Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Skildrar kriget i Syrien med fotomontage

Skildrar kriget i Syrien med fotomontage

Foto: Moustafa Janos

 

Moustafa Jano flydde från den krigsdrabbade staden Aleppo i Syrien och hamnade på en flyktingförläggning utanför Karlshamn. Här gör han fotomontage som berättar om kriget i Syrien.

Fotosidan-medlemmen Per-Erik Åström har intervjuat Moustafa.

Det tar normalt bara en timme med båt mellan Ezmir i Turkiet och Mytilini på Lesbos i Grekland, men i den sju meter långa båten fanns 55 passagerare Resan i natten tog fem timmar, vågorna gick höga och skräcken ombord var förlamande.

Allt eftersom båten sakta vattenfylldes kastade de 55 passagerarna allt de ägde och hade överbord.

Men Gud måste ha pekat med sitt finger på just den här båten eftersom flyktingarna frän Syrien räddades i sista stund av några morgontidiga grekiska fiskare.
Mosutafa Jano från Aleppo har fortfarande svårt att tala om den där natten i början av september förra året.

Via Makedonien, Serbien, Ungern, Österrike och Tyskland med buss, tåg och till fots fortsatte Moustafa Jano och de andra flyktingarna vidare tills man slutligen kom fram till Malmö där de anmälde sig hos Migrationsverket. Med buss togs de sedan därifrån till en flyktingförläggning utanför Karlshamn.

- Jag minns att det var ett vackert landskap, att människorna var vänliga och jag kände för första gången på veckor hur uttröttas jag var.

Foto: Mosutafa Jano

Gör sina bilder i Karlshamn

Moustafa Janos öde delas av miljoner andra syrier på flykt, på svenska flyktingförläggningar och ute i Europa. Miljoner syrier finns idag på flykt i läger i norra Jordanien, i Libanon och i Turkiet. Sedan den 19 september förra året bor Moustafa Jano på en flyktinganläggning, en före detta turistanläggning, i det vackert belägna Guö utanför Karlshamn. Anläggningen drivs av Bert Karlsson och där bor idag ett 70-tal män från Syrien och ett par barnfamiljer.

Dagarna fördrivs genom att promenera utefter byvägen i väntan på nästa måltid. Några enklare träningsredskap finns visserligen, men i stort sett handlar det om en enda lång väntan, möjligen avbruten av en tillfälligt fungerande mobilförbindelse hem till släktingar och vänner i Syrien. Ibland når ett Skype-samtal fram.

Mosutafa Jano är 38 år, utbildade sig till grafisk designer på Konsthögskolan i Damaskus, startade eget företag i Aleppo, gifte sig och är pappa till tre barn, varav den yngste sonen Amir han bara har sett på bild. Kriget och flykten kom emellan.

– Det går inte att förstå hur vardagen är hemma i Aleppo, berättar han. När bomberna förstörde vårt hus och min arbetslokal bestämde vi oss för att fly till min frus föräldrar i Sulemaniye i norra Irak. Den arabiska våren hade förvandlats till en mardröm i hela regionen, flera av mina släktingar har dödats liksom flera av mina närmsta vänner.

Foto: Mosutafa Jano

Det bestämdes att Moustafa skulle försöka ta sig till Europa och att resten av hans familj skulle komma efter. Så blev det inte och ovissheten om och när en familjeåterförening kan ske är mycket plågsam, berättar Moustafa. Det kan dröja år innan ett eventuellt beslut från Migrationsverket kommer.

– Jag tänker ständigt på min fru och våra barn. Det var ett svårt beslut att ge mig av på flykt, men det var enda sättet att försöka finna en framtid för mina barn. I drömmen finns de ständigt, men där finns också alla andra barn, levande och döda.

I januari i år fick Moustafa Jano en begagnad laptop av några stöttande frivilliga bland de fastboende i Guö och det är i den han nu gör sina bilder. Inklämd i ett hörn i ett rum han delar med fem andra sitter han timmar framför en liten skärm och modellerar han fram minnen och upplevelser i en äldre version av Photoshop.
Det är bilder som knappast kan lämna någon oberörd.

– Jag måste göra de här bilderna, de lämnar mig inte, de återkommer ständigt i mina mardrömmar och de går inte att hejda. På något sätt kan de kanske bidra till en djupare förståelse för det helvete jag kommer ifrån och som jag lyckades fly ifrån.

Foto: Mosutafa Jano



Publicerad 2016-06-01. Läst av 4977 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-06-01 11:23   Benganbus
Moustafa kommer att visa några av sina bilder på Gnesta-Planket lördagen
den 30 juli.
2016-06-01 14:20   NPA
Spännande och skrämmande bilder. Det är omöjligt för mig eller någon annan som inte upplevt det som Moustafa gjort och fortsatt gör, att förstå hur det faktiskt är. Att bli förvisade till en ovisshet utan slutdatum måste vara fruktansvärt, i en del fall kanske värre än kriget självt. Jag hoppas på att få se hans bilder någon dag och jag hoppas än mer att empatin i slutändan segrar över oviktiga saker som skattesänkningar och att Moustafa snart får sin familj till Sverige.
2016-06-01 15:14   gatosi
Å så glöm inte att sådana bilder talar för många flyktingar. Jag önskar Moustafa all lycka till som människa och konstnär! Ni som läser det här främst eftersom ni är fotointresserade trampar nu förhoppningsvis inte i fällan att hålla utkik efter nästa intressanta fotograf med flyktingbakgrund utan helt enkelt efter den närmaste nyanlända en trappa ner eller tvärs över gatan. De kan ha liknande bilder inombords och mår lika bra av att känna sig sedda så som Moustafa.
2016-06-02 12:35   Johannes Bojesen
Spännande projekt, fin dramatik i bilderna och intressant med tanke på mannens egna upplevelser. Men der här med den övergivna, smutsiga dockan - som fotografen troligen har placerat själv vid t.ex. Tjernobyl eller ett havererat flygplan! - är inte det en ganska sliten kliché efterhand?

Merläsning

Ljusstark supervidvinkel från Sony

FE 20 mm f/1,8 G är en ny supervidvinkel från Sony i mellanserien G. Läs mer... 6

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 3

Sony Xperia 1 II tar 20 bilder/s med följande AF

Kameradelen står i fokus när Sony uppdaterar sin toppmodell Xperia 1 till version två. Smartfonen får fyra bakåtriktade kameror och kan ta 20 bilder per sekund med motivföljande autofokus. Läs mer... 4

Test: Samyang AF 35/2,8 FE

35 mm har längre varit en klassisk brännvidd för att fotografera människor, som inom gatufoto och reportage. I sådana lägen vill man ofta ha en så lätt och smidig utrustning som möjligt. Det gör en kompakt och lätt 35:a till Sonys spegelfria mycket intressant. Läs mer... 1

Svensk vinnare i Sony World Photography Awards

Med bilden ”Spread’em” har den svenske fotografen Marcus Westberg vunnit förstapris i en av världens största fototävlingar, Sony World Photography Awards. Läs mer... 1

Tore Hagman släpper ny bok - Vår tid med jorden

Tore Hagman är en Sveriges främsta naturfotografer men han har också ett väldigt gott öga för samtidsskildring. Läs mer... 17

Test: Nikon Z 35/1,8 S och Z 50/1,8 S

Nikon verkar ha valt en delvis annan strategi än både Sony och Canon när det gäller spegelfria objektiv. Deras första objektiv för det nya Z-systemet har inte de mest imponerande specifikationerna, men presterar mycket bra och känns genomtänkta. Läs mer... 11

Vinn Nikon-prylar i Fotosidan Masters

Ta chansen att tävla i Fotosidan Masters. Du kan vinna fotoprylar och bli utställd på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer...

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Elinchrom ELB 500 TTL