TEST: Panasonic Leica Nocticron DG 42,5 mm f/1,2 Asph

Nocticron 42,5 mm f/1,2 Asph tillhör Panasonics mest exklusiva objektiv, de som får bära Leicas namn och till det yttre ser ut som Leicas egna objektiv. Nocticron kostar därför en hel del, ungefär som Leicas billigaste egna objektiv.

Vi kan konstatera att förväntningarna som Leica-loggan medför infrias. Detta är ett objektiv för finsmakare. Men Panasonic fick faktiskt bakläxa av Leica när de presenterade den första konstruktionen av Nocticron för Leica. Därför blev objektivet ett år försenat och dyrare än vad Panasonic först tänkt sig. 

Tar sikte på Klassikerna

Beteckningen ”Nocticron DG 42,5 mm f/1,2 Asph” innehåller ett flertal medvetna referenser. Om vi börjar med ”Asph” så är det Leicas sätt att ange att objektivet innehåller, i det här fallet två, asfäriskt formade linselement som bidrar till att minska de optiska felen.

Namnet ”Nocticron” är en lek med två klassiska Leica-beteckningar för maxbländare: Summicron som motsvarar f/2 och Noctilux som är idag är uppe i f/0,95. Mellan dessa finns Summilux som står får f/1,4, vilket Panasonic också kallar sin nya ljusstarka vidvinkel 12 mm f/1,4.

Med brännvidd och maxbländare tar Panasonic sikte på ett av Canons mest klassiska objektiv: 85 mm f/1,2. Nocticron ger nämligen samma bildvinkel som Canons 85:a. omvandlingsfaktorn är 2 (42,5 x 2 = 85).

En rapp fotohandlare fattar det här och framhåller givetvis att Noctricron har samma bildvinkel och maxbländare som det mycket större och dyrare Canon-objektivet. Vad handlaren då inte berättar är att Canons fyra gånger större sensor ger ett ännu kortare skärpedjup och fångar mer ljus. Nocticron ger samma skärpedjup vid f/1,2 som en 85:a gör vid f/2,4 med en småbildssensor (fullformat).

Panasonic 42,5/1,2 vid f/1,2.

Canon EF 50/1,2L vid f/1,2.

Krämig bokeh. Nocticron 42,5 mm f/1,2 är objektivet för den vill ta porträtt med snygg bakgrundsoskärpa eller som behöver ljusstyrkan för fotografering i svagt ljus. Att starka ljuskällor får citron-formade oskärpecirklar beror på mekanisk vinjettering och förekommer även hos ännu dyrare motsvarigheter. Objektivet blir mycket större om detta ska undvikas.
Ovan har vi gjort en jämförelse med en småbildskamera och ett normalobjektiv med ljusstyrka f/1,2. Småbildssensorn är cirka fyra gånger större än en Four Thirds-sensor och det innebär cirka 2 stegs kortare skärpedjup. Med andra ord krävs det dyra objektiv till en Four Thirds-sensor för att få ett lika kort skärpedjup som kan åstadkommas en kamera med större sensor och ett billigare ljussvagare objektiv. Graden av oskärpa är dock inte helt avgörande för hur tilltalande bakgrundsoskärpan (bokehn) blir. En billig optisk konstruktion kan ge en mindre lugn oskärpa, fulare kanter på oskärpecirklarna med mera. Därför är Nocticron 42,5 mm f/1,2 ett objektiv för finsmakaren som uppskattar de små kvalitetsdetaljerna.

SLUTSATS

Nocticron 42,5 mm f/1,2 är ett riktigt bra objektiv utan brister. Det har bra skärpa och kontrast redan vid f/1,2, även om det sker en tydlig förbättring med f/2 och sedan svagt bättre ända upp till f/8. Därefter sjunker skärpan igen på grund av diffraktion.

Byggkvaliteten är hög och den inbyggda bildstabiliseringen ger fler helt skarpa bilder. Distorsion och kromatisk aberration (missfärgning av konturer) märks knappt.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-03-15. Läst av 4586 personer.

Bakgrundsokärpa (bokeh) vid f/1,2 och porträttavstånd. Objektivkonstruktörerna anstränger sig för att få fram en tilltalande krämig bakgrundsoskärpa när de gör lite mer påkostade objektiv. Nocticron har en mycket lugn bokeh med mjuka kanter på de flesta oskärpecirklar. Undantaget är extra ljusstarka punkter i bakgrunden (se porträttbilden intill). 


(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-03-15 11:49   Hans Österlind
I bildtexten står det 50/1,2L och i artikeln 85/1,2 är det otur att ni fotade med ett annat objektiv än det som ni jämför med i artikeln?
Svar från froderberg   2017-03-15 11:52
Poängen går nog fram ändå. Större sensor ger kortare skärpedjup. Det är inte bara bländartalet som avgör. Men visst hade en 85/1,2L hade gjort skillnaderna ännu tydligare.
2017-03-15 12:24   Lulefotografen
Hur stor skillnad är det egentligen på denna och det äldre objektivet Olympus 45mm 1,8 som är riktigt bra till porträtt om än inte samma prisklass som denna, skulle jag märka enorma skillnader om jag investerade denna glugg?
Svar från froderberg   2017-03-15 12:55
Det skiljer ett steg i ljusstyrka och en sådan skillnad kan kosta mycket. Panasonic har också ett ljussvagare och billigare alternativ.

Hur stor skillnad ett stegs ljusstyrka märks på bilderna beror på vad man fotar, det kan göra tydlig skillnad vid porträtt och om man fotar i mkt svagt ljus.

Detta är ett objektiv utan brister och som är mekaniskt påkostat. Det avspeglar sig på pris och vikt.
PMD   2017-03-15 13:43
Micke,
Skärpedjupsmässigt är Olympus 75mm f/1.8 ett närmare alternativ. Det brukar få bra omdömen i allmänhet men jag har inte sett någon direkt jämförelse med Panasonic 43.5mm f/1.2.
PMD   2017-03-15 13:52
Micke,

En jämförelse mellan fyra m4/3-objektiv med ungefär 45mm brännvidd finns här.

Där finns den jämförelse du efterlyser.
RWE   2017-03-15 19:57
Enorm skillnad vet jag inte, men Nocticron är skarpare på 1.2 än Olympus 45 på 1.8, och har mycket bättre kantskärpa om man t.ex. använder det till landskap eller annat där skärpan är viktig över hela bilden. (på de exemplar jag testat), dessutom har det en väldigt bra fokusring och bildstabilisering vilket gör det ypperligt att filma med. Bländarringen är också trevlig. (Har man en Olympus kamera är bildstabiliseringen mindre viktig, och då filmar man nog inte så mycket heller, dessutom funkar inte bländarringen på Olympus kameror. Så för att man ska utnyttja det till fullo kanske man bör ha en Panasonic kamera).

Olympus 75 1.8 är också ett väldigt skarpt objektiv, men inte lika mångsidigt då man behöver ett större avstånd till objektet då det har en markant längre brännvid, vilket kan vara problem inomhus.

Skillnaden mot 45:an är ljusstyrkan, skärpan, byggkvaliteten, fokusringen, bländarratten, stabiliseringen, och de sakerna kostar pengar, om det är värt det för dig, kan bara du svara på, för mig har det gjort att jag inte använder min 45mm, eller 75mm. Men hade jag inte fått betalt för porträtt och när jag filmar så hade det inte varit värt det. Men ett bra objektiv är det, mycket bra.

Använder man Olympus kameror och tycker 75mm är en användbar brännvidd, så är det ett utomordentligt alternativ till en rejält lägre kostnad. 45:an eller Panasonics 42,5 1.7 är två små och otroligt prisvärda objektiv om man vill ha ett mindre och kompaktare objektiv.

https://www.cameralabs.com/panasonic_leica_dg_nocticron_42-5mm_f1-2_h-ns043e/3/ Här kan du se en jämförelse mellan 45, 75 och Nocticron.
2017-03-16 08:48   Benganbus
Kunde inte Panasonic göra ett digitalt Leica-hus! :) Ungefär som Minolta gjorde en gång i världen!
Ett litet mindre hus, men ändå med FF-sensor!
Och till ett lägre pris såklart! :)
/B
Svar från froderberg   2017-03-16 16:01
Det där med lågprismodeller är inte Leicas grej ;) Men de har ju T-modellen som är billigare än M- S- och SL-modellerna ;)
Fredrik Klintberg   2017-03-17 10:13
Skulle tro att dom har ett kontrakt att låta bli det.
Tror också att den marknaden kan vara för snäv att få tillbaka utvecklingskostnaderna.
Zeiss skulle kunnat göra en digital Ikon men låter ju bli. Jag kan tycka att kamerautbudet var betydligt roligare innan ccd:n tog över i husen. Contax, Minolta, Leica mm. gjorde fantastiska kompakter som aldrig fick någon motsvarighet med FF.
Men, förändring är det enda konstanta i livet.

Merläsning

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 2

Bakom kulisserna: Så kom bilden till

Erik Johansson har gjort en video om hur bilden "Full moon service" kom till. Läs mer... 4

Naturfoto i centrala Stockholm

Jan Rönnlund åkte till Isbladskärret på Djurgården i centrala Stockholm och fick fångat många olika fåglar på bild. Läs mer ....

Ricoh WG-50 klarar djupt vatten

Ricoh WG-50 är ny och extra tålig kompaktkamera. Den är stöttålig och klarar 14 meters djup. Läs mer... 11

Photokina stöps om

Världens största fotomässa, Photokina i Köln, brukar hållas i september vartannat år. Detta ändras nu helt. Dessutom ska mässan breddas. Läs mer... 3

Testa dimensioner på Erik Johanssons bild

Erik Johansson har varit drivande i en speciell genre inom fotografi och det var på Fotosidan han startade. Nu har Erik lagt ut en ny bild och han efterlyser kritik. Passa på att se en fantastisk bild samtidigt som du testar att ge kritik via dimensionerna Läs mer...

Serkan Günes har motiven inpå knuten

Att flytta dit motiven finns underlättar livet för en yrkesfotograf, men kan ändå kräva en del. Naturfotografen Serkan Günes gav upp storstadslivet i Stockholm och flyttade till Gällivare. Där tvingades han att lära sig åka skidor. Läs mer... 11

TEST: Canon EOS M5

Plus Canon Eos M5 är Canons första spegelfria systemkamera med inbyggd sökare, och i princip en nedbantad Eos 80D. Frågan är om Eos M5 kan mäta sig med motsvarande kameror från Sony och Fujifilm? Läs mer... 9

Fräck kupp mot Scandinavian Photo

Vid 17-tiden i fredags utsattes Scandinavian Photo på Norr Mälarstrand i Stockholm för en smash and grab-kupp. Rånarna kom över kameror och objektiv för flera hundra tusen kronor, men greps kort därefter. Läs mer... 4

Hästen i fokus på Fotografiska

I utställningen "Like a horse" på Fotografiska i Stockholm visas ett hundratal bilder tagna av ett trettiotal etablerade fotografer. Kuratorn Sophie Mörner har satt samman en utställning som visar människans relation till hästen. Läs mer... 10

Elinchrom Litemotiv 120 Promotion