Artiklar > Premium > 12 fotografer att hålla koll på 2021

12 fotografer att hålla koll på 2021

Erik Nylander är en intressant fotograf inför 2021  Foto: Erik Nylander

Vilka är egentligen morgondagens fotostjärnor i Sverige? Fotosidan har identifierat 12 stycken talangfulla fotografer på väg att slå igenom riktigt stort! En röd tråd bland de utvalda på listan är att de inte bara skapar fina bilder utan också har värderingar som skiner igenom i deras bildberättande. Något som är extra viktigt för att slå igenom som fotograf idag.


Felicia Masalla

@feliciamasalla

Felicia tillhör den nya generationens fotografer som är lika stor del influenser som fotograf. Med en blogg på ELLE och ett Instagramkonto som får oss att drömma om soligare dagar så är Felicia en starkt lysande stjärna. Efter att ha bott på Bali och arbetat som fotograf kom Felicia tillbaka till Sverige igen lagom till Black Lives Matter demonstrationen som hon dokumenterade så bra att hon fick ta över Fotografiskas Instagram under en vecka för att visa upp sina bilder.


Caroline Jonasen

@carolinejonasen

Caroline gjorde ett av 2020 års vackraste fotoprojekt som heter “The Last Milk” där hon porträtterade kvinnor som ammade lite äldre barn för att lyfta ett modernt synsätt på amning. Hennes Instagramfeed är full av den lantliga drömmen. Frihet på ett enkelt sätt. Hon dokumenterar familjelivet i alla sin enkelhet och komplexitet.


Ikram Abdulkadir

@ikramianism

Ikram är kanske mer än någon annan på den här listan definitionen av framtidens fotograf. Hon tillhör en grupp som inte haft en självklar plats inom fotografin och hon är här för att förändra det. Det är dags för gamla strukturer att stå tillbaka för att låta talanger som Ikram få ta plats. Med en utställning som porträtterade upplevelsen av att vara en ung, svart muslim i Sverige slog hon igenom och hennes senaste porträttjobb för StyleBy är ren poesi. Hennes bilder visar en bild av Sverige många aldrig får se. Ikram kommer vara en av 2020-talets viktigaste Svenska fotografer när historieböckerna skrivs.

Aase Pouline Gernes

@aasepouline

Efter ett år med utmärkelser som “rising star” och blivit listad otaliga gånger som en av framtidens mest lovande bröllopsfotografer får hon än en gång befinna sig i ett sammanhang hon förtjänar. Pouline tillhör den nya generationen bröllopsfotografer som med stor noggrannhet och målmedvetenhet tar stora kliv framåt. Hennes bilder är realism i dokumentär stil med en modern touch.

Alma Vestlund

@almavestlund

Trots sin ringa ålder har Stockholms-baserade Alma Vestlund hunnit med att plåta kampanjer för både H&M, Stylein, Lindex och Spotify. Alma är mode- och lifestylefotografen som direkt efter gymnasiet fick en heltidsanställning som fotograf på ett produktionsbolag och sedan dess har hon gått vidare och på egen hand tagit fotovärlden med stormsteg. Med en träffsäker skicklighet plåtar hon både i studio och på location, Alma har ögat för stil och detaljer som krävs i en tuff och konkurrerande bransch.

Erik Nylander

@nylanderik

Sundsvallsfödda fotografen Erik Nylander har redan kammat hem första pris i två kategorier av Årets Bild för hans skickligt dokumenterade fotografier. Bland annat har Erik tagit fantastiska bilder på kvinnliga örnjägare i Mongoliet, samt gjort ett stämningsfullt och vackert bildreportage om hans morföräldrar där han porträtterar deras relation och slutskede i livet. Erik fotograferar för några av Sveriges största dagstidningar och hans bilder har bland annat ställts ut på Fotografiska i Stockholm. Förutom att vara en grym stillbildsfotograf gör Erik också film, nu senast filmen 12 000 KM, Trans-Siberian to Japan som blivit nominerad och vunnit pris på flera filmfestivaler runt om i världen. Vi kommer utan tvekan att få se mycket mer av Erik i framtiden!

Clara Morberg

@claramorberg

Clara är en av vår tids nya hybridfotografer: Hon fotograferar bröllop professionellt men driver också ett uppskattat Instagramkonto fyllt med härliga lifestyle bilder och trivs lika bra framför kameran som bakom. Clara lägger ner hela sin själ och känsla i att fånga våra mest dyrbara och intima ögonblick. Hennes bilder utstrålar värme och frambringar den där äktheten i bilder där man får känslan av att själv vara där, som att Clara bara är en betraktare som smugit runt med kameran och dokumenterat pars och familjers finaste stunder tillsammans. Clara är ursprungligen från Göteborg och är en självlärd fotograf som började sin karriär i New York som inredningsdesigner. Hennes passion för foto tog sedan över och hon arbetar nu som frilansfotograf runt om i världen.

Paulina Torbjörnsen

@paulinatorbjornsen

Paulina är en mångsysslande fotograf som går sin egen väg och fotograferar i en glamourös stil på sina bilder. Det finns nog ingen influenser idag som inte blivit fotograferad av Paulina som är deras favoritfotograf. Hennes motiv består nästan uteslutande av kändisar som Bianca Ingrosso, Alice Stenlöf och Kenza. Paulina är självlärd och har över tio års erfarenhet som fotograf, hon beskriver sig själv som en hybrid mellan konst och teknologi. Paulina är en hårt arbetande och målmedveten fotograf som byggt sin karriär helt på egen hand.

Erik Ögnelooh

@erikognelooh

När konst och foto är en hårfin linje, just så kan Erik Ögneloohs bilder beskrivas. Erik har studerat foto vid Fotoskolan Jönköping och Fotoskolan Stockholm och hans väldigt personliga och poetiska bilder träffar dig rakt i hjärtat. Han porträtterar skickligt skådespelare och privatpersoner och hans bilder har en mjuk och fin känsla. Nu väntar vi bara på att få se Eriks bilder i stora magasin och kampanjer, för det är bara en tidsfråga innan det kommer inträffa.

Emma Grann

@emmagrann

Med ett långt och inspirerande CV och kunder som bland annat Soft Goat, Briska, H&M och Rädda Barnen är Emma Grann någon att hålla ögonen på inför 2021! Med stenkoll på samtiden, dagens trender och genom att ha en stark vision för varje plåtning hon gör skapar Emma magi i sina bilder. Det är vackert, poetiskt och alltid med ett starkt budskap bakom oavsett vad som finns framför kameralinsen.

Kimberly Ihre

@kimberly_ihre

För dig som inte redan känner till Kimberly så har hon en egen stil inom foto. Det är äkta, skevt, hårt och mjukt på samma gång. Hon fotar manliga och kvinnliga kroppar så som de är, vackra och utan krusiduller. Man får känslan av att Kimberly leker med kameran och sina objekt när hon fotar, något som hon delar med sig av till oss betraktare. Kimberly är närgånget på ett sätt som gör att man som betraktare ibland känner att man kommer för nära och blir generad. Det är genialiskt.

Mira Wickman

@mirawickman

Fotograf och regissör med bas i Stockholm och Oslo som bland annat fotograferat First Aid Kit, Elsa Billgren och Linnea Henriksson. Drömmiga bilder i en blandning av svartvitt och färg och den där nostalgiska touchen som bara får en att vilja kliva in i bilden. Mira fotograferar bröllop på sitt egna vackra sätt och olika kampanjer för tidningar samt porträtt. Det är naturligt, spontant och poetiskt vackert.

Justering. Vi har förtydligat ingressen efter första publicering. /redaktionen



Publicerad 2020-12-28. Läst av 9278 personer.
2020-12-28 09:31   acke
Intressant lista som säkert inspirerar många. En fundering bara. Bilderna som illustrerar artikeln domineras av poserande människor. Är det den genren som är vägen till fotografisk framgång?
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:33
Det beror nog på hur man definierar framgång. Det finns många olika sätt att se på det och alla har nog olika fotografer på sin lista beroende på hur ens egen definition ser ut. Vilka up and coming fotografer hade varit med på din lista? :)
acke 2020-12-28 11:42
Jag förstår. Listan är alltså inget försök att täcka in ett brett spektrum av fotografiska genrer, såsom jag trodde när jag läste ingressen. Den är mer grundad på artikelförfattarens personliga smak och stil. Det är OK! :-)
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:58
Listan handlar inte om personlig smak utan att lyfta de up and coming fotografer som är på väg att få (eller redan har) fått ett stort genombrott inom fotobranschen. Det handlar alltså inte om vad en enskild person tycker. Och det är korrekt som du nämner, inte en lista där man ska täcka in så många olika fotografiska genrer som möjligt utan helt enkelt identifiera, lyfta och hylla de fotografer som är morgondagens stjärnor. Men jag älskar att lära mig mer om fotografi så jag frågar igen, vilka hade varit med på din lista? Det är alltid kul att få upp ögonen för ännu fler nya fotografer!
acke 2020-12-28 13:14
Tyvärr, jag har inga namn så här på rak arm. Jag följer inte fotobranschen på det sättet att jag lägger nya fotografers namn på minnet, även om jag generellt tittar på bilder väldigt mycket. Dessutom är jag inte aktiv på Instagram - det är en plattform som inte tilltalar mig.
Stort beröm för att ni lägger upp FS-artiklar om annat än teknik och prylar! Mer sådant vill jag se! :-)
2020-12-28 09:41   Fredrikpersson
En bra genomgång av några nya talanger. Blir inspirerad av några och lite provocerad av andra. Uppfriskande. Den här artikeln och bild-adventskalendern är en typ av artiklar som jag gärna ser fler av här på FS.
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:34
Härligt att höra! Tack!
2020-12-28 10:08   alfin
Känns på något sätt som att man sett det förut. Var finns det fotografiska nytänkandet?
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:37
Att hamna på en lista över fotografer som är talangfulla och på väg uppåt och håller på att slå igenom stort har inte nödvändigtvis en sammankoppling med nytänkande. Det var inte heller ett krav. Här ville vi lyfta och hylla up and coming fotografer som gör sin grej och är på väg att bli riktigt framgångsrika med det. Men jag är väldigt nyfiken på att höra vilka svenska fotografer du hade placerat på din lista om nytänkande var ett kriterium för att få vara med på den! Det är alltid kul att bredda sin kunskap om fotografer så dela gärna med dig.
2020-12-28 10:28   Alf-Magnus
Formulären A1, C35 mfl var är det nyskapande är detta den Svenska fotografins framtid så är det sorgligt.
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:42
Jag vet inte vart i denna artikel du läser in att det är ett krav eller kriterium att man ska vara nyskapande? Det här är en artikel där vi hyllar framgångsrika fotografer som är up and coming som håller på att slå igenom stort. Men eftersom du har en annan definition på de krav som ställs för att hamna på den här listan så får du hemskt gärna tipsa om ett par svenska up and coming fotografer som du tycker är tillräckligt nytänkande för att förtjäna att få vara med i detta sammanhang, jag älskar att lära mig mer om olika fotografer så ser fram emot dina tips!
2020-12-28 10:30   Chasid
Ikram Abdulkadir står ut mot det andra, och hennes bilder blir jag mer nyfiken på och vill se mer av. Men annars ser det ut som det mesta som jag dagligen matas med inom den glättiga selfie och inastagramkulturen samt en och annan bild som försöker provocera men inte når fram. Jag vill se personliga bilder och mustiga bildreportage som berör på djupet bortom sockersöta trender och likes. Var finns det nyskapande? Var finns det djupa mötet mellan människor? Var finns framtiden för fotografiet i Sverige? Vem vågar följa sitt hjärta och simma mot strömmen?
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:50
Jättebra tankar och det är också spännande att se hur olika alla tolkar listan. Många blir provocerade av valen. När jag skapade listan så var det för att hylla och lyfta de fotografer som är på väg att slå igenom stort i fotobranschen. Oavsett om man tycker deras bilder är nyskapande eller glättiga selfies så är det här gänget de som uppdragsgivarna vill arbeta tillsammans med idag och i morgon. Och en skärmdump från en Instagram visar inte heller allt. Har du exmeplvis kollat in Felicia Mashallas bildreportage från BLM demonstrationen? Det finns väldigt mycket mer om man tar sig tiden att titta djupare. Listan du ser är inte en representation av 12 fotografer som simmar mot strömmen utan 12 fotografer som gör sin grej och lyckas med det. Som är framgångsrika med det som de gör. Och att få lyfta dem och det faktum känns som en sjukt fin grej att få göra!
rikitikitavi 2020-12-28 12:49
Kan nog hålla med dig där Micke. Man saknar det lite inom fotografin idag tycker jag överlag. det är väldigt lika och det är väldigt ytligt ofta. Fast det finns en och annan man ser ibland som sticker ut.
2020-12-28 10:47   mats lindfors
Artiklar om bild är alltid bra. Uppskattade två fotografer av de tolv. Helt OK!
Svar från Emma Svensson 2020-12-28 11:59
Kul att höra!
2020-12-28 13:03   rikitikitavi
Det är alltid kul att se fotografi oavsett uttrycket och man kan alltid inspireras på något plan av hur andra jobbar med sitt skapande. Nu är jag personligen rätt ointresserad av trender och vem som är populärast just nu utan kanske mer något som sticker ut och gå mot strömmen men som ändå är bra. Tyvärr är mycket av trenden inom fotografin detta just nu, Lifestyle reportage vid vatten och motljus( vilket iof är väldigt vackert), att visa en skinande vacker yta i olika sammanhang.
Alla där är duktiga på sitt sätt och har en stil( om än rätt lika , med undantag av 2-3 st.) men ingenting som verkligen sticker ut och är lite unikt. Men då hade dom nog inte varit "mainstream" och figurerat i mode kampanjer etc heller på samma sätt.
Av dessa tycker jag Ikram är det som känns mest "spännande" och säger mest, och tycker att Mira har ett eget uttryck mer än de andra som jag gillar. Erik tycker jag också har en stil som är lite roligare för mig personligen att följa med i.
Hursomhelst superkul att ni lyfter fram fotografer och visar vad som finns där ute, jag är själv rätt dålig på att utforska fotografi med stilar från det jag inte själv spontant inspireras av. Skulle önska mer av den varan men också inom mer "obskyra" delar av fotografin som inte är det "hetaste" just inom magasin eller modebranschen etc. Men det är ingen kritik utan bara en önskan . Kanske lite mer olika gatufotografer eller reportage.
2020-12-28 13:26   jerrysoderberg
Tack för en spännande artikel. Vanni Ljung Ståle är en spännande fotograf på G. Titta på hennes bilder, om du missat dessa. Hon hade platsat här.
Ha de gott å go fortsättning
2020-12-28 15:24   jonas18z
Jag undrar vad det är för värderingar dessa har och varför det är extra viktigt idag och inte för 10 år sedan?
Makten 2020-12-29 09:36
Ja, gissa? Finns ju inte på kartan att man skulle nämna värderingar om de inte är "rätt", alltså PK-certifierade av etablissemanget. Klimatångest/mångkultur/antikapitalism/genusmedvetande/feminism/inkludering ("alla" utom X) är min gissning.
jonas18z 2020-12-29 18:51
Jag reagerade på dels att det nämns men framförallt att det inte förklaras vad det handlar om.

Jag vore på riktigt intresserad av en likande lista med fotografer fast där åsikter eller värderingar som inte skiner igenom deras bilder.
PMD 2020-12-30 00:26
Alla har vi väl värderingar, men det är inte alltid så lätt att utläsa dessa ur fotografier. Jag lyckades t.ex. inte så bra att tolka in tydliga värderingar i bilderna som presenterades.
2020-12-28 18:41   mombasa
Jag uppfattar det som en subjektiv inventering av det kommersiella fotografiet i dag. Individualistiskt som stryker jagismen medhårs om man vill vara lite elak. Och att influencer-rollen och publiceringen på instagram visar på det arbetslandskap som många befinner sig i. Hur länge de orkar innan de blir utbytta av nästa generation ”morgondagens stjärnor” kan man så klart fundera runt. Ikram Abdulkadir är inte oväntat den som jag blir mest intressera av. Även om jag vänder mig lite mot skrivningen i presentationen. ” Hennes bilder visar en bild av Sverige många aldrig får se. ” Jag vill nog påstå att det är ett Sverige många väljer att aldrig se. Men det är intressant att se att även hon arbetar med ett formspråk som ligger väldigt nära det kommersiella bildspråket som vi mestadels hittar i mode och livsstilsmagasin. Det ska bli spännande att se om hon kan utveckla sitt formspråk.
2020-12-28 18:47   Nils Bergqvist
Fastnar inte för någon i listan. Det mesta har väl sagts redan i kommentarerna, så ingen idé att jag spär på.
2020-12-28 21:20   MNB
Ok. Allt är individuellt. Men tycker inget av det där var speciellt.

Men. Idén om att tipsa om fotografer som denna är intressant. Ni borde göra en nomineringstråd i forumet så alla kan nominera spännande och bra fotografer (som inte är kända då).

Sen efter 1 månads nomineringar stänger ni tråden och kikar igenom bidragen och väljer ut. Sen postar ni en nyhet eller så som denna. Kalla det fotosidan rekommenderar eller nåt.
2020-12-28 21:26   x-country
Läste artikeln när den var purfärsk och utan kommentarer. Tänk att jag förstod att det skulle komma. Det är så typiskt här på Fotosidan. Ett negodilträsk som saknar motstycke. ”Gnällkärring” är ett gammalt uttryck som är orättvist då 100 % gnäll på denna site kommer från gubbar.
jerrysoderberg 2020-12-28 21:59
Så trevlig kommentar Jörgen Vedmark Du håller Negrodilträskets flagga högt inser jag. Det görs kanske bäst genom att angripa ålder och kön hos de du inte delar åsikt med. ...eller ta till något nedlåtande skällsord. En del är lättkränkta.
Ha det gott.....
x-country 2020-12-28 23:55
Jag är naiv som tror att negodilerna ska ta åt sig. Jag vet. Men har man varit på Fotosidan en tid så ser man det väldigt tydligt eller så är det bara jag.
rikitikitavi 2020-12-29 00:25
Tror du är rätt färgad av att ha känt av gnället länge och därför reagerade lite starkare pga av det:) Kan hålla med om att det är rätt mycket gnäll, men i det här fallet för att vara lite nyanserad ser jag mest att några helt enkelt inte inspireras personligen av fotograferna eller deras bilder, och samtidigt kommer med önskemål om andra fotografer eller bilder de skulle vilja se mer av. Det tycker jag inte känns som gnäll utan mer en nyanserad åsikt.
Sedan kanske det är så att du personligen gillar den typen av fotografi och tar åt dig och ser det som en kritik mot den typen av fotografer eller fotografi , men det vet jag inte.bara spekulerar:)
jonas18z 2020-12-29 00:51
Det ska vara sportforum med 600mm tele eller en fågel som flyger fotar med ett proffshus. Perfekt skärpa och exponering då jäklar ska du se att det inte blir något gnäll från gubbarna. Det nyskapade där är bättre skärpa, lägre brus. Sådant här instramtjaf är mest skit är för låg upplösning och inte värt att ägna tid. Det ska vara printrat hemma med perfekt kalibrering

Då jävlar går det i brallan för de flesta gubbar.
Nils Bergqvist 2020-12-29 07:26
Men Jonas, tror du att dessa bilder i verkligheten är som de visas här (med uppförstorad, taskig instagramkvalisort)? Också dom är sannolikt tagna med ett proffshus, och med mycket bättre skärpa, och med en exponering de valt att sätta för att få vad de vill ha? Instagram är för dom bara reklam för att nå ut, inte dom bilderna de håvar in kosingen på, utan på uppdrag och bilder de säljer till andra syften än att visas på insta. Kritiken och synpunkterna här uppfattar jag nog mera som ifrågasättande av själva bildstilen, reklaminspirerad och lite poserande och tillrättalagt, med trendiga attribut. En tillrättalagd stil som åter blivit populär, och som i sina grunder fanns redan på 1970-talet hos fotografer som tex Francesca Woodman, och som gjorde det mycket bättre och inte alls på ett kommersialiserat sätt som det ser ut här, utan mera personligt/konstnärligt (enligt min uppfattning).
acke 2020-12-29 08:24
Visst kan gnällighet förekomma på FS, men i detta fall tycker jag att du överdriver. En bra diskussion ska vara en blandning av positiva och negativa synpunkter. En diskussion med 100% ryggdunkningar blir tråkig. Det viktiga är att man håller en god ton, och det tycker jag alla har gjort här.
x-country 2020-12-29 13:51
Haha Jonas, du sätter fingret på det med skön humor. Visst är det så. Glöm inte att sensorn måste vara stor som en stortå minns för att det ska duga. Gud nåde den som fotograferar med mobilkamera.

Jag blev inte alls upprörd eller stött av de negativa kommentarerna. Jag bryr mig faktiskt inte om bilderna eller fotograferna i artikeln. Jag reagerar bara på att det alltid kommer kommentarer med tråkig ton och attityd på Fotosidans artiklar från gubbar. Det är väl klart att man får bara negativ och ha avvikande åsikter men vissa alltså här inne uttrycker sig minst sagt plumt. Titta bara på Alfs kommentar så fattar ni vad jag menar. Men jag ger upp nu. Det går inte lära gamla hundar sitta heter det.
2020-12-28 23:31   O H
Intressant artikel. Själv är jag mest nyfiken på vilken fotograf som är före sin tid. Som inte uppskattas nu. Men sen. Kanske efter sin död. Fast det kan ju ingen svara på nu. Synd.
2020-12-29 01:37   Mellanslag
Framtiden tillhör ungdomen - även inom foto.
Ungdomar är irrationella och oövervinnerliga. Med hela deras liv framför sig ser de möjlighet till förändring och revolution, utanför gränserna för förnuft, ekonomisk känsla eller cyniker.
Vuxna är kedjade till ansvar och tvivel. De har fått höra ”nej” för många gånger. Deras hjärtan har brutits. Där det en gång levde mod bor nu apati eller hopplöshet.

Men ”ungdom” är en attityd, inte en siffra. Håll dig ung, håll dig okunnig.
rikitikitavi 2020-12-29 01:42
Det stämmer bra, i de flesta fall tycker jag. Och i alla tider, dock verkar det som att den tid vi lever i nu inte andas just de epiteten man förknippar med förändring och revolution utan snarare bara att "vara lika" och inte sticka ut eller kränka in i det sista.
Sten-Åke Sändh 2021-01-03 01:42
Markus L skrev: "Framtiden tillhör ungdomen - även inom foto.
Ungdomar är irrationella och oövervinnerliga. Med hela deras liv framför sig ser de möjlighet till förändring och revolution, utanför gränserna för förnuft, ekonomisk känsla eller cyniker.
Vuxna är kedjade till ansvar och tvivel. De har fått höra ”nej” för många gånger. Deras hjärtan har brutits. Där det en gång levde mod bor nu apati eller hopplöshet.

Men ”ungdom” är en attityd, inte en siffra. Håll dig ung, håll dig okunnig."

Jag vet inte vad som menas med "unga" när det gäller dessa fotografer. Det jag ser i dessa bilder är väldigt vänt inåt. De ännu yngre idag i Gretas generation verkar vara något helt annat! De har verkligen vänt sig mot världen och de inbillar sig inte att de kan förändra något utan att vara en del av världen som kollektiv. Det är de jag väntar på, för jag tror inte "de tolv" är de som kommer hjälpa oss att förstå världen bättre.

Jag har under ett antal år nu vänt mig till Yuval Noah Harrari, ett av de vassaste intellekten i samtiden tycker jag, när jag tyckt jag behövt hjälp att se lite klarare. i "21 tankar om det 21:a århundradet" skriver han:

"År 1938 hade människorna tre globala berättelser att välja mellan (nazismen, kommunismen och liberalismen (min anm.), 1968 bara två; 1998 var en enda berättelse förhärskande, men 2018 är vi nere på noll. Det är därför inte förvånande att de liberala eliterna, som till stor del styrt världen under de senaste årtiondena, gått in i ett tillstånd av chock och vilsenhet.

Att bara ha en enda berättelse är den mest förvissande situationen av alla; allt står fullkomligt klart. Att plötsligt stå utan någon berättelse alls är skräckinjagande; ingenting är begripligt eller meningsfullt."

Även vår regering uppvisar väl idag en hel provkarta på denna vilsenhet och jag är tveksam till om ditt glada tillrop: "Håll dig ung, håll dig okunnig", är det som skulle få den på spåret. Jag ser heller inte att den svårt inåtriktade EGO-generationen har så mycket att bidra med. Konsten ska ju vara våra känselspröt även utåt, litteraturen, vetenskapen och journalistiken ska hjälpa oss att se klarare och ge oss kunskap och mentala verktyg att hantera världen med men mycket tyder tyvärr att den inte riktigt lyckats med det " i den stora förvirring" som mest verkar råda nu. Märk även väl att det här tillståndet funnits även långt innan Coronan som ytterligare exponerat problemen. Att ha som mål att medvetet hålla sig "okunnig" är nog mest som att "pinka på sig" - värmer kanske ett tag, men sen blir det nog bara ännu värre om man inte gör något.

Det ska bli verkligt intressant att följa den nya generation fotografer i Gretas ålder när de börjar ta plats och flyttar på EGO-generationen. Då kommer det nog hända saker!
PMD 2021-01-03 15:22
Jag tycker att Hararis historieskrivinng kanske är en aning simplistisk (men jag har bara ditt referat att gå efter). Han beskriver enbart den västerländska kulturen, t.ex, och tycks inte ta hänsyn till vad vetenskapliga framsteg har medfört under 1900-talet.

F.ö. så kan "inåtvänd" fotografering åstadkomma bra bilder också.
Sten-Åke Sändh 2021-01-03 16:23
Per: Den här reduceringen Harari gjort i denna mening har väl rätt väl landat i de stora -ismer som dominerat världens politiska motsättningar och kamp om människors sinnen som påverkat i princip varenda människa på klotet, inte minst genom deras ekonomiska spegelbilder.

Globaliseringen är ju i princip inget annat än liberalistisk global marknadsekonomi - i stort liberalism minus frihet och mänsliga rättigheter. Även om exv. Kina fortsätter kalla sig kommunistiskt, så är kommunismen i det fallet bara en röd kuliss - ett varumärke som till stor del fått ett helt nytt innehåll.

När nu utvecklingen i USA fått garanten för den globala liberalismen att dels abdikera från sitt självpåtagna uppdrag att agera skyddsmakt för liberaismens världshegemoni och dels inför öppen ridå ifrågasätta sina egna indstitutioners integritet, så finns inte mycket kvar.

Det Harari menar med att det är skräckinjagande i sammanhanget, tolkar jag som att han menar att det nu finns en rätt överhängande risk att många i riskerar att gelt tappa tron på att världens stater kommer klara av att hantera de utmaningar de nu står inför. Utan en berättelse som folk tror på kommer vi i värsta fall inte längre att ha något som binder oss samman längre och då kommer våra samhällen att sakna både riktning och mening i annan mening än de rena särintressena och då återstår i värsta fall samma kamp som vi om och om igen exploderat i konflikter där klan, stam och etnicitet riskerar att bli det folk i brist på bättre kommer att organisera sig kring.
PMD 2021-01-03 17:30
Det stora felet som många gör är att de tror att de måste "köpa" en världsåskådning som ett helt paket. Ingen "ism" passar någon helt och fullt.

Religioner (som "ismer" liknar mycket ofta) har ställt till mer elände än de har skapat glädje.

"No group of people, and certainly no society, has ever suffered because everyone became too willing to hear arguments and data and got too interested in other people’s points of view". — Sam Harris

F.ö. tror jag att man kan ta bra bilder hemma i trädgården.
2020-12-29 09:51   Benganbus
Vilka blir morgondagens fotostjärnor? Det beror nog på utsiktspunkten och var de här fotograferna sedan agerar. Vi har andra spelplaner numera, så det gäller också att spela på rätt spelplan för att kunna märkas. Och någon av de här kommer säkert att märkas framöver. Så lycka till!
Men kan nog hålla med Kurt Bergengren i dagens bildtid, Svensk fotografi saknar en motsvarighet till Strindberg!
Vem f-n e Strindberg kanske då någon frågar! ;)
/B
2020-12-29 12:09   forstheim
Trist att se att morgonsdagens stjärnors bilder överlag verkar bygga på att visa hud. Känns gammalt, förgånget och inte direkt nyskapande för att uttrycka mig milt. Jag uppfattade nog som flera andra här att valet av fotografer hade gjorts på bredare front. Hur många stjärnfotografer kommer det finnas plats för i framtiden just inom den här genren? Uppskattar dock initiativet att skapa en artikel om framtida stjärnfotografer... 👍
HenrikL2 2020-12-29 12:43
Tänk så olika vi kan tänka. Jag tänker t ex att knorrande över att visa naken hud känns gammalt och förgånget och t o m som försök till att förtrycka vår sexualitet och hur spännande den faktiskt är. :) Kul med skillnader, det för oss framåt. :)
forstheim 2020-12-29 12:56
Det finns andra sajter på nätet om man vill se naken hud kan jag upplysa om, så det är inte det i sig jag tycker känns gammalt och förlegat. Det är snarare att jag upplever att jag har sett denna typ av bilder en massa gånger förut genom åren. Men jag ska inte säga för mycket här nu, för jag har ju bara tittat på några av dem första bilderna man får fram på respektive fotografs instagramkonto. Det kanske inte är helt representativt för deras portfolio som helhet.
2020-12-29 12:36   HenrikL2
Tack för bild och fotograftips. Vore även kul att få se exempel på svenska talanger/talang med ännu mer nyskapande och provocerande bilder. Med provocerande och nyskapande tänker jag provocerande mot etablissemanget och det som som följer strömmen och är mindre kopior av redan tagna bilder. Som nån nämnde Francesca Woodman, jag har länge sett många försök att ta bilder som hon och det lyckas ju också men det är redan gjort och beprövat och inte så spännande nåt mer. Hennes bilder är förstås fantastiskt bra än dock vilket jag tyckt sen första gången jag såg hennes bilder(var 20-25 år sen), det är ju orginalet. Jag vill bli lika hänförd som jag blev då men av en ny fotograf. :) Sen kan ju bilder vara mycket väl värd att se på och beundra utan att de är nyskapande eller provocerande förstås. :)
Nils Bergqvist 2020-12-29 15:13
Väl uttryckt :-) Och man ska också i åtanke att när Woodman gjorde sina fantastiska bilder (jag kan inte nog betona det) så var hon också väldigt ung, mellan 14-22 år. Hon gick bort redan innan hon fyllde 23, tror det var självmord, men var ända otroligt utvecklad och mogen i sitt uttryck, något som i regel tar 10-tals år för det flesta andra att utveckla. Hon måste varit ett underbarn med talanger ytterligt få är utrustade med. När man sett hennes bilder så får man liksom lite andra perspektiv och kanske är det fel att jämföra dessa fotografer som visas här med henne? För hon var i en klass för sig i denna genre med personliga och mera arrangerade/skapade bilder (min åsikt igen).
2020-12-29 20:39   Jottas
För mig blir det här alldeles för intetsägande. Hur är det tänkt att tas emot från de som läser det? Det bär signaturen av ett personligt blogginlägg och ett mycket personligt urval. Kan inte annat än känna att det är ett tunt urval av kommersiella, ytliga bilder med det enda kriteriet att de är populära inom sociala medier. Att de blir anlitade som bildmakare till diverse modemärken är väl snarast för att de är populära och inte främst att de är bra. Återkoppling till sin målgrupp.

För mig är någon att hålla koll på i klass med vad tex Mattias Klum, Brutus Östling eller Pieter ten Hoopen var då det begav sig, någon som slog igenom stort. Jag känner inte till någon i den klassen nu.

Finns det ingen inom naturfotot? Konstfoto? Arkitektur? Experimentell? Krigsfotograf? Eller varför inte filmfoto? Är fotografi reducerat till ytliga selfies och lifestyle?
acke 2020-12-29 22:12
Passa dig så att du inte blir utpekad som gnällig gubbe. 😉 (ironi)
2020-12-29 21:27   Fredrik O.
Många jätteduktiga fotografer. Vill se mer sådant här på Fotosidan. :-) Kanske i olika genrer eller som någon skrev tidigare om att man skulle skapa en en tråd i forumet där man kan få in tips på mer okända fotografer. Ett tips är att gå in på fotografernas instagram-profiler ovan och inte döma dem endast efter de bilder som visas i denna artikel. Då får man en mycket bättre bild av både uppdragsfotograferingar samt mer personliga experiment.
2020-12-30 00:17   PMD
I avsnittet om Erik Nylander tror jag att "skickligt dokumenterade fotografier" ska bytas mot "skickligt dokumenterande fotografier". Annars blir det lite konstigt. Protestera om jag har fel!

Erik Nylanders film om resan till Japan med Transsibiriska järnvägen är f.ö. mycket sevärd. Den som får chansen att se den bör ta den.
rikitikitavi 2020-12-30 00:19
Den har jag inte sett :) skulle jag gärna göra vid något tillfälle!
PMD 2020-12-30 00:34
Här får du chansen. :-)
https://vimeo.com/476216027
rikitikitavi 2020-12-30 00:37
Tackar! :D
2020-12-30 00:23   PMD
Jag vill börja med att fråga varför det nyskapande fattas.

Närå, det har tydligt framgått att det inte handlade om det. :–)
Urvalet speglar väl mer smaken hos den breda publiken, moderedaktörer och bröllopspar (bl.a.)? Det är ju där man måste vara populär för att slå igenom stort.

Tyvärr, Emma, så har jag inga förslag på ett alternativt urval av fotografer som är "up and coming". Jag tycker att urvalet duger bra.
2020-12-30 02:27   Sten-Åke Sändh
Jag har en fråga bara till detta stycke:

Citat från ingressen: "Vilka är egentligen morgondagens fotostjärnor i Sverige? Fotosidan har identifierat 12 stycken talangfulla fotografer på väg att slå igenom riktigt stort! En röd tråd bland de utvalda på listan är att de inte bara skapar fina bilder utan också har värderingar som skiner igenom i deras bildberättande. Något som är extra viktigt för att slå igenom som fotograf idag."

Jag fattar nog inte riktigt vilken den röda tråden är genom alla dessa bilder, för jag tycker att de verkligen inte har särskilt mycket gemensamt med varandra. Jag tycker det är svårt att se någon gemensam nämnare i detta. Tvärtom skiljer de sig en hel del åt både i motiv och uttryck. Jag ser två typer av bilder: "hälften" kunde varit tagna kompisar emellan när man träffas och hälften är mer polerade.

Jag har svårt att se vilka värderingar som egentligen "skiner igenom" bland dessa bilder? Men det har jag nog rätt svårt att se när det gäller de flesta bilder jag ser och det kan ju bero på att jag var ung på 60- och 70-talen då plakatkonsten gällde och alla som tyckte sig ha ett budskap bar på megafoner i alla dessa demonstrationståg och konsten var politiskt övertydlig, så att även folk som jag inte skulle missa budskapen. Foto var dessutom långt mer fotomontage än det är idag.

Jag känner mig inte ens ett dugg gnällig när jag skriver detta, bara lite ljumt undrande.
Sten-Åke Sändh 2020-12-30 02:43
Tyvärr gick det inte att avsluta som jag ville ovan:

Foto var dessutom långt mer fotomontage på 60- och 70-talen än det är idag, kanske för att det var enklare att montera ihop en värdering på det sättet än genom att bara ta en bild. Vänstern har väl alltid sneglat på John Hartfield.

https://www.google.se/search?q=john+hartfield&tbm=isch&chips=q:john+hartfield,g_1:art&sa=X&ved=2ahUKEwiZmOyNyPTtAhVCx4sKHf97CzsQgIoDKAB6BAgDEAY&biw=2164&bih=986

Bilderna ovan som de 12 ovan tagit har definitivt väldigt olika uttryck och många är fina och intressanta men i förhållande till Hartfield och den politiska konst jag tänker på så tycker jag "värderingarna" nog inte riktigt kommer till uttryck för att jag ska kunna uppfatta dem. Det är väldigt svårt att uttrycka "värderingar" med bilder och särskilt bilder som saknar en förklarande text. De flesta bilder har ofta svårt att faktiskt stå för sig själva och vara sig själva nog.
PMD 2020-12-30 12:24
Det finns väl andra sorters värderingar än vänstervärderingar, men jag håller med om att plakatkonsten hörde mest till vänstern på 1960- och -70-talen.

Som jag redan har skrivit så har jag också svårt att se några tydliga värderingar skina igenom i bilderna ovan, men det är väl inte omöjligt att göra bildserier som tydligt visar värderingar? Jag tycker att man kan se värderingar i bildserier av Mattias Klum, t.ex.
Sten-Åke Sändh 2020-12-30 13:05
Håller med när det gäller Klum men hans bilder har väl kanske aldrig gjort sig bättre än i den massiva kontext Rockström främst försåg dem med och bäddade in dem i i den väldigt tunga bok (i flera bemärkelser) de skrivit tillsammans och som jag dubbellånade och läste för kanske en månad sedan med stor behållning.

"Vår tid på Jorden" är ett verkligt massivt testamente fullt med välunderbyggda värderingar som borde få en ännu större publik än den redan fått. Det var verkligen ett fotoillustrerat reportage av allra högsta klass som den nya generationen ovan kommer att få riktigt svårt att toppa.

Det verkar tyvärr inte finnas särskilt många fotografer i Sverige idag som är kapabla att ro iland ett jätteprojekt som det Klum och Rockström gjorde tillsammans och som faktiskt har något djupare att förmedla med sina bilder.

Ska bli intressant att se om någon tar sig an att på allvar skildra Sverige under pandemin t.ex. Finns nog en hel del att göra med det projektet framöver för den/de som känner sig manade.
Sten-Åke Sändh 2020-12-30 15:21
En annan viktig sak att ta sig an idag i Klums anda kunde ju vara att dokumentera vad som nu händer på många ställen i Afrika, som nu drabbats dubbelt av både flygskamm och corona. Turistindustrin som nu kollapsat genererar inte längre de stora intäkter som för ett år sedan bara kunde avlöna de parkvakter som höll tjuvskyttarna i schack. Nu löper tjuvskyttarna amok på många ställen och de kan göra det i trygg förvissning att inga ser dem.

Eftersom de vilda djuren nu inte inbringar några pengar längre, så kommer säkert snart trycket att öka för att odla upp jorden istället där det går eller helt enkelt släppa tamboskapen fri i Nationalparker och Game Reserves istället. Befolkningstrycket växer mycket snabbt i just Östra Afrika och det här har varit ett reellt hot långt före både flygskamm och corona, bara det att det nu accentuerats än mer nu.

Jag hoppas innerligt att några av dagens unga fotografer kan väga in detta och bortse från flygskammen när de tar sig an att dokumentera det som nu sker i det fördolda i denna rätt bortglömda del av världen. Jag har varit många gånger i Öst-Afrika och skulle nog säkert övervägt utmaningen om jag inte varit 70 plus. Ska bli intressant att se om några unga svenska fotografer möjligen tar upp den handsken och för Klums arv vidare.
Sten-Åke Sändh 2020-12-31 23:42
Per det var sådan enorm dominans av vänstervärderingar då så det fanns visst andra värderingar men inte då! Under dessa år hukade borgerligheten och bidade sin tid. .... men den fick verkligen sin revasch senare istället.
2020-12-30 08:42   Benganbus
Intressant men även känsligt ämne det här! :)
/B
2020-12-30 17:38   Terje Hellesø
12 olika fotografer, om jag förstått det rätt. Men samtliga bilder kunde varit från samma fotograf. Jag saknar fingeravtrycken, det genuina bildspråket, ett mer moget och utvecklat bilspråk. Visst är det Instagramvänliga bilder, direkta i sitt formspråk - men i ett lite längre granskande än några sekunder, så blir bilderna oengagerande. Bilder som jag själv snabbt skrollar förbi, som inte biter sig fast eller får mig att stanna till.

Bjuder inte på några namn, men det finns så mycket nytt och spännande från unga fotografer - något som skiner med sin frånvaro här. Bilder som är mindre glättiga och poppiga. Hade sett mer rockigt eller klassiskt, mer som utmanar och engagerar.
Sten-Åke Sändh 2020-12-30 19:32
Erik Nylander ska jag kolla närmare på faktiskt. Men det är nog den enda. Jag tror det också möjligen kan vara så att han tagit betydligt bättre bilder än de som visats under hans namn här.

Jag känner mig inte heller engagerad eller utmanad. Men återigen, min generation kanske är så skadad att vi faktiskt inte reagerar på på bilder som dessa. Vi är ju uppvuxna alla med krigsskuggorna, har sett allt om krigen och Tyskland efter kriget, Hiroshima-reportagen, Minamata och kvicksilverförgiftningarna, Neurosedyn-skandalen, 60- och 70-talen polarisering, Viet-Nam-kriget, Sovjet-Unionen och kolonialismens upplösning och Sten Bergmans böcker från Nya Guinea, typ "Min far är kanibal". Även Jan Lindblad som var den som öppnade den exotiska naturen för många svenskar. Vi hade även alla de som dokumenterade "Lort-Sverige" innan det kom en Domus-blaffa i varenda mellanstor tätort i landet som gjorde varenda centrum i landet socialt doftlöst och intill förväxling lika. Tråkiga helt enkelt. Kom ihåg vad Tage Danielsson skrev när man rivit husen i centrala Stockholm innan man byggt Gallerien: "Det är inte mycket man diktar ihop i en grop.

Kanske är det bara mer utslätat idag därför att världen blivit alltmer utslätat med sin västerniserade enhetskultur. Kanske svårare att upptäcka något som sticker ut och engagerar idag men borde inte några unga engagerade förortsfotografer kunna ta tag i skildringen av "orten". Kanske några unga kvinnliga invandrarfotografer.
Sten-Åke Sändh 2020-12-30 19:50
När jag var ung pågick även en stenhård politisk kamp som bl.a. exploderade i bråket kring "Almarna" i Kungsträdgården som egentligen bara var ett uttryck får den större kamp som pågick om rivningsraseriet, stadskulturen och det äldre bostadsbeståndet.

Jag har själv skrivit en bildberättelse om den kampen här:

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=S%C3%B6dermalm+-+Om+rivningarna+p%C3%A5+60-+och+70-talen%2C+motst%C3%A5ndet+och+gentrif

Vill du bara kolla bilderna så ligger de här:
https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=S%C3%B6dermalm+-+Om+rivningarna+p%C3%A5+60-+och+70-talen%2C+motst%C3%A5ndet+och+gentrif

Läs gärna även det här som det s.k. "Arkitektupproret skrev":

Citat från Arkitektupproret (https://www.arkitekturupproret.se/rivningar/1900-talets-rivningar/):

"Mer än 40 procent av de svenska städernas äldsta bostadsbestånd revs 1960-1970. Under åren 1960-1975 revs i Sverige c:a 30-40 000 hus från 1800-talet och över 100 000 lägenheter byggda före 1901. I Katrineholm och Hagfors revs 80% av bostadsbeståndet. I Oxelösund, Köping, Enköping, Fagersta, Norrköping minst 70%. I Eskilstuna, Karlstad, Ljungby, Karlskoga, Tranås, Västerås, Nyköping, Uppsala, Linköping, Jönköping, Luleå, Borås, och Södertälje omkring 60%. I vissa städer och stadsdelar, bl a Norrköping och nedre Norrmalm i Stockholm, revs över hälften av befintlig bebyggelse. I Stockholms innerstad över 700 byggnader!"
acke 2020-12-30 20:20
Apropå 12 fotografer att hålla koll på. :)
Sten-Åke Sändh 2020-12-31 10:48
Min poäng är den att de yngre fotograferna ur generation-EGO är väldigt fast i det "lilla livet". De rör sig nästan uteslutande där.

Vi äldre kommer från en tid då vi äntligen kunde ge oss ut i en värld våra föräldrar inte kunnat. Kriget kom emellan och min pappa låg två år vid norska gränsen och väntade på tyskarna. Det var även en kollektivism på gott och ont där man nästan fick skämmas om man villa gå på toaletten själv. Det fanns kollektiv där det kallades att "pissa borgerligt".

Våra föräldrar pratade om att resa och se välden men kom aldrig iväg som våra släktingar som emigrerade till USA både före och efter dem. Det gjorde däremot vår generation mycket på gott och lite på ont, för resor ger ofta en sådan överdos av motiv man annars inte ställs inför.

Om vi nu också lever i en väldigt mycket mer doftlös, konfliktfri och konflikträdd tid där allt mer eller mindre är planerat och söndercurlat, så är det kanske inte så konstigt att unga fotografer speglar livet runt EGO-cirkeln men särskilt spännande tycker jag inte dessa bilder är vi pratar om.

De utslätade politiska spänningarna i vår extrema konsensuskultur på hemmaplan verkar dessutom inspirera allt färre. Idag tror jag det är otänkbart att något som Mullvaden eller den grafiittibombning av Hornsgatspuckeln jag visat på ovan skulle kunna ske. Det behövs nämligen ett kollektiv för det och sånt finns knappt i EGO-land idag.
PMD 2020-12-31 15:18
Idag lever vi också i en gränslös värld. Det är extremt mycket lättare att få intryck från stora delar av världen idag jämfört med när du var ung. Detta utan att behöva resa någonstans.
Joakim K E Johansson 2020-12-31 16:54
Intressant det du skriver, Sten-Åke Sändh.

Dock är det väl så att dagens unga personer reser väldigt mycket mer än sin föräldrargeneration. Jag tror överlag att de också har betydligt större utbyte med människor globalt. Framförallt tack vare internet. Dessutom är ju detta med solidaritet med de svaga, med minoriteter, och så vidare, ganska tydligt hos dagens ungdomar.

Men, jag tror mig ändå förstå vad du är ute efter. För frågan är vad som är äkta och vad som är ett ytligt poserande. Och jag tycker nog, precis som du verkar göra, att det mesta verkar handla om egot.

Det jag saknar är det utåtriktade fotografiet som på riktigt är nyfiken på omvärlden. Där man vänder sig bort från sig själv och riktar fokus mot världen och sina medmänniskor - på riktigt.
Sten-Åke Sändh 2020-12-31 23:56
Visst Per, men idag flyger folk mellan Stockholm till någonannanstans. Min generation åkte över land kanske som vi 78 med båt till Helsingfors, tåg till Moskva, visst flyg till Baku, båt till Banar Palevi i Iran, därifrån över Tehran via Mashad till Herat genom Afganistan, över Khyber -passet till Pakistan Peshawar, Lahore, Amritsar i Punjab Indien vidare till Kashmir och Ladakh vid gränsen mot Kina.

Många många åkte via Istabul till Indien och Nepal. Det gjorde jag också en gång.

Läs Jan Myrdals böcker om resorna i Afghanistan, Iran och Kina. Det var bl.a han som banade vägen för oss för Jan var en av de som verkligen reste.
PMD 2021-01-01 09:37
Jag tvivlar på att det var så värst många som gjorde långa resor med landbaserade färdmedel på den tiden. En del entusiaster, ja.

Se f.ö. filmen av Erik Nylander, om en resa med Transsibiriska järnvägen, som jag tipsade om ovan.

Själv reste jag mest mest flyg på 1970-talet (och faktist även på 1960-talet :). Landresor gjorde jag på 1980- och 1990-talen, men personliga erfarenheter är ju att betrakta som anekdotiska bevis när det gäller tidsandan.

Man behöver dock inte resa någonstans långt bort för att ta intressanta bilder.
Abe Normal 2021-01-01 11:25
Jan Banan var väl en Onkel Tom åt kineserna in i döden, vilket känns rätt solkigt idag. Snacka om att se emellan fingrarna.

Det har alltid gnällts på den yngre generationen. Det är livets gång...
Sten-Åke Sändh 2021-01-02 01:18
Jo det fanns ett helt annat intresse då för omvärlden då och det var faktiskt så att det relativt sett var värdigt många fler då än idag som åkte hela vägen över land över the Great Asian Trunc Road från Hayadarpasas station vid stranden av Istanbuls östa strand vid Bosporen ända ut till Indien och Nepal. Några av de vackraste reseskildringarna som skrivits av en svensk skrevs av den svenske resepoeten Thomas Löfström som som gjorde just den resan. "Vägen till Katmandu" och "Landet mitt i värden" (handlade om Afghanistan) är läsvärda än idag.

Säkert hade många fortsatt österut över land även till Syd-Ost Asien men Burma var tyvärr stängt då av milititärerna i landet. Man träffade på västerländska backpackers hela vägen vart man än åkte. Oproportionerligt många var svenskar, för vi har alltid varit ett långväga resande folk.

Myrdals "Resa i Afghanistan" och böckerna om Kina inspirerade en hel generation. Hans "Rapport från en kinesisk by" lästes av en hel värld. Lasse och Lisa Berg skrev om Indien i "Mat och makt". Samuel Sjöström folkpartisten skrev en bok om fem sex indiska byar. Lars Bondestam skrev en mycket viktig bok som speglade agararkapitalismens påverkan på afar-halvnomadernas liv i Awash-dalen som även förebådade det kommunistiska maktövertagandet ungefär samtidigt som det började koka i Afghanistan. Det var hungersnöd på båda ställena som bäddade för stadskupperna.

Carl Johan Charpentier är väl den i världen jag tror bäst skildrat hur Saur-revolutionen verkligen gick till i sin "Afghanistan - mellan Mecka och Moskva". I det dolda var han länge nog den svensk som var mest insatt i den frågan och han pratar även språket.

Vi kan heller inte gå runt Lasse Berg och hans fantastiska böcker om den tidiga människans villkor i "Kalahari"-böckerna.
Rolf Edbergs "Vid trädets fot", "Spillran av ett moln", och "Dalens ande" som även den handlade om Afrika. Alla dessa hade en väldigt stark miljöprägel och blev nog ännu viktigare kanske än Rachels Carsons "Silent Spring", som sägs ha kickstartat miljörörelsen.

Afrika-kännaren Per Wästberg som bl.a. gav ut antologin Afrika berättar". Han skrev om "Dalens ande" från 1977 att "Den bordedelas ut i hushållen som en ekologisk variant av "Om kriget kommer" som var en liten pamplett civilförsvaret delade ut till alla hushåll i landet under kalla kriget. Så de som trodde att det var Greta som uppfann miljörörelsen borde kanske söka sina rötter som går en hel del djupare än så.

Sedan dess har vi svenskar vänt världen ryggen i mycket stor omfattning. Så stor omfattning att gemene man inte har en aning om att efterkrigstidens värsta krig någonsin har ägt rum. Kongokrigen pågick mellan 1996 och 2003. Enligt Wikipedia har coltan-mineralet (columbit-tantalit) angivits "som en bidragande orsak till andra Kongokriget (1998-2003), en av historiens blodigaste konflikter med ett dödstal på omkring 5,4 miljoner. Tillsammans med det först Kongokriget skördades förmodligen fler döda än under samtliga övriga krig som skett under hela efterkrigstiden.

Ingen svensk har skildrat denna katastrof i sin helhet vad jag vet och vill man förstå denna katastrof och centrala Afrikas historia så får man vända sig till belgaren David Van Reybrouck:s "Kongo en historia" istället.

I Sverige har vi haft fullt upp med att förhålla oss till Sverigedemokraternas önskan om en totalt inåtvänd knätofs-nationalism och drömmen om ett "Folkhem 2.0". Skillnaden är enorm.
Sten-Åke Sändh 2021-01-02 01:31
Per: Visst kan man ta fantastiska bilder hemma i Sverige och det är väl ingen som trott något annat Att verkligen resa långt över land geno hela kontinenter ger en sådan överdos av intryck att de som gjort det nog riskerar att tycka vår egen vardag framstår som lite väl beige för att engagera. Det är det jag menar med "ont" eller negativt kring detta resande.

En av mina verkliga barndomsvänner som är verkligen är fotograf stoppade in hela familjen då på 70-talet i sin Landrover och åkte ner till Medelhavet, tog båten och korsade Sahara via Tamarasset och Timbuktu, åkte vidare österut till Öst-Afrika och parkerna och loopade sedan norrut via Sudan till Egypten och hem. Precis som hos många resande par skrev en och fotograferade en annan.

I samma Öst-Afrika stötte jag på cyklister som cyklat via Norge från Irland över kontinenten och ner genom hela Afrika till Syd-Afrika och tillbaka upp mot Europa. De killarna idkade tillfälligt cykelvård på samma hotell jag bodde på i norra Nairobi, innan de skulle hoja vidare. De väntade bara på ett nytt bakhjul som kvaddats i den vilda Nairobi-trafiken.
Sten-Åke Sändh 2021-01-02 01:38
Ulf jag har aldrig sett mellan fingrarna med kommunismens övergrepp för jag var anti de övergreppen redan när jag växte upp i den stalinistiska familj jag växte upp i. Jag växte upp bland de sovjettrogna och hade fått nog av det långt innan 20. Det hade dock inte de flesta av de med borgerlig bakgrund som använde kommunismen som bräckjärn mot de egna familjerna när de gjorde sina fadersuppror. De var bland de som helt saknade svänghjul som Kampuchea och bondekommunismen kom att bli ett föredöme. Att välja kommunismen för att göra någon form av fadersuppror skulle inte funkat något vidare för mig.
Sten-Åke Sändh 2021-01-02 01:55
Per:

Jag bodde under ett år i Israel och under den tiden var dessa hundratals kibbutzer i Israel veritabla hubbar för långresor vidare ut i Asien. Haifa var porten mot resten av Asien. I kibbutzerna samlades mängder med människor som utbytte erfarenheter, tips och uppmuntrade varann i det vidare resandet. Det fanns en massa andra hubbar också och många använde exv. de berömda "Shoe string"-böckerna såsom "Asia on a shoestring" eller "Afrika on a shoestring" som hjälp och stöd under resandet. Berömd var bl.a. den s.k. "Pudding Shop" i Istanbul.

Enda problemet med det var att efter sexdagarskriget var israeliska stämplar i passet sådant som måste undvikas om man ville kunna åka in i muslimska länder i Mellan-Östern. Israel stämplade på ett löst papper för att hjälpa till.

Man ska också säga att ett av skälen till att det svenska och europeiska resandet i Asien upphörde var Saur (April)-revolutionen i Afghanistan 1978. Ganska snabbt efter det stängdes gränserna och med den hela vägen till Indien. Säkert en miljon afghanska kuchi-nomader hamnade då i flyktinglägren i Pakistan runt Peshawar bl.a. Sedan tog det inte länge innan de nu drygt 40 år långa striderna började.
Abe Normal 2021-01-02 08:30
@Sten-Åke "jag har aldrig sett mellan fingrarna med kommunismens övergrepp".

Det har jag inte påstått, men Myrdal gjorde det och ångrade väl aldrig någonting. Myrdal verkar mer framstå som en dogmatisk sektledare. Det är lätt se bakåt med ett rosenskimmer. Dagens yngre är mångfasetterade och det går inte säga rakt av hur "alla" gör idag.

Bilderna ovan är bara ett utsnitt, låt dem fotografera vidare. Det är så man utvecklas.
Sten-Åke Sändh 2021-01-03 01:09
Ulf: Vi kanske får skilja på Myrdal före Kampuchea och efter.

Myrdals "Resa i Afghanistan" kom ut redan 1960. Jag har den och tycker fortfarande om den. Det är verkligen en fin och läsvärd bok än idag för den handlar om Afghanistans historia.

Jag tycker fortfarande att det är ett konststycke att sammanfatta det han lyckades sammanfatta i en enda mening fortfarande är något av det bästa som jag läst kring Afghanistan:

"Ett vackert land, ett rikt land, ett land där främlingar vilka kom som anständigt folk, kunde resa i fullkomlig trygghet."

Det hade nog sett lite bättre ut i Afghanistan idag, om de som kom till landet efter Myrdal hade tagit till sig hans ord.
Abe Normal 2021-01-03 13:40
@Sten-Åke.

Tycker det är svårt med Myrdal, framstår mer som en extremist som rundade av sina gärningar i Nya Tider. Fanns väl ingen som ville lyssna på honom.
Sten-Åke Sändh 2021-01-03 17:05
Att den marxistiska ekonomiska teorin har sin plats när det gällde att förklara de ekonomiska konflikterna som bottnade i 1800-talets och det tidiga 1900-talets klassmotsättningar som uppstod när Europa gick från agrarsamhälle till industrisamhälle tror jag många ekonomer än idag kan ställa sig bakom.

Mer problematiskt blev det när många kommunistuska tänkare som bl.a. Myrdal, men även exv. Guillou alltid lade detta raster över världen när den skulle diskuteras.

Man får också komma ihåg tidssambanden. Idag kan nog många inte förstå de stämningar som rådde under och strax efter kriget. Många av gammelkommunisterna valde kommunismen då de främst var antinazister och endast såg Sovjet som kapabelt efter 1942 att krossa Hitler. Av det skälet översåg man med det mesta.

60- och 70-talets kommunism i Sverige var något helt annat. Där fanns en del gammel kommunister som vände sig mot en förstenad sovjetkommunism och förtrycket där men främst en hel ung generation som i Kina och Kulturrevolutionen såg något nytt och mer radikalt. Många tänkte nog heller inte på kommunismens förbrytelser under Kulturrevolutionen då de kom in i vänsterrörelsen genom sitt engagemang för vietnameserna i deras kamp mit USA och skolningen genom Viet-Nam Bulletinen.

Det valet var nog heller inte så svårt efter att de läst "Inte bara Song My" av Mark Lane där vi fick insikt i den hobby vissa amerikanska soldater hade haft när de sparade på Viet Cong-soldaters avskurna öron.

Vi som var med då hajade nog till rätt ordentligt när Alice Bah dök upp under en väggbonad med en text som framkallade rysningar hos en del: "Sverige behöver en Kulturrevolution".

Så kan också den politiska okunskapen och historielösheten se ut t.o.m. hos en svensk ung minister. Det kanske är läge snart att få in lite äldre ledamöter i Riksdagen så att denna kan få ett ordentligt svänghjul som kan balansera den värsta okunskapen i kammaren.
Anders F. Eriksson 2021-01-05 22:28
Väldigt off topic, men Alice Bah Kunke fyller 50 i år så hon är inte så himla ung. Vill vi verkligen ha fler politiker som är i riskgrupp och i en del fall borde gått i pension för länge sedan?
PMD 2021-01-05 23:20
"Vi" (dvs jag) vill ha politiker som representerar alla åldrar.

Alice Bah Kuhnke är uppenbarligen lite okunnig om den kinesiska kulturrevolutionen, men det har kanske inte så mycket med ålder att göra.
Sten-Åke Sändh 2021-01-15 00:03
Det vill jag med men vi är nog ganska ensamma om det för annars skulle Riksdagen representation inte se ut som den gör och vi skulle kanske slippa uttalanden som den gamla kulturministerns. Hon var ju faktiskt kulturminister och inte programledare i TV. Var fanns alla äldre som kunde upplyst Bah lite om den Kinesiska Kulturrevolutionens effekter innan hon trampade i det klaveret? Hur har denna åldersapartheid uppstått? Vill svenska folket verkligen ha det så här undrar i alla fall jag.

Jag undrar om den nedrustning som skett av både civilförsvar, beredskapslager, försvaret och åldringsvården (vars effekter nu blivit tydliga i pandemins prövningar) skulle fått ske i tysthet med goddagspiltgenerationernas sorglösa godkännande, verkligen skulle skett om fler som haft egna erfarenheter av senaste kriget eller levt i krigsskuggan från detta fått ha ett ord med i laget.
2020-12-31 04:56   Michael Winnerholt
Intressant. Mer sånt!
2021-01-03 17:45   mombasa
Mycket intressant diskussion men är den inte lite OT och framför allt nu väldigt svåröverskådlig. Kanske idé för någon att fortsätta den i en ny tråd eller blogg? :-)
/Gunnar S
acke 2021-01-04 14:42
”Lite OT” var ett understatement. Det är fascinerande hur man kan flytta fokus från 12 unga fotografer till marxism på några få rader. 😂
2021-01-04 13:42   snap01
Det är få av dessa fotografer som slagit igenom ekonomiskt med sin fotografering. En hade en omsättning över 1 mille. Hur många av dessa lever på sin fotografering överhuvudtaget?
Det gäller att ta bilder som någon vill köpa/använda eller ha en anställning som fotograf.
Utav dessa tror jag få kommer kunna leva på sin fotografi.
En som sticker ut är Alma som är riktigt bra.
Även Emma o Paulina sticker ut. Resten tror jag får det riktigt tufft att kunna leva på sin fotografering.
ANNONS
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Mer premiumläsning