Bildligt talat!
Jag har skickat in bilder till "Black & White Portfolio Contest 2016"
Nu har jag suttit och snickrat på två portfolios till "Black & White Portfolio Contest 2016". Jag fick med några bilder 2013 och 2014 skickade jag inte in några bilder. Man får skicka in mellan 8-12 bilder per portfolio
Nedan bilderna:
Vad är det som gör att en bild säljer - en krass verklighet
Nu kanske jag är ute på hal is (min brasklapp) men jag har funderat lite på vad det är som gör att en bild säljer? En bild ska vara väggvänlig. Det betyder lite olika. Generellt ska bilden vara estetisk eller lite mystisk eller båda dera. När det gäller det estetiska och färg så tror jag att köparen väger in åt vilken färg som dominerar. Ju större bild desto viktigare. Människor har olika preferenser för olika färger och bilden ska på ett harmoniskt sätt glida in i möblemanget. En färgbild har jag en känsla av ska vara tydligare än en svartvit. En svartvitbild får ta ut svängarna mer genom att vara otydlig där otydligheten ingår som en del av bildens uttryck - rörelseoskärpa, suddig, inga detaljer i mörka och ljusa partier, mycket kontrast mm. Ja men budskapet då? Ofta brukar budskapet vara något deprimerande, vilket man slipper i landskapsbilder, vilka passar in i de svenska hemmen som ett kulturellt arv.
Jag tror att det finns ett sorts samband mellan vad man accepterar av elände på väggen och vem som har tagit bilden och priset. "Hur kan Du ha en sån bild (svatvit naturligtvis) med elände på väggen"? " Du, den här bilden har den berömde fotografen xx tagit och den finns bara i tio exemplar av den och kostar 95 500 kr".
Det finns också ett annat fenomen och det har med tidsfaktorn att göra. Som jag har skrivit tidigare så kan ett äldre fotografi anses väggvänligt av den anledningen att bilden inte på samma sätt utmanar utan köparen/betraktaren snöar in på det nostalgiska, vilket överskuggar att bilden med dagens måttstock kan anses vara ordinär eller rent av dålig.
Men bildens budskap, innehåll, uttryck, framtoning, påverkan mm. Vissa bilder passar bättre i böcker och på utställningar, men när det gäller att hamna på någons vägg gäller väggvänlighet som en krass verklighet.
Sist men inte minst. En väggvänlig bild är ofta avpersonifierad, dvs om den inte är gammal. Är människor med kan de vara suddiga, man ser bara en del av kroppen mm mm
Jag har på skoj försökt göra några bilder väggvänliga
Är det så enkelt att i många fall blir en bild bra om den är väggvänlig
Jag har funderat lite över vad en bra bild är. (Nu påstår jag inte att bilden i exemplet är så där överdådigt bra, men kan duga som exempel.)
Vilka faktorer gör en bild bra och dessutom väggvänlig? (Nu kommer jag med påståenden)
1. Svartvitt är mer väggvänligt en färg. Det kan vara så krasst att färgbilder ska passa med möblemanget medan svartvitt passar in överallt och ger en lite mer intellektuell ton till det hela som smittar av sig på ägaren
2. Tidsfaktorn är viktig. Ibland undrar jag över om inte tidsfaktorn ibland dominerar över en bilds kvalitet. D.v.s. vilken skitbild som helst blir bra bara om den är 50-100 år gammal därför att betraktaren blir helsåld på det dokumentära snarare än själva bildens kvaliteter
3. Bilden ska inte vara perfekt, rent tekniskt. Små ofullkomligheter ökar bildens väggvänlighet och bibringar den en sorts autensitet.
4. Vad gäller svartvitabilder ska de var lite murriga med få detaljer i svärtan och gärna lite kornig
Nedan har jag gjort ett försök med att illustrera vad jag menar. Så vilken bild hänger på väggen om Du fick välja, den först eller den sista.





































