Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var fasligt vad alla köper/får sina D90:ior, nu har jag väntat i snart 3v o vill gärna ha den i år, så nu slutar ni upp med att hämta ut era, så en annan också får njuta av denna skönhet!

//Medmänsklighet är att lämna återbud på sin D90.

Då är jag medmänsklig!
Köpte en begagnad D300 i stället tror den passar mina behov bättre!

Micke
 
Kom äntligen runt till att få känna på en D90 i helgen (på naturfotomässan i Vårgårda), jag hade tyvärr inte min D80 med mig då, men jag tyckte att greppet kändes mycket bättre på D90 där och då. Sen efteråt har jag klämt på D80:n hemma, och blivit osäker. Nån av er som klämt på dom samtidigt som kan säga om greppen är omgjort på D90? Nikon på plats hade bara D3 och D700 utöver D90, men trots klassen på dom kamerorna tyckte jag D90 kändes väldigt bra i greppet.
 
Mediamarkt

Jaha, då har man blivit med D90. Köpte hus och ett Tamron 17-50/2.8 på Mediamarkt. Ser riktigt bra ut än så länge =)

Har du (eller någon annan) möjligtvis pris på denna kombination? När jag var på MM Göteborg för några veckor sedan, ville de bara sälja med kitobjektivet 18-105, vilket iofs kan funka, men det är ju bra med valmöjligheter. Är ju inte direkt heltäckande info på deras hemsida så man kan kolla där...

M v h
/A.
 
Har du (eller någon annan) möjligtvis pris på denna kombination? När jag var på MM Göteborg för några veckor sedan, ville de bara sälja med kitobjektivet 18-105, vilket iofs kan funka, men det är ju bra med valmöjligheter. Är ju inte direkt heltäckande info på deras hemsida så man kan kolla där...

M v h
/A.

Jag fick D90, Tamron 17-50, ett 2GB Sandisk Ultra minneskort, en väska och en gratis framkallning av "fotobok" för 13000.

Huset kostade 8990 och objektivet fick jag för 3990, tror de hade 4290 i vanliga fall, men de matchade Cyberphotos pris på det. Är den nya varianten med inbyggd motor.
 
Jag fick D90, Tamron 17-50, ett 2GB Sandisk Ultra minneskort, en väska och en gratis framkallning av "fotobok" för 13000.

Huset kostade 8990 och objektivet fick jag för 3990, tror de hade 4290 i vanliga fall, men de matchade Cyberphotos pris på det. Är den nya varianten med inbyggd motor.

Hur upplever du att autofokusen låter? Har själv varianten utan inbyggd motor som istället använder motorn i kamerahuset. En vän med Canon 40D har varianten för Canon (med inbyggd motor då inte Canonhusen har någon). I jämförelse med hans Canon så upplever jag att fokuseringen med min Nikon D50 i stort sett är ljudlös, vilket borde innebära att den inbyggda motorn i objektivet låter en hel del, i alla fall i Canon-varianten. Hur upplever du fokuseringen med ditt objektiv?
 
Hur upplever du att autofokusen låter? Har själv varianten utan inbyggd motor som istället använder motorn i kamerahuset. En vän med Canon 40D har varianten för Canon (med inbyggd motor då inte Canonhusen har någon). I jämförelse med hans Canon så upplever jag att fokuseringen med min Nikon D50 i stort sett är ljudlös, vilket borde innebära att den inbyggda motorn i objektivet låter en hel del, i alla fall i Canon-varianten. Hur upplever du fokuseringen med ditt objektiv?

Ja den hörs ju helt klart, men ändå mindre än vad min GX10 gjorde med sin skruvfokus.
 

Är Mycket, nöjd med min D90!! Köpte den just med tanke på ISO-kapacitet och den har inte gjort mig besviken. I dagsljus är 3200 mycket bra. I dåligt ljus är det bra. ISO 1600 håller långt oavsett....

Det jag klurar på är vad jag tycker om den nya zoomen 18-105... Billig, så vad skall man förvänta sig?? Har mitt gamla 18-70, som är en klar favorit. Håller långt.... Men, någon som har testat och tycker något om kitzoomen 18-105??
 
Jag är mer och mer imponerad av D90s prestanda/pris ju mer jag läser.

Att Nikon vann brusfighten mot Canon betyder mer än Canons snabbare hastighet b/s och definitivt mer än dess mer megapixel.

Nikon har en smart prioritering i deras utveckling - det är helt klart.

Men jag begriper i alla fall inte varför inte Nikon tar upp kampen med autofokushastigheten. Canon 40D är dubbelt så snabb som Nikon D300. D2x var ju betydligt snabbare, D200 var snabbare. om Nikon D90 hade klarat låt säga 6.6/sek hade man sålt betydligt mer med tider omkring 0.17-0.20 .Det handlar inte om vad man igentligen behöver här. Utan hur marknadsavdelningen tänker. Jag tror 95 procent av tänkbara Nikon D90 köpare hade varit SUPERGLADA om D90 hade haft 6.6 bilder/sek och 0.16 i hastighet.Mvh.Bengt.
 
Men jag begriper i alla fall inte varför inte Nikon tar upp kampen med autofokushastigheten. Canon 40D är dubbelt så snabb som Nikon D300. D2x var ju betydligt snabbare, D200 var snabbare. om Nikon D90 hade klarat låt säga 6.6/sek hade man sålt betydligt mer med tider omkring 0.17-0.20 .Det handlar inte om vad man igentligen behöver här. Utan hur marknadsavdelningen tänker. Jag tror 95 procent av tänkbara Nikon D90 köpare hade varit SUPERGLADA om D90 hade haft 6.6 bilder/sek och 0.16 i hastighet.Mvh.Bengt.

I vilka fall har man glädje utav 6,6 bilder per sekund?
Vad, plåtar man då? Mvh, Peter-L
 
I vilka fall har man glädje utav 6,6 bilder per sekund?
Vad, plåtar man då? Mvh, Peter-L

Ja Canon bestämmer att deras kunder vill ha serietagning 6.3/sek tid 0.17. Nikon 4.5/sek tid 0.3 med dyrare objektiv 0.22. Press fotograferna vill tydligen ha 10/sek. Visst jag provade 40D och jösses det bara rasla till jag tappade kontrollen. Det blir till att sitta och ta bort en massa bilder sen. pentax-köparna får 2.5/sek dom kanske tycker det räcker. flygande fåglar verkar vara populärt att provapå. någon har en ny Kajsa B. på gång. möjligheterna är många. Vi har olika behov självklart. Canon-Nikon kämpar mot varandra. Pentax-Sony med flera försöker att haka på. idag byggs ingen kamera med 6mp ingen skulle köpa men 90 procent skulle inte behöva mer. Bengt
 
För det första har inte D90 och 40D haft exakt samma målgrupp. Det är självklart att en D90 inte har 6,5 b/s, det den har idag är bra nog för målgruppen.Dessutom vill Nikon antagligen inte dra undan benen för D300 mer än nödvändigt med högre serietagning på D90, då skulle bara D300:ans överlägsna byggkvalitet skilja.

Däremot kan jag hålla med Bengt om AF-hastighet, där har Canon carit vassare länge nu. Jag tycker fortfarande att de millisekundrar D300 är långsammare än Canon enligt tester känns av i verkligheten också. Lite förvånande därför att de valde att låta 5D MkII ha en gammal lösning för AF.

Hur D90 är AF-mässigt vet jag inte, och det är visst den kameran tråden handlar om har jag för mig...
 
Jag tror inte att man skall "teknifiera" dialogen för mycket.
Jag är ganska säker på att 95% av segmentet, high end consumer, som D90 vänder sig till är SUPERGLADA med dess prestanda.
 
Jag tror inte att man skall "teknifiera" dialogen för mycket.
Jag är ganska säker på att 95% av segmentet, high end consumer, som D90 vänder sig till är SUPERGLADA med dess prestanda.

Hejsan Tycker ibland att det är inressant att försöka krypa under skalet på tillverkarna. Inom bilsegmentet brukade japanerna köpa in dom bästa tyska bilarna. Sen plockade dom isär bilen för att komma underfund hur dom hade löst saker och ting. själv är jag vän av Sony pågrund av att jag började med Konica sedan Minolta. Anledningen var priset på kamerahus och objektiv som passade en jobbares plånbok. jag fungerar så att jag vill plocka dom bästa bitarna från dom olika märkena. Canons fantastiska autofokusprestanda ovasett objektiv kan inte lämna någon fotointresserad oberörd. Jag är inte sen att på Sony-sidorna gå in med kritiska komentarer. Jag tror det är av absolut vikt ovasett märke att inte bli för märkestokig, det gynnar inte utveklingen av våra kameror. Nikon D90 är utan tvekan en mycket kompetent och finessrik kamera som kommer att glädja många. Hedrande att dom nöjde sig med 12mp det tycker jag var bra.Vänl. Bengt
 
Men jag begriper i alla fall inte varför inte Nikon tar upp kampen med autofokushastigheten. Canon 40D är dubbelt så snabb som Nikon D300. D2x var ju betydligt snabbare, D200 var snabbare. om Nikon D90 hade klarat låt säga 6.6/sek hade man sålt betydligt mer med tider omkring 0.17-0.20 .Det handlar inte om vad man igentligen behöver här. Utan hur marknadsavdelningen tänker. Jag tror 95 procent av tänkbara Nikon D90 köpare hade varit SUPERGLADA om D90 hade haft 6.6 bilder/sek och 0.16 i hastighet.Mvh.Bengt.

Yes, fine. Man kan alltid hitta något som är fel.

Det intressanta är sista raden på balansräkningen, och i den sista raden ser jag, med mina behov, att Nikon är helt rätt.

plus och minus D90 (vs 40D) i all hast (det finns dom som gjort jämförelsen mer akademisk).

+ 12 mp (kan croppa mer)
+ Lågt brus vid höga iso (bra för inomhus, men även för att få snabba slutartider).
+ Bättre IQ överlag enligt de tester som gjorts
+ Bättre kontroll över DO (via active d-lightning)
+ Lättare
+ Överlägsen skärm
+ ca 1000 kr billigare

- en aning långsammare autofokus
- en aning långsammare b/s
- ej vädertätat

Det intressanta är var kraften läggs. I Nikon på bildkvalitet explicit, i Canon på byggkvalitet och snabbhet. Vi är alla fria att välja, men jag väljer IQ. Helt klart.
 
Yes, fine. Man kan alltid hitta något som är fel.

Det intressanta är sista raden på balansräkningen, och i den sista raden ser jag, med mina behov, att Nikon är helt rätt.

plus och minus D90 (vs 40D) i all hast (det finns dom som gjort jämförelsen mer akademisk).

+ 12 mp (kan croppa mer)
+ Lågt brus vid höga iso (bra för inomhus, men även för att få snabba slutartider).
+ Bättre IQ överlag enligt de tester som gjorts
+ Bättre kontroll över DO (via active d-lightning)
+ Lättare
+ Överlägsen skärm
+ ca 1000 kr billigare

- en aning långsammare autofokus
- en aning långsammare b/s
- ej vädertätat

Det intressanta är var kraften läggs. I Nikon på bildkvalitet explicit, i Canon på byggkvalitet och snabbhet. Vi är alla fria att välja, men jag väljer IQ. Helt klart.
Anledning nr2 Jag är starkt intresserad av Nikon även av alla möjliga märken som har dä där lilla extra. Nikon har mycket av det där lilla extra, men man kan förena bildkvalitet med hastighet. Det kan även vara så att det finns en tyst överenskommelse, med lite skillnader för att inte ta ut varandra.Vänl. Bengt
 
Anledning nr2 Jag är starkt intresserad av Nikon även av alla möjliga märken som har dä där lilla extra. Nikon har mycket av det där lilla extra, men man kan förena bildkvalitet med hastighet. Det kan även vara så att det finns en tyst överenskommelse, med lite skillnader för att inte ta ut varandra.Vänl. Bengt

Jag tror definitivt det finns tysta överenskommelser... 50D ligger mellan D300 och D90 i pris t ex. De har olika specifikationer som attraherar olika målgrupper. Tillfällighet? Tror inte det.

Nikon och Canon delar upp marknaden mellan sig - outtalat och subtilt många gånger, men jag är övertygad om att de är smarta nog att inte fajta om samma målgrupper med samma kameror.

Intressanta är att dessa nu bytt roller på några områden. Nikon leder brusligan, och Canon pixelligan. Förut var det tvärtom.
 
Intressanta är att dessa nu bytt roller på några områden. Nikon leder brusligan, och Canon pixelligan. Förut var det tvärtom.

50D är ett snesteg av Canon, ett för mig knepigt produktsläpp. I MP tycker jag det varit väldigt lika genom åren, dock har väl Canon alltid haft en stor fördel med CMOS, och i vissa fall sina dubbelt så stora sensorer, i brus synpunkt.

D90 verkar ju vara en väldigt fin kamera, men det tar bra betalt för den också, dock verkar Nikon ligga en bra bit före när det gäller JPEG hantering direkt i kameran. Ett brustest 40D mot D90 vore intressant i RAW dock...
 
ANNONS