Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Filippa K:s AI-bilder anklagas för att efterlikna fotografernas verk
Förra veckan hamnade modeföretaget Filippa K i blåsväder efter att det avslöjats att bolaget använt AI-genererade bilder i sin sommarkampanj. Kampanjen producerades av företaget Alter ID med hjälp av AI-plattformen Gyodi, i stället för genom en traditionell fotografering med modeller och fysiska plagg.
Läs mer...
4
Adobe uppdaterar Lightroom och Photoshop med nya AI-funktioner
Programvaror
Adobe presenterar flera nyheter i Creative Cloud med fokus på att minska tiden som läggs på bildurval och efterbearbetning. Uppdateringarna omfattar bland annat förbättrade verktyg för bildsortering i Lightroom, AI-baserad skärpning och nya funktioner för att ta bort reflexer i Photoshop.
Läs mer...
18



















27 Kommentarer
"Vem som helst" med en dator och en riktantenn kan göra detta själv. Vanlig datorantenn klarar väl 20 meter, med riktantenn ökar räckvidden till flera hundra meter. Så kör man liveview till plattan eller motsvarande får man snällt räkna med att någon kan titta på vad du fotar, precis som att man måste räkna med att nyfikna grannar kan lyssna på ditt wlan hemma.
Om det är lagligt sen är en annan sak.
Det inte bara kommer att vara fullt möjligt. Det är redan möjligt, och jag skulle inte vara det minsta förvånad om det faktiskt används. Om FRA gör det vill jag låta vara osagt men jag skulle definitivt räkna med att NSA gör det. Skulle heller inte vara förvånad om de sett till att modifiera kamerorna från fabrik så att t.ex. gröna dioder på en webkamera som visar att kameran går inte lyser även om bilder sänds. NSA har ju till och med blivit påkommna med att lägga in avlyssningutrustning i ethernet kontakter så varför inte kameror. Den lite mera seriöse säkerhetsexperten Bruce Schneider menar att det är mer eller mindre omöjligt att förhindra avlyssning så fort man ansluter till internet, och måste man trots allt ansluta är det bäst att göra det via annonymiseringstjänster från någon allmän Wifii accesspunkt med en dator som man köpt kontant, så att den inte kan spåras till ägaren.
Jag kör med en analog kamera med film i. Då är det inte möjligt - ha!
Har du kollat så ingen monterat in en mikrofon i batteriet?
Jobbigt för alla foliehattar :)
Fast allvarligt talat är det nog tyvärr fullt möjligt.
Fullt möjligt och det skulle inte förvåna mig ett dugg om samma "nyhet" släpptes igår.
+1 på detta... Aprislskämt funkar bra i tryckt media då denna ändå åker i papperskorgen - nu är ju iofs detta uppenbart ett aprilskämt, men ibland tangerar skämten verkligheten. Det är inte alltid man kollar publiceringsdatum om man läser en artikel i augusti etc....