ANNONS
Annons

"Första kamera" eos 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

nkl

Guest
Hej..

Gillar grafisk formgivning och håller på en del med det.. har även börjat bli intresserad av fotografering. Har sett så mycket snygga bilder på internet osv och vill hålla på en del med det själv som liten hobby så att säga. Går ju även att kombinera med grafisk formgivning..

Jag har tidigare endast haft en digital kompaktkamera. En canon powershot A10. Köpte den för nästan 4000:- när den var ny för ca 5 år sedan. :) Men jag har kvar den fortfarande. :)

Jag har tidigare gått en lite snabbkurs där vi fick använda vanlig systemkamera och göra lite framkallning. Men det var nog 6 år sen..

Det jag undrar är om det är ett stort steg att införskaffa en 350d? Jag kan inte så mycket om fotografering men jag vill å andra sidan kunna göra mycket med kameran och lär mig oftast saker och ting ganska fort. Lite tips om huruvida denna kamera kan vara något för mig vore trevligt!

nope.. ingen större fara... 350D torde vara en mycket kompetent "första gångs kamera" även för kunnigt folk räcker den oftast långt.

Med en 350D ahr du den berämda gröna rutan, alltså 100% automatik.. du bara siktar o skjuter, dock flyger blixten upp i tid och otid.. precis som på en kompaktare. Sedan ahr du allt från hal auto till fullt manuellt.. där du får göra allt själv. Men kameran är enkel att lära sig.. eftersom det är digitalt så är det bara o skjut på o ta lärdom... "try and Error" är klart bästa sättet att lära sig på! :) Lycka till Räkna dock med att objektiven kan bli en stor utgift.. kameran blir aldrig bättre än objektivet medger som sitter på...
skit optik=skitbilder
Bra optik=du är flaskhalsen.

Kalle_B skrev:
Lycka till Räkna dock med att objektiven kan bli en stor utgift.. kameran blir aldrig bättre än objektivet medger som sitter på...
skit optik=skitbilder

hmm trodde det var så att bilderna aldrig blir bättre än vad fotografen är...

Kalle_B skrev:
dock flyger blixten upp i tid och otid.. precis som på en kompaktare.

Jag är nybörjare när det gäller systemkameror men jag undrar om det där med blixten, flyger den upp automatiskt när kameran tycker att det är för dåligt ljus som på en kompaktare?

Om jag stänger av automatiskt blixt på min KM Dimage X50 så blir det ofta varning för skakningsoskärpa men om Automatisk blixt är på så kommer den varningen aldrig upp även om blixten inte avfyras vid fototagning.

PS. Ursäkta om jag lånade tråden lite.

Tack för svaret Kalle!

Vet du om 18-55 mm objektivet man får med är något att ha?

(Lungt Patrik.. låna på bara)

defiant skrev:
hmm trodde det var så att bilderna aldrig blir bättre än vad fotografen är...

Och trycker man aldrig av så blir det inte nån bild....... Förstår nog inte ditt inlägg Jan.
Tycker nog att kalle redan sagt det du försöker va lustig och påvisa

Kalle_B skrev:
skit optik=skitbilder

Jag vill även jag önska dig lycka till med ditt nya inköp.

Har själv gått lite fotokurser och enbart jobbat med Pentax systemkameror tidigare. Inget ont om Pentax, när jag använder filmfoto så kör jag fortfarande med det systemet.

Men när jag ville gå över till det digitala systemet så valde jag att använda Canon Eos 350d. Använder den i princip enbart på manuellt läge och även endel på tidsautomatiken. Ångrar inte för en sekund att jag köpte den här kameran. Utan är så tokigt nöjd man bara kan bli. Finns även bländarautomatik och olika programlägen, om man vill använda dem.

Har du tidigare använt systemkamera så kan jag bara rekomendera denna kameran. Har hört några som klagat på att den är liten. Själv har jag då troligen små händer för jag tycker den sitter som gjuten i handen.

nkl skrev:
Tack för svaret Kalle!

Det duger gott åt "hemma fotografen"....
Dock så bör man i framtiden köpa ytterligare objektiv (om det behövs) typ teleobjektiv.

nkl skrev:
Tack för svaret Kalle!

Objektivet kommer ge dig fina bilder. På sikt när du blivit varm i kläderna komer du veta mer vad det är du saknar eller om objektiver begränsar dig.

Jagtörs lova att det finns många självutnämnda förståsigpåare som tycker att objektivet är skit, kanske mest för att motivera superduperobjektiven med röd rand och prisklass 10 000:-m so t ex 24-70/2,8 L. Visserligen något ljusstarkare och fungerar i mindre ljus, men den tar inte bilder som är 10 gånger bättre...

kitobjektivet råder det delade meningar om.. Helt klart är att det är inget bra objektiv. Dom delade meningarna gäler snarare om det är värt pengarna.. ajg tycker inte det... medans andra tycker att det är mkt objektiv för slantarna. När jag köpte min 20D erbjöd säljaren till slut mig att köpa objektivet för 200:- men jag avböjde. Men har man ansträngd budget och bara vill öva så visst... men har man seriösa ambitioner så satsa på bättre saker.

Ang blixten så flyger den inte upp i M läget. men i auto lägena så kan den komma flygandes lite när som helst

Kitobjektivet är okej. Det är inte toppkvalitet och har vissa begränsningar, men ger helt okej bilder, särskilt om man lär sig jobba runt dess begränsningar, vilket framför allt innebär att blända ner det lite, särskilt i vidvinkelläget.

Jag köpte en digital systemare (Pentax *ist DS) för ca ett år sedan. Till det köpte jag kitobjektivet och jag är hur nöjd som helst trots att många säger att kitobjektiven är sk*t. Jovisst, det kanske är sk*t men om inte JAG ser sk*ten så spelar det väl ingen roll? De få bilder jag har upplagt här på FS är tagna med (s)kitobjektivet och se hur mycket positiva kommentarer jag fått om dem. :)

Kort och gott, börja med kitobjektivet och se hur du känner för fotandet när du kommit igång. Köp inte på dig för dyra grejer från början - vilket är lätt att göra om man lyssnar på vad många här på FS säger… - de som har haft fotandet som hobby i flera år och vet att de verkligen kan utnyttja ett objektiv för runt 5000 kr. Finns inget värre än att köpa på sig för dyra saker från början och sedan upptäcka att fotandet alls inte var så kul som man trodde, eller att man kanske inte alls har så mkt tid för fotande osv….

Och ang uppflygande blixt i auto-läge - kan man inte stänga av det? Det kan man iaf på min kamera...

nkl skrev:

[...]som liten hobby så att säga. Går ju även att kombinera med grafisk formgivning[...]

Det jag undrar är om det är ett stort steg att införskaffa en 350d? Jag kan inte så mycket om fotografering men jag vill å andra sidan kunna göra mycket med kameran och lär mig oftast saker och ting ganska fort. Lite tips om huruvida denna kamera kan vara något för mig vore trevligt!

Det låter som om du har hittat rätt. Jag håller med Karin Larsson också - bry dig inte om diskussionerna om vilka objektiv som är bäst. Många tokgranskar sina bilder pixel för pixel på skärmen, men det är ju en snygg papperskopia man vill ha, eller hur? *duckar för alla mothugg*

Du blir nog nöjd med vilken digital systemkamera som helst: 350D, Nikon D50, Olympus E-500, ... eller kanske en begagnad? 300D, D70, ... Då får du kanske råd med en blixt också. Köp den kamera som ligger bäst i näven!

Själv skulle jag möjligen sakna de längre brännvidderna (upp till 70mm) om jag hade ett 18-55mm objektiv. Men det är ju en smaksak. Det går ju att beskära bilder också.

Jag köpte/fick en EOS 350D som första egna digitalkamera i julas och kan inte annat säga än att jag är riktigt riktigt nöjd! Kameran presterar mycket bra och är lättförståelig.
Rekommenderar den starkt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar