Proffsfoto

TEST: Nikon Speedlight SB-5000

Nikons nya proffsblixt, SB-5000, har fått kylfläkt och smidigare hantering. Men den stora nyheten är förstås att SB-5000 kan styras via radio. Radiofunktionerna är smidiga, men fungerar bara med nya kameror.

De viktigaste fördelarna med radio är att du inte behöver fri sikt, att signalen inte störs av solljus och att både räckvidd och tillförlitlighet är betydligt bättre än med IR-ljus. För att radiostyra en SB-5000 behöver du Nikons lilla radiosändare WR-R10 och antingen en D5 eller D500, de enda kameramodellerna så här långt som stöder radiostyrning av blixtar. Däremot kan du använda SB-5000 via traditionell IR-styrning med äldre kameror och blixtar.

Radiostyrd blixt. Här har vi placerat två stycken SB-5000 bakom trädet, en riktad uppåt, en riktad mot husfasaden och vi står på cirka 15 meters avstånd (Nikon D810 med 24-70 vid 24 mm, f/2,8, 1/60 och ISO 200).

Själva blixten har enbart en radiomottagare, ingen radiosändare. Så du kan inte radiostyra en SB-5000 med en annan SB-5000. En annan sak att tänka på är att om du redan har en WR-R10 behöver du uppgradera firmware i den. Gör du det får du stöd för att fjärrstyra SB-5000, men då kan inte den inte längre fjärrutlösa äldre kameror.

Nikon WR-10 kit. Skall du köra WR-R10 med en D5 eller D500 behöver du även adaptern WR-A10 som passar i den tiopoliga kontakten de kamerorna har istället för en usb-port för tillbehör. Med på bilden ser du även den lilla radiofjärrutlösaren WR-T10 som också fungerar med WR-R10.

Nikon uppger räckvidden för radiostyrningen till 30 meter, vid fri sikt fick vi det att fungera till som mest runt 45 meter. Och vid några tillfällen fick vi lite problem redan vid 20 meter. Som alltid med radio är det svårt att förutse räckvidden exakt, men radiolösningen når utan tvekan betydligt längre och är mycket stabilare än IR.  

WR-R10 är liten och smidig, men vi förstår inte varför Nikon inte byggt in en radiosändare i själva blixten. Då hade systemet fungerat också med äldre kameramodeller även om det förstås krävt dubbla blixtar. Som bonus hade man då fått plats med en större antenn och fått ännu bättre räckvidd. Lösningen med WR-R10 hade då varit ett smidigt komplement för nya kameror.

Användargränssnittet har justerats lite jämfört med tidigare blixtar, att göra inställningar i SB-5000 är smidigare än i SB-910.

Enkel inställning. Att ställa in och komma igång med radiostyrning är enkelt, du går bara in menyn och väljer en kanal och att para blixten med radiosändaren.

Storleken är som en SB-700, vikten som en SB-910. Uppladdningstiden mellan blixtar är lite snabbare än SB-910. Proffsblixtar behöver någon slags värmeskydd för riktigt intensiv användning. Fläkten i SB-5000 gör att den kan hålla uppe farten längre än sina föregångare och att den inte behöver sakta in lika mycket när den väl blir varm. Du kan styra sex grupper av blixtar med radio, tre via IR eller om du blandar, tre via radio och tre via IR.

Nya SB-5000 mellan SB-700 och SB-910. Trots att SB-5000 är en aning kraftigare och lite snabbare än SB-910 är den mer lik den enklare SB-700 i storlek. 

SLUTSATS

Som blixt känns SB-5000 som en lyckad korsning av föregångaren SB-910 och dess lillasyskon SB-700. Radiofunktionen fungerar mycket bra och är enkel att använda men det känns lite ogenomtänkt att den kräver radio­enheten WR-R10.



Martin Agfors
Publicerad 2016-11-11. Läst av 7653 personer.
Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-11-11 11:55   lonian
Jag skulle vilja ha radiostyrda blixtar, men har äldre kamera. Nikon borde göra en radiosändare med display som man fäster i blixtskon och kan snabbt visuellt styra vilken blixtstyrka varje blixt skall ha och fungera till ALLA nikons kameror. Den dagen en sådan släpps byter jag ut mina blixtar.
azus   2016-11-11 14:35
Om du kan tänka dig att använda blixtar från andra än Nikon så är detta redan möjligt. Kinesiska yongnuo har blixtar med inbyggd radiosändare samt styrenhet för blixtskon som man kan ändra blixtarnas styrka på. Finns även andra märken som erbjuder samma funktion.
lonian   2016-11-11 16:35
Då sådan teknik redan finns vore det konstigt om Nikon skulle vägra en sådan framtida lösning.
2016-11-12 10:02   Splanky
Har SB5000, -stor skillnad mot de övriga i tillförlitlighet och snabbhet. Lite dyr men ack så skönt att kunna bränna på rejält vid event och annat utan att skiten brinner upp :-)
Så den är verkligen bra. Radiostyrningen är ointressant för mig.
Svar från Grevture   2016-11-12 18:51
I diskussionerna om radio är de ju lätt att glömma att SB-5000 helt enkelt är en väldigt trevlig blixt .-)
2016-11-12 16:32   pdahlen
Borde inte radiostryrning sitta inne i kamerahuset på dessa nya kameror som lanseras samtidigt som SB5000, än att bli en irriterande dongle
Svar från Grevture   2016-11-12 18:54
På sikt kanske, men radio inbyggt i kameror är inte helt trivialt (en av flera skäl att det dröjt med inbyggd wifi).

Det jag helst hade sett nu i närtid är däremot en variant av SB-5000 med inbyggd sändare så man kan styra fjärrblixtar via en blixt på kameran. Det skulle ju göra radiosystemet kompatibelt med äldre kameror.
l1nd3c0n   2016-11-12 23:40
Eller en "SU-810" som klarar både IR och radio ;)

Men jag håller faktiskt med Peter om att detta borde vara inbyggt i kameran. Kan inte förstå varför konsumentkamerorna skall vara så mycket längre fram i teknologi. Även om en inbyggd får starka begränsningar i avstånd mm så hade det varit att föredra många gånger.
Svar från Grevture   2016-11-13 09:10
Konsumentkameror har mindre metall i chassit/skalet vilket gör de avsevärt mycket enklare att få in radioteknik där.

På sikt blir de säkert inbyggt, precis som att inbyggd wifi börjar bli vanlig, men det är inte så enkelt att lösa som många nog tror.
l1nd3c0n   2016-11-13 12:33
Men Martin, D500 kunde ju få Wifi, NFC inbyggt och D5 är betydligt större.
Canon 1DX har inbyggd GPS.
Hasselblad X1D som är helt i aluminium har både Wifi och GPS.

Så visst kanske det är svårt, men Nikon börjar hamna på efterkälken. Hoppas innerligt att de ger oss Wifi och GPS i D5s. Den behöver inte vara top notch, det räcker att den fungerar i närområdet. För de tillfällen kraven är större funkar det att kunna komplettera med extern antenn.
Svar från Grevture   2016-11-13 18:02
D500 har också mindre metall i huset än D5, och det gör saken enklare.

Saken är att man från början måste designa en kamera just med sådant i åtanke, och där kan man ju säga att det är en miss att D5 inte fick inbyggd wifi, men det fick inte Canons motsvarighet 1DX II heller. Canon har ju inte heller byggt in radiostyrning för blixtar i kamerorna, trots att de haft radiostyrda blixtar i flera år nu. Däremot har ju de gjort det jag tycker Nikon också borde gjort (och som tredjepartsblixtar á la Yongnuo har) alltså att blixten inte bara haft radiomottagare utan också radiosändare, så man kan radiostyra en blixt med en annan blixt.

Sedan håller jag rent principiellt med om att kameror som D5 och 1DX II borde ha inbyggd wifi, även om räckvidden inte är så bra, det man ute efter är ju oftast bara att köra till en telefon/platta/laptop som befinner sig inom några få meter. Vill man sedan ha större och mer tillförlitlig räckvidd sätter man som sagt på en extra antenn (eller rent av lös sändare om nu det är enklare).
2016-11-18 00:04   lumor_
WiFi i en kamera kan inte vara svårare att få till än i en smartphone. Det känns som att Nikon helt missat det här med att internet är en grej nuförtiden.
Svar från Grevture   2016-11-18 00:32
Du har klart för dig att Nikon var en av de första att bygga in wifi i kameror? :-) Faktum var att de var _för_ tidiga (2005) med den saken vilket nog drog in en del grus i maskineriet.

Sedan kan det vara ganska knöligt att bygga in radio i kamerahus, i alla fall i mer stabila hus med mycket metall i chassit. Och i synnerhet om chassit inte från början utformats just med tanke på att rymma radioenheter. I alla fall hävdar tekniska representanter jag talat med från Canon, Olympus, Nikon och Sony ganska samstämmigt det. Och i alla fall de sistnämnda borde väl veta eftersom deras företag bygger både kameror och just mobiltelefoner.

Sist men inte minst så rör sig det mesta av diskussionen kring den här artikeln inte om wifi, utan om radiostyrning av blixtar.

Nya artiklar

8K-skärm från Dell med full AdobeRGB-täckning

Nu kommer 8K! Dell UP3218K är en 32 tumsskärm med 33 miljoner bildpunkter och 100 procents täckning av färgrymden Adobe RGB. Läs mer... 15

Kodak återupptar tillverkning av klassisk diafilm

Kodak Ektachrome 100 var en av de vanligaste diafilmerna, men tillverkningen lades ned 2012. Nu återupptar Kodak tillverkningen. Läs mer... 55

Panasonic Lumix GH5 höjer 4K-kvaliteten

4K-video med hela sensorbredden och 10 bitars intern lagring är den största nyheten i Panasonic Lumix GH5.. Men kameran kommer att fortsätta utvecklas och Fotosidan kan avslöja att kameran även kommer att få 6K-video. Läs mer... 16

TEST: Canon EOS 5D Mark IV

När Canon efter fyra år ersätter sin professionella allroundkamera 5D Mark III är förväntningarna högt ställda. 5D Mark IV bjuder på en en lång rad nya funktioner och förbättringar. Samtidigt är allt som vi gillar med Mark III bevarat. Läs mer... 7

TEST: Sony FE 70-200/2,8 GM OSS

Sony objektivserie Grand Master (GM) är en ambitiös satsning. Vi har testat den nya ljusstarka telezoomen Sony FE 70-200/2,8 GM OSS och kan konstatera att Sony gjort sin hemläxa ordentligt. Läs mer... 7

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer. Läs mer... 4

TEST: Canon 600EX II-RT

Allt fler systemkameror kan ta riktigt snabba bildserier. Det ställer hårdare krav på blixtarna. Canon Speedlite 600EX II-RT klarar att ta 50 procent fler bilder i en serie än sin föregångare. Med batteri­packet CP-E4N går det att öka antalet bilder med ytterligare 100 procent. Läs mer... 2

Ljusstyrka f/0,95 för fullformat

De anrika optikföretaget Meyer-Optik-Görlitz har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv som tecknar ut småbildsformatet. Objektivet kallas Nocturnus 50 mm f/0,95 II och har Sony E-fattning. Läs mer... 19

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar. Läs mer... 18