** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på köpa en D90. Men videofunktionen känns lite som ett misslyckade då de inte ens har autofocus, blir ju ett helvete att filma då. De borde lagt de pengarna på ett väderskydd istället. Hur som helst blir det köp ändå, gäller bara att hitta ett bra allround objektiv.
 
JO, videofunktionen kunde vara bättre, men man klarar sig långt utan autofokus. Det går fort att få till den delen manuellt och du slipper klaga på att kameran fokuserar på fel objekt :)

Jag är nöjd med mitt 16-85. Använder det grymt mycket till min d300. Funkar alltid bra. :)
 
Det är inte autofokusen som är problemet när man filmar. Det är den låga bitraten, stairsteppingen och rolling shuttern.
 
Tips om D90

Många klagar på AF vid video filmning men om man programmera så AF-on är bara på tumknappen så blir det enklare att använda AF i LV läget.

Fördelen att kunna videofilma är ju att man kan lättare tjäna mera pengar på att sälj stilbilder och en videosnutt på olika händeler vi har redan tjänat in vad två D90 kostar genom att kunna erbjuda video snutt när vi är ute på uppdrag.

sen kan man diskutera kvalité hit och dit men ser man på dagen tidningar och websidor så andas inte dom kvalité utan först att vara ute med nyheten!

// Fotomicke
 
Absolut Micke!
Jag har filmat med D90, äger ingen själv så det sker inte ofta, och jag är nöjd med resultatet. Det är lätt att glömma bort att det är en vanlig systemkamera i första hand. Jag tycker att filmfunktionen är en kul bonusgrej om man vill göra något enkelt och snabbt klipp.
 
Många klagar på AF vid video filmning men om man programmera så AF-on är bara på tumknappen så blir det enklare att använda AF i LV läget.

Fördelen att kunna videofilma är ju att man kan lättare tjäna mera pengar på att sälj stilbilder och en videosnutt på olika händeler vi har redan tjänat in vad två D90 kostar genom att kunna erbjuda video snutt när vi är ute på uppdrag.

sen kan man diskutera kvalité hit och dit men ser man på dagen tidningar och websidor så andas inte dom kvalité utan först att vara ute med nyheten!

// Fotomicke

När man spelar in funkar inte AF över huvud taget. Och sen vill man ändå ha den knappen för att låsa exponeringen. Låser man inte exponeringen så ser allt ännu sämre ut.
Men sen beror allt såklart på vad man ska använda video-inspelningen till. Är det bara för att dokumentera så funkar den mer än väl, ska man dock försöka göra nån snyggare kortfilm eller liknande så är precis på gränsen att det är användbart. Eller i alla fall enligt mina standarder.
 
Nikon är före sin tid

Absolut Micke!
Jag har filmat med D90, äger ingen själv så det sker inte ofta, och jag är nöjd med resultatet. Det är lätt att glömma bort att det är en vanlig systemkamera i första hand. Jag tycker att filmfunktionen är en kul bonusgrej om man vill göra något enkelt och snabbt klipp.

och i framtiden så kommer alla kameror att ha denna funktion det är bara att Nikon är före sin tid !!!!
I framtiden kommer alla tidnings fotografer kommer att videofilma på sin uppdrag för weben är snart lika viktig som papperstidningen!!!!

// Fotomicke
 
Absolut Micke!
Jag har filmat med D90, äger ingen själv så det sker inte ofta, och jag är nöjd med resultatet. Det är lätt att glömma bort att det är en vanlig systemkamera i första hand. Jag tycker att filmfunktionen är en kul bonusgrej om man vill göra något enkelt och snabbt klipp.

Precis! Man köper väl inte en D90 för att i första hand filma?! Jag har testkört filmfunktionen lite och tycker att faktiskt att kvalitén är klart godkänd! Att AF saknas är visserligen en nackdel men eftersom det som sagt rör sig om en kul extrafunktion tycker inte jag att det är något att klaga på.
 
Precis! Man köper väl inte en D90 för att i första hand filma?! Jag har testkört filmfunktionen lite och tycker att faktiskt att kvalitén är klart godkänd! Att AF saknas är visserligen en nackdel men eftersom det som sagt rör sig om en kul extrafunktion tycker inte jag att det är något att klaga på.

Præcis !

D90 er et fantastisk kamera med eller uden HD film ....

Ser kun denne HD som en ekstra funktion...personligt bruger jeg den aldrig, men bruger D90 som det den er tænkt som: Stillbildkamera
 
Vilket minneskort ska man ha till D90? Räcker ett Sandisk Ultra II eller ska man köra på ett Extreme direkt? 20mb/s eller 30mb/s versionen?

Tack på förhand!
 
Jag har precis fått min D90 och har lite funderingar angående bildkontrollerna. Om jag väljer en viss bildinställning (tex. livfull) och tar ett kort med det inställningen, hur fungerar det då med överföringen till datorn? Måste jag gå via Nikons program för att inställningarna skall "hänga med" eller går det bra att lägga över bilderna som vanligt?

Jag har hört att bildkontrollernas inställningar "nollställs" om man fotar i RAW och sedan lägger in dom direkt i CS 3 via Camera Raw. Stämmer detta? Måste man alltså gå via View NX om man fotar i RAW för att inställningarna skall hänga med?

Gäller samma resonemang med inställnignarna för Active D-lightning?

Å andra sidan kan man ju anse att det är meningslöst att använda sig av bildkontrollerna om man fotar i RAw då man troligtvis ändå vill bearbeta bilden i datorn, men det är ju en annan fundering...:)

MVH
Johan
 
Å andra sidan kan man ju anse att det är meningslöst att använda sig av bildkontrollerna om man fotar i RAw då man troligtvis ändå vill bearbeta bilden i datorn, men det är ju en annan fundering...:)

Dock är det en rätt relevant fundering. Varför köra annat än neutral eller standard när du fotar i RAW?

Vilketsom.. det enklaste du kan göra är väll att helt enkelt testa? Jag blev nyfiken nu, men min D90 ligger hemma..
 
Puckofisk: Jag fotar mest (90%) i jpeg så därför vill jag gärna få reda på hur det fungerar :) Om det nu är så att intällningarn nollställs även vid jpeg om man inte använder view-NX så känns det lite knepigt...
 
Puckofisk: Jag fotar mest (90%) i jpeg så därför vill jag gärna få reda på hur det fungerar :) Om det nu är så att intällningarn nollställs även vid jpeg om man inte använder view-NX så känns det lite knepigt...

Det kan jag, utan att egentligen veta eller ha kollat, nästa garantera att den inte gör, Vid jpeg så sätts ju alla kurvor etc, så du kommer nog få behålla dina inställningar (vivid etc) oavsett vilket program du använder :)

jag är nyfiken btw. uppelever du att din display på kameran är varmare (mer brun/gul) än verkligheten och hur det ser ut på din dator?
 
Jag tror att den kommer att ligga ganska oförändrad. De flesta andra brukar ju tappa lite i pris allt efter som åren går. Men nu med att kronan faller så lär det nog inte hända...
 
ANNONS