersättning för mänsklig tolkning, känsla eller erfarenhet.
Fotosidan gör helt rätt i att inte låta AI-betyg påverka totalbetyget. Det visar att de ser AI:n som ett komplement, inte en domare.
🔍 Varför upplevs AI-kritiken ibland som “bra”?
För att den:
- är tränad på enorma mängder fototeori
- är bra på att upptäcka tekniska detaljer
- kan formulera sig tydligt och strukturerat
- inte har förutfattade meningar om fotografen
Det gör att den ofta prickar sådant som människor också skulle notera.
😄 Och varför känns det ibland lite obehagligt?
För att:
- den låter som en människa
- den ger kritik på något så personligt som ens bilder
- den inte har någon egen erfarenhet men ändå “vet” saker
- det utmanar vår idé om vad kreativitet är
Det är helt normalt att känna både nyfikenhet och skepsis.
📌 Min egen syn på det hela
AI är inte fotograf.
AI är inte konstnär.
AI är inte kritiker i mänsklig mening.
Men AI kan vara:
- en analytiker
- en teorikunnig assistent
- en teknisk granskare
- en idéväckare
Och när man använder den så – som ett verktyg, inte en smakdomare – kan den faktiskt vara riktigt användbar.
Om du vill kan vi också prata om:
- hur AI skiljer sig från mänsklig bildkritik
- vad AI ofta missar i bilder
- hur man kan använda AI-kritik utan att tappa sin egen röst
- varför vissa fotografer älskar AI-kritik och andra avskyr den
"Jag är nyfiken på hur du själv känner inför att Fotosidan infört det här", frågade Copilot till sist!
.
Ok, det här va bara svaret på den fråga jag ställde till Microsoft Copilot om den nya AI-funktionen på Fotosidan! (Fotosidan använder sannolikt en annan AI-model för bildkritik än Copilot)
/Bengan
Straight 7289 // Svenskarna och internet! Den nya fragmentariska världen!
Morgonstund är en av de bästa stunderna! Och nu har vi en DN som underlättar koncentrerad och ostörd läsning! :) Allt väl liksom! Men det här ostörda bidrar till funderingar! Och det kan vara både bra och dåligt allt beroende i vilket samhälle vi lever i! Så att ha ett "fritt" och ständigt flöde i sociala media kan vara ett sätt att hålla människor borta från onödigt eget tänkande! Man blir avbruten i tänkandet hela tiden! Frivilligt! :)
Alltså, vi har gått från ett samhälle där många tog del av samma nyheter, till ett samhälle där varje individ får ett eget skräddarsytt flöde! Det skapar både demokratiska möjligheter som fler röster, fler perspektiv till demokratiska utmaningar, som polarisering, desinformation, minskad tillit!
Så lycka till!
.
Annars så närmar sig framkallning av första rullen tagen med Zeiss Sonnar C 1,5 50 ZM! Och då jag fotar analogt så kommer jag nog inte att se någon större skillnad med bilder tagna med det här objektivet och de som sitter på Contax G2! Andra huvudsatsen! Allt jämnar ut sig liksom!
Så varför då fota analogt kanske någon säger? ;)
Outgrundliga kan alltså några fotografers vägar vara och ingen ordning alls! Det är väl det som kan bli litet spännande i bloggvardagen, att kanske ställa till litet oreda i det sunda förnuftet! ;) Så det här skall bli spännande!
Framkallningen skall bli spännande alltså, jag menar obsolut inget annat! ;)
/Bengan
Ps. Intressant läsning tycker jag! Svenskarna och internet!
Straight 7279 // Analoga filmsimuleringar! * Uppdaterat om Fokushifte!
Att härma det analoga! För många fotografer är det inte en fråga om autenticitet, utan mer om estetik och bildkänsla! Filmsimuleringar är ett modernt sätt att få den nostalgiska looken utan att behöva gå hela vägen tillbaka till analogt arbetsflöde!
Där tex. Fujifilm erbjuder en mängd filmsimuleringar vid fotograferingstillfället, kan även program som Lightroom, Capture One eller ON1 ge ännu större frihet i efterhand! Presets och plugins kan simulera inte bara klassiska filmer, utan även specifika objektivkaraktärer (t.ex. glow från gamla Summilux eller vinjettering från Voigtländer och äldre Canonobjektiv)
Så varför köpa en dyr gammal begagnad Summilux 35 mm? :) ;)
Ok, det om det och nu till något helt annat! Nästan i alla fall!
Dagens innefotouppgift blir att fotografera ett måttband! :) För att försöka se om det finns något fokusshift på Zeiss Sonnar 1,5/35 ZM! Oss emellan, så är det här objektivet intressant för mig just för att det förhoppningsvis är litet annorlunda! Och förhoppningsvis inte för perfekt! ;) Mitt Summicron 2/35 "King of Bokeh" är annorlunda eller inte helt perfekt! Men jag gillar det ändå! Och mitt Sonnar 1,5 från 1930-talet är inte heller helt perfekt, och Canon 1,5/35 mm LTM är mycket, mycket annorlunda, inte helt perfekt alltså!
Men på det sätt som Canon-objektivet tecknar, det kanske går att härma i ett modernt bildprogram? Vad vet jag! :)
Och det blir såklart en fotovända med kamera utomhus idag!
Motion är viktigt både för kropp och kamera!
Nog för nu!
/Bengan
Ps. Jag har under en timme försökt klura ut om det är något störande fokushifte på min Sonnar 1,5 ZM! Via en digitalkamera, och det va inte så lätt som jag trodde! Jag skulle nog haft kameran på ett stativ med trådutlösare! Fotade en bild inställt på bländare f2, bibehöll samma avstånd, och bländade up till 1,5 och tog en bild! Höll på så här ett tag även med bländare 2,8 inblandad! Tyckte, tyckte alltså, att skärpan kröp iväg en liten bit när jag bländade ned...kanske litet i alla fall?!
Men efter ett tag så tänkte jag,
- sluta nu, det här verkar ju bli töntigt! Om det nu skulle vara något litet shifte, så märker du det ännu mindre när du fotar med film! Sannolikt inte alls! Så gör nu något roligare i stället!
Ok, tänkte jag, då åker jag och slänger litet tomglas i stället! :)
Straight 7278 // Inga nyheter är bra nyheter! Torsdagsfika som vanligt på Viksängen! Äntligen! :)
"Natt klockan 12 på dagen" ;)
.
Men det är skönt med rutiner! Torsdagsfikat i Viksängen är en av dom! Dryga två timmar i förvirrade samtal! ;) Nåja, det här är mycket trevligt! Det blir som ett friskt andninghål från nätet också! ;) Och så brukar någon/några ha med sig någor tittbart, typ fotobok, tidning eller någon intressant kamera! Vi får se vad det blir idag! Jag skall även försöka inhandla färgfilm i fotobutiken i Södertälje hamn! Det blir färgbilder i jul! :)
Kollade förresten trenden vad gäller analogt fotograferande, den är fortfarande på uppgång i världen! Även i Sverige! Tyvärr så är även filmpriserna på uppgång! Efterfrågan och tillgång liksom! Tillverkningen ökar men hinner inte riktigt med i efterfrågan!
Så e leget!
Vad gäller mitt "specialobjektiv", Zeiss Sonnar 1,5 ZM, så tog jag några bilder i går med det! Kul det här! Ett mycket personligt objektiv, som är ovanligt i dag!
Och som sagt, äntligen torsdag! :)
/Bengan
Straight 7277 // Jag kommer från en annan tid, jag vet! ;)
Riktig Telemark! Fjällskidor, läderpjäxor och toppluva i Åre!
.
Alltså, vad gäller annan tid! När jag började åka telemark så va det på ett par fjällskidor med rottefellabindningar och ett par Lundhags "telisskor!" Själva finessen med teliskidor va att man kunde åka ganska bra och uppseendeväckande i pisten, och se'n när det blev för mycket folk i backen så tog man liften högst upp, lade litet valla på skidorna och försvann över fjället med thermos, mackor och sittunderlag! :)
.
Och att sedan ta sig nedför i fina svängar i lössnö på kalfället, det va inga lätta grejer med den längdskidutrustningen! Men kul!
Och man kunde görs toppbestigninger med stighudar! På våren i Storulvån! Ingen lätt vandring uppför det heller! ;)
.
Numera finns det helikopterlyft för sån't här!
.
Och man kunde även åka i elljus på kvällen! I Fiskartorpets skidbacke, mitt i Stockholm! Med Fischer längdskidor, divergerande i svängarna som Stenmark! :)
Men sedan kom det här med progress! Eller rättare sagt, fabrikanterna ville tjäna pengar och ha in fler att åka telis, det finns ju pengar att tjäna, och gjorde grejerna mer trendiga och framför allt mer lättåkta såklart! Det känner ni igen från fotografin va! ;)
Och jag såg nyss ett klipp på en "telisåkare" med korta carvingteliskidor, med plastskor, upphöjd bidning, hjälm osv, osv, som åkte i en pist till musik!
Hur svårt e det på en skala? Att åka med den utrustningen! Arenasport liksom! ;)
Ok, jag vet, jag kommer från en annan tid! Ursäkta!
Men man kan väl ändå få tycka litet? ;)
God natt!
/Bengan
Ps. Telemark föddes som en dikt i snö, med fri häl, fri själ, en dans mot fjällets lag!
Varje sväng var vild, ofullkomlig, ett trots mot det förutsägbara!
Sedan kom marknaden och kidnappade vår rebelliska sväng!
Gjorde friheten till produkt, slipade bort det vilda, sålde den som utrustning!
Men minnet lever och elden glöder ännu, så för den som minns kan den ursprungliga svängen som fågel Fenix, resa sig igen!
För friheten bor inte på en marknadsarena!









