Proffsfoto

TEST: Nikon AF-S 105/1,4E

Extremt kort skärpedjup vid porträtt är läckert. Nikons nya AF-S 105 mm f/1,4E ED är tänkt för alla som suktar efter utsökt bokeh, men även för dem som behöver fotografera i svagt ljus.

Specifikationerna för Nikon AF-S 105/1,4E ED fick många att hoppa till. Vi kan konstatera att det inte bara är tomma siffror, verkliga prestanda imponerar rejält de också. 

Nikon har haft många objektiv på 105 mm. En omtyckt klassiker är den lilla 105/2,5 som 1971 fick en optisk design som sedan var oförändrad tills tillverkningen upphörde 2005. Den hittills ljusstarkaste var Ai-s 105/1,8 från början av 1980-talet. Senaste 25 åren har Nikon erbjudit AF 105/2 DC, där DC innebär att du kan justera beteendet hos den sfäriska aberrationen.

Men nu har de alltså introducerat AF-S 105/1,4E ED. Utseendet påminner om AF-S 85/1,4G ED, men det är definitivt en storlek större. Där 85/1,4 väger sex hekto väger nya 105/1,4 just under kilot. Men objektivet känns faktiskt inte klumpigt på en D810, det ligger trevligt i handen även om det är tungt.

Hyfsat snabb fokus. Att följa en joggare fungerar helt ok, däremot finns det helt klart andra objektiv som passar bättre för sport- och actionfoto. Men det korta skärpedjupet hjälper onekligen till att lyfta fram motivet. Bilddata: Nikon D810, 105 mm, f/1,4, 1/2000, ISO 64.

Fokuseringen är ljudlös och vi upplever den som snabbare än hos AF-S 85/1,4. Det här är inget sportobjektiv, men det går att följa en springande hund och få en hel del skarpa bilder vid f/1,4. Manuell fokus är mjuk, men inte sladdrig. 

Knivskarpt. Det här är ungefär det avstånd där du får med huvud och axlar i ett porträtt. Bakgrunden suddas ut fullständigt, trots att den bara är en dryg meter bortom skärpeplanet. Skärpan är så bra att du kan se detaljer i en byggnad bakom fotografen som reflekteras i hundens öga. Bilddata: Nikon D810, 105 mm, f/1,4, 1/500, ISO 64.

Utsnitt ur bilden ovan. Skärpan och detaljteckningen i fokusplanet vid f/1,4 är enormt imponerande

Bättre än 85/1,4

Skärpan vid f/1,4 är märkbart bättre än AF-S 85/1,4 och står sig bra mot Canon EF 85/1,2L II nedbländat till f/1,4.

Ännu mer imponerande är att hörnskärpan faktiskt är bra redan vid f/1,4. Vid f/2,8 är skärpan fantastisk över hela bilden.

Den kromatiska aberrationen är mycket väl korrigerad, distorsionen nästan obefintlig och det enda vi kan klaga på är att objektivet vinjetterar tydligt vid f/1,4. Men vid f/2 är vinjetteringen måttlig och borta vid f/2,8.

Oskärpeteckningen är krämig, oskärpecirklarna är mjuka och runda utom utåt hörnen där de får lite citronform på grund av mekanisk vinjettering. Skärpesläppet ger bilderna en tredimensionella känsla, de delar av motivet som är i fokus lyfts fram ur både för- och bakgrund.

Ett sätt att beskriva nya 105/1,4 för Nikon-människor är att den tydliga skärpan i fokusplanet och känslan i oskärpeteckningen påminner mer om AF-S 200/2 än om AF-S 85 1,4. Även med en APS-C-kamera imponerar AF-S 105/1,4. Den jämna, krämiga oskärpeteckningen ger en smak av supertelevärlden, som en miniversion av 200/2 till halva kostnaden och en tredjedel av vikten.

Kraftig vinjettering med bländare f/1,4. Nikon D810, 1/5000s, f/1,4, ISO 64.

SLUTSATS

Nikon AF-S 105//1,4E ED är ett riktigt stort, tungt, dyrt och härligt skarpt och ljusstarkt porträtttele med mjuk oskärpeteckning. Bilder tagna på människor vid f/1,4 och 10-15 meters avstånd ger lite av den tredimensionella känslan hos mellanformatsbilder. Toppklass. 

3D-känsla. Den distinkta skärpan i fokusplanet ihop med det korta skärpedjupet gör att du verkligen kan isolera ett motiv både från för- och bakgrund. Det här är något som uppskattas av porträtt-, bröllops- och eventfotografer. Bilddata: Nikon D810, f/1,4, 1/640, ISO 400.



Martin Agfors
Publicerad 2016-11-08. Läst av 6751 personer.

Skarpare än 85/1,4 Som synes är nya AF-S 105/1,4E till vänster märkbart skarpare vid f/1,4 än AF-S 85/1,4G till höger, både i mitten (bilderna upptill) och i hörnen (bilderna nedtill). Däremot vinjetterar 105/1,4 en aning mer.


Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-11-08 14:22   Ernst Henry
Ja, jag har använt objektivet i tre månader nu och inser att jag sällan använder 85:an längre (utom i trängre utrymmen). När man investerar i ett ljusstarkt objektiv så är det ju delvis för det korta skärpedjupets skull. Ur den aspekten har jag aldrig varit hundraprocentigt nöjd med 85:an utan oftast varit tvungen att blända ner till 1,7 - i vissa fall till 2,0 - för att får tillräcklig skärpa. Med 105:an behöver jag inte tänka på bländarvalet utan kan köra med full glugg så ofta jag vill. Däremot har jag [ännu] inte vant mig vid dess storlek/vikt och blir lika förvånad varje gång jag får anledning att använda den 'lilla' 85:an. Hade jag bara fått ha två teleobjektiv i kameraväskan så skulle jag dock vilja ha 85 och 135. Skillnaden i brännvidd mellan 85 och 105 är oftast inte tillräcklig för att ta med båda. 105:an är hursomhelst min nya favorit-porträttglugg!
2016-11-08 18:45   x-country
Det är sådan här objektiv som ibland får en att vilja byta system eller skaffa ett till.
2016-11-09 23:05   azek99
Jag upplevde inte CAn som välbalanserad, autofokus var gött seg, i övrigt topp, men för min del behöll jag Carl Zeiss Apo Sonnar T* 2/135 ZF.2
Ernst Henry   2016-11-11 19:10
Låter som att du fått ett måndagsexemplar för min 105:a fokuserar lika snabbt som 85:an.
azek99   2016-11-12 10:17
Fick också den känslan.
2016-11-12 13:02   Fredrik Klintberg
Bilden på måsen är ta mej fan den bästa jag sett. Två 9-åringar intygar här bredvid.
Den blir skärmsläckare på paddan framöver.
Svar från Grevture   2016-11-13 09:05
Testbilder som illustrerar en teknisk egenskap (i just det här fallet vinjettering) har sällan något större konstnärligt djup, det är liksom inte poängen med dem :-)
Fredrik Klintberg   2016-11-16 23:08
Fast nu sitter ju bilden...
Måsen skriker allt vad han kan och det är det som måsar liksom pysslar med, skrika och snatta pommes. Fanskapet råkade bli perfekt porträtterad, vare sig du vill eller ej.
Svar från Grevture   2016-11-17 10:18
Jag som utgick från att du var lite ironisk kring vad jag själv uppfattar som en lite tråkig testbild :-)

Hemma i Bohuslän kallade man ju ibland sommargäster för "måsar" - bägge skränar och skitar ned :-)
2016-11-12 21:31   lonian
Angry photographer tycker objektivet är skräp från Kina.

https://www.youtube.com/watch?v=66DGMwf-diY
https://www.youtube.com/watch?v=pkaBr3HXiMk
Svar från Grevture   2016-11-13 09:04
Om man bara söker på nätet hittar man snart någon clown som har starka åsikter i snart sagt vilken riktning som helst :-)
Svar från Grevture   2016-11-17 10:13
Här kan du istället läsa lite tekniska mätningar gjorde av några med ganska hög trovärdighet:
https://www.lensrentals.com/blog/nikon-105mm-f1-4-e-mtf-bench-tests
MikaelSB   2016-11-21 15:42
Fast alla som har den minsta kunskap om TAP vet ju att han har så många bokstavskombinationer att det sträcker hela alfabetet. Han är så inkompetent att han går ju i princip inte ens att göra narr av.
Mogens Ruelökke   2016-12-05 20:23
Nikon ljuger folk rakt upp i ansiktet. Nikons SWM (Silent Wave-motor) är i själva verket en micromotor med kugghjul i plast. Alltså ingen SWM. Men de allra flesta "fotografer" tycks ju inte ha en aning om vad som finns innanför skalet på modern optik.

Lensrental.com har alltså plockat isär gluggen och upptäckt att det var en helt annan typ av motor än vad som sägs.

The focus motor marketing bothers me a lot, although I realize it won’t bother many of you. I’ve long been sick of marketing departments hiding all facts and telling me to trust them, this new lens will make me a dramatically better photographer. But in this case, they’re pretty dishonest in telling me this lens has an advantage because it has a gearless system when it actually has a geared system.
Svar från Grevture   2016-12-05 21:48
Det är tyvärr ganska vanligt att marknadsavdelningarna hos kameratillverkarna slirar på sanningen när det gäller teknik i objektiv. Och just det här med fokusmotorer verkar underligt nog vara det ämne där man oftast är ute och seglar. Jag har sett Canon, Pentax, Tamron, Sony - och även tidigare- Nikon prata om ringmotorer, USM och annat när det i själva verket visat sig vara samma konstruktion som här - motor och drev. Det verkar som om marknadsfolk ofta tycks tro att det med automatik är avancerad teknik så fort fokuseringen är inbygg i ett objektiv :)

Sedan är det inte så att SWM-tekniken i sig är något annat än det sägs vara. Däremot är det en direkt lögn från dem att det här objektivet är av SWM-typ.

Nya artiklar

Fyra objektiv från Sigma

Sigma lanserar fyra nya objektiv, tre i Art-serien och ett Contemporary, inför fotomässan CP+ i Japan. Alla tecknar ut småbildsformatet och säljs med fattningar för Canon, Nikon och Sigma. Läs mer...

DI säger nej till lättnader för drönarkameror

Datainspektionen går emot regeringen och säger bestämt nej till justitiedepartementets förslag om undantag i kameraövervakningslagen för kameradrönare. Läs mer... 11

Epson 12000XL skannar stora bilder

Epsons nya flatbäddsskanner Expression 12000XL kan skanna bilder upp till A3-storlek och har filmhållare för format upp till 4x5 tum. Läs mer... 2

Brons i pressfoto-VM för Paul Hansen

DN-fotografen Paul Hansen kammade hem en tredjeplats i klassen "Årets pressfotograf" i tävlingen Pictures of the Year International (POY). Det är en av två tävlingar som kan liknas med VM i pressfoto. Läs mer... 1

Radiostyrd blixt från Sony

Sony HVL-F45RM är en ny blixt från Sony som kan radiostyras. Den kan också styra en annan blixt och är vädertätad. Läs mer... 3

Anrik fotoutbildning läggs ner

Många svenska reklam- och modefotografer har gått Fotoskolan i Gamleby. Efter att YH-myndigheten återigen ger yrkesfoto-utbildningen avslag så läggs den nu ned. Kvar finns kursen "Gestaltande foto". Läs mer... 19

Två korta teleobjektiv från Sony

Sony fortsätter att utöka sitt objektivutbud. De senaste tillskotten är två korta teleobjektiv: FE 85/1,8 och FE 100/2,8 STF GM OSS. Det senare ingår i Sonys exklusiva GM-serie och har bildstabilisering samt en defokus-funktion. Läs mer... 15

TEST: Sigma 24-35/2 DG HSM Art

Sigma 24-35/2 DG HSM Art är ett udda objektiv som främst är tänkt för bildjournalister som idag byter mellan 24/1,4 och 35/1,4. Men objektivet har även en annan målgrupp. Läs mer... 7

TEST: Nikons f/1,8-vidvinklar

Vi har testat Nikons nya vidvinklar med ljusstyrka f/1,8. De är alla relativt ljusstarka samtidigt som de varken är tunga, stora eller särskilt dyra. Det är en serie med förnuftiga objektiv för entusiaster oavsett om de har en kamera med FX- eller DX-sensor. Läs mer... 10

26 pristagare i Årets Bild-tävlingen

26 pressfotografer kommer att belönas under Årets Bild-galan i Linköping. Där avslöjas vem som har vunnit vad. Av de 26 pristagarna är ovanligt många kvinnor. Läs mer...