Annons
Artiklar > Hon färglade svartvita kultbilder och blev känd

Hon färglade svartvita kultbilder och blev känd

När stormen bröt ut kring Sanna Dullaway från Nynäshamn var hon totalt oförberedd. Hon hade precis lagt upp en samling bilder på webbplatsen www.reddit.com, men inte vilka bilder som helst. I samlingen återfanns fotografierna av den brinnande munken Thich Quang Duc och den lyckliga sjömannen som kysser en sjuksköterska på V-J Day. I färg.

Bilderna spreds som en rebloggad löpeld över internet och Sanna har sedan dess intervjuats av tidningar både i och utanför Sverige. Men när Daily Mail publicerade bilderna utan licens tog uppmärksamheten en helt annan vinkel. Sanna fick veta att hon hade gjort intrång på upphovsrätten och hotades av skadestånd.

– Legal teams på flera tidningar mejlade mig och förklarade att bilderna är skyddade under "fair use". Så länge de är licenserade har jag och tidningarna inte brutit mot någon lag, men Daily Mail dröjde med att söka licensen. Enligt bildagenturen var det inte första gången heller.

Daily Mail tog bort den brinnande munken samt sjömannen och sjuksköterskan från sin webbplats, men bilderna hade redan spritt sig vidare i bloggvärlden. 

– Jag förklarade för bildagenturen att min mening aldrig varit att ta åt mig äran för verken utan bara visa att det finns alternativ till det svartvita. De godtog min förklaring. Och jag vill fortfarande dela med mig av det alternativa sättet att färglägga svartvita bilder. Med min teknik tar det bara drygt en timme att göra klart en bild. 

I stället för att använda ett lager för varje detalj jobbar Sanna i ett enda lager genom hela bilden. Där andra retuschörer ljusar, mörkar eller förstärker med olika blandningsalternativ jobbar Sanna endast med color.

– Om jag behöver skugga ett parti i ett ansikte målar jag helt enkelt på en blå nyans. Skillnaden mellan mina bilder och de flesta andras är att mina bilder återgår till originalutseendet när man konverterar dem tillbaka till svartvitt, medan många andra färglagda fotografier får en ändrad gråskala.

Efter uppståndelsen har Sanna fått höra syrliga kommentarer om att hon noga iscensatt bildspridningen för att promota sig. 

– Att jag lade upp bilderna från början var för att jag ville berätta om min teknik. Men jag färglägger för att jag tycker att färgen ger det historiska sammanhanget i bilden ett nytt perspektiv - inte att färgläggningen estetiskt ersätter själva fotografiet. Men visst har uppmärksamheten varit positiv för mig. 

Sannas ursprungliga plan, att fokusera på privatpersoner som vill rädda eller färglägga gamla familjebilder, höll inte riktigt hela vägen. Hon har fått företagsförfrågningar också.

– Bland annat har en mc-tidning hört av sig till mig. De har svartvita bilder på 30-talsknuttar som de vill ha färglagda. Jag älskar mitt jobb!



Publicerad 2012-02-03.

23 Kommentarer

Apkatt 2012-02-03 11:34  
Läste den tråden på reddit, kalasbra!
Nisse Larsson 2012-02-03 11:55  
Hmm - nu har man lite PS-pyssel till helgen och dom gamla bilderna på anfädrar och anmödrar. Color i ett lager i hela bilden låter intressant.
Inger Palo 2012-02-03 12:12  
Hur vet man vilka färger man ska lägga på?
Är det bara ens egna tycke o smak som avgör?
Undrar bara i största allmänhet...
AndyK 2012-02-03 12:14  
Imponerad!
Hur vet man att man valt rätt färg? Gråskalan måste ju bli rätt när man konverterar tillbaka bilden.
Wolwerine 2012-02-03 12:35  
Imponerande arbete, keep up the good work! //Nicklas
Sigfuss 2012-02-03 12:40  
Rena trolleriet! Jag är imponerad och otroligt fascinerad.
F.Eliasson 2012-02-03 13:26  
inspirerande!

men, Amy, kyssen är väl ändå på V-J day?
Svar från amylagerman 2012-02-03 13:39
Fredrik, du har helt rätt. Jag har korrigerat.
Joakim K E Johansson 2012-02-03 13:27  
Otroligt bra gjort - man blir superimponerad. Vilket jobb! Snygg!
Num Vistbacka 2012-02-03 13:54  
Instämmer med samtliga att dessa bilder är färgade på ytterst exceptionellt sätt. Väldigt välgjorda. Fast atombombsbilden ser nu mera ut som en vacker turistatraktion snarare än en bild på det mest förödande människan har hittat på. =)

Elden på "brinnande munken" är vansinnigt bra!
per-erik åström 2012-02-03 14:57  
Jäkligt snyggt kolorerat. F ö är den svartvita bilden på "Skottet i Saigon" redan från början i färg. Stillbilden är hämtad från en nyhetsfilm i färg som i sin hela sekvens beskriver dödsskjutningen och hur mannen ramlar ner på gatan med blodet pumpande ur huvudet. Då - på 70-talet, ansågs filmsnutten allt för våldsam att visa i sin helhet. I stället kopierades alltså en filmruta från ett 16mm-neg till en halvsuddig svartvit stillbild som kablades ut i världspressen. Bilden vann f ö Pulitzer-priset och anses som en bidragande orsak till att världsopinionen vändes mot USA:s krigföring i Vietnam.
luminousoctaves 2012-02-05 15:10
Intressant! Kände inte till detta.
FotoMattias 2012-02-03 15:33  
Riktigt snyggt ! Brukar göra det där själv och det är otroligt roligt.
Elrahir 2012-02-03 16:24  
Riktigt snyggt!
Finns det beskrivet lite mer utförligt någonstans hur man går tillväga?
Billingen 2012-02-03 16:56  
Go Sanna! Historien vibrerar av nytt liv. Även jag skulle gärna kika in i verkstaden och se hur hon gör.
Anders F. Eriksson 2012-02-03 19:07  
Makalöst imponerande färgläggning! Lär ta en stund att göra det där :)
Dykhjelm 2012-02-03 19:56  
Äntligen någon som insett att färg gör bilden. Är trött på alla som plockar bort färgen och tror att bilden blir bättre. Bra gjort.
Phanneteg 2012-02-03 20:35  
Väldigt imponerad! Du behärskar ditt hantverk må jag säga.
lonian 2012-02-04 17:36  
Det där har man ju sysslat med att restaurera släkt och vänners gamla fotografier.

Lite lek här
http://dayviews.com/photoshop/2012/1/15/
luckebjucke 2012-02-05 18:03  
Vad häftigt, såg en tråd på flashback hon då förmodligen skapat. Detta var nog nästan ett år sedan nu. Tänka sig att det gått så bra för henne. Här är tråden för övrigt: https://www.flashback.org/t1473480
PMD 2012-02-08 11:03  
Det som slå mig efter att ha tittat på bilderna på http://imgur.com/a/wapUe är att färgvalen är så bra. På de bilder som är från tidsperioder då färgfoto fanns (fastän s/v dominerade) är färgerna anpassade till hur färgfoto såg ut just då. Inga moderna färger, alltså. Det ger intryck av att bilderna hade kunnat vara tagna i färg redan från början, och de ser inte färglagda ut. Mycket bra!
acarlsson 2012-02-09 17:05  
Helt sjukt duktigt!

Vad som förvånar mig är att det tar dig så kort tid. Imponerande!

Ska bli kul och intressant att se hur du gör.

Merläsning

ANNONS