Annons
Artiklar > Olympus OM-D E-M5 Mark III med 6,5 stegs stabilisering

Olympus OM-D E-M5 Mark III med 6,5 stegs stabilisering

E-M5 Mark III har krympt och ändå fått plats med Olympus nyaste teknik. Det innebär 20-megapixels sensor, snabbare processor, effektivare stabilisering, 4k-video, Bluetooth och mycket mer.

När en kamera når tredje generationen blir det inga revolutionerande ändringar, snarare finputsningar av en idé man redan vet fungerar. Lite så känns de med Olympus E-M5 Mark III. Jämfört med sin föregångare, Mark II, så har den krympt en aning och har dessutom fått en sensor på 20,4 megapixel och den snabbare Truepic VIII-processorn som också sitter i E-M1 Mark II. Det här öppnar upp för 4k-video, både Cinema 4k, 4096x2160 i 24p, och UHD 4k, 3840x2160 i 24/25/30p. 

En annan förbättring tack vare den nya sensorn och processorn är en snabbare autofokus med 121 korsformade fokuspunkter istället för 81. Maximala serietagningshastigheten med följande fokus är 10 bilder/sekund, men du kan även komma upp i 30 bilder/sekund med låst fokus. E-M5 Mark III har dessutom Pro Capture-läget där kameran kontinuerligt buffrar bilder när du trycker avtrycket halvvägs, trycker du ned helt så sparas bilder från strax innan du tryckte av.  Smidigt när du skall fånga plötsliga händelser som en lyftande fågel.

Stabiliseringen är en av de saker man lyckats krympa vilket bidrar till att göra kameran lättare och mer kompakt. Trots detta har den blivit ännu lite effektivare, stabiliseringen i själva kameran skall kunna ge upp till 5,5 steg längre slutartider, och kombinerat med utvalda stabiliserade objektiv skall du kunna uppnå 6,5 steg. Inte riktigt i klass med E-M1X, men imponerande nog. Olympus har ju ett solitt rykte för effektiv stabilisering under videofilmning. 

Vädertätningen har blivit ännu effektivare och uppfyller nu IPX1-klassning. Sökaren är numera av OLED-typ, istället för LCD plus att den är en aning mer kompakt.

Det högupplösta multiskottläget som blev 40 megapixel i E-M5 Mark II ger nu 50 megapixel. Du kan fokusgaffla 999 bilder, hur mycket fokus flyttas kan justeras i 10 nivåer. Skall du lägga samman så många bilder får du göra de i programmet Olympus Workspace. Nöjer du dig med en serie på åtta fokusgafflade bilder kan de läggas samman direkt i kameran.


Olympus har gjort några mindre justeringar även på utsidan, som att lägesratten nu sitter till höger om sökaren. Kameran är dessutom lite kompaktare och drygt 50 gram lättare än föregångaren.

Wifi-funktionen har kompletterats med Bluetooth för enklare uppkoppling och batterisnålare standby-uppkoppling.

Säljstart blir i slutet av november, riktpris 13 990 kronor inklusive moms för enbart kamerahus (svart/silver) eller 20 990 kronor i paket med ED 12-40 mm f/2,8 Pro.



Av Martin Agfors
Publicerad 2019-10-17. Läst av 3739 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-10-17 08:31   jonas18z
Cinema 4k, 4096x2160 i 20p, 20 fps är väldigt konstigt format och vem har nytta av det? Kunde de inte skrämt upp den till 24?


Tyvärr har m4/3 formatet spelat ut sin roll. Tror Olympus kommer ha det riktigt svårt att övertyga någon att köpa deras kameror, när sensor inte längre är en dyr komponent.
Thomas Strandberg   2019-10-17 11:22
20 fps är väl en felskrivning, bör naturligtvis vara 24 fps.
paddmannen   2019-10-17 11:37
Trycket underifrån från telefonerna blir högst på det format som har den sämsta bildkvalitén, dvs m43. Lägg till generellt minskande volymer för ehla industrin och det börjar se visset ut.

M43 lever på att sälja sina system till folk som inte förstår ekvivalens.

Har själv M43 men i och med att styrkorna med systemet börjar erodera bort allt mer så känns det som att det är dags att lämna båten.
Svar från Grevture   2019-10-17 11:42
Hoppsan, som någon redan svarat, det var tryckfelsnisse (webbversionen) som varit i farten. Har nu ändrat till 24p som det skulle vara.
Robert L.   2019-10-17 11:48
"M43 lever på att sälja sina system till folk som inte förstår ekvivalens." Du talar av egen erfarenhet förmodar jag?
Svar från Grevture   2019-10-17 12:06
Jonas, jag kan till en del hålla med om din kommentar, men som så ofta tycker jag du överdriver den en del :-)

För att spinna vidare på det som Mikael påpekar kan man säga att de mest framgångsrika sensorformaten - rent ekonomiskt alltså - de senaste 5-6 åren ju är de riktigt små (mobilsensorer) och de riktigt stora (småbild och mellanformat som gjort lite av en comeback). Mellanstorlekar som entum, Four Thirds och APS-C är för att utöka Mikaels formulering klämda från bägge håll.

Men de finns fortfarande fördelar med små sensorer, ingen av dem har spelat ut sin roll, däremot kommer nog deras roll minska. Mindre sensorer (än småbild/mellanformat) har fortsatt kvar vissa fördelar som mest handlar om att man kan bygga mindre och lättare kamerapaket som ändå producerar väldigt bra bildkvalitet. Men de har av allt att döma tappat saker som tydliga kostnadsfördelar och snabbare utläsningshastigheter. Visst, mindre sensorer kommer alltid vara billigare att tillverka, men småbildssensorer kan numera till en stor del väga upp det med skalfördelar i och med att de byggs i så stora antal. Och ser vi till utläsningshastighet så är den numera snabb nog för till exempel bra videospecar hela vägen upp till mellanformat. Jag tror det är ett budskap att videospecialisten Panasonic växlat upp i sensormat och producerat en modell som S1H som ju är en tuff konkurrent till deras egen GH5.

Så försvinner entum, Four Thirds eller APS-C? Nej, verkligen inte, men de kommer ha mindre roller i framtiden. Länge var - ekonomiskt sett - APS-C det dominerande sensorformatet för systemkameror, idag är det småbild som tar över den rollen. Och jag tvivlar på att vi ser några fler systemkameror med entumssensorer ... Men vi kommer fortsatt ha entumskompakter och lätta och kompakta kamerapaket med Four Thirds/APS-C.
MattiasL   2019-10-17 13:10
Jag tror, eller hoppas iallafall att micro 4/3 har en fortsatt viktig roll. Fick låna en EM1 mk2 och en 12-100 en vecka, och slogs av vilket dunderpaket det är i praktisk användning i förhållande till storlek. Och de små fasta objektiven är väldigt fina. Däremot tror jag inte systemet ersätter större format, men det fyller en lucka.
paddmannen   2019-10-17 13:29
Fullformatsekvivalenten till ett Olympus 12-100/4 skulle bli 24-200/8.

Men ett sånt objektiv är det ingen som bygger, så där finns fortfarande en fördel för M43.

Men skulle någon få för sig att göra ett sådant så skulle det troligtvis inte bli större än Olympus 12-100/4. Jag tror inte jag kan komma på något enda fall där ett ekvivalent FF-objektiv är större och tyngre än motsvarande M43-objektiv. I vissa fall är M43 ekvivalenten tom större och faller ju allt pladask.
MattiasL   2019-10-17 13:48
Fast det viktiga är hur det fungerar i praktiken. Min korta erfarenhet blev att det var enkelt och roligt att plåta, och att resultatet blev väldigt bra. Den lilla sensorn har vissa fördelar. Stabiliseringen är grym, exempelvis. Jag skulle inte ersätta mitt Nikonsystem med fasta objektiv med det, för det är ett annat sätt att jobba, men det fyller andra funktioner. Jag skulle hellre fjällvandra med Olympus.
jonas18z   2019-10-17 14:36
Även om sensor blir billigare vid mindre format så ju billigare allt är så gör det mindre skillnad, om sensorn kostar 40000 kr eller 2000 är ganska stor skillnad på en kamera men om den kostar 500kr eller 250kr så spelar det mindre roll. Så därför tror jag att m43 kommer får väldigt stora problem, de som har investerat i systemet kommer säkert ha det kvar och köpa utrustningen men hur många nya kommer att köpa det systemet?



Många trodde att Olympus skulle lansera en FF kamera men så blev det inte. Olympus kommer ha det riktigt svårt framöver och även m43 formatet. Panasonic har redan visat att de är bredda att överge det i alla fall för vissa kameror. Gissar på att Olympus kameravdelning går omkull inom 2-3 år.


"
mikael janghov 2019-10-17 13:29
Fullformatsekvivalenten till ett Olympus 12-100/4 skulle bli 24-200/8."
Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS. Så visst går det att bygga ett sådant objektiv.

Men tror knappast att systemet kommer att leva bara får att de har ett viss objektiv som saknas hos någon annan.
Svar från Grevture   2019-10-17 14:40
Mikael: en delorsak att det hittills inte byggts något liknande en 24-200/8 har nog varit att ett sådant skulle funka dåligt på DSLR-kameror (vars AF är mer känsliga för små maxbländare). Men huvudskälet är nog att man bedömer det som svårt att marknadsföra och sälja ett objektiv med maxbländare f/8. Vilket nog är korrekt, men väldigt synd. Ett sådant objektiv skulle göra småbildskameror som A7 III, Z6 eller Eos RP till väldigt behändiga resekameror.

Med tiden kanske fler kunder (som äger kameror med större sensorer) inser fördelarna med att också ha tillgång till riktigt små objektiv och att det i många sammanhang kan vara värt priset av mindre ljusinsläpp. Blir Canon RF-objektivet som Jonas nämner en framgång så kan det nog öppna upp för den typen av objektiv
Erik Normark   2019-10-17 14:59
Det är väl inte känt än vad Nikons kommande Z-objektiv 24-200 har för bländare, men blir intressant att se hur det ter sig.

Mina M43-kameror behåller jag som utmärkta mindre komplement till Z6, och huvudsakligen då för video där M43-systemet verkligen skiner!
paddmannen   2019-10-17 15:15
"Men tror knappast att systemet kommer att leva bara får att de har ett viss objektiv som saknas hos någon annan."

Nej, det tror inte jag heller. Dessutom är det ju egentligen bara ljussvaga zoomar där det idag saknas ekvivalenter.

Själv sitter jag på 14/2.5, 25/1.4 och 75/1.8 i M43-systemet. Byter jag ut dem mot ett 28/2, ett 50/1.8 och en 85/1.8 (ok, det sista blir ganska mycket kortare) så ökar storlek och vikt knappt alls, samtidigt som ljusinsläppet ändå ökar dramatiskt.
row2   2019-10-18 00:15
Hej! Tror inte att detta system spelat ut sin roll! Har själv gått från en tung Canon utrustning till en betydligt lättare utrustning! Jag använder min Olympus kamera b la på mina resor, skönt med en liten kompakt kamera, någon skillnad i kvalité? Inte nämnvärt vill jag påstå! Och då har jag varit med en hel del sen jag utbildade mig till fotograf 1985..jag säger skit in skit ut, bra in bra ut! Vet vilka stora diskutioner det var en gång i tiden ( när jag var anställd på SVT) när vi skulle gå från Beta kamera till sk småkamera! Kan väl aldrig gå, för dålig kvalitet bla bla ...Jo det gick! Ser man någon skillnad idag? Bara lägg ner att diskutera! Tror faktiskt inte man är en bättre fotograf för man har stor kamera! Och självklart kommer detta system att leva vidare!
2019-10-17 14:13   PMD
Är autofokusen fasdetekterande nu, eller är det fortfarande enbart kontrast-AF?

Rätt bra pris, måste jag säga. Något dyrare än vad första versionen av E-M5 kostade 2012. Då fick man visserligen ett halvbra (eller halvtasktigt om man så vill :) objektiv på köpet, men å andra sidan har priserna på systemkameror höjts en del överlag de senaste åren.
Svar från Grevture   2019-10-17 14:33
Redan förra versionen av E-M5, Mark II, hade fasdetektering i autofokus. Den hade i praktiken samma fokussystem som E-M1. Nu har E-M5 Mark III i praktiken fått samma AF som E-M1 Mark II.
PMD   2019-10-17 15:13
Enligt Olympus svenska webplats har E-M5 II inte PDAF.

Enligt Olympus amerikanska webplats har den dock PDAF.

Vem ska man tro på, tro på, tro på när, när det, när det är så här. :-)
Svar från Grevture   2019-10-17 15:32
Där skulle jag säga att Olympus svenska webb verkar ha missat lite :)

E-M5 II har inte lika imponerande AF-prestanda som E-M1, som den delar AF-system med, men den kan helt klart följa rörliga motiv. Däremot bara i upp till, om jag jag minns rätt, 4-5 bilder/sek. Nya Mark III kan däremot köra följande fokus i 10 bilder/sek.
ztenlund   2019-10-17 16:29
"Där skulle jag säga att Olympus svenska webb verkar ha missat lite :)"

I princip alla, inklusive Fotosidan (!) i sin egen faktaruta till testet av version 2, anser att systemet är kontrastdetekterande. Den asiatiskinternationella sidan unviker att alls tala om vad systemet är för något för E-M5 II, men skriver ut fasdetekterande på E-M1 II, vilket är rätt talande.

Rättat tillägg:
"Nya Mark III kan däremot köra följande fokus i 10 bilder/sek."

Dock bara med elektronisk slutare, och annars 6 bilder/sek, om jag tolkar den sedvanliga if-and-but-asterixgojan rätt.
PMD   2019-10-17 17:06
Jag blev förstås extranördigt nyfiken på det här och letade mera. Dpreview skriver bland sina slutsatser av testet av EM-5 II:
"One of the major challenges it faces is that continuous autofocus in mirrorless cameras is improving dramatically, with both the Samsung NX1 and Sony a6000 utilizing on-sensor phase detection technology to give genuinely capable performances. However, despite not including this feature, we've been impressed with how well the E-M5 II can subject track."

Dpreview brukar ha koll på läget, men de kan förstås också ha fel. Det är lite tråkigt att Olympus inte är tydligare på sina specifikationssidor här och där.
LarsThoren   2019-10-20 14:46
Hur kan ni inte ha koll på detta? E-5 mkII hade endast contrast AF, nu när den nya E-5 mkIII får samma sensor som E-M1 mkII så kommer även den nya E-M5 mkIII ha PDAF.
2019-10-17 14:56   horvendile
Frånsett att det är ett annat kamerahus, vad är egentligen skillnaderna (om det finns några stora) mot E-M1 Mk II?
Svar från Grevture   2019-10-17 15:23
Du kan nog se det som en lite mindre, lite lättare och lite billigare version av E-M1, minus några funktioner. Ungefär som relationen mellan Fujifilm X-T3 och X-T30.
horvendile   2019-10-18 10:49
Även om jag inte har budgeten för det just nu är jag på spaning efter ny undervattenskamera. E-M1 Mk II brukar anses vara en bra kompromiss mellan storlek och prestanda. Nu är det inte storleken på själva kameran som är direkt avgörande, mer hur stora portar man behöver till objektiven, men ungefär samma förmåga i aningen mindre förpackning är ändå intressant.
2019-10-17 16:39   Bokeh
Kamerahus i plast är inget som lockar mig.
2019-10-17 17:04   Hans Österlind
Jag köpte en Lumix GX80 12-32, 35-100, 25/1,7 i våras och i somras har jag haft det paketet på semestern och snacka om befrielse att slippa Nikon D800 med tillhörande vikt och volym. Nikonkameran har legat förvånansvärt stilla ett halvår. Om man kan fota stillastående objekt med 25/1,7 mha IBIS fullt öppet är det väldigt svårt att åstakomma samma bild med en FX Nikon då det kräver mindre bländare för att få samma användbara skärpedjup sedan tillkommer IBIS i Lumixen, praktisk slutartid på 1/15 eller längre är väldigt användbart. När det däremot drar sig att fota fotboll eller andra rörliga motiv är lumixen ut ur leken helt där är D800 klart bättre även om den inte är tänkt för sådan typ av fotografering. Det är synd att folk är så enkelspåriga när det gäller kameror och sensorer. MFT är mkt bättre än vad de flesta anar eller vill ana. Jag tror många surar över kilotunga kamera/objektivkombinationer som allt som oftast är helt overkill . Om man förstår och inser att mobilkameror är (tillräckligt) bra kameror kan man dra slutsatsen att MFT är ett jättekliv ytterligare i bildkvalitet men i ett kompakt yttre med riktig fotograferingsupplevelse.
jonas18z   2019-10-17 18:04
Du får väl jämföra med med z50 eller z6 eller till och med Sigma FP om du ska jämföra vikt / storlek. Har testat flera MTF-kameror och aldrig blivit imponerad av vare sig bildkvalité, funktioner, handhavande eller storlek om jag jämför mot FF.
Hans Österlind   2019-10-17 19:06
Jag har också noterat skillnaden i bildkvalitet men just portabiliteten är värt mycket. Tänk vad bekvämt det är att stoppa ner kameran i jackfickan dra till dragkedjan och cykla iväg som om inget hänt. Då får man bilder precis lika lätt som med mobilen(nästan). Med det lilla telet tog jag fina bilder på lejon, visserligen på zoo, som jag aldrig skulle orka ta annars. Jag tyckte nästan synd om dem som släpade på gråvita 70-200/2,8 zoomar i sommarhettan, på zoo? Under dem förhållandena som jag beskriver är MFT mer än tillräckligt iaf för mig och mina behov. För övrigt är det meningslöst att jämföra kameror med likartade egenskaper, dem du nämner, vill man ha något annat än tungt måste man jämföra med lätt och se vad som erbjuds och överväga uppoffringen och för mig är det vört att kunna välja mindre eller mer, beroende på behov. Skillnaden vill jag hävda inte är så avgrundsdjup som det ibland framställs. Se alla fina mobilkamerabilder som dyker upp.
PMD   2019-10-17 21:00
Hans, jag har de två zoomobjektiv du nämnde tre inlägg upp plus ett 20/1.7 samt en Panasonic GM5. Det är ett extremt lättviktig kombination som jag knappt märker att jag bär på, så jag håller helt och hållet med dina erfarenheter. För resor är det en fullträff.

Vid andra tillfällen och andra ändamål passar andra kameror bättre, förstås.
2019-10-17 17:32   jkm
14 papp för en m 43 med sensor på 20 mp??
Ni skämtar med mig aprillo... Ha det gött!
2019-10-17 20:57   O H
Om man tycker att en småbildskamera är för stor spelar det ingen roll hur bra den är. Den kan ändå inte konkurrera med mft. Den bästa kameran är den man tar med sig. En småbildskamera som blir liggande kvar hemma är värdelös.
Bokeh   2019-10-18 21:06
Jag håller med dig, sen jag gick över till M43 har jag oftast alltid kameran med mig, den får plats i jackfickan, och bildkvaliteten duger utmärkt för mina behov, jag skriver aldrig ut något och använder bara mina bilder på datorn och nätet, det har medfört att jag fotograferar betydligt mera idag, roligare har det blivit också.
2019-10-18 18:39   Tonyeagle
Konstigt att samma negativa inlägg aldrig nämns om t.ex. canons kameror med cropsensor, t.ex. 7D mkII. Olympus gamla 1 mkII som funnits sedan 2015 har fortfarande idag (när den förhoppningsvis snart ska uppgraderas med ny sensor) klart bättre högisohantering (400-2000 iso högre går jag aldrig) och bättre dynamiskt omfång än den. Faktum är att den ligger bara knappt efter nikons d500 (som ju dock har bättre AF). Jag tar alla dagar i veckan med mig min em-1 mkII på landskapsfoto och insektsfoto framför mina canonkameror ,crop som fullformat, och min enda nikonkamera d500. Varför? Mindre att bära och hör och häpna: Bättre bilder! Tilläggas ska att jag sällan är ute efter det där minimala skärpedjupet som bara kan nås av fullformat och riktigt ljusstarka gluggar.
ztenlund   2019-10-18 18:52
Du menar alltså att Canon aldrig får kritik på Fotosidan? Du måste ta del av en Fotosidan i ett parallellt universum.

Sedan säger det sig självt att kritik just mot resultatet av just en mindre sensor tilltar ju mindre sensorn är. Och m4/3 är de facto mindre än APS-C. Precis som det klagades mycket på Nikon 1 på sina håll. Det är inte särskilt märkligt.
Tonyeagle   2019-10-18 20:13
Är mycket väl medveten om den kritik Canon fått tidigare. Den har dock inte varit av samma grad. Numera verkar det mer som om det blivit lite "inne" att just kritisera/döma ut M43 även av många som aldrig gjort en jämförelse själv ute i fält eller kanske tittat på testresultat av t.ex. dxomark där man med samma mätmetoder kan jämföra kameror/sensorer med varandra eller provat kameror+optik i fält. Förresten, hur många skriver ut landskapsbilder större än A2?

Många som skriver inlägg angående ämnet är inte ens medvetna om att t.ex. sensorn i em1 MkII är en av de bästa sett till prestanda/yta som sitter i någon systemkamera eller att den bara ligger ca 1/3 steg efter Nikon d500 i avseende på isoprestanda och DO trots att den bara är ungefär hälften så stor. Samma kamera är också en av de tre existerande kameror under 25 lök som i över huvud taget fungerar att fotografera wildlife i rörelse (med dagen krav från proffs och avancerade amatörer) och som är någorlunda vettigt vädertätad (övriga två är Canon 7DMKII och Nikon D500 som är klart bäst).
Jag tror att de senaste årens utveckling med flera högpixlade fullformatare med bra AF (Sonys intrång bl.a) gjort att många verkar tro att detta är spegellösts framtid. Själv vill jag aldrig gå tillbaka till tunga supertele ala NI/Ca igen. Numera är det OL och nikon+PF optik som gäller (Jag börjar väl bli gammal).
PMD   2019-10-18 22:02
@Martin: "precis som det klagades mycket på Nikon 1"? Det systemet hade en ganska mycket mindre sensor relativt småbild än vad 4/3 är. (Småbild är ju alltings rättesnöre som bekant).

Hur mycket mindre 4/3 är än APS-C (Canon) beror också på vilket sidoförhållande man föredrar.

Det är ofrånkomligt att en mindre sensor inte är lika bra som en större (givet samma tekniknivå), men det finns faktiskt fördelar med en kamera som har en mindre sensor. De flesta sensorstorlekar har ett existensberättigande i rätt sammanhang. Jag undrar, precis som Tony, om alla de som klagar på "små" sensorer har provat någon av de kameror de klagar på eller om de flesta av dem är skrivbordsfotografer.
MattiasL   2019-10-19 00:09
För min del är det just den markanta skillnaden mot småbildsformatet som gör att Micro 4/3 har en plats i min väska. Jag ser en Pen F eller liknande med ett par fasta objektiv ungefär som en Leica CL med typ 90/4 och 28/3,5 förr (inte för jag har upplevt det, men ändå...). Det här med att jaga minimalt skärpedjup jämt är ändå inte min grej. Jag märker dock stor skillnad mot småbild med mina gamla 16-megapixelshus. Det handlar mindre om upplösning än om hur lättjobbad filerna är, och jag tycker Panasonics färger är bedrövliga och riktigt svåra att få till. Inget jag gärna använder till skarpa jobb, även om det har hänt mer än en gång. Men de nya sensorerna och husen känns som en mycket bättre kompromiss. Jag kommer mycket bättre överens med Olympus färger, och skulle inte vara rädd för att använda bilderna yrkesmässigt.
2019-10-21 19:51   x-country
Ja en kamera ska tydligen fylla ut en hand stor som en tallrik och den måste vara tung och svart för att göra en redig man rättvisa. Sensorn måste vara lika stor som en stortå för att det ska duga. Sedan ska det sitta en mosterlins på den, stor som en mattermos, med ett pris motsvande några månadslöner eller en avbetalningplan som räcker ett decenium. Skärpedjupet ska vara lika tunt som ett hårstrå för det är ju det som gäller om man ska framstå som ett proffs. Bilderna måste ha sådan upplösning att de kan användas som banderoller eller som fondtapet i vardagsrummet. Bilder ska tåla att granskas i 100% på en fet 32-tummare. Defekter är inte acceptabla.

Nu pratar vi foto grabbar!

Merläsning

Nedåt för fotoindustrin

Delårsrapporterna väller in från kameratillverkarna. Det ser inte bra ut, alla har vikande försäljning och minskad lönsamhet. Läs mer... 18

Nya bilder i Fotosidan Galleri

En gäng nya bilder har kommit med i Fotosidan Galleri. Bland annat Hans Tells "Telia". Läs mer...

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 1/2020 är "Fåglar" respektive "Snyggt ljus". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 17 november. Läs mer...

Test: Samyang AF 85/1,4 FE

Plus Samyang bygger upp ett riktigt intressant utbud med autofokusobjektiv för Sonys spegelfria kameror. Vi har testat ett av de senaste: AF 85 mm f/1,4 FE. Läs mer... 7

Printler återuppstår

I somras gick norrländska Printler omkull och konkursboet blev till salu. Nu har Printler fått nya ägare. Vi har intervjuat Andreas Holmgren som är en av de två nya ägarna som ska driva Printler vidare. Läs mer...

Gigantiskt sovjetiskt spionobjektiv till salu

Behöver du ett ordentligt teleobjektiv för att spionera på grannarna? Just nu finns ett mäktigt sovjetiskt spionobjektiv till salu. Det väger bara 158 kilo ... Läs mer... 10

Kodaks filmförsäljning ökar

Kodak går med minus, men en av flera positiva trender för företaget är att deras filmförsäljning ökar. Läs mer... 2

4K-skärm från Dell med inbyggd kalibrator

Dell UltraSharp 27 4K Premier Color Monitor är en 4K-skärm med inbyggd kalibrator. Den har Thunderbolt 3 och täcker 100 procent av Adobe RGB. Läs mer...

"Witnesses. Överlevande från Förintelsen" på SVT Play

Mikael Jansson är en av världens främsta modefotografer. Han vann Svenska Fotobokspriset 2019 för sin bok "Witnesses. Överlevande från Förintelsen" och nu finns den oerhört starka filmen på SVT Play där vi får höra några av personerna som fotograferades i boken och deras fasansfulla berättelser. Läs mer... 33

Kadmos One - Nytt fotogalleri i Stockholm

Den 16 november öppnar galleriet Kadmos One med utställningen Ocean Obscura av fotokonstnären Mandy Barker. Galleriet är startat av fyra fotointresserade kompisar. Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL