Annons

Bilddiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:
Jo, jag är med på det nu. Har tänkt lite och öppningen behöver ju inte vara som en hel bok heller egentligen, men några rader kanske är rätt.
Tror nog också det kommer bli intressantare om fotograferna själva tänker till och beskriver varför de lägger in den vid uppladdning alltså, men behövde tänka längre än er andra för att förstå det..

själv sitter jag här och känner att jag skrivit en def. på en pool som jag nog ändå inte förstår fullt ut.

kanske skulle man ta en kopp te här med:)

men du kan ju kika på det. se om du tycker att det fattas nåt. eller om nåt bör förtydligas mer
 
Beskrivning

Nu har jag kikat (det är toppenbra jobbat Anna)
Har klippt och lagt ihop lite gammalt med ditt. Mitt påbörjade var bara krafs så det använde jag inte alls.
Fixade lite grammatiskt i några meningar, hoppas du inte misstycker. (men det var så snabbt att säkert nån annan fixar mitt fix med;))

Kan jag slänga in följande beskrivning nu tycker ni? Invändningar?

Ibland uppkommer diskussioner under bilder. Bilden kan beröra ett känsligt ämne, väcka reaktioner, få en känna / tänka något speciellt, den kan väcka en fråga osv.
Dessa diskussioner uppmuntras inte att föras under bilderna i kritikpoolerna, men här ges plats åt dem.
Du som lägger in en bild gör det med viljan och syftet att få igång en diskussion om någonting, inte för att få tankar och åsikter i största allmänhet på din bild ifrån var och en.
Formulera en fråga, ett påstående eller någon typ av öppnande text som inbjuder till diskussionen då du lägger in din bild i poolen.

Bilddiskussionspoolen är alltså till för att stimulera tänkandet runt de känslor, reaktioner, frågor som en bild kan väcka.
Här är det inte primärt att endast bedöma bildens tekniska eller konstnärliga kvalité, så om du BARA har sådana kommentarer är det bättre att ge dem utanför denna pool.

Fotografer som lägger in sina bilder i denna pool har ett ansvar att följa diskussionen. Vi föreslår att ni lägger in Bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera.


För närvarande kan man endast lägga in sina egna bilder, men i framtiden så kommer det vara möjligt att ta in andra fotografers bilder i poolen.
 
"Här är det inte primärt att endast bedöma bildens tekniska eller konstnärliga kvalité, så om du BARA har sådana kommentarer är det bättre att ge dem utanför denna pool."

tycker det känns lite överflödigt.

ungefär samma står längre upp.

"....inte för att få tankar och åsikter i största allmänhet på din bild ifrån var och en."

eller? för mig känns innebörden densamma. kanske är det inte så för dig.
well,det var väl det jag tänkte.


nu ska jag nog försöka sova.

tack för gott samarbete.-)
 
ariadne skrev:

tack för gott samarbete.-)
Tack detsamma:)

Bättre nu?

Ibland uppkommer diskussioner under bilder. Bilden kan beröra ett känsligt ämne, väcka reaktioner, få en känna / tänka något speciellt, den kan väcka en fråga osv.
Dessa diskussioner uppmuntras inte att föras under bilderna i kritikpoolerna, men här ges plats åt dem.

Du som lägger in en bild gör det med viljan och syftet att få igång en diskussion om någonting, inte för att få tankar och åsikter i största allmänhet på din bild ang. t.ex tekniska aspekter eller bildkomposition eller sånt som hör mer hemma i andra pooler.
Formulera en fråga, ett påstående eller någon typ av öppnande text som inbjuder till diskussionen då du lägger in din bild i poolen.


Bilddiskussionspoolen är alltså till för att stimulera tänkandet runt de känslor, reaktioner, frågor som en bild kan väcka.

Fotografer som lägger in sina bilder i denna pool har ett ansvar att följa diskussionen. Vi föreslår att ni lägger in Bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera.


För närvarande kan man endast lägga in sina egna bilder, men i framtiden så kommer det vara möjligt att ta in andra fotografers bilder i poolen.
 
Nu har jag bytt beskrivning.

Kan börja plocka ur gammalt utan kommentarer i morgon också om ingen invänder. Gjorde ett tillägg i texten om att bilder utan beskrivning samt såna som legat okommenterade 14 dagar kommer plockas bort. Se nedan och invänd om det inte låter bra.

"Bilddiskussionspoolen är till för att stimulera tänkandet runt de känslor, reaktioner och frågor som en bild kan väcka.

Ibland uppkommer diskussioner under bilder. Bilden kan beröra ett känsligt ämne, väcka reaktioner, få en känna / tänka något speciellt, den kan väcka en fråga osv.
Dessa diskussioner uppmuntras inte att föras under bilderna i kritikpoolerna, men här ges plats åt dem.

Du som lägger in en bild gör det med viljan och syftet att få igång en diskussion om någonting, inte för att få tankar och åsikter i största allmänhet på din bild ang. t.ex tekniska aspekter, bildkomposition eller sånt som hör mer hemma i andra pooler.
Formulera en fråga, ett påstående eller någon typ av öppnande text som inbjuder till diskussionen då du lägger in din bild i poolen.

Fotografer som lägger in sina bilder i denna pool har ett ansvar att följa diskussionen. Vi föreslår att ni lägger in Bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera.

Alla bilder utan öppnande text samt bilder som legat upp mot 14 dagar utan kommentarer kommer att plockas ur poolen.

För närvarande kan man endast lägga in sina egna bilder, men i framtiden så kommer det vara möjligt att ta in andra fotografers bilder i poolen."
 
Senast ändrad:
När det blir bilddiskussioner i forumtrådar så ser man texten löpande men inte bilder som används som exempel! Ta den här diskussionen t ex:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46014#post545311
Tänk vad det skulle göra för läsbarheten om länkarna vore tumnaglar!

I "bilddiskussionspoolen" måste man klicka på varje bild för att se diskussionen och det finns inte möjlighet att koppla fler bilder till en och samma diskussion.

Går det verkligen inte att få ihop en pool där man ser bilderna som tumnaglar och texten löpande? Så att man skulle kunna föra diskussionen kring olika teman och exemplifiera med bilder snarare än att en enskild bild hamnar i fokus.
 
Jag har under veckan rensat i poolen och under förmiddagen skickat ut mail med önskan om öppnande text till eller byte av pool till de nya där det saknas. Har hänvisat både till denna tråden och till poolbeskrivningen.

Har också fetat vissa ord i beskrivningen och hoppas att det blir tydligare så.

Vore ju kul att få igång diskussionenra:)



Och förresten, jag gillar Maris förslag.
 
Så här är det...

Det är vanligare att jag raderar bilder som kommer in i poolen än att jag låter dem ligga kvar.
Majoriteten av de som läggs i poolen har lagts fel och antagligen har fotografen inte läst beskrivningen eller så går den inte fram iaf. Ingen öppningstext, ingen önskan om diskussion utan mest bara vanlig kritik..

De bilder som läggs in i poolen diskuteras sällan. Jag kan knappast dunka mig själv i ryggen heller, för ärligt är jag inget föredöme vad gäller att vara aktiv i att försöka starta eller bidra i bilddiskussioner där. Men önska kan man kanske ändå? Jag önskar att fotografer som lägger sina bilder i poolen tar meningen om att följa diskussionen på allvar. Vi har ju en pool där det faktiskt uppmuntras att svara där. Vet dock inte hur det ska kunna ske. Förslag?

Sen kan jag inte se datum för när bilder lagts in och har därför svårt att radera efter de 14 dagarna som står i poolbeskrivningen. Finns ideer som kan förtydliga beskrivningen och tycker ni jag ska radera texten om de 14 dagarna?
 
Nu raderade jag några till. Personligen upplever jag poolbeskrivningen tydlig, men just att så många bilder placeras där helt fel är nog ändå ett tecken på att tydligheten inte är nog.

Är det någon som ser hur syftet skulle kunna framhävas bättre?
 
Det är rätt mycket text i beskrivningen. Mitt förslag är att stryka andra stycket, som börjar med "Ibland uppkommer diskussioner" samt sjunde stycket, som börjar med "För närvarande kan man endast"

På det sättet förloras ingen information, men det blir mindre textmängd och syftet kanske går fram lättare.

Värt att prova? Nu ska jag diskutera lite i poolen i alla fall.
 
förslag till ny poolbeskrivning

Bilddiskussion

Bilddiskussionspoolen är en plats att diskutera bild och budskap. Här välkomnas diskussioner om budskap fotografen avser sig sända och/eller de budskap betraktaren upplever, om känslor/tankar som väcks men också friare diskussioner kring tankar som bilderna väcker.

Ett krav för att lägga in en bild i poolen är att fotografen själv skriver det första debattinlägget. Utan ett sådant inlägg raderas bilden ur poolen.

Fotografen åtar sig att följa och delta diskussionen som skapas kring bilden. Vi föreslår att ni lägger in Bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera.

Bilder som förblivit odiskuterade i fler än två veckor plockas ur poolen.

Vill du diskutera poolen i forumet så gör det under "Diskussioner om Pooler" eller klicka här för att komma till befintlig diskussion.



- ett försök att förtydliga det jag upplever som syftet med poolen.
/Maria
 
Bra förslag Tomas och Maria.

Har redan tackat Maria iof, och sagt att jag iaf "köper" den texten ni ser ovan:)

Nu har jag lagt upp den i beskrivningen också, med ett förtydligande om vart fotografens debattinlägg ska skrivas samt en medvetet "till-luddad" formulering om "några veckor" där 14 dagar nämndes (eftersom jag inte kan se datum eller vara exakt punktlig på 14 dagar jämt.)

Titta gärna för att se hur det blev och tyck gärna till. Och diskutera gärna bild mé när ni ändå är där;)
 
Det verkar nog inte spela roll hur beskrivningen utformas tyvärr. Även med den nya nu fortsätter situationen med att fler raderas än vad som ligger kvar.

Orsaken är antagligen inte beskrivningen ändå, utan kanske ointresse för att ens kolla upp beskrivningen innan man lägger i poolen. Antagligen svårt att påverka. Eller finns någon genialisk lösning där ute?
 
Nej tyvärr. Det är helt hopplöst att få folk att läsa vad det står på en skärmbild. Vi kan säkert placera regeltexten längre ner etc - så att 1% fler läser den... Det är som med licensreglerna för program man får kryssa i och verkligen erkänna att man läst dem - vissa måste man tom scrolla ned till slutet för att kunna kryssa i. Men har man läst texten någon gång? Nope...

Men det jag skulle kunna göra är att man måste fylla i rutan om "Extra poolkommentar" - ens eget debattinlägg/start kan ju lämpligen skrivas där. Då får man iallafall in bilder där det står något extra - ingen garanti för att det är en diskussionsstartare folk skriver dock.
 
clindh skrev:
Men det jag skulle kunna göra är att man måste fylla i rutan om "Extra poolkommentar" - ens eget debattinlägg/start kan ju lämpligen skrivas där. Då får man iallafall in bilder där det står något extra - ingen garanti för att det är en diskussionsstartare folk skriver dock.
Det är nog en bra ide för den poolen:)

Får jag ha en fundering om den röda färgen runt rutan bara om du ändå ska ändra? Finns någon anledning att den är knallröd? Tittar folk mer i rutan p.g.a det egentligen? Det är möjligt att jag har en udda åsikt om den, men sanningen är att jag tycker den är så ful att jag själv oftast skriver alt i beskrivningen i stället för att slippa den röda färgen. Skulle hellre se en mörkare grå eller svart linje än den röda alltså, men hur som helst vore det nog bra att ha som krav om text i den rutan.

Sen är det inte jobbigt (som det kanske låter) att radera, men det är ju synd att bilder så ofta placeras fel.
 
Var är det rött? Jag ser inget rött, vare sig i Firefox eller IE6.

Edit: ah, där ja -- ja varför är det så...?
Jag byter
 
Önskar feedback

Jag skulle vilja be er som har synpunkter på hur poolen fungerar och sköts att ta upp dem här. Diskussion och ifrågasättanden uppstår ju ibland i andra trådar och jag har svårt att få grepp om problemen i de som handlar om annat. De trådarna där Bilddiskussionspoolen bara antyds..

Vad kan förbättras? Vad bör förändras?
 
BME skrev:
Här är ett förslag:

Istället för att ha ett generellt fält för bildkommentarer skulle man kunna ha två fält, ett för positiv kritik och ett för negativ kritik. Jag tror inte att man behöver gå så långt som att kräva att man samtidigt skriver i båda fälten, men det faktum att dom finns där skulle framhäva idén att både positiv och negativ kritik är önskvärd.

Vad tycks?

Jag stödjer detta förslag med indelning för positivt samt vad man kunde göra bättre/annorlunda. Tror att det skulle skapa förutsättningar för att lära sig fotografering bättre. Hör till dem som tycker att konstruktiv kritik är roligast även om jag gläds över att andra fotografer "bara" uppskattar mina bilder. Jag försöker själv i största möjliga utsträckning skriva min kritik på det sättet. Hoppas i alla fall att det uppskattas?
Lite tråkigt är det att många av de fotografer jag ser upp till kommenterar andras bilder i betydligt mindre utsträckning. Konstruktiv feedback från erfarna fotografer betyder extra mycket! Visst, jag har förståelse för att många av dessa fotografer är uppskattade av många och får väldigt mycket kommentarer själva och kvoten "in och ut" blir skev. Men dock... Är detta något andra reflekterat över och i så fall, vad skulle kunna få dessa kunskapsbanker att i än större utsträckning dela med sig av sitt kunnande och tyckande?
Vidare saknar jag i många fall beskrivning på hur man tagit bilden. Dvs slutartider, bländare, övrig utrustning, hur man placerat blixtar och ungefärligt efterarbete etc. (Finns att lära från www.photosig.com där man till och med kan söka bilder på ex.vis slutartid eller speciell optik.) Extra trist är att när jag faktiskt frågat efter ytterligare info från viss bild och fotograf har jag inte fått något svar. Det är inte helt ovanligt. När allt kommer omkring är ju inte detta ett fotoalbum att visa hur duktig man är utan ett forum för att dela med sig kunskap och få egen feedback på sina alster. Eller kanske jag är fel ute på den punkten? Observera dock att jag tycker det finns flera fotografer som oftast/alltid delar med sig av denna typ av information och jag ger stor heder till alla dessa! Själv har jag ambitionen att alltid göra det ifall någon nu skulle vilja lära av mig. Man kan ju om inte annat lära av mina misstag...! ;-)

Puh... Då var det sagt!
Tack och hej, leverpastej...
 
Beskrivningen för poolen bilddiskussion är på nytt uppdaterad med omformuleringar, fetningar och färg för att det ska bli tydligare. Väldigt många bilder placeras där utan att uppfylla det syftet och allt som kan göra det tydligare är ju bra.

Har ni tips, ideér och förslag för ytterligare förtydliganden i poolbeskrivningen eller förslag om formuleringar mm i den är det varmt välkommet här.
 
ANNONS