Proffsfoto

TEST: Canon 600EX II-RT

Allt fler systemkameror kan ta riktigt snabba bildserier. Det ställer hårdare krav på blixtarna. Canon Speedlite 600EX II-RT klarar att ta 50 procent fler bilder i en serie än sin föregångare. Med batteri­packet CP-E4N går det att öka antalet bilder med ytterligare 100 procent.

När vi testade föregångaren 600EX-RT gav vi den betyget ”Toppklass”, men det fanns några saker att anmärka på. Precis som med alla andra blixtar drabbas den av överhettning vilket reducerar antalet bilder man kan ta i tät följd.  Gränssnittet i menyn på LCD-skärmen var också lite krångligt. Canon gjorde ett smidigare gränssnitt på den mindre blixten 430EX III-RT, och denna lösning har fått leta sig in i det nya storasyskonet. 

Sport-, nyhets- och modellfoto är motivområden där en blixt ofta används internsivt. Med Canon Speedlite 600EX II-RT går det att ta fler bilder på kort tid än med tidigare modeller. (5D Mark III, EF 16-35/4L IS, 16 mm, f/11, 1/30 s, ISO 200)

Filter som håller

Till 600EX-RT levererades en genomskinlig filterhållare, smart för den som vill klippa till egna färgfilter i en specifik färg, men inget som fungerar särskilt länge för en pressfotograf. Därför levereras 600EX II-RT med färdiga orangefärgade filter som sänker färgtemperaturen på blixtljuset så att det liknar inomhusljus. Den genomskinliga filterhållaren från 600EX-RT passar tyvärr inte på 600EX II-RT och tyvärr följer det inte med någon ny heller.

Mer praktiska filter. Två bärnstensfärgade filter följer med för att balansera blixtljuset med inomhusbelysning. Det följer även med en bouncer som sprider ljuset åt olika håll för att ge ett mjukare ljus inomhus samt ett litet blixtstativ och en väska.

För att kunna ta fler blixtbilder i tät följd har Canon gjort blixthuvudet mer jämntjockt så att blixtröret kyls bättre. I övrigt är de två blixtarna nästan identiska på utsidan. En välkommen funktion från lillebror är en indikator för hur snabbt blixten laddas.

I blixtens programvara har Canon gjort två förändringar som snabbar upp blixten. Dels att blixten kan avfyras även om blixten inte är fulladdad. Och dels att radiostyrda slavblixtar inte heller måste vara fullt uppladdade för att man ska kunna ta en bild.

Liksom föregångaren kan 600EX II-RT både fungera som radiosändare och mottagare. Radiosystemet kan inte bara användas för blixtfotografering utan även för att utlösa andra kameror. Till skillnad från sin föregångare saknar 600EX II-RT uttag för att ansluta äldre kameror (före 2012) med kabel.  Antagligen har kontakten tagits bort för att bättra på vädertätningen och spara några kronor. Vädertätningen sägs matcha Canons proffskameror.

Klara tuffa tag. Canon 600EX II-RT är vädertätad vilket är en fördel om man exempelvis vill fotografera enduro på nära håll. (1D X Mark II, EF 16-35/2,8L III, 24 mm, f/2,8, 1/60 s, ISO 1250)

Blixten kan användas med flera olika Canon-batteripack som rymmer åtta AA-batterier. Men nya CP-E4N är anpassad för att 600EX II-RT ska kunna avfyra 100 procent fler blixtar i tät följd. Därför har batteripacket ny värmetålig elektronik som mäter temperaturen och kommunicerar med blixten. CP-E4N hjälper också till att korta uppladdningstiden, vid full effekt från 3,5 s till 1,2 s med NiMh-batterier. Det går långsammare med alkaliska.

Vid intensiv fotografering under Stockholm halvmarathon visade sig föregångaren 600EX-RT stänga av sig flera gånger på grund av överhettning. Detta hände inte med 600EX II-RT under testfotograferingen, även om det kan inträffa. Canon lovar bara att det ska ske mer sällan.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-12-12. Läst av 3459 personer.

Snabb kombo. Ingen slump att 600EX II-RT och CP-E4N lanseras samtidigt som 1D X Mark II. Men även dem som fotograferar intensivt med blixt och en långsammare kamera kan ha nytta av den nya blixtens högre värmekapacitet.



Likt, men förbättrat. Förutom blixtreflektorn ser 600EX II-RT nästa identisk ut med den föregående versionen. Men gränssnittet i menyn har förbättrats något. Det har tillkommit en skala för uppladdning och det är enklare att ställa in den trådlösa styrningen.


Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-12-12 16:19   PeterWem
Kan man starta blixten med filterhållaren på? Föregångaren led av problemet.
Svar från froderberg   2016-12-12 17:14
Testade precis och det funkade. Provade också med en förra versionen och det var inte heller något problem när filterhållaren var på vad jag kunde märka. Hur menar du att felet skulle yttra sig?
PeterWem   2016-12-12 17:18
Från Canon:
"When the flash is powered on with the bundled Color Filter Holder SCH-E1 already attached, there are instances where the low battery icon appears and the flash does not power on, even if the batteries have sufficient power."
Svar från froderberg   2016-12-12 17:50
Aha. Jag har inte stött på problemet med någon av mina 600EX-blixtar.

Nya artiklar

8K-skärm från Dell med full AdobeRGB-täckning

Nu kommer 8K! Dell UP3218K är en 32 tumsskärm med 33 miljoner bildpunkter och 100 procents täckning av färgrymden Adobe RGB. Läs mer... 15

Kodak återupptar tillverkning av klassisk diafilm

Kodak Ektachrome 100 var en av de vanligaste diafilmerna, men tillverkningen lades ned 2012. Nu återupptar Kodak tillverkningen. Läs mer... 55

Panasonic Lumix GH5 höjer 4K-kvaliteten

4K-video med hela sensorbredden och 10 bitars intern lagring är den största nyheten i Panasonic Lumix GH5.. Men kameran kommer att fortsätta utvecklas och Fotosidan kan avslöja att kameran även kommer att få 6K-video. Läs mer... 16

TEST: Canon EOS 5D Mark IV

När Canon efter fyra år ersätter sin professionella allroundkamera 5D Mark III är förväntningarna högt ställda. 5D Mark IV bjuder på en en lång rad nya funktioner och förbättringar. Samtidigt är allt som vi gillar med Mark III bevarat. Läs mer... 7

TEST: Sony FE 70-200/2,8 GM OSS

Sony objektivserie Grand Master (GM) är en ambitiös satsning. Vi har testat den nya ljusstarka telezoomen Sony FE 70-200/2,8 GM OSS och kan konstatera att Sony gjort sin hemläxa ordentligt. Läs mer... 7

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer. Läs mer... 4

Ljusstyrka f/0,95 för fullformat

De anrika optikföretaget Meyer-Optik-Görlitz har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv som tecknar ut småbildsformatet. Objektivet kallas Nocturnus 50 mm f/0,95 II och har Sony E-fattning. Läs mer... 19

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar. Läs mer... 18

TEST: Nikon Speedlight SB-5000

Nikons nya proffsblixt, SB-5000, har fått kylfläkt och smidigare hantering. Men den stora nyheten är förstås att SB-5000 kan styras via radio. Radiofunktionerna är smidiga, men fungerar bara med nya kameror. Läs mer... 8