Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > TT-juryn: Bilderna håller inte måttet

TT-juryn: Bilderna håller inte måttet

TT:s Stora fotopris kommer inte att delas ut i år. Juryn har inte lyckats utse några kandidater - de inskickade bilderna håller inte måttet.

– Juryn anser att inget av bidragen som kommit in uppfyller kriterierna för årets pris, säger juryns sekreterare Annika Jönsson.

– Jag är jätteförvånad. Det är sorgligt om så få har sökt. Man önskar att juryn kunde vara mer påhittig och söka själv efter pristagare. Det finns oerhört många talangfulla och extremt dugliga fotografer i Sverige som jag är övertygad om skulle kunna tävla om priset, säger Mia Karlsvärd i Pressfotografernas klubb Sverige till tidningen Journalisten.

Priset har delats ut sedan 2003 till yrkesfotografer som skildrat det svenska samhället. Förra året fick Malmö-fotografen Johan Bävman priset för sitt internationellt uppmärksammade projekt "Swedish Dads" som visar föräldralediga pappor.

I årets jury ingick Gunilla Muhr, verksamhetschef och curator på CFF, Jenny Morelli, chefredaktör för Fotografisk Tidskrift, Joakim Ståhl, bildchef på Svenska Dagbladet, Lena Granefelt, frilansfotograf och Maria Patomella, verkställande producent för Konst/Design och Mode på Kulturhuset.

Tidigare pristagare

2015 Johan Bävman
2014 Elis Hoffman
2013 Hannah Modigh
2012 KK+TF
2011 Martin Bogren
2010 Martina Hoogland Ivanow
2009 Niklas Larsson 
2008 Lars Tunbjörk 
2007 Marc Femenia
2006 Thobias Fäldt
2005 Anna von Brömssen 
2004 Pieter ten Hoopen 
2003 Niklas Maupoix 



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-10-27. Läst av 8998 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-10-27 18:57   Kent Helgesson
Och kriterierna för årets pris är...?
2016-10-27 19:01   joakim d
Erik Johansson blev årets naturfotograf och Bob Dylan vann Nobelpriset i litteratur, så svårt ska det väl inte vara att hitta en vinnare ;)
jag&bilden   2016-10-27 19:07
Haha.

Jurryn måste ha försökt att värna arvet istället för att kreativt hitta en vinnare i sann growth hacking-anda.
Peter Frisk Hansen   2016-10-27 19:07
Dagens kommentar :)
tormig   2016-10-27 19:21
Tumme upp! (hittade inte någon knapp för det)
Svar från froderberg   2016-10-27 19:25
Det går säkert att hitta många bra fotografer, men juryn kan bara välja mellan de fotografer som skickat in bilder.
Jonas Nimmersjö   2016-10-27 21:38
Håller med andra. Den kommentaren var rolig.
RickErik   2016-10-28 00:57
Hahaha :D Fantastiskt rolig kommentar Joakim! :D
Osquar   2016-10-28 11:31
hahahaha.... tackåbock för den rökar'n!!
2016-10-27 19:27   andreassofus
Hmm tänk om det vore så i idrotten också. Säg löpning till exempel. Tyvärr så sprang alla dåligt och långsammare än vi hade hoppats på så ingen av er vinner.
l1nd3c0n   2016-10-28 11:44
Jag fick samma tanke. Även om alla bidragen är dåliga så ska ju en tävling visa den bästa från 2016. I en senare historisk jämförelse kanske just 2016 framstår som ovanligt dåligt, men att helt utelämna ett år för att man anser att bilderna inte når en tänkt nivå låter även i mina öron helt fel.
andreassofus   2016-10-28 13:30
ja det känns som en mycket oseriös tävling i mina ögon. I en tävling ska man utse en vinnare, det är det som är hela syftet med en tävling.
Fredrikpersson   2016-10-28 13:35
Är det inte mer relevant att jämföra med kval inför ett mästerskap? Enligt juryn var det ingen fotograf som kvalificerade sig.


F
andreassofus   2016-10-28 13:44
nej det är inte mer relevant för detta var inget kval. Det var en tävling.
tormig   2016-10-28 14:08
Om man orkar läsa liite mer än rubriken så förstår man att de inte fått in det slags bilder man vill ha. Varför skall man utse en vinnare då?

För att jämföra med idrott (varför man nu skall göra det), de har inte föjt reglerna och blivit diskade.
Fredrikpersson   2016-10-28 16:11
Man kan såklart spekulera i varför juryn i en känd tävling gör så här (kanske höjer tävlingens status om man kommunicerar att man har höga krav på bidragen) men det finns väl ingen anledning att anta att juryn menar något annat än det de säger. De hade inte fått några bilder som de tyckte uppfyllde kraven.

Jag har svårt att förstå varför det skulle vara anmärkningsvärt.

F
PMD   2016-10-29 09:07
Ja, eftersom det inte är tävling där man kan mäta resultat så är det inte orimligt att sätta en slags lägstanivå som bedömningen ska utgå från.

Det har väl hänt för att ett pris av något slag inte delats ut för att inget bidragen var bra nog?
l1nd3c0n   2016-10-31 10:42
Var tvungen att söka fram vilka krav som ställdes på bidragen och detta var vad jag fann:

TT Nyhetsbyrån har årligen det stora nöjet att dela ut TT:s Stora Fotopris. Priset består av 100 000 kronor och delas ut till den fotograf som juryn anser bäst skildrat det svenska samhället, på ett traditionellt eller nyskapande vis, inom dokumentärfotografin.

Så här gör du:

- Bilderna i projektet får vara max tre år gamla, alltså tagna tidigast den 3 oktober 2013.
- Ditt bidrag får innehålla vilka bilder du vill, så länge projektet på något sätt skildrar det svenska samhället.
- Ansökan får innehålla max 35 bilder – du får självklart skicka in färre.
- Bilderna ska vara numrerade i den ordning som du vill att de ska visas. Så här: 01.jpg, 02.jpg, 03.jpg och så vidare. Detta för att vi ska kunna behandla bilderna anonymt.
- Fyll i ansökningsformuläret – tänk på att projektbeskrivningen ska beskriva projektet och inte vad du har tänkt göra med bilderna i framtiden.
- Det är självklart gratis att skicka in en ansökan!

Vad jag kan utläsa finns inget kriterier på att bilderna skall hålla en viss nivå. Ovanstående kriterier är ju enkla att kontrollera, antingen har man uppfyllt dem eller inte. Vad som skulle kräva en bedömning av en jury av ovanstående förstår jag inte.
Alf-Magnus   2016-10-31 12:35
Det är så illa ställt med svensk bildjournalist medandraord, tråkigt men uppenbarligen sant
2016-10-27 19:45   Peter Frisk Hansen
Det kanske säger mer om tävlingen än om fotograferna.
2016-10-27 20:34   Kemal Sahacic
Undrar om TT-juryn håller måttet...
2016-10-27 21:41   Alf-Magnus
Jo det säger en del om Svensk bildjournalistik, Tuja Lindströms ord klingar i bakgrunden
2016-10-27 21:45   Dubbelolle
Snobbar som jobbar....LO
2016-10-27 22:26   iSolen.se
Det blir svårare utse vinnare varje år ...eftersom antalet yrkesfotografer blir färre.

Eller räknas frilansare in?

All heder åt juryn som vågade säga ifrån.
Svar från froderberg   2016-10-28 08:54
Naturligtvis räknas frilansare in. De är ju lika mycket yrkesfotografer om de lever på sitt frilansande.
2016-10-27 22:44   gdip
Heder åt juryn!
Något för kommitterna av Nobelpristagare att fundera över!
Jonas Nimmersjö   2016-10-28 10:12
Håller med dig. Det är inte juryn som gjort fel. Och vi vet inte mycket om bidragen som skickats in. De kan ha varit många bra bilder. Men de kanske inte passade kriterierna(?)
Bättre då att säga som det är än att ge pris till en bild som inte följt reglerna eller som inte håller hög kvalitet.
2016-10-28 08:13   J O Härnström
Är det kul att uttala sig om bilder som man aldrig sett?
Juryn har i alla fall tittat på bilderna.
2016-10-28 11:46   Jottas
Det tycker jag var goda nyheter. Det behöver rensas upp och bli en högre standard rent generellt. Man får väl det man betalar för. Dussinbilder för att fylla sidorna, och det påverkar nog både innehåll, idé och utförande.
2016-10-28 13:02   Jonas Nimmersjö
Jag vet att jag länkar till en annan svensk fototidning ... men kan det vara detta som var ett av problemen med TT:s urval. Att allt för många fotografer manipulerar sina bilder?

http://www.kamerabild.se/nyheter/foto/world-press-photo-startar-t-vling-utan-regler
Svar från froderberg   2016-10-28 15:23
Det är nog inte där skon klämmer.

Svenska bildjournalister brukar inte manipulera sina bilder. Då får man sparken. Däremot förekommer det internationell bildkritik mot att bildbehandlingen ibland är mer subjektiv/driven än man tillåter i andra länder. Det kan man bli diskvalificerad för i WPP, men det innebär inte att man manipulerat bilder.

Det kan däremot vara så att de bästa bildreportagen inte skickas in till TT och/eller att det är för få svenska fotografer som hinner med att göra bildreportage på tillräckligt hög nivå/nyskapande för att belönas.
2016-10-28 13:47   Skrotfotaren 2.0
Vad är en "bra" bild för något? Är det ett motiv eller vinkel som ingen annan lyckats fota? Eller har allt som går att fota blivit fotat?
Svar från froderberg   2016-10-28 15:17
Det kan vara svårt att svara på om man ställer frågan rent allmänt, men man kan säga att det finns ett antal olika beståndsdelar som kan göra en bild bra. Ex: ljus, komposition, innehåll, tajming mm.

I mer specifika sammanhang är det lättare att avgöra vad som är en bra bild. Det kan helt enkelt vara den bild som fungerar mest effektivt för ett visst syfte.

I det här fallet handlar det om journalistiskt bildberättande som skildrar det svenska samhället. Det kan vara så att ämnena inte är tillräckligt intressanta eller att hantverket är bristfälligt.
2016-10-28 22:21   esbtse
starkt beslut
2016-10-28 22:22   fotomojje
Nyfiken på vilka kriterier som ska vara uppfyllda.
2016-10-29 06:45   MrKarisma
Tycker det var ett bra beslut. Antagligen vill de att det ska vara nån slags prestige i att få priset.. Om vilka skitbilder som helst kan vinna så är ju inte priset värt någonting, eller? Själv är jag så otroligt trött på allt skräp som vinner tävlingar världen över nuförtiden.. Detta är enligt mig en bra reaktion och som skulle kunna vara början på att höja värdet på riktigt bra fotografi igen.

Merläsning

Placera din surfplatta nästan var som helst

Adapter för flexibel placering av surfplattor och mobiltelefoner. Läs mer...

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 6 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...

Ny finess i Lightroom och Adobe Camera Raw

Textur efterfrågat av användarna - släta ut eller framhäv detaljer. Läs mer... 9

Många nyheter i uppdaterad Lightroom-utmanare

ON1 Photo RAW 2019.5 släppt - dual mode och förbättrad historik bland nyheterna. Läs mer... 10

Artisten Ariana Grande stäms för bildstöld

Lade ut annan fotografs bilder på sitt Instagram - stäms av upphovsmannen. Läs mer... 4

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Lastolite HaloCompact