Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fotosidan provar på > Panasonic Lumix S1R - första intryck

Panasonic Lumix S1R - första intryck

Vi fick chansen att under några timmar fotografera med nya Panasonic Lumix S1R och de tre objektiven. Här kommer lite första intryck och funderingar.

Det mest slående under presentationen var att det här är en stor och mycket ambitiös satsning från Panasonic. De hade både divisions-VD Tetsuro Homma och chefen för bildverksamheten, Yosuke Yamane, på plats, plus Stephan Schultz, Leicas produktchef och Yasuhiro Ohsone, Sigmas produktplaneringschef. Det känns som alla tre företagen ville visa att det här med L Mount Alliance inte bara är något de pratar om, utan att det skall komma resultat av det. Bland annat påminde Mr Oshone från Sigma om att de utöver en mängd L-objektiv också inom inte allt för avlägsen framtid tänker ta fram en egen kamera med L-fattning och Foevon-sensor.

Mr Yosuke Yamane, Director Imaging Network Business Division, visar stolt upp Lumix S1

I presentationen av själva kamerorna och av objektiven tryckte Panasonic på att det här var produkter avsedda för proffs och avancerade entusiaster. Det är väl inte otänkbart att det kommer mer konsumentinriktade produkter senare, men för närvarande verkar fokus vara att locka proffs.

Provkörning av Lumix S1R

Bland journalisterna på plats fick somliga Lumix S1 att provköra och somliga, som vi, S1R. Vi hann prova både SX 70-200 mm f/4E och den ljusstarka normalen SX 50 mm f/1,4E en hel del, och vi hann som hastigast prova normalzooomen SX 24-105 mm f/4E. Alla tre objektiven kändes gedigna och hade bra känsla i zoom- och fokusringar. Att växla mellan autofokus och manuell är lika enkelt som hos en del av Olympus objektiv, du bara skjuter fokusringen ett snäpp bakåt och börjar fokusera.

Med 47 megapixel och ett skarpt objektiv får man oerhört skarpa bilder, den undre är ett utsnitt ur den övre. Bilddata: Lumix S1R med SX 70-200 mm f/4E vid 171 mm, f/5,6, 1/1000 och ISO 200. Obs! För den här och alla övriga exempelbilder i artikeln gäller att de är tagna med en förseriekamera som inte har slutlig programvara och det går inte att bedöma bildkvaliteten hos den färdiga produkten utifrån de här bilderna.

Första intrycket är att Lumix S1R är en stor rejäl kamera med generöst grepp, lagom avfasade kanter samt bra placerade och bra utformade reglage. Ett typiskt exempel är klustret vid höger tumme där du hittar fokuslägesväljare, AF-ON och joystick. Alla tre reglagen är lätta att nå, och känns olika så det är lätt att hålla isär dem utan att titta. Ett annat exempel är att bland de tre knapparna bakom avtrycket så har den i mitten fått en liten men tydlig pigg så man kan skilja den från de andra två.

Bilddata: Lumix S1R med SX 70-200 mm f/4E vid 70 mm, f/4, 1/30 och ISO 200. 

Bakre ratten på kameran och dess motsvarighet på batterigreppet är lätt att komma åt av misstag. Men bägge kan enkelt låsas, det finns ett låsreglage för kamerans toppdel och ett annat låsreglage för batterigreppets rattar. Menysystemet är smart upplagt och väldigt snabbjobbat. Du kan navigera med pekskärmen, men det går snabbare och blir mer exakt med joysticken eller snurrhjulet - eller bägge ihop. Avtrycket är bra utformat och lagom känsligt, avtrycksfördröjningen är försumbar. Över huvud taget reagerar kameran snabbt på inställningar eller knapptryckningar.

Notera hur utstickande och tydliga knapparna och rattarna på kamerans baksida är, även de tre knapparna bakom avtrycket är tydliga och lätta att hitta. Enda reglaget som sitter en smula avigt är av-/på-knappen bakom avtrycket. Men det går trots allt att starta kameran med höger hand medan du lyfter upp den, även om det innebär en lite onaturlig rörelse för pekfingret.

Aktiverar du belysningen på toppdisplayen så lyser även många av knapparna upp, ungefär som hos en del av Nikons kameror, mycket hjälpsamt när du hanterar kameran i mörker. Panasonic har även lagt in små hjälpsamma detaljer som att brännvidden visas i sökare/skärmbild så snart du ändrar den hos ett zoomobjektiv. Lumix S1R har helt enkelt mycket bra ergonomi och hantering. Panasonic har varit bra på det här tidigare, men nu har de helt klart tagit ett stort steg i rätt riktning. Det märks att de pratat med många fotografer under designprocessen.

Med rattarna till höger väljer du dels exponeringslägen, och under den singelbilds/sekvenstagning/självutlösare. Notera låsreglaget ("Lock") som låser alla rattarna på kamerans högra sida så du inte ändrar dem av misstag.

Autofokusen känns snabb och exakt i dagsljussituationer, men vi har en känsla av att den tappar i prestanda i svagt ljus. Vi hade i synnerhet problem att följa rörliga motiv i svagt ljus. Nu verkade prestanda variera en del mellan de olika demokamerorna, det kan hända att man håller på och finjusterar, vår testkamera hade firmware version 0.7 så den hade helt klart inte slutlig programvara.

Christer Ericsson, PR-ansvarig för bland annat kameror hos svenska Panasonic tar en fika medan vi fotograferar. Här har vi bländat ned normalobjektivet till f/2,8, men bakgrunden blir ändå mjukt utsuddad. Att lättare kunna välja och styra skärpedjup är en bonus med att gå från Micro Four Thirds till småbildsformat. Bilddata: Lumix S1R med SX 50 mm f/1,4E vid f/2,8, 1/125 och ISO 1600.

Ögonfokus fungerar, men indikeringen under tagning är inte så tydlig som hos Sony eller Canon. Däremot är indikeringen i efterhand när du visar bilderna mycket tydligare, då ser du enkelt var kameran satte fokus. Det här med indikeringen under tagning är något som Panasonic bör justera. I vår kameran blev ögonfokus rätt ofta lurad av saker som kisande ögon eller glasögon med tjocka bågar.

Identifieringen av människor i bild fungerar däremot klockrent, varje person får en ruta runt sig i sökarbilden. Men Panasonic borde justera hur man växlar mellan olika sådana rutor, alltså personer, så det blir kvickare.

Bilddata: Lumix S1R med SX 50 mm f/1,4E vid f/1,4, 1/8000 och ISO 3200.

Sökaren är härligt högupplöst och i synnerhet i 120 fps-läget ger den en stadig härlig sökarbild. Däremot fick vi lite ryckighet när vi jobbade med långa slutartider i svagt ljus, det var som om uppdateringen av sökaren påverkades av slutartiderna.
Vi körde en stor del av tiden med batterigreppet BGSR1 som gör den redan stora S1R ännu större. Utformningen är mycket bra och det var enkel att växla mellan ordinarie avtryck och vertikalavtrycket, greppet, de vikigaste knapparna och känslan i avtrycket var helt likvärdig.

Stabiliseringen verkar mycket effektiv. Vi tog till exempel porträtt med 24-105-objektivet med en halv sekund exponering och runt 55 mm brännvidd. Så länge motivet var stilla blev det knivskarpt. Imponerande.

Menysystemet har förbättrats jämfört med tidigare Lumix-kameror och har nu tre nivåer, dels huvudikonerna längst till vänster, dels undermenyerna i nästa kolumn och så de olika inställningarna i varje undermeny. Det är mycket enkelt att växka mellan menynivåerna med joysticken eller multiväljaren, och med snurrhjulet eller joysticken bläddrar du snabbt bland alternativen. Överskådligt, lättnavigerat och riktigt smidigt.

Summering

Om vi summerar så är huvudintrycket av Lumix S1R mycket positivt, Panasonic har undvikit många av de misstag andra tillverkare gjort när de introducerat nya modellserier. S1R känns mer som en tredje eller fjärde generationens kamera än den första i en ny serie, det är ett bra betyg. Vi gillar att Panasonic sticker ut hakan och bygger en ogenerat stor och greppvänlig kamera som kommer fungera bra ihop med stora, tunga och högpresterande objektiv.

Lumix S1R har dubbla kortplatser, en för XQD-kort och en UHS-II-kompatibel plats för SD-kort.

Panasonic Lumix S1R påminner lite om Fujifilm GFX. Både Fujifilm och Panasonic har ju små kompakta modeller med mindre sensorer och när de kompletterar sitt utbud med stora sensorer så siktar de istället på kompromisslösa kameror med maximerad bildkvalitet samt bra ergonomi och hantering.

Helt okej i svagt ljus. Här har vi dragit upp ISO en hel del, i det här ljuset hade den följande autofokusen lite problem att hänga med när bartendern rörde sig och jonglerade med flaskor och glas. Men det blev bättre när vi ställde om den följande autofokusen från det generella grundläget  till läget för svårförutsägbara motiv. Det finns gott om inställningar för att förfina autofokusens beteende. Bilddata: Lumix S1R med SX 70-200 mm f/4E vid 109 mm, 1/60 och ISO 12 800.

L-fattningen har egentligen funnits ett tag, men så länge Leica var ensamma om den har den fört en undanskymd tillvaro. Nu har Panasonic visat hur de vill använda fattningen och den känns genast mycket intressantare.

Nästa steg för L-fattningen är förstås de kommande objektiven från Sigma. Under Photokina i höstas utlovade de en lång rad objektiv med L-fattning (bland annat 35/1,4, 40/1,4, 50/1,4, 70/2,8 Macro, 85/1,4, 105/1,4 och 135/1,8), vi får se hur många av dem de faktiskt hinner få ut under 2019. De har ju dessutom utlovat en "mount conversion service" där du kan byta till L-fattning om du har ett Global Vision-objektiv. Och de har utlovat en adapter för objektiv med Canon EF-fattning till L Mount. Håller de allt de lovat så kommer L-fattningen definitivt gå från relativt okänd till ett riktigt intressant system.

Det finns först inga garantier för att L-fattningen blir en framgång, Sony, Nikon och Canon är oerhört tuffa konkurrenter. Men Panasonic har helt klart fått till en bra start på sin satsning på L-fattningen.

Skärmen går att vinkla rejält.



Publicerad 2019-02-02. Läst av 5548 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-02-02 17:39   EJM68
Har Panasonic någon hjälp av Leica i sin konstruktion/produktion av objektiv?
Vad är orsaken till bländarringen på 50:an? Video?
Svar från Grevture 2019-02-02 18:46
Panasonic och Leica har ju haft ett mångårigt samarbete kring optik, så att det finns ett något slags samarbete kring de nya objektiven är nog inte osannolikt.

Om bländarringen kan man dels säga "varför inte?" och dels att det som du själv misstänker är önskvärd bland annat just för video.
2019-02-02 18:08   Flash Gordon
Det är definitivt en intressant kamera. Fast skulle den ge mig bättre bilder än den jag redan får från Fuji-Xtrans eller Canon 5D MIK IV?
Knappast.

Jag har kört Canon sedan 2001. Jag är ganska bra på att sätta ögat i fokus efter alla år.
Före det var allt bara manuellt fokus. Så jag har 50 år erfarenhet.
Jag kan ju inte säga till nybörjare att vänta 50 år så får du ögat knivskarpt-

För alla som är helt nya på foto men inte kan något jag ingen snabb hjälp. De blir nu bara allt fler på fotosidan. Det finns många som vill ta bättre bilder. Inte sällan på sina egna barn.
Min svärdotter vill göra det. Jag har gått igenom min X-PRO2 som är min enklaste med kamera med henne under 4 timmar. När jag lysssnade till mig själv insåg jag dränkte henne i information.
Klart hon inte kunde ta till sig allt jag rapade upp.
Nu skall jag göra ett nytt försök. Kommer sätta upp ett antal privata workshops där hon för träna på olika motiv.
Som fota lekande barn, landskap, solnedgångar eller vilda hundar.
Skulle vara trevligt om någon i släkten lär sig fota med något annat än en mobil.
2019-02-02 20:42   alfin
Helt klart en mycket intressantare FF-kamera än Nikons och Canons spegellösa introduktioner. Prismässigt ligger den dock och skvalpar i mellanformatsterritoriet och där finns min favorit Fujifilm GFX50R. Sannolikt kommer säkert Panasonicen att överglänsa Fujin på objektivfronten, så frågan är om man behöver alla alternativen.
Flash Gordon 2019-02-02 23:46
Fuji är ju kända för att bygga mycket bra optik. Till Hasselblad och kameror för hollywood mm- Så varför skulle Panasonic plötsligt överglänsa Fuji på den delen?
MikaelSB 2019-02-03 02:44
"Fuji är ju kända för att bygga mycket bra optik. Till Hasselblad och kameror för hollywood mm- Så varför skulle Panasonic plötsligt överglänsa Fuji på den delen?"

Panasonic är ju inte heller några slappisar på objektivfronten.

Huruvida det står Panasonic eller Fujifilm på objektivhuset torde inte vara speciellt viktigt. Det viktiga är prestandan. Och med tanke på prisbilden Panasonic ger sig ut på med det nya systemet så är förväntningarna höga - och i linje med vad de, likt flera andra tillverkare, förväntas kunna leverera.
trax 2019-02-03 21:55
Fuji är ju kända för att bygga mycket bra optik. Till Hasselblad och kameror för hollywood

Till Hollywood, det vete f..?
Dom gör väl mest svin bra zoom linser som används mest i TV produktioner. Har faktiskt inte sett cine primes fr dom men det kanske finns…
2019-02-04 02:56   PMD
"Däremot fick vi lite ryckighet när vi jobbade med långa slutartider i svagt ljus, det var som om uppdateringen av sökaren påverkades av slutartiderna."

Med mekanisk eller elektronisk slutare?
Svar från Grevture 2019-02-04 10:17
Mekanisk. Vi upptäckte senare under dagen att fenomenet påverkades lite när man ändrade en inställning för exponeringssimulering i sökaren plus att det kan vara något som hörde ihop med att kameran jag körde hade firmware 0.7. Vi får se hur det ser ut när skarpa testexemplar dyker upp.

Merläsning

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer...

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Photoshop fyller 30 år - firas med nya funktioner

Den 19 februari 1990 lanserades Photoshop 1.0 för 895 US-dollar. 30 år senare firar Adobe genom att uppdatera programmet med förbättrade funktioner. Läs mer... 6

Test: Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS

Plus Vi testar Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS som är ett modernt supertele i toppklass. Läs mer... 2

Nikon Z-serien får nya funktioner

Ny firmware till Nikons Z6 och Z7 ger en ny autofokus-funktion och två rejäla förbättringar av befintliga funktioner. Även Z50 får ny firmware som ger förbättrad autofokus. Läs mer... 13

Canada Goose gör jacka för fotografer

Det populära klädmärket Canada Goose har i samarbete med en pressfotograf utvecklat en jacka som ska vara anpassad efter fotografers behov. Men jackan har väckt frågor hos många fotografer. Läs mer... 27

Test: Fujifilm X-Pro3

Plus Tredje generationens X-Pro – en mer analog upplevelse med bättre optisk sökare och en gömd skärm. Läs mer... 4

Ny pro-kamera: Olympus E-M1 Mark III

Olympus lanserar två nya pro-produkter: kameran OM-D E-M1 Mark III och en normalzoom. Läs mer... 6

Canon EOS R5 tar 20 bilder/s

Nu berättar Canon mer den spegelfria "high end"-kamera som ska lanseras senare i år. Bland annat kommer Canon Eos R5 kunna ta 20 bilder per sekund och filma i 8K. Läs mer... 30

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar