Blogg, Portfolio, rabatt på kameraförsäkring och Fotosidan Magasin, alla Plus-artiklar.

Förlängt mässerbjudande (9-16/11):
1 år 440 kr (normalt 620 kr) eller 2 månader i taget (första perioden 30 kr).
Annons

Proffsfoto

Artiklar > Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister.

Det märks att Z-systemet är en stor lansering för Nikon, och det märks att det är en nyhet de är mycket stolta över. Idag har vi ägnat hela dagen åt en utflykt till monteringsfabriken i Sendai och sett hur Z7 tillverkas, de kör för full rulle där nu. Mer om det besöket i en senare artikel, här kommer istället intryck och lärdomar från den prova-på-stund vi hade igår kväll där vi också fick prata med utvecklingscheferna som arbetat med Z-systemet.

Kamerorna vi kände på hade firmware 1.0, så vi fick behålla bilderna vi tog. Givetvis kan vi inte öppna råfilerna ännu, utan det du ser är JPEG-bilder direkt från kameran. Det framgår av bildtexterna vilka av bilderna nedan som är tagna med Z7.

Tydligaste intrycket

Först ett intryck som det visade sig att många journalisterna här upplevde. När du håller i en Nikon Z7 känns den tydligt större än en Sony Alpha 7-kamera. Men när du sedan lägger dem sida vid sida är skillnaden i praktiken överraskande liten. Z7 ligger bra i handen och känns större än den faktiskt är, vilket är ett bra betyg åt formgivarna.

Nikon Z7 känns större än en Sony Alpha 7 III, men när man ser dem sida vid sida är skillnaden inte så stor som man kan tro.

Ett andra tydligt intryck är att kameran känns väldigt bekant för den som haft en Nikon tidigare. Det finns skillnader, men det mesta sitter där det brukar och det är lätt att hitta det man behöver ställa in. Det enda som är riktigt distinkt annorlunda mot Nikons DSLR-modeller är inställningarna för autofokus. Men det är också lite logiskt, det är trots allt en helt ny och annorlunda autofokus jämfört med tidigare.

Nikon Z7 har ett chassi i aluminium/magnesium-legering precis på samma sätt som Nikons DSLR-kameror. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 32,5 mm, f/5, 1/80, ISO 100.

Kameran känns gedigen, och den är ju byggd på ungefär samma sätt som Nikons proffsmodeller. Chassit är i aluminium/magnesium-legering och Z7 har samma klass av stötskydd och vädertätning som D850. Knappar, rattar och reglage känns mycket lika, med undantag för den bakre ratten vid tummen som i början känns lite udda på en Nikon.

En inblick i komponenter i Nikon Z7. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 32,5 mm, f/5, 1/100, ISO 100.

Nikon Z7 startar rappt, både kallstart och från viloläge. Sökaren är mycket behaglig och trots en överraskande låg uppdateringsfrekvens på 60 gånger/sekund hänger den utan problem med när du panorerar eller följer något som rör sig. Sökarupplevelsen är riktigt, riktigt bra. Z7 är över huvud taget en pigg kamera, när du tagit en bild har du inget störande avbrott i sökarbilden.

Dessutom fokuserar Z7 snabbt och träffsäkert. Autofokusen känns mycket bra och i synnerhet ansiktsigenkänningen är riktigt imponerande. Z7 har inte ögonfokus så som Sonys kameror, men enligt utvecklarna har man jobbat mycket med att få kameran att identifiera hela överkroppen, inte bara ansiktet. Det här gör att kameran ofta på ett imponerande sätt håller kvar fokus vid någons huvud även när de tittar bort eller till och med skyms för ett ögonblick.

En glad nyhet för videofilmare: Nikon har tidigare haft kameramarknadens sämsta autofokus under videfilmning. Här innebär Z7 en helt ny värld, videofokus är mycket imponerande. Snabb, men mjuk och träffsäker. Lätt att styra via pekskärmen. Dessutom kan du styra beteendet under fokusering. Z7 kan möjligen rent av vara i klass med de bästa systemen från Canon och Sony när det gäller video-AF. Här har Nikon lyft sig rejält i håret.

Kommande objektiv för Z-systemet, Z 24-70 mm f/2,8, den mycket omtalade Z 58 mm f/0,95 och vidvinkelzoomen Z 14-30 mm f/4. De här objektiven skall introduceras under 2019. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 46 mm, f/5, 1/50, ISO 100.

En stor nyhet med Z-systemet är ju stabilisering inbyggd i kamerahuset. Den verkar fungera bra, vi utsatte den inte för några svårare test, men den gav konsekvent skarpa bilder i intervallet 1/10 - 1/50 i alla fall. Imorgon när vi skall ägna hela dagen åt att fotografera med Z7 kommer vi hinna undersöka sådana saker mer i detalj.

Nikon hade en liten fotoutställning med bilder tagna av några fotografer som använt förserieexemplar. Den här bilden tog jag mest för att snabbt kolla kantskärpan hos 24-70-zoomen. Redan vid maxbländaren f/4 verkar objektivet riktigt skarpt från kant till kant. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 43 mm, f/4, 1/250, ISO 800.

Under timmen vi testfotograferade hade vi bara tillgång till normalzoomen Z 24-70 mm f/4. Det är ett kompakt objektiv som ju dessutom kan fällas ihop och bli en dryg centimeter kortare när det inte används. Dessutom verkar det prestera riktigt bra, skärpan ser imponerande ut från kant till kant redan vid maxbländaren.

Många har hoppat till när det sett CIPA-siffran för batteriprestanda. Men alla vi som provkörde kameran hade samma upplevelse, den har betydligt bättre batteriprestanda i praktiken än de 330 som CIPA-testet leder till. Exakt hur bra det är kommer vi nog se tydligare när vi får köra kamerorna i många timmar under morgondagen. Men du får definitivt långt mycket mer än 330 bilder på ett batteri.

Nya Z-bajonetten jämfört med F-bajonetten (här tagen från en D5). Storleksskillnaden är påtaglig, och valet av storlek var ett beslut som kom efter långa diskussioner internt hos Nikon. Notera också att Z-bajonetten har fyra infästningsflänsar som objektiven griper tag i, jämfört med tre i F-bajonetten. Dels gör det att objektiv sitter stadigare, men det innebär också att du bara behöver vrida objektivet 40 grader när du monterar/demonterar det på en Z-kamera, inte 60-grader som med en F-bajonett. Enklare objektivbyten alltså.

En central nyhet med Z7 och Z-kamerorna i allmänhet är den nya objektivbajonetten. Under frågestunden med utvecklarna framkom att valet av storlek inte varit enkelt. De berättade att man å ena sidan verkligen ville prioritera möjligheterna till optiska prestanda, något som blir enklare med en större fattning. Samtidigt som man å andra sidan ville hålla nere storleken på kameran. En orsak att många vill ha spegelfritt är just att få ned storleken. Så man fick kompromissa och vägde länge mellan de två motstridiga kraven. Hela frågestunden med utvecklingscheferna gjordes via tolk, men just här beskrev en av cheferna själv - med ett leende - processen: "We had lots of heated debate!". 

Z7 med 24-70/4 och D850 med 24-70/2,8 i genomskärning. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 27 mm, f/5, 1/80, ISO 100.

Andra saker som kom upp under diskussionen med utvecklingscheferna:

De är väl medvetna om att Snapbridge har brister och jobbar på att utveckla det. Just Z7 har fått möjligheten att kunna köra ren wifi till mobil enhet eller PC, bland annat kan man köra FTP.

På frågan varför man valt XQD över SD menade man att det i första hand handlade om tillförlitlighet och hastighet plus att man ser en stor framtida potential med CF Express. Idag säljs ju XQD enbart av en leverantör, men flera leverantörer är på gång med CF Express-kort.

Den uppenbara frågan var ju varför man inte har dubbla kortplatser. De menade att dubbla kort självklart är en mycket stor fördel och trygghet. Men i Z-kamerorna valde man att prioritera storlek och vikt på kameran högre än dubbla kortplatser.

En modell av hur batterigreppet kan komma att se ut. Men utvecklarna påpekade att designen inte är slutgiltig ännu. Bland annat verkar det vara en intern diskussion kring om man skall erbjuda vertikalavtryck också, något som antagligen skulle göra greppet betydligt dyrare. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 64 mm, f/5, 1/40, ISO 100.

Vi frågade om utläsningstiden för e-slutaren , alltså det helt tysta läget. Exakta tiden är konfidentiell, men man kan få rolling shutter med tyst slutare. Man har alltså inte så supersnabb utläsning som till exempel Sony A9.

Hur ser man på ögonfokus som en del konkurrenter har? Nikon ser poängen, det inte implementerat nu, men något de diskuterar internt.

Är följande fokus hos Z7 lika effektiv som D5/D850? Här blev inte oväntat svaret lite undvikande, men de menade att Z7 på vissa sätt faktiskt skall vara bättre, men att det totalt sätt nog är ganska jämnt.

Har du några frågor?

I morgon (i natt, svensk tid) skall vi ägna hela dagen åt att testfotografera med Z7, har du några frågor du vill få besvarade, kommentera artikeln så kan vi se om det är något vi kan lista ut.



Av Martin Agfors
Publicerad 2018-08-24. Läst av 8696 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2018-08-24 17:29   Loba
Den väsentliga skillnaden mellan Z6 och Z7
Tyst focus tex
MKVH LOBA
Svar från Grevture   2018-08-24 17:39
Z6 har vi inte tillgång till, den dyker upp om några månader.

Menar du tyst fokus under videofilmning?
2018-08-24 18:01   Sabud
Det är ju stor prisskillnad mellan Z7 och Z6 så jag förstår inte att det bara skulle vara sensorn som skiljer. Hur är det med bildstabiliseringen, den kan väl vara lite enklare specad i Z6 på grund av lägre upplösning (sensorn) och ändå lika effektiv?? Antar att det finns en hel del i Z6 som avviker och möjliggör detta lägre pris. Skulle vara intressant att få veta hur det ligger till

/Stephan
froderberg   2018-08-24 18:08
Om vi jämför med Sony så skiljer det inte så mycket mellan A7 III och A7R III mer än antalet pixlar på sensorn och sökaren. Ändå skiljer det mycket i pris. Folk är helt enkelt beredda att betala mer för fler pixlar. Och som vi vet sedan tidigare har produktionskostnad och pris ingen direkt koppling.
Makten   2018-08-24 18:12
Gissar på plastchassie, vilket inte behöver vara nån som helst nackdel i praktiken. Trevligare att hålla i på vintern till exempel:-)
Svar från Grevture   2018-08-24 18:18
Martin: Som jag förstått saken så kör man samma chassi i Z7 och Z6 (antagligen billigast så).

Stephan: Som Magnus säger, pris har bara en rätt lös koppling till tillverkningskostnad. Det handlar om mycket om marknadssegmentering och som sagt, att många är beredda att betala mycket för fler pixlar.

Intressant nog kommer ju Z6 ha bättre videoprestanda än Z7.
2018-08-24 18:11   Makten
Jag stirrar stint på bilderna av itusågade kameror och tycker mig se att filterstacken framför sensorn är tunn. Detta är i så fall mycket positivt om man vill använda vidvinklar för Leica M-systemet med kort avstånd från utgångspupill till sensor!

Ni kommer förmodligen inte få något svar på den frågan, men det vore intressant med en siffra (som visserligen inte säger allt om man inte också vet brytningsindex). Sonys filterkaka är helt sjukt tjock och förstör strålgången för de flesta M-objektiv från 50 mm brännvidd och nedåt (med några undantag).

Det vore också intressant att veta hur pass öppen man är med bajonettfattningen. Kommer Zeiss att få tillgång till den och därmed överföra sin Loxia-serie till Nikon Z?

Jag skulle också vilja veta om man behöver gräva i menyerna för att ändra ljusstyrkan i sökaren. Det måste man på Sonys a7-serie, vilket är helt värdelöst (skärmen däremot kan man dedikera en knapp för). Försök gärna också kolla hur den förmodat automagiska övergången till sökare från skärm funkar när man för ögat mot okularet. På Sony är även denna funktion värdelös och jag har varit tvungen att sätta en tejpbit över IR-sensorn för att den var så känslig att det inte gick att plåta med skärmen om kameran var närmare kroppen än ~30 cm. Sensorn bör antingen vara justerbar eller inte reagera förrän något kommer närmare än kanske 5-10 cm.
Svar från Grevture   2018-08-24 18:21
Intressanta frågor! Skall se om jag får några svar, somliga av dem är nog sådana som bara leder till ett artigt leende och ett undvikande svar :)

Men den om fattningen kan jag besvara: Nej, fattingen är inte öppen, det har man sagt rakt ut. Men notera, att F-fattingen aldrig har varit öppen den heller, och det har inte hindrat tredjepartstillverkare nämnvärt.
Svar från Grevture   2018-08-25 15:29
Martin: Din fråga om filterstack hamnar i den kategorin där man ofta möts av artigt undvikande fraser. Men, roligt blev både den europeiske produktspecialisten och hans japanske kollega glada över frågan. De kunde inte ge något exat värde på tjockleken, men berättade att man lagt väldigt mycket arbete på att göra den så tunn som möjligt, både för att sensorn skall fungera så bra som möjligt med vissa äldre objektiv, men också för att det kan göra designen enklare av kommande objektiv. Så hoppningsvis har Z-kamerorna tunn filterstack.

Angående ljusstyrkan i sökaren, det är så vitt jag förstår inget du kan direktkoppla till en knapp eller ratt, men om jag inte missförstod helt kan du få med det på den nya i-menyn, som är enkel att få fram nedtill. Inte exakt vad du far efter, men ganska lätt tillgängligt.

Växlingen mellan skärm och ögonsökare verkar fungera supersmidigt, det verkar som om IR-sensorn dels har rätt snäv avkänningsvinkel (reagerar inte på saker som pågår på sidorna av sökarokularet) och dels inte reagerar för man är rätt nära.
Makten   2018-08-25 19:56
Oj, det åter ju lovande! :-) Jag har för mig att Leica M-kamerorna har ~1 mm tjockt filter (möjligen 0,7 på vissa modeller) medan Sony har ~2,5 mm, så skillnaden dem emellan är helt enorm. Gissar att Nikon valt nåt som är i närheten av spegelreflexkamerorna vilka har ~1,5 mm har jag för mig.

Det med sökaren var tråkigt men inte oväntat. Det verkar som att tillverkarna glömt bort hur bra ögat anpassar sig till en optisk sökare, medan en EVF kan bli störande mörk eller ljus vid olika ljusförhållanden. Även om det finns automatik så funkar den i regel alldeles för dåligt (gäller skärmens ljusstyrka också). Men kommer man åt det på ett enkelt sätt så är det väl okej antar jag.

Dock bra om IR-sensorn funkar som den ska. Jag gissar att Sony gjorde avkänningsavståndet långt för att kameran helt enkelt skulle hinna växla innan ögat nått fram till sökaren, så med snabbare processorer och sånt så är det förmodligen inget problem (det kanske redan är löst på nya Sony, jag avser min a7II som är hemsk).
2018-08-24 19:34   jonas18z
Frågor:
1. Är det sonysensor? Här får ni pressa nikon kolla om ni kan skruva isär z7an annars så Youtubes inte behöver svamla om tower jazz.
2. Kan ni vara före Sony med sensprteknik eller får ni nöja er med äldre generationer?
3. Kan ni inte släppa på RAW på hdmi ut?
4. Ni har xqd kan ni inte göra så man kan spela in 10bit internt eller till och med prores raw?
5. Vilka funtioner kommer ni lägga till i mjukvaran?
6. Vad delar kameran för komponenter ifrån d850, cpu, ram, cache osv?
7.


Jag tyckte AF med 35mm 1.8 inte kändes lika snabb som Sony a7riii med 35mm 1,4.
Jonathan Björklund   2018-08-24 20:13
Det är samma sensor som i D850, och den är tillverkad av Sony.
jonasfj   2018-08-24 22:24
TowerJazz uppger sjalva att den forsta sensorn de leverar ar till en DSLR och det sker 2020. 2021 levererar de nasta, men det ar oklart om det ar DSLR eller mirrorless. Just nu ar Sony det enda alternativet. Nikon utvecklar sensorerna sjalva och Sony tillverkar enligt specifikation.
MikaelSB   2018-08-24 23:28
"Kan ni vara före Sony med sensprteknik eller får ni nöja er med äldre generationer?"

Så som jag förstår det är Sony är uppdelade i flera olika dotter-, eller annars särskilda, bolag. Teknikdelen som producerar sensorer lär inte göra någon skillnad på produktionsuppdrag oavsett om det är Sonys foto-avdelning eller Nikon. Det vore dåligt för de egna affärerna för teknikdelen. Att Sonys foto-avdelnings sensorteknik inte görs tillgänglig konkurrenterna är ju inget konstigt.

Något annat vore ju konstigt när Nikon bitvis, med Sony som leverantör, låtit beställa sensorer bättre än de Sonys foto-avdelning haft tillgång till.
Svar från Grevture   2018-08-25 00:54
Jonas, kan direkt säga att frågorna du ställer om sensorer är sådana som Nikon (eller Fujifilm, eller Olympus, eller Panasonic som också köper från Sony) aldrig någonsin har svarat på och aldrig någonsin kommer att svara på.

Men det är Sony-sensorer, glöm Towerjazz, att de är inblandade är ungefär lika troligt som att Volvo skulle ha tillverkat sensorerna :)
Svar från Grevture   2018-08-25 00:55
Jonathan: det är inte samma sensor som D850, den sensorn har inga fokuspunkter. Men det är av allt att döma två i övrigt ganska lika sensorer.
Bengf   2018-08-25 08:13
A7RIII och A7III dom senaste modellerna visar inte på vara sämre än tex D850, kollar man DXO och olika parametrarna, skiljer lite med färgdjupet 26,4 D850 - 26,0 A7RIII. DR vid bas-iso skiljer ytterst lite 14,8 med D850, och 14,7 med både A7RIII och A7III.


Sedan har både D5 och A9 lägre DR vid bas-iso än sina andra syskon, kameror som prioiterar hastighet/rapphet/sport/action med småbilds sensorer.
2018-08-24 19:51   snakebunk
Hej!

Jag undrar hur smidigt det är att byta mellan olika fokuslägen (t.ex. en eller flera punkter). Allra helst skulle jag vilja ha två olika knappar för att aktivera fokus, där jag kan ställa in olika fokuslägen på varje knapp. Hoppas det går att förstå vad jag menar.

Sedan undrar jag om det går att använda XQD-kort även på framtida kameror när standarden uppdaterats till CFast.

Mvh, Andreas
pdahlen   2018-08-24 20:18
Undrar också om AF knappar och om den iaf har samma möjlighet som D500, D850, D5 att sätta en Fn knapp till att växla mellan olika antal fokuspunkter genom hålla inne knappen
Svar från Grevture   2018-08-25 00:58
Andreas: kan direkt svara om XQD, ja det funkar. Så vitt jag förstår är de kompatibla med CF Express redan idag, och vi kör med XQD-kort.
Svar från Grevture   2018-08-25 00:58
Andreas: kan direkt svara om XQD, ja det funkar. Så vitt jag förstår är de kompatibla med CF Express redan idag, och vi kör med XQD-kort.
Svar från Grevture   2018-08-25 15:35
Att byta mellan fokuslägen är lite annorlunda mot dagens DSLR-modeller, nappen nere på framsidan till vänster om objektivet är borta. Men dess funktionalitet kan du koppla till någon av Fn-knapparna eller flera av de andra knapparna. Grunprincipen är kvar, men inte med samma knapp. Kort sagt, du trycker in en knapp och vrider ena ratten för att växla AF-S/AF-C och trycker in samma knapp och vrider den andra ratten för att byta mellan punktfokus, grupp, bred zon eller Automatisk punkt (det sistnämnda påminner mycket om, men är inte helt samma som dagens 3D-fokus).
snakebunk   2018-08-25 19:20
Tack för svaren! Den där lilla knappen till vänster om objektivet är ju ganska värdelös så det låter klart bättre.
2018-08-24 20:23   EJM68
Varför inte USB 3.1 ver 2?
2018-08-24 21:10   horvendile
Kommer ni ha tillgång till 35/1,8 i morgon?
När jag var på Scandinavian Photo i dag tyckte jag trettifemman hade betydligt säkrare fokus än zoomen. MEN dels satt zoomen på Z6, dels var väl allt pre-production får man anta, och dels testade jag nog 24-70 under svårare fokusförhållanden än 35.
Så jag skulle vara nyfiken på hur autofokusen funkar, jämfört objektiven emellan.
Svar från Grevture   2018-08-25 15:39
Nej, vi hade tyvärr inte tillgång till 35/1,8. Däremot helt kort ett förserieexemplar av Z 50/1,8. Men det fick vi inte spara några bilder ifrån.

Jag tvivlar på att zoomen satt på en Z6, några sådana finns inte tillgängliga än :-)

Det jag mest jämförde var skillnaden mellan Z 24-70/4, AF-S 24-70/2,8 VR+FTZ och AF-S 50/1,8+FTZ. Där fanns det små skillnader i fokusprestanda, men det ar svårt att avgöra vilket av de tre alternativen som fokuserade bäst. Vilket är ett annat sätt att säga att skillnaderna verkar små, och nog ofta mer handlar andra faktorer, som vilket ljus man fotar i.
horvendile   2018-08-25 16:10
Det stod Z6 på den i alla fall!
Men som sagt, det var säkert en förseriekamera.
Svar från Grevture   2018-08-25 16:21
Skumt! :)

Frågan om att få prova förserieexemplar av Z6 kom upp här under dagarna i Tokyo, men varje gång jag hörde ett svar var det i stil med "nej, några sådana har vi inte ännu". Intressant om Nikon Nordic fått tag i ett exemplar :)
LarsThoren   2018-08-26 22:34
Låter konstigt, andra har testat Z6, bl.a. vid pressträffen i UK.
PMD   2018-08-26 23:10
Jag har googlat lite och hittat detta:

Nikon Z6 First Look på Trusted Reviews som helt klart luras, och alltså inte är så trusted. Man kan ana att det står Z7 på kameran på första bilden.

ePhotozine har en video där det tydligt syns att det står Z6 på kameran.
LarsThoren   2018-08-26 23:38
Mirrorlessons har också video som tydligt visar Z6:

https://www.youtube.com/watch?v=QWGIm0RdswA
Svar från Grevture   2018-08-27 00:02
Det blir allt mer skumt att Nikon i Japan inte hade några att visa upp :-)
2018-08-24 22:25   torbeno
Jag har så många olika uppgifter om hastigheten. Nu senast att det krävs batterigrepp för att komma upp i 9 bps med z7? Vore bra om ni kan bringa klarhet :-)

Hur upplevs bufferten? Fylls den snabbt/ hur snabbt töms den?
jonas18z   2018-08-24 23:26
Det där med batterigrepp och FPS är ju bara firmware fusk, klart att det går att köra samma fps med vanligt batteri
Svar från Grevture   2018-08-25 01:02
Batterigreppet är inte ens färdigdesignat, men det har inte nämnts några som helst planer på att göra det kompatibelt med de större batterierna (de till D5), något som skulle behövas om man skulle använda det för ökad hastighet som i D850. De större batterierna har kan ge högre spänning och det är det man använder för att kunna trycka upp hastigheter.

Den enda vaga oklarheten kring hastighet är vad som händer när man växlar mellan 12 och 14 bitar i råformat, men det verkar precis som vanligt bara handla om hur mycket buffert man får (14-bitars filer är ju rejält mycket större).
Svar från Grevture   2018-08-25 15:47
Det här med hastigheten är lite rörigt och inte ens Nikons representanter var helt klara över exakt hur det fungerar. Olika personer hade lite olika bild, men det verkar vara så här:
1) Du har ett singelbildläge, inga konstigheter där.
2) Du har ett Continious Low-läge, L, där du kan ställa hastigheten mellan 2-5 bilder/sek. Inga konstigheter där heller.
3) Du har ett H-läge där kameran verkar ge runt 5,5 bilder/sek (oklara uppgifter där), men inga konstigheter övrigt.
4) Du har ett H+-läge, och det är här det blir oklart. Det ger 9 bilder, per sekund, och du har följande fokus, de verkar alla ense om. Men, du har någon form av fördröjning av ljusmätningen som förklarades för mig på rätt bristfällig engelska. Dessutom menade en annan representant att det blir någon form av fördröjning av sökarbilden. Jag såg inte så mycket tecken på sådan fördörjning, det lilla jag körde med H+, men det är något vi definitivt kommer att gräva djupare i när vi väl får testexemplar.

Bufferten är inte jättestor, i synnerhet om du kör med 14-bitars råfiler, men den töms väldigt snabbt. Här har man en bonus med XQD-korten, de är verkligen toksnabba.
jonas18z   2018-09-01 08:44
Du menar att senson skulle gå snabbare av högre spänning? Det här får du gärna förklara? Hur mycket spänning tål den vs fps?
Svar från Grevture   2018-09-01 09:44
Jonas: Allmänt är det så med elektronik att den kan arbeta snabbare när du har högre spänning - det är ju t.ex. så man överklockar processorer i datorer. Plus att högre spänning innebär att man kan göra högre effektuttag.
jonas18z   2018-09-01 21:50
Så fall är det ju mycket konstigt att nikon (som använder sonysensorer) måste göra det medas Sony utan problem kan ta ut 10fps i 45MP.
Svar från Grevture   2018-09-01 22:47
Jonas: Som jag sa, allmänt funkar det så. I det här fallet tvivlar jag starkt på att det är själva sensorn som är flaskhalsen som ger de olika begränsningarna. Z9 har ju uppenbarligen en väldigt snarlik sensor som D850, och bägge verkar ha 9 bilder/sek som topphastighet. Jag misstänker snarare att det är processordelen som är lite av en flaskhals, där behöver ju D850 den högre spänningen från de större batterierna för att kunna gå upp från 7 till 9 bilder/sek. I Z7 som inte har alternativet med större batterier med högre spänning (än i alla fall :) har man valt en annan väg för att uppnå 9 bilder/sek - minska prestanda på andra saker som också tar upp processorkapacitet.

Och det är inte så att Sony kör 10 bilder/sek utan inskränkningar, de minskar upplösningen i sökaren rejält vilket spar en hel del processorkraft, mer om det strax.

Tillbaka till sensorerna, visst tillverkas de av Sony, men de behöver för den saken skull faktiskt inte vara rakt igenom identiska med Sonys sensorer. Se på den gamla 36-megapixelsvarianten där Nikon dels plockade ut 2/3 steg mer omfång ur samma grundkonstruktion (D810) och där både Pentax och i synnerhet Nikon plockade ut bättre högisoprestanda än Sony gjorde (K-1 och D810A) ur samma grunddesign jämfört med vad Sony förmådde. Jämförelsen mellan D810 och D810A är ju intressant, bägge har en gemensam grunddesign från Sony (på 36 MP), men det är två sinsemellan ganska olika sensorer: en lågisooptimerad och en högisooptimerad. De har ju till exempel helt olika bas-iso (64 resp 200 iso).

Sedan tror jag som sagt att en stor skillnad handlar om processorerna och hur man väljer att utnyttja dem. Sony och Nikon använder ju rätt olika hårdvara där vilket bara det i sig kan ge olika totalprestanda. Nikon (och många andra i kameravärlden) baserar till stor del sina processorer på hårdvara från Fujitsu och Panasonic (numera Socionext), medan Sony använder ett derivat av deras egen processorfamilj som också används i bland annat Playstation.

Dessutom kan det ju tilläggas att Sony har högre spänning i sina NP-FZ100-batterier än Nikon har i sina EN-EL15 - skillnaden är dock liten, 7,2 vs 7,0 volt, men ändå ... :)

I slutändan handlar det om att balansera hastighet mot övriga prestanda i kameran - som att Sony t.ex. minskar upplösningen i sin sökare under serietagning troligen just för att spara in dyrbara processorprestanda, något Nikon inte valt att göra i Z7,. De har ju valt andra sätt att spara på processorprestanda. Det här är för övrigt legio i kameravärlden, många kameror med bra topphastighet på serietagningen har diverse mer eller mindre märkbara inskränkningar i sidofunktioner under maximal serietagning - allt för att inte överbelasta processorer och annan infrastruktur.
2018-08-25 01:05   Grevture
Hej alla!

Nu (01.00 svensk tid) drar jag iväg för att fota med Z7, och kommer inte ha med mig dator så jag kan läsa fler frågor. Tack för de jag har fått, skall försöka besvara så många av dem som möjligt så bra som möjligt sedan ikväll (dvs lördag eftermiddag i Sverige) :-)
2018-08-25 07:41   Elisabeth Landberger
Hej Martin!

Kul att du är där. Har några frågor:

Kommer ni att testa med några tredjepartsobjektiv? Nyfiken på resultatet av det i så fall.

Batteritiden, hur är den i förhållande till deras DSLR-kameror?

Multiexponering, kommer man kunna se ”bildöverlägget” direkt i sökaren, eller som i deras nuvarande kameror först när bilderna är ihopslagna?

Mvh
Ella
Svar från Grevture   2018-08-25 15:56
Tyvärr lånade Nikon inte ut några tredjepartsobjektiv (konstigt :), och jag hade inget eget att ta med mig. Såg ingen annan i gruppen som hade något heller, utom ett Samynag med manuell fokus ...

Batteritiden är inte som DSLR och inte lika bra som hos Sonys nyaste modeller. Men den är inte alls så dålig som CIPA-siffran indikerar. Under dagen idag satt jag och grävde runt i menysystemet, chimpade väldigt mycket, jämförde bildresultat med andra, zoomade in och ut i bilder, spelade upp videoklipp flera gånger per klipp osv, osv. Och när jag hade tagit ca 900 bilder (raw + JPEG Fine) hade jag mindre än 10 procent batteri kvar och bytte. Konsensus bland några som kört förseriekameror (en kille hade hunnit ta över 100 000 bilder) är att man vid normal användning verkar kunna ta 1200-1500 bilder per laddning. Tar man mycket serietagning och inte chimpar för mycket kommer man upp i över 2000 bilder.

Multiexponering hann jag aldrig titta på, tyvärr. Däremot har de infört ett simuleringsläge för stackningsfunktionen så man kan se vilket skärpedjup man uppnår med en stackningsserie. Det är ju ett sätt att simulera multiexponering, så tekniken verkar finnas där.
2018-08-25 11:56   Kesianen
Jag undrar om man kan lägga in både val av autofokus servo (kontinuerlig,singel) och typ av fokusgruppering (singelpunkt, grupp-area,etc) i bankerna U1-U3, så att man kan ändra båda dessa samtidigt och direkt?

Detta är det jag stör mig mest på när det gäller min D500. Jag har inte hittat nått sätt att ändra dessa samtidigt, autofokusen finns ju inte med i ABCD bankerna. Det bästa vore ju om man kunde ställa in servon så att den växlar mellan kontinuerlig och singel vid en viss slutartid !!!
Detta kan ni påpeka om ni skulle träffa Nikons ingenjörer igen !!!

En annan fråga, ABCD bankerna finns väl inte kvar, dom är väl ersatta av U1-U3 bankarna !?
Svar från Grevture   2018-08-25 15:59
Glenn: Tyvärr dök din fråga upp efter att jag lämnat hotellet i morse, U-lägena kikade jag tyvärr aldrig på. Så tyvärr har jag inte riktigt något svar.

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad ditt förslag till automatisk växling mellan singelfokus och följande går ut på. Varför vill du växla vid en viss slutartid?
ztenlund   2018-08-25 17:16
Lösningen för att växla snabbt mellan AF-S och AF-C som folk använder brukar ju vara att köra tumfokus och AF-C och bara släppa knappen. Det är ju inte exakt samma resultat, men ger ju effekten att kameran slutar fokusera.
Kesianen   2018-08-25 20:34
Hej Martin, jo jag vet att många använder sig av så kallad "back button focus" och kör med tummen på AF-ON knappen på baksidan, så jag får väl börja träna på det. Men jag tycker ändå att Nikon borde kunna lösa detta antingen genom att inkludera autofokus inställningarna i bankerna eller med den lösningen som jag föreslog ovan. Det skulle helt enkel bli mer träffsäkert att använda AF-S på stillastående objekt !!!
Kesianen   2018-08-25 21:19
Jo så här tänker jag Martin. Antag att jag tillexempel håller på att fota en katt, när katten står stilla så är det bäst att använda sig av AF-S med en fokuspunkt och en lång slutartid så att jag kan få ner ISO-talen. När katten börjar röra på sig så måste jag fortast möjligt ändra till AF-C med någon form av gruppfokus och en kortare slutartid så att det inte blir rörelseoskärpa.

Allt detta borde man kunna göra bara genom att byta bank, så är det på Canon tror jag. Men man skulle också kunna lösa det genom att ha funktioner som e kopplade till slutartiden. Så att man kan ställa in så att tillexempel, när slutartiden är kortare än 1/100 sekund så kommer kameran att vara inställd på AF-C och någon form av gruppfokus, och när den är 1/100 sekund eller längre så går kameran över till AF-S och en fokuspunkt. Jag tror att detta är enklare att ändra för Nikon.
2018-08-25 13:00   lonian
Såg någon på youtube som kopplade på ett Sigma objektiv och det tycks fungera bra med adaptern men vore roligt att höra Nikon själva kommentera hur stödet för 3e parts optik, med nikon fattning ska fungera med deras adapter.
Svar från Grevture   2018-08-25 16:00
Det borde kunna fungera, men risken finns at det kan variera lite mellan olika objektivmodeller.

Varför skulle Nikon kommentera stöd för tredjepartsobjektiv? De är inte på något sätt inblandade i dem och har inget inflytande över dem :)
jonas18z   2018-08-25 21:20
Ni kan fråga finns det någon skillnad i hur protkollet fungerar med adaptern mot en nikon d850 tex?
2018-08-25 14:57   kendoka
Mer info kring:
- EVF blackout, dvs betyder "inget störande avbrott i sökarbilden." att blackout är kort eller helt obefintlig?
- Pre-shooting cache - finns funktionen överhuvud taget på Z, och om inte: varför?
- FTZ-stöd för tredjepartspbjektiv (om ni får testa)?

(Har beställt en Z6)
Svar från Grevture   2018-08-25 16:08
Magnus: Generellt svar, sökarupplevelsen är mycket bra. Jag blev först mycket misstänksam när jag hörde att den bara uppdateras 60 gånger/sekund, men faktum är att den fungerar väldigt bra. Sökarbilden blir mjuk vid panorering, men inga ryck. Så länge man håller sig till normalt High-läge ("H"), dvs runt 5,5 bilder/sek är det ingen blackout som jag reagerade på. Jag tyckte det såg bra ut även i H+-läget (9 b/s), men där varierade upplevele lite mellan oss som provade.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med Pre-shooting cache ...? Syftar du på funktioner typ den i Nikons 1-kameror, en del kompaktkameror eller några MFT-modeller där kameran ligger och buffrar bilder och du så att säga kan påbörja en serietagning strax innan du faktiskt tryckte på knappen? En sådan funktion skulle vara möjlig, men skulle bli enormt (buffert)minnesslukande och batterislukande på en högupplöst småbildskamera. Tänk på att effektförbrukningen för utläsning växer exponentiellt med sensorytan.

Stöd för tredjepartsobjektiv hann vi aldrig kika på.
kendoka   2018-08-25 19:08
Tack.

Jo, det är exakt den funktionen jag är sugen på.
”Pre-shooting cache” är Nikons egna benämning - och en av de potentiellt mest intressanta möjligheterna med spegellöst kontra traditionella systemkameror. Som du säger tar det mycket kraft - vilket gör att detta med sämre kameror ofta begränsas till lågupplösta (1-2 Mp) bilder. Z6-7 har dock betydligt mer att åka med...
Skulle man ha ett continuos-läge där man kan få ut några 8-16 Mp-bilder från 1/3 sekund innan man tog kortet skulle det vara episkt för sportfoto där tajming av ett ögonblick är det man söker. Typ när en hockeyspelare gör något oväntat men coolt, en boxare får in sin oväntade knock eller när någon i kendo träffar bra med svärdet. Nu är det spray and pray - vilket ger tusentals dåliga bilder per tävling bara för att *kanske* lyckas fånga händelsen. Lite: ”Wow - click” och så har man bilder.
Den får gärna äta batteri :)
2018-08-25 18:22   A I Nikolis
"Bland annat verkar det vara en intern diskussion kring om man skall erbjuda vertikalavtryck också"

Vänta va? Ett batterigrepp utan vanlig hederlig avtryckare för vertikal hantering? Hur är det ens en diskussion?
Svar från Grevture   2018-08-26 21:57
Jag tror ärligt talat inte det blir något vertikalavtryck nu i första läget, utan enbart ett batterigrepp som dubblar batterikapaciteten. Däremot är det inte otänkbart att de funderar på att utöver det också bygga ytterligare ett grepp med vertikalavtryck. Man kan ju också spekulera i om de på sikt vill bygga andra former av påhängsmoduler, typ som som Panasonics YAGH-enhet med XLR-kontaker m m. Eller en modul som ger en andra kortplats :)

Vad Nikon (och andra tillverkare) i slutändan väljer att göra för tillbehör hänger ju på en kombination av vilken feedback de får (vad kunder frågar efter) och vad som ser någorlunda affärsmässigt realistiskt ut (företag vill ju helst tjäna pengar på det de gör).
2018-08-25 20:32   yamahafj
Kul att du tar dig tid att svara på våra frågor, Martin.

1. Diskuterades det något om kommande modeller i den spegellösa familjen (APS-C eller "sportkamera " typ D5)?

2. Fler intryck kring autofokusen, hur fungerar de olika lägena tycker du? I lägre ljus, hur funkar AF där (vad jag förstår jobbar AF:en genom bl 5.6 när man skjuter på 5.6 medan en spegelreflex jobbar på gluggens maximala ljusinsläpp)?

3. Hur upplever du slutarljudet jämfört med exvis D850 eller D810? Är det mycket tystare?

4. Inom vilka områden anser du att det finns förbättringspotential (var ligger man efter Sony, eller Nikons egna DSLR:er)?
Makten   2018-08-26 11:14
Spegelreflexkameror har AF-sensorer som jobbar vid en viss "vinkel", vilket motsvarar en viss bländaröppning. Oftast har man sensorer med olika vinklar för att få bra noggrannhet med ljusstarka objektiv samtidigt som det fungerar med ljussvaga objektiv. Har objektivet max f/5,6 så kan man förstås inte använda en AF-sensor som jobbar vid en vinkel som motsvarar en större bländaröppning än så. Alltså används inte de sensorer som är anpassade för f/2,8 (eller vad det nu är).

En spegellös kan använda kontrastavkännande AF som funkar oavsett bländaröppning (med uppenbara nackdelar) eller fasdetekterande pixlar som funkar ungefär som AF-sensorerna i en spegelreflexkamera. Dessa fasdetekterande pixlar har troligen också en "effektiv vinkel" som motsvarar en maximal bländaröppning. Jag gissar att man har såna pixlar med lite olika vinklar för att få vettig prestanda med olika objektiv, så det bör funka ungefär som med en spegelreflexkamera.
Svar från Grevture   2018-08-26 21:50
Björn: För att ta dina frågor i tur och oordning:
1) Inga tillverkare svarar någonsin på frågor om kommande modeller :)
2) AF funkar bra i svagt ljus, och det är inte så enkelt att de jobbar vid f/5,6, inte heller arbetar de alltid nedbländat, de verkar köra en blandning av uppbländat och nedbländat lite beroende på situation. Jag såg att Dpreview höll på och forskade i det där.
3) Vanliga slutaren är inte supertyst, men i och med att spegelljudet försvunnit är den helt klart diskretare än DSLR-modellerna. E-slutaren är helt ljudlös.
4) Oj, det lär jag få återkomma till när vi testar kameran på riktigt senare i höst. Men generellt verkar man inte ligga nämnvärt efter Sony annat än när det gäller utläsningshastighet (från sensorn) och batteriprestanda. Stabilisering kan man nog möjligen rent av ha lyckats bättre med än Sony.
2018-08-26 01:15   PMD
Kan man mata in brännvidden i kameran för objektiv som inte har "CPU"? (För att IBISen ska veta vilken brännvidd den jobbar med).
Svar från Grevture   2018-08-26 17:39
Du kan i alla fall mata in sådana data på samma sätt som i tidigare Nikon-kameror, så du får korrekt Exif och automatik. Om det sedan påverkar IBIS är en bra fråga ... Nästa fråga :)
PMD   2018-08-26 19:17
Tack! Jag har bara erfarenhet av IBIS hos Olympus m4/3-kameror. För dem rekommenderar manualen att man matar in objektivets brännvidd i kameran för att IBIS ska fungera så bra som möjligt.

Jag gissar att Z6/Z7 fungerar på liknande sätt eftersom det finns ett menyval för att mata in brännvidden.
2018-08-28 13:25   Jeremiah2
Låter i mina öron som de bara kopierat SONY rakt av.
torbeno   2018-08-28 13:29
Detta får du nog utveckla lite.

Merläsning

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 9

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 16

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2

Nytt från Loupedeck & Eizo + Skylum utmanar Lightroom

Vi tog en titt på nya Loupedeck, ny skärm och ny version av Color Navigator från Eizo plus att vi pratade med Skylum som bygger vidare på sin Lightroom-utmanare Luminar. Läs mer...

Första intrycket av Zeiss ZX1

Plus Vi fick en första titt på Zeiss nya Batis 40 mm f/2 deras nya kamera, ZX1. En klassisk Zeiss-nyhet och en mycket mer otippad. Läs mer... 15

Zeiss ZX1 - kompakt fullformatare

Zeiss ZX1 en kompaktkamera med fullformatssensor som har Photoshop Lightroom CC inbyggt. Läs mer... 24

Vi kollar in Panasonics fullformatare Lumix S1R

Plus Så har det blivit dags för Photokina-mässan igen, något som märks på nyhetsflödet. Första dagen är pressdag, själva mässan är inte öppen ännu, men vi besökte ett antal presskonferenser. Läs mer... 6

Zeiss-objekiv med Sony E-fattning

Zeiss bygger ut sin Batis-serie med ytterligare ett objektiv. Serien sträcker sig nu från 18 till 135 mm och har autofokus till skillnad mot Loxia-serien. Läs mer... 1

Sigma lanserar fem nya objektiv

Inför Photokina-mässan utökar Sigma sitt objektivprogram med två nya Art-objektiv, ett objektiv för spegelfria kameror samt två telezoomar i Sports-serien. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 har IBIS och snabb AF

Fujifilm utökar mellanformatsserien GFX med två nya modeller. GFX 50R är en kompaktare version av GFX 50S med "mätsökarlook". GFX 100 är världens första mellanformatskamera med inbyggd bildstabilisering och fasdetekterande autofokus. Läs mer... 15

Två fullformatare från Panasonic

UPPDATERAD. Panasonic håller på att utveckla två fullformatskameror: Lumix S1R och Lumix S1. Det är i grunden samma kamera men med olika sensorer. Panasonic lanserar även ett nytt objektiv för Micro Four Thirds. Läs mer... 10

Panasonic, Leica och Sigma delar objektivfattning

L-Mount Alliance är namnet på ett nytt samarbete mellan Leica, Panasonic och Sigma. De tre företagen kommer att utveckla produkter med Leicas L-fattning som redan används med flera av Leica spegelfria kameror. Läs mer... 5

Ricoh GR III kommer till våren

I samband med Photokina-mässan i Köln meddelar Ricoh att de håller på att utveckla en tredje generation av kvalitetskompakten GR med APS-C-sensor. Läs mer... 11

Ny mellanformatare: Leica S3

Leica S3 är en försiktig uppdatering av Leica S typ 007 med fler pixlar och video med full sensorbredd. Samtidigt presenterade Leica en produktplan för objektiv med L-fattning. Läs mer... 3

Vädertätat makrotele från Irix

Irix 150 mm f/2,8 Macro 1:1 är precis som namnet antyder ett teleobjektiv som återger motiv med skala 1:1 vid närgränsen. Det säljs med fattningar för Canon EF , Nikon F och - hör och häpna - Pentax K. Läs mer... 2

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7