Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Magnus Wennman tog Årets Bild

Magnus Wennman tog Årets Bild

Årets bild 2016. "Där barnen sover" av Magnus Wennman, Aftonbladet.

 

En bild ur Aftonbladets fotograf Magnus Wennmans bildserie "Där barnen sover" har valts till Årets bild 2016. Årets fotograf 2016 blir DN:s Malmö-fotograf Anders Hansson.

Juryns motivering till valet av Årets bild lyder:

Årets Bild är tagen av en extremt stilsäker fotograf med en medvetenhet om vad som händer både inuti och utanför kameran. Det är en empatisk, mogen fotograf som har något på hjärtat.

Årets Bild skriker inte ut sitt budskap; det är en poetisk bild som med sin skönhet fängslar oss och ger oss lust att stanna upp och betrakta den för att tränga in i berättelsen.

Bilden förmedlar normalitet i en onormal situation. Barn anpassar sig till allt, även i krigstider. Verkligheten kontrasteras här mot barnets vackra, trygga sömn. Bilden är otroligt sorgsen, men samtidigt berättar den om den mänskliga styrkan och viljan att överleva. Det är en tankeväckande berättelse. En fantastisk bild. 

Årets nyhetsbild tagen av Årets fotograf Anders Hansson.

Anders Hansson, Dagens Nyheter, har utsetts till Årets fotograf med motiveringen:

Juryn får ett starkt intryck av Årets Fotograf i en portfolio med ett klassiskt tillvägagångssätt till bildjournalistik. Det ska påpekas att konkurrensen var tuff. Det som till sist avgjorde var den stora variationen i portfolion och fotografens vilja att berätta viktiga historier. I portfolion finns ett flertal av årets stora nyhetshändelser, skildrade med djup, bredd och kunnighet, men också singelbilder av mycket hög kvalitet. Här finns uttrycksfulla och effektiva nyhetsbilder och mångbottnade porträtt.

Årets Fotograf har arbetat hårt under 2015; han har rest mycket men har också gjort projekt hemma i Sverige. Fotografen har arbetat med både hjärtat och hjärnan, och har en väl utvecklad fotografisk instinkt. Resultat syns tydligt i en solid, stark och mycket väl sammansatt portfolio med få skönhetsfel. 

Alla pristagare Årets bild 2016

Nyhetsbild Sverige

1-a Anders Hansson, Dagens Nyheter
2-a Urban Andersson, Aftonbladet
3-a Bosse Nilsson, Kristianstadsbladet

Vardagsliv Sverige
1-a Frida Winter, Frilans
2-a Christoffer Hjalmarsson, Frilans / Expressen
3-a Pavel Koubek, Icon Photography

Bildreportage Sverige 
1-a Erik Simander, Student (Nordens Fotoskola)
2-a José Figueroa, Frilans
3-a Tomas Ohlsson, Frilans

Nyhetsbild Utland
1-a Anders Hansson, Dagens Nyheter
2-a Roger Turesson, Dagens Nyheter
3-a Nikolai Jakobsen, Frilans / Aftonbladet

Vardagsbild Utland
1-a Paul Hansen, Dagens Nyheter
2-a Axel Öberg, Frilans / Expressen
3-a Lotta Härdelin, Dagens Nyheter 

Bildreportage Utland
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Anders Hansson, Dagens Nyheter / Kontinent
3-a Niclas Hammarström, Frilans / Aftonbladet

Porträtt
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Åsa Sjöström, Frilans
3-a Pi Frisk, Frilans / Svenska Dagbladet

Porträttserie
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Magnus Wennman, Aftonbladet
3-a Magnus Wennman, Aftonbladet

Sportbild
1-a Ludvig Thunman, Bildbyrån
2-a Joel Marklund, Bildbyrån
3-a Jeppe Gustafsson, Frilans / Östgöta Correspondenten

Sportreportage
1-a Jack Mikrut, Dagens Industri
2-a Nils Petter Nilsson, Frilans / Expressen
3-a Pontus Orre, Frilans / Aftonbladet

Multimedia
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Stefan Mattsson, Aftonbladet
3-a Clément Morin, Frilans / Kontinent

Kultur/Nöje
1-a Viktor Wallström, Frilans / Rockfoto
2-a Daniel Nilsson, Frilans / Dagens Nyheter
3-a Paul Hansen, Dagens Nyheter

Årets Fotograf
1-a Anders Hansson, Dagens Nyheter

Årets Bild
Magnus Wennman, Aftonbladet

Årets Rookie
Erik Simander, Student (Nordens Fotoskola)

Årets Humor
Christian Andersson, Apelöga



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-05. Läst av 4402 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-03-05 17:15   zingiber
Här kan man se alla vinnare: http://www.aretsbild.se/category/vinnare-2016/

Hur går resonemangen kring beskärning av pressbilder? De flesta ser ut att vara utan fastän de kanske hade blivit "bättre" med. (Vad vet jag - är ingen bildredaktör!) Andra bilder verkar väldigt omsorgsfullt komponerade och beskurna, exvis vinnarbilden.
Är det någonslags HCB-effekt i spel?
luminousoctaves   2016-03-05 20:42
Apropå beskärning, var det någon som såg förra årets "Årets bild"-utställning som turnerade genom landet? Det var bland det värsta jag sett i utställningsväg. I princip samtliga bilder hade beskurits för att passa in i ramarna (som saknade passepartout) och flera av vinnarbilderna var så brutalt stympade att de förlorade viktig kontext, bland annat vinnaren i porträttklassen Åsa Sjöström vars bild saknade katt och halva hunden.
http://www.aretsbild.se/wp-content/uploads/2015/01/moldovachild-1024x1024.jpg

Måtte de tänka om i år.
luminousoctaves   2016-03-05 20:53
Anders: Med "pressbilder", menar du nyhetsbilder?
Enligt upphovsrättslagen så har du som fotograf rätt att bestämma beskärningen av din bild, men i praktiken funkar inte detta i nyhetsjournalistikens bildflöde. Inom dagspressen finns en oskriven regel som ger redigerare rätt att beskära nyhetsbilder till den grad att det inte förvanskar innehållet/budskapet.

Av den anledningen lämnar bildjournalister ofta in obeskurna bilder – för att ge layoutarna lite extra marginal helt enkelt.
En trolig följd av detta kan vara att även tävlingsbilder i nyhetsklasserna kan upplevas som lite slappt beskurna. Gissar jag.
zingiber   2016-03-05 21:03
Ja, slarvigt ordval där -- visst menar jag "nyhetsbilder".
2016-03-05 17:19   Mattias Karlsson Sjöberg
Välförtjänt.
2016-03-05 19:30   alfin
Märkligt att en professionell fotograf inte kan exponera rätt. Att den valts till Årets bild beror väl på den allmänna ivern att premiera allt som har med invandring, flyktingar och utsatta barn i allt och alla medier runt om i Sverige.
Svar från froderberg   2016-03-05 19:56
Vilken var den största politiska frågan förra året? Vad rapporterade medierna mest om? Det är inte konstigt att migrationen kommer upp i en journalistisk tävling. Det vore konstigt om det var tvärt om.
A I Nikolis   2016-03-05 20:00
Och vad anser du är att "exponera rätt"?
luminousoctaves   2016-03-05 20:33
Vilken fullständigt anti-konstruktiv kritik...
På vilket sätt är bilden felexponerad? Jag ser ett perfekt fångat gryningsljus.
Och vilket ämne 2015 tycker du är lämpligare att vinna än flyktingfrågan? Det är ju just detta som delar Sverige, Europa och stora delar av övriga västvärlden i två delar, de som vill hjälpa och de som inte bryr sig.
En bild kan inte bli mer relevant än så.
Anders F. Eriksson   2016-03-05 21:49
Rätt exponering är den som ger det resultat fotografen vill ha, och jag gissar att det här var vad Magnus Wennman var ute efter. Det hade gissningsvis inte varit några som helst problem att få bilden att se ut som vore den tagen i fullt dagsljus i efterbehandlingen, men det hade bilden inte blivit ett dugg bättre av.

Jag tycker bilden är aktuell och relevant, och att du visar en rätt trist attityd.
jag&bilden   2016-03-05 22:38
Exponeringen har jag inget problem med. Bilden är bra. Ämnet viktigt.
Däremot tycker jag det är synd att Wennman lagt på partiell oskärpa i efterhand för effektens skull.
Han dominerade i år och han och många andra är så duktiga fotografer att jag inte tycker att sådant här behövs.

Men kanske är jag av en generation som gillar den råa bilden mer än effekter i efterbehandlingen. :)
Anders F. Eriksson   2016-03-05 22:52
Det är väl bara kort skärpedjup? Jag är tveksam till om bilder med partiell oskärpa i efterbehandlingen är tillåtet för nyhetsbilder i Årets Bild.
Ingemar Svensson   2016-03-05 23:10
Javisst känns det som partiell oskärpa i denna bild. Väldigt onödigt, jag reagerade direkt på det.
pl2se   2016-03-05 23:28
Han har nog använt ett tilt-shift objektiv. Har sett massor med porträtt & sportbilder plåtade med det och effekten är rätt cool när den används rätt. Det här var dessutom ett sovande barn så tid att byta glugg och fixa med inställningar (som exempelvis exponering mm) fanns garanterat. Snyggt.
Ingemar Svensson   2016-03-05 23:30
Jag tror du har rätt Peter Lundberg. Men snyggt är det inte, inte i detta sammanhanget, verkligen inte.
Anders F. Eriksson   2016-03-05 23:30
Det där med tilt-shift känns klart troligare än efterbehandling.
A I Nikolis   2016-03-06 00:19
Det finns i bilddatan: TS-E45mm f/2.8. I övrigt en mycket bra bild. Har följt Magnus ett tag och tycker verkligen om hans berättande samt dova, lågkontrastiga bildstil.
Anders F. Eriksson   2016-03-06 00:23
Och där fick vi ett bra svar på den frågan. :)
Anders F. Eriksson   2016-03-06 00:34
Innan Alexander kom på den självklara idén att kolla EXIF hann jag mejla Magnus Wennman och fråga, och fick följande svar (som förstås bekräftar det Alexander skrev) :)

"Hej Anders. Bra att du tar dig tid att fråga. Jag har använt mig av en 45mm t/s objektiv. Det är ingen efterbehandling förutom mindre färgjustering.

Med vänlig hälsning,/Magnus"
lonian   2016-03-06 03:10
Själv älskar jag Tilt-shift och önskar att jag fick möjlighet att testa ett sådant optik själv. Men bara för testandets skull så är jag inte villig att slänga ut några större summor. När det görs på rätt sätt så ser det verkligen underbart ut, vilket jag tycker att det gör här. :-)
PMD   2016-03-06 04:35
"Rätt exponering" är i stort sett en icke-fråga i digitalfotografins tid. Det finns numera stora möjligheter att göra omfattande korrigeringar av bilden i efterbehandlingen, så frågan som ska ställas kanske snarare ska vara: "Märkligt att en professionell bildredaktör inte kan justera rätt". Den frågan tänker dock inte jag ställa. Bilden ser rätt bra ut vad gäller ljushetsnivåer, och man bör betänkta att en bild ofta har ett budskap som meddelaren gärna vill framhäva med hjälp av efterbehandlingen.
jag&bilden   2016-03-06 09:50
Tack!
Skönt att höra att det inte var efterbehandling. :)
alfin   2016-03-06 19:02
Som vanligt när vänstern ger sig till känna så haglar personangreppen. Har kollat på Wennmans övriga bilder och samtliga är underexponerade. Det är väl det som juryn betecknar som "stilsäkert", exponeringskompensationen konstant på -2. Märkligt att invånarna på en fotosajt inte vet vad korrekt exponering är för något. Ladda ner Wennmans bilder och justera med Levels i PS så ser ni hur de skulle sett ut rätt exponerade. Vill ni se bra nyhetsbilder, titta på Paul Hansens och Anders Hanssons bilder.
Anders F. Eriksson   2016-03-06 19:29
En sån tur att du berättar för oss (och Magnus Wennman) vad som är rätt exponering. Vi vänsterfolk har i allmänhet svårt att lista ut sånt själva. ...

Allvarligt talat har du inte den blekaste aning om vad vi som kommenterat här röstat på, och din uppfattning om vad som är "rätt" exponering är inget annat än just din egna åsikt. Fotografen har uppenbarligen valt att tolka situationen annorlunda, och sålunda är hans tolkning rätt eftersom det är hans bild. Du kan förstås tycka att du skulle gjort annorlunda, men det blir liksom inte mer rätt.
alfin   2016-03-06 20:07
"Allvarligt talat har du inte den blekaste aning om vad vi som kommenterat här röstat på,"

Tänk att du klassar dig själv så till den milda grad att du inte ens förstår vilka kommentarer jag syftade på.
Anders F. Eriksson   2016-03-06 20:26
Jag förstår mycket väl vilket inlägg du syftar på, men när du skriver att det haglar personangrepp antyder det att det är mer än ett. Din attityd är annars på ungefär samma trevliga nivå som vanligt :)
PMD   2016-03-06 20:46
"Rätt exponering" blir "right exposure" på engelska. Givetvis duger då inte "left exposure", dvs vänsterexponering. Så det är nog helt riktigt att vänsterfolk inte kan exponera rätt.

"Expose to the right" ska man ju göra med digitalkamera, så inte heller där har vänsterfolk något att hämta.

:-) (För säkerhets skull ...)
luminousoctaves   2016-03-06 21:44
Lars, om du plåtar i svagt gryningsljus så är det troligen mest lämpligt att exponera just -2, på samma sätt som det är mest lämpligt att plåta +2 i ett starkt upplyst vinterlandskap.

... för övrigt alltid denna "vänster" som slänger ur sig "personangrepp" när någon får kritik för ogenomtänkta och fördomsfulla påståenden. Stå för vad du skriver i stället för att måla åsikter på folk du inte känner.
Svar från froderberg   2016-03-06 22:29
Lars, prova att öppna dig för lite nya tankar. I det här fallet har du kanske mer att lära om bildjournalistik och bildspråk.

Wennmans bild är ingen vanlig nyhetsbild, det har du rätt i. Men det är en journalistisk bild som berättar om ett aktuellt ämne - precis som både reportage och nyhetsnotiser kan vara journalistik.

Vad det gäller exponeringen så saknar exponeringsmätare förmågan att känna av stämningar. Därför vill den göra dunkelt morgonljus till dagsljus och svagt kvällsljus till dagsljus. Som du ser är det inte bara jag som framför detta. Så fundera en gång till på om det inte ligger något i vad jag skriver.

Som Anders skriver kan du inte veta vad andra röstar på, även om jag förstår att allt verkar vänster från yttersta högerkanten. Men politisk hemvist är faktiskt inte relevant för hur man exponerar eller motivvalet. Alla pressfotografer fattar att flyktingströmmen är den största grejen 2015.
alfin   2016-03-07 10:18
"Som Anders skriver kan du inte veta vad andra röstar på, även om jag förstår att allt verkar vänster från yttersta högerkanten. Men politisk hemvist är faktiskt inte relevant för hur man exponerar eller motivvalet."

Och du tycker inte du istället borde påtala det för snubben som insinuerade att jag röstar på SD? Som representant för FS vore det klädsamt om du åtminstone försökte hålla dig rimligt neutral.
Svar från froderberg   2016-03-07 10:40
Lars. Jag pratar med dig om vad du skrivit. Det är barnsligt att skylla på att andra minsann också sagt dumma saker.
2016-03-06 10:13   forstheim
Jag funderar på vad bilden egentligen förmedlar till mig som betraktare. Nu är jag och många med mig medvetna om att människor är på flykt och att de på sin väg inte sällan har det mycket besvärligt. Men om jag nu inte skulle vara medveten om detta utan bara betrakta bilden utan någon sådan speciell kontext..hur hade jag tolkat innehållet i bilden då?

Ja, först och främst hade jag nog undrat varför en liten flicka ligger och sover i skogen. Lite märkligt, så det hade nog väckt mitt intresse. Vid en närmare granskning ser flickan dock ut att ha det ganska skönt där hon ligger och sover - obekymrad och avslappnad på ett mjukt underlag. Förmodligen har hon det varmt och skönt eftersom täcket inte behöver täcka hela hennes kropp för att hon ska kunna sova gott. Vidare kan jag utgå ifrån att hon har vuxna människor omkring sig som bryr sig om henne då hon ser välvårdad ut med klämmor i håret, rena kläder/strumpor etc. Var det det fotografen ville förmedla till mig som betraktare så har han lyckats..ville han däremot förmedla en känsla av utsatthet, fattigdom, kyla, ensamhet, kris och flykt så har han misslyckats enligt mitt sätt att se det.

EDIT: Läste just precis artikeltexten och fick lite svar på vad fotografen ville förmedla med sin bild. Han verkar vilja förmedla det som jag tolkade in - så då kan man ju säga att fotografen faktiskt har lyckats. Däremot kan jag inte säga att mitt intresse väcks så pass mycket att det får mig att vilja tränga djupare in i någon berättelse.
tormig   2016-03-07 14:02
Det är Pressfotografernas Klubb som arrangerar tävlingen. Så man får väl anta att det är bilder som är tänkta att användas tillsammans med ett reportage eller en artikel, som deltar i tävlingen. En text som förklarar vad det handlar om.

Vad är poängen med att försöka tolka bilden utanför sitt sammanhang?
forstheim   2016-03-08 00:24
Ja du..här på fotosidan presenteras ju inte bilden i något reportage och då tvingas jag att tolka den utifrån den information som faktiskt delges mig. Likaså ifall jag skulle googla och råka få upp bilden som ett resultat av min sökning så är det inte säkert att jag får den presenterad ihop med själva reportaget då heller. Således måste jag då tolka bilden utanför sitt sammanhang. Trots allt har fotografen vunnit med bilden i kategorin "Årets bild" och inte i "Årets reportage" eller liknande, vilket för mig innebär att bilden bör vara så stark att den ska kunna stå helt för sig själv och därmed också kunna tolkas utanför sitt sammanhang. En flicka som sover skönt i en skog...jaha? Säger mig ingenting egentligen..och berör mig ytterst lite. Bilden kräver helt enkelt en förklaring i textform alternativt behöver ingå i en bildserie där övriga bilder kan fungera som ledtrådar till vad som egentligen försigår. Som en bild i en bildserie eller ett reportage..ok, men som vinnare i kategorin "årets bild".. nej. Men det är vad jag tycker, och tycka får man väl göra hoppas jag... ;-)
2016-03-10 18:52   otto.eimar
Så kan man ifrågasätta vad som är det fascinerande med fotot? Vem som helst kan lägga nåt från dockskåpet ute och få nåt liknande.

Vilka ställer upp att konkurrera det här fotot så får vi se hur fascinerande fotot blir efteråt?

Fotot skulle inte blivit upptäckt om det var på en blogg av en hobbyfotograf
Svar från froderberg   2016-03-10 19:03
>Vem som helst kan lägga nåt från dockskåpet ute och få nåt liknande.

Liknande men inte alls samma. Här handlar det om levande människor på flykt och det är vad som gör bilden intressant.

> Fotot skulle inte blivit upptäckt om det var på en blogg av en hobbyfotograf"

Naturligtvis inte. Man måste skicka in bilden till tävlingen för att den ska kunna vinna. Även amatörer får vara med och tävla.

Merläsning

Placera din surfplatta nästan var som helst

Adapter för flexibel placering av surfplattor och mobiltelefoner. Läs mer...

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 6 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...

Ny finess i Lightroom och Adobe Camera Raw

Textur efterfrågat av användarna - släta ut eller framhäv detaljer. Läs mer... 9

Många nyheter i uppdaterad Lightroom-utmanare

ON1 Photo RAW 2019.5 släppt - dual mode och förbättrad historik bland nyheterna. Läs mer... 10

Artisten Ariana Grande stäms för bildstöld

Lade ut annan fotografs bilder på sitt Instagram - stäms av upphovsmannen. Läs mer... 4

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Elinchrom Rotalux Softboxes