Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera-express.nl okej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, jag försökte hitta info om just det på deras sida, men hittade inget tydligt. Det var därför jag mailade dem. Men de kanske missförstod mitt mail. De kanske inte är lika bra på engelska som jag. :p Men kollade det nu, och det stämmer ju iaf att de hävdar det!


Jag kollade runt lite på deras sida med Google translate och fick mig ett gott skratt på köpet av att läsa översättningen.

"Du kommer därför förstå att Kamera-Express inte bränna fingrarna på icke-äkta handel" :-D

Börjar tro att det är Yoda som översätter åt Google.

Det här kunde jag hitta.
http://translate.google.se/translat...a-express.nl/index.php?page=faq#1&sl=nl&tl=sv

http://translate.google.se/translat...era-express.nl/index.php?page=pages&pageID=45
 
Nu har jag fått min Canon 5D Mark II som jag beställde den 10:e mars. Det tog längre tid än jag hoppats på vilket berodde på att jag samtidigt beställde en Canon EF 50mm 1.4. Banköverföringen tog 2-3 arbetsdagar (enligt min banks info). Samma dag som pengarna skulle vara hos butiken tog objektivet slut och eftersom de inte reserverar några prylar förrän de fått betalningen så kunde de inte skicka hela ordern. I fredags (19:e) mailade jag och bad dem skicka kamerahuset om inte objektivet var på ingång. Fick svar omgående att de skulle skicka huset direkt. Gick i väg på fredagen och jag fick det i handen idag.
Lite dumt att de inte reserverar varorna när man beställer, men det är väl för att man har 2 veckor på sig att betala innan ordern stryks.

Jag fick huset i en kartong som även innehållit ett EF 24-105 som var urtaget, men det var holländska, tyska, franska och italienska bruksanvisningar med samt den europeiska garantisedeln som man även får med i Sverige. Om det är gråimport skulle de alltså ha bytt ut allt i kartongen... Borde inte vara några problem att få den servad i Sverige, men får väl se när/om det blir dags för det.

Betalade i alla fall 1747 € för huset.
 
Det är väl bara att ringa till Canon i Sverige och fråga dom? :)

Men det ska inte vara något problem alls om du har köpt det i Holland om det är något fel på det så är det bara att lämmna in det, behöver inte skicka det till Holland.
 
Nu har jag fått min Canon 5D Mark II som jag beställde den 10:e mars. Det tog längre tid än jag hoppats på vilket berodde på att jag samtidigt beställde en Canon EF 50mm 1.4. Banköverföringen tog 2-3 arbetsdagar (enligt min banks info). Samma dag som pengarna skulle vara hos butiken tog objektivet slut och eftersom de inte reserverar några prylar förrän de fått betalningen så kunde de inte skicka hela ordern. I fredags (19:e) mailade jag och bad dem skicka kamerahuset om inte objektivet var på ingång. Fick svar omgående att de skulle skicka huset direkt. Gick i väg på fredagen och jag fick det i handen idag.
Lite dumt att de inte reserverar varorna när man beställer, men det är väl för att man har 2 veckor på sig att betala innan ordern stryks.

Jag fick huset i en kartong som även innehållit ett EF 24-105 som var urtaget, men det var holländska, tyska, franska och italienska bruksanvisningar med samt den europeiska garantisedeln som man även får med i Sverige. Om det är gråimport skulle de alltså ha bytt ut allt i kartongen... Borde inte vara några problem att få den servad i Sverige, men får väl se när/om det blir dags för det.

Betalade i alla fall 1747 € för huset.

Vilket land står stämplad på "gula lappen"?

/K
 
Vilket land står stämplad på "gula lappen"?

/K

Vit lapp är det som gäller i Canons lådor. Ingen stämpel på den med det står tryckt "Country of origin: Great Britain".

Jag pratade med Canon om det innan jag beställde och så länge den kommer från Canon Europe så ska det inte vara problem att få service i Sverige. Jag antar att de kan se ursprunget genom serienumret om jag skulle vilja kolla...
 
När jag kalibrerade min 7d och objektiv i Sverige så var kameran inköpt i England (inte gråimport), objektiven från Tyskland, England, USA och Hong-Kong. Det var inga problem med att de skulle skickas tillbaka till ursprungslandet, Canon har ju världsgaranti på objektiven, om kameran varit köpt utanför EU hade den nog fått skickas tillbaka där den kom ifrån.

Jag ser inte det som en ynnest från Canons sida att de står bakom sina produkter när de är felaktigt kalibrerade vid inköp, det ser jag som en självklarhet. De där garantilapparna som följer med var inte nödvändiga, utan det räckte med att jag tog kopior på kvittona.
 
Tyvärr vet jag inte det. Hans engelska är inte perfekt men detta är exakt vad han skrev om dem "About your equipment buy from Holland, camera express is not one of the best these days." Jag har dock fullt förtroende för honom.

Så här skriver han om CameraNu "I have much more good ( perfect) experiences with cameraNu.nl. Try them for relatively cheap stuff and a good service!
http://www.cameranu.nl/ "
 
Tyvärr vet jag inte det. Hans engelska är inte perfekt men detta är exakt vad han skrev om dem "About your equipment buy from Holland, camera express is not one of the best these days." Jag har dock fullt förtroende för honom.

Så här skriver han om CameraNu "I have much more good ( perfect) experiences with cameraNu.nl. Try them for relatively cheap stuff and a good service!
http://www.cameranu.nl/ "

Tack för ditt svar. Jag har handlat en 5DII från kamera-express.nl med perfekt service. Men andra kan ju ha haft sämre erfarenheter. Priserna hos de båda firmorna är iaf i stort sett identiska.
Tommy
 
Jag funderar på att köpa från någon av dessa två, någon som har haft erfarenhet av det andra stället? Priset blev ungefär detsamma.
 
Jag använde en tjänst på Länsförsäkringar bank som hette "EU-överföring" som i motsats till normal utlandsöverföring var kostnadsfri. Kan hända att den även var snabbare än vanlig utlandsöverföring. Jag fick redan på måndagen en mejlbekräftelse att de mottaget betalningen och skickat paketet. I detta mejl fanns även en länk där man kunde följa försändelsen inom Nederländerna.
/Fredrik
Ah ok, tack! Du vet inte vilken tid på dagen posten kom med paketet? Mitt skickades idag, men jag åker bort på torsdag kl 14. Den dag då det borde komma fram... :)
 
Tyvärr vet jag inte det. Hans engelska är inte perfekt men detta är exakt vad han skrev om dem "About your equipment buy from Holland, camera express is not one of the best these days." Jag har dock fullt förtroende för honom.

Så här skriver han om CameraNu "I have much more good ( perfect) experiences with cameraNu.nl. Try them for relatively cheap stuff and a good service!
http://www.cameranu.nl/ "


Det vore mycket intressant om du kunde få lite mer info om vad de eventuella problemen med Kamera-express är, liksom om han känner till ytterligare internetbutiker som skickar till Sverige. Jag är t.ex. intresserad av synpunkter på Foka eftersom den till skillnad från CameraNu har den kamera jag är intresserad av (Nikon D90 + 18-55 VR).
 
Kort uppdatering: Beställde ett Nikkor 70-300, svenskt pris runt 6000. i Holland 3500. Betalade på fredag, varan skickades tisdag morgon med TNT (Holländska posten, outsourcad). Skickades den 18, kom idag. Vid efterforskning visade det sig att posten kört ut paketet, inte funnit mig hemma och (som de brukar) lämnat paketet på lokala posten. Tyvärr utan lapp i brevlådan. Endast ett infall fick mig att fråga efter paketet - men det var ju bra.

Allt som det skall, två års garanti, hyfsat väl emballerat. Objektivet verkar dessutom helt OK, VR är ju fina grejor, som det förefaller...
 
Fick i början av veckan hem Kirk QR och olika objektivfästen jag beställt från en tysk firma http://www.augenblicke-eingefangen.de/catalog/index.php De säljer kamouflage och kameratillbehör. Dock inga kamerahus eller objektiv. Billigare än att ta direkt från Kirk i USA.
Snabb leverans och inga som helst problem. Betalning genom banköverföring. Rekommenderas.
Tommy
 
Här hänger jag inte med. Skickades det tisdag morgon eller den 18:e?

Jo det blev snurrigt. Jag har kollat:

Fredag den 12, på kvällen, banken, måndagen "bankdag", betalning till affären någon gång på tisdag skickades sedan onsdag morgon. Den 18 kommer det till sverige, sedan sorteras det runt på olika paketterminaler till det körs ut den 22:e för att sedan hittas "på chans" den 24:e.

Att sedan våra svenska vänner på posten snurrat till det ligger inte på kameraaffären eller deras ombud. Det har gått så fort man kan begära med tanke på att det skall genom svenska utlandssorteringen.
 
ANNONS