Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Nikon D90 - Trendsättaren?

Nikon D90 - Trendsättaren?

Plus

Fotosidans testredaktör testar nya Nikon D90, som är den första digitalkameran med filmfunktion. Ett rejält test med testbilder och en film där vi kör D90 med Nikkor AF-S 400/2.8 och som visar på potentialen med filmfunktionen.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som automatiskt förlängs med två månader i taget till priset 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2008-10-13. Läst av 16235 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2008-10-13 16:38   Christoffer Glans
Kan inte läsa artikeln men både Canon och Nikons filmfunktioner suger. Man kan filma stillastående objekt väldigt fint, men rör du kameran mer än tre centimeter i timmen så får du en skev bild som ingen videofotograf skulle godkänna.
Hittils så har jag som filmfotograf inte blivit särskilt imponerad över filmfunktionen. Väntar då hellre på RED's Scarlet eller deras egen DSLR som de kallar en "DSLR Killer". Deras Red One har samma teknik (CMOS sensor) och haft problem med skeva bilder. Konstigt att Canon och Nikon inte varit medvetna om deras process och korrigerat detta till dessa kameror.

Filmfunktionen gör sig bra i marknadsföring, men för professionella filmer och filmklipp så är jag icke imponerad.
2008-10-13 17:25   Eeros
Christoffer, har du testat kameran eller vad grundar du dina påståenden på?
3 centimeter i timmen känns ju inte som någon särdeles snabb panorering...

(Bifoga gärna en länk till video där du kan påvisa problemet.)
2008-10-13 17:34   irrbloss
Även REDs kameror lider ju av detta CMOS-fenomen enligt http://en.wikipedia.org/wiki/RED_Digital_Camera_Company.

"Like many CMOS-based cameras, images captured by the Red One show rolling shutter artifacts. These occur because data is read from the sensor line by line over a short period of time, rather than all at once, so each frame in an image sequence does not actually represent a single instant in time. Rolling shutter artifacts can cause vertical objects to appear to lean as they move or as the camera pans past them, and can cause strobe effects like camera flashes or lightning strikes to appear only on portions of frames, creating a "tearing" effect."
2008-10-13 17:39   Benjamin_widlund
Säger inte att det du säger är fel, men att använda Wikipedia i en diskussion är inte speciellt förtroende in givande och inte heller trovärdigt..!
2008-10-13 17:45   Jeppe
Men Christoffer, du tror väl inte på fullaste allvar att Nikon D90 riktar sig åt professionella filmmakare?

Men jag tror du har fel. Vincent Laforet har visat upp en i mina lekmanna-ögon en väldigt fin film, tagen med nya 5D MkII.

Eero, problemet finns, om man panorerar häftigt fram och tillbaka. Men tittar man på målgruppen för kameran så räcker filmfunktionen väldigt långt.
2008-10-13 18:22   Christoffer Glans
De som har tillgång till gratis använding av HD kameror med full format sensor eller 35mm behöver nog inte bry sig. Vi talar om lågbudget film med möjligheten att få till bra bilder. Som "orörlig" bild så slår både canon och nikon de flesta inom video, men tyvär så har den tearing effekten och en ganska deluxig sådan.

Mina "påståenden" har jag fått genom att ha studerat släppta videoklipp och diskuterat med andra professionella inom film.

"3 centimeter i timmen känns ju inte som någon särdeles snabb panorering..."

Förstå min ironi; det jag menar är att ingen av kamerorna lämpar sig till att filma med. Det är intressant med en filmfunktion som bara ser bra ut när motiven står stilla eller när man filmar sengångare...
2008-10-13 18:50   Roqqy
Här http://www.vincentlaforet.com/ finns filmen som omnämns ovan tagen med en Canon 5D Mk II. Jag kan då inte, med mina lekmannaögon, se några större fel. Där finns en hel del sekvenser med snabba rörelser. Verkar funka fint.
2008-10-13 18:53   Dancerboy
Tänker inte säga något om eventuella teoretiska CMOSpåverkningar i bilden vid filmen då jag inte är tillräckligt tekniskt påläst för att kunna argumentera i frågan, men jag har testat det praktiskt och tycker att det fungerar superbra!

Testat med både ett fisheye, normalzoom och ett 70-200/2.8. Panoreringar fungerar utmärkt och ger inte någon skev bild enligt mig. Det kanske märks när man panorerar för Formel-1, men inte i vanligt filmande enligt mig iaf...
2008-10-13 18:54   Alve Henricson
Tycker det är kul med filmfunktion som ett extra komplement, men vi ska inte lura oss och tro att vi kommer att kunna göra bra film med fotokameror. Att göra film och att fota är två helt olika saker (än så länge). Däremot kam man få rätt så bra fotografier från en bra filmkamera med stor sensor. Att plocka bilder från film är, enligt min erfarenhet mer givande än att försöka sig på att filma med en fotokamera.
Men jag har inget emot att kunna filma korta sekvenser med en 5DII eller en D90.
PS: Det var en bedrövlig film ni lagt ut. Bättre kan ni ;-!
2008-10-13 18:58   Christoffer Glans
Den filmen ligger på gränsen, vid höga hastigheter in och ut så syns det förstås inte, men titta gärna på panoreringsåkningen från bilen. Svårt att inte se det där.
Filmen är också väldigt stillastående i fotot, ren handkamera i dramatiska scener finns inte så långt ögat når. Enligt mig är fotot i filmen extremt platt och ojämt, vilket medför att det är svårt att "se" problemen.

Annan detalj angående båda kamerorna är att de filmar i 30p, vilket bara det raderar ut fungerande workflows för en film. Det fungerar endast i Asien som har 30p standard. Det behövs 25p och 24p för att kameran ska bli användbar utanför Asien.

Tänk såhär, för att jämföra med stillbildsfoto:
Du tar en bild på en cyklist som speedar ned för en gata och vill ha med farten, men ingen rörelseoskärpa. Du tar en bild där du följer cyklisten och en där du låter kameran vara still. I den första så är hela cyklistens omvärld skev som om apokalypsen vore över honom, i den andra är det cyklisten som tagit en felbehandling på friskis och blvit "skevbehandlad" i en ej besiktad träningsmaskin... catch my drift?

Man kan bara filma stillastående objekt som rör sig litegrann, det är nästan varning om någon ens börjar gå normalt.
2008-10-13 19:04   Johan Andersson
vill man ha en videokamera köpen man en vill man ha en stillbild köper man en. när kommer mobiltelefons funktion? det är bara att vänta. kan snart spela snake på sin canon eller nikon.
2008-10-13 19:14   dejjisch
Jag säger också bara detta:

<3

www.vincentlaforet.com
2008-10-13 19:14   Mesch
Vet inte hur filmfunktionen står sig egentligen men det faktum att RED's Scarlet ska vara en "DSLR Killer" tyder väl på att den är rätt bra Varför bry sig om att kommenter om den är ointressant och hur kommer det sig att det är den kommande modellen som är killern. Har dom ingen nu?

Sedan är väl panoreringar lite av ett no no i film, precis som zoomningar och skakiga handhållna (om nu inte råkar vara Dansk).
Om man får leva utan panoreringar och tjänar många sköna tusenlappar på det så kanske många kan tänka sig göra det.
2008-10-13 20:41   recman
Christoffer Glans, du kan säkert ditt videofilmande jättebra, men nåt du inte verkar förstå alls är att Nikon D90 inte riktar sig till proffsfilmare, den riktar sig inte ens till filmare. Det är en stillbildkamera med videofunktion. Hade du klarat av att läsa artikeln så hade du kanske förstått det (artikelförfattaren påpekar detta ett antal gånger). Så ta det för vad det är och kritisera den utifrån det så visar du på bättre kunskap.
2008-10-13 20:54   Leo S
Bra talat, jag förstår inte heller dessa filmare - C är inte den ende - som kommer och kritiserar en DSLR för 9000 för att den inte är lika bra som Red vaddennuheter. Vi skriver väl inte på filmforum hur usel Red vaddennuheter är som stillbildskamera. Lägg ner!
2008-10-13 21:25   j3n5
He, jag tycker att alla som väntar på RED´s produkter gör egentligen bara en sak.. VÄNTAR...;)
2008-10-13 22:04   KoDanne
Mä! det är ju en stillbildskamera det här ju, nikon bygger o säljer sådan sedan några år tillbaka.

Att Warner skulle använda en D90 som kan filma i 5 min till deras nästa storproduktion tvivlar då jag starkt på iaf.

Hade en Minolta G400 tidigare den gick det oxå att filma med. Funktionen fanns där som ett litet plus, men man använde den sällan då jag köpte den för att ta stillbilder med.
2008-10-13 22:22   lawe
Det vore ju rätt trevligt med en diskussion om något annat än just filmfunktionen när det gäller D90.... Nu vet vi att det finns de som inte gillar att det finns i en s.k. stillbildskamera.

Själv skulle jag gärna ta del av en klok och givande diskussion om andra funktioner som kameran har.
2008-10-13 23:41   harman
Äntligen en sansad röst! :)

Själv väntar jag med uttalanden tills jag har testat!

Är riktigt nyfiken på den inbyggda CA-reduceringsfunktionen, verkar riktigt trevligt, för att inte snacka om active D-lightning och de tillsynes grymma, hög ISO-egenskaperna.
2008-10-14 00:22   Christoffer Glans
Vad väldigt vad folk kritiserar det jag säger utan att läsa noga vad jag säger. Scarlet är inte DSLR killern, de kommer komma med en DSLR kamera nästa år som enligt dem ska slå ut rådande stillbildssensorteknik genom superhögt dynamiskt omfång och så gott som nada brus.

"Sedan är väl panoreringar lite av ett no no i film, precis som zoomningar och skakiga handhållna"

- Sorry, men det där är bullcrap. Hyr vilken film som helst och upptäck zoom, panoreringar etc. etc. även i stora högbudgetproduktioner. Panorering gäller ju även om man gör en åkning förbi någon.

"Nu vet vi att det finns de som inte gillar att det finns i en s.k. stillbildskamera"

- Intressant hur en kritik av kvalitén på filmfunktionen blir att jag inte gillar filmfunktion i en stillbildskamera. Hade den haft 25p och ingen tearing så hade det varit guld, men nu ser det ut som crap. Intressant att vissa är jäkligt kritiska till stillbildskamerornas stillbildskvalité men förbiser kritik från någon som håller på med film som om vi inte kräver kvalité ur våra produkter.

"He, jag tycker att alla som väntar på RED´s produkter gör egentligen bara en sak.. VÄNTAR...;) "

- Säg det till de som nu äger en Red One och kan ge fingret åt folk som bränner pengar på 35mm.

"men nåt du inte verkar förstå alls är att Nikon D90 inte riktar sig till proffsfilmare, den riktar sig inte ens till filmare"

- Jag talade även om Canons 5D som kan filma i 1080p, den kameran riktar sig till proffs och då ställer jag också krav som proffs.


"som kommer och kritiserar en DSLR för 9000 för att den inte är lika bra som Red vaddennuheter. Vi skriver väl inte på filmforum hur usel Red vaddennuheter är som stillbildskamera. Lägg ner!"

- Kanske för att vi som är välinformerade vet att Red jobbar på en DSLR stillbildskamera med videofunktion även dem. Så vad är din poäng?
Jag kritiserar även 5D som har bättre videofunktion, men som ändå är usel, trots att den kostar över 20K.
Scarlet kommer t.ex. kosta ungefär detsamma och den slår i nuvarande specs allt på videomarknaden. Därför tycker jag att krav bör ställas på Canon eller Nikon ifall de är seriösa med filmfunktionen. Om inte så är det bara en gimmic för marknadsföring, nothing else.
2008-10-14 01:58   Leo S
Menar du på allvar att du tror 5D MkII är en filmkamera till för filmproffs? Det har kommit två DSLR som passat på att använda Liveview för film, och de ska ersätta era Red vaddenuheter?

Men snart har tydligen Red tagit över hela marknaden för både film och DSLR, så då är problemen över... (och vi har nu fått ännu fler märkestalibaner på halsen, nu från filmvärlden på FOTOSIDAN??!?).

"Annan detalj angående båda kamerorna är att de filmar i 30p, vilket bara det raderar ut fungerande workflows för en film."

Gick det inte att läsa att jag skrev att D90 filmar med 24 bps heller?
2008-10-14 02:14   Bokeh
Kollade på filmen som var tagen med 5DMKII, klagar man på det resultatet så har man väl aldrig sett en film från en kompakt kamera :)
Det var ju hur coolt som helst, det är väl inte meningen att kameran skall användas till att göra Hollywood filmer heller, men vi kan nog vänta oss väldigt coola filmer på Youtube framöver, jag tänker då på "in car movies" och liknande.
2008-10-14 08:16   ekfeldt
Med överskriften som artikeln har så tycker jag att innehållet stämmer och är intressant.
Kul med trendsättare.
Ska bli intressant att se vad (alla) kommer att erbjuda härnäst. Jag skiter i vem som levererar.
Jag vill bara se utvecklingen och förhoppningsvis ta del utav den.

Verkligt spännande ska det bli att se hur bildspråket kommer att ändras nu när stillbild och film kommer att gå hand i hand i var och varannan kamera.
Kanske kommer det något nytt snart i stil med hur Matrix revolutionerade...
2008-10-14 09:53   BugEyes
Fy vad jag avskyr videofilmande DSLR kameror.

Inte för att jag har något emot videofunktionen som sådan, men för att det förstör varenda diskussion om bildkvalitet mm om dessa kameror.
2008-10-14 10:10   timofej
Christoffer skrev: "Det behövs 25p och 24p för att kameran ska bli användbar utanför Asien."

Nikon D90 har just 24P. Du skulle kunna läsa specarna innan du börjar dissa kameran.
2008-10-14 10:28   KoDanne
Om man skall säga något om kamerans övriga funktioner, så är väl (tycker jag iaf) att man kan köra bildspel med musik direkt från kameran in i tv´n via hdmi en kul sak. Det kanske är gamalt, men fanns inte i D70ín.

Men det är väl skitmusik i den kan jag tro ;)
2008-10-14 11:02   fredrikru
Hmm....

Vilken bitrate filmar D90 i? Min Canon HV-20 filmar i en bitrate på 25 Mbit/s 1080p25 (1440 x 1080 16:9) i mpeg2.

24P funkar nog riktigt bra på dom flesta LCD/Plasma som supportrar 24P men man får höja hastighetet 7% när man ska konvertera det till PAL.

Har själv en Leica Dlux-3 (Panasonic LX2) som filmar i 720p/15 men tyvärr så är komprimerar den tokmycket och ljudet är av GSM kvalitet så det är bara ett nöd alternativ när man ska filma.

Men jag tror att filmfunktionera blir bättre och bättre på systemkamerorna vid varje ny generation som kommer. Vad jag vet så säljer inte Nikon några video kameror så dom har inget att förlora jämfört med Canon att bygga in bra film funktion i sina system kameror.
2008-10-14 11:10   Eeros
"Hade den haft 25p och ingen tearing så hade det varit guld, men nu ser det ut som crap."

Christoffer, jag betvivlar inte din kompetens inom film, men jag tror att du förmår dig inte att ställa om perspektivet till att se vad kameran är - en stillbildskamera med videofunktion som extra funktion. Inte en proffsvideokamera för hollywood-produktion.

För övrigt har jag inte förr sett lika vacker skräp som Lafores video. Jag har inte en chans att kunna filma med lika hög kvalitét med min videokamera som jag för tre år sedan betalade 13 000 kr för. Nu får man chansen till det på köpet, om man ändå ska köpa 5D MkII. Inte illa pinkat ur _det_ perspektivet.
2008-10-14 11:18   Eeros
Daniel Sjöberg skrev:
"Om man skall säga något om kamerans övriga funktioner, så är väl (tycker jag iaf) att man kan köra bildspel med musik direkt från kameran in i tv´n via hdmi en kul sak. Det kanske är gamalt, men fanns inte i D70ín.

Men det är väl skitmusik i den kan jag tro ;)"

Passa dig Daniel, snart kommer det någon som fördömer även den fuktionen, bara för att det inte medföljer ett par Elacs 602:r fastmonterade i den för att försäkra ypperlig ljudkvalitét.
2008-10-14 15:14   Geraner
Mycket bra artikel du har skrivit Jesper.

Har haft min D90 nu i två veckor. Ägde förut en D70. Är super nöjd med min nya D90.
Några av dom första bilderna jag tog med kameran kan ses här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=220626

Mvh
Steffen
2008-10-14 16:42   Christoffer Glans
"en stillbildskamera med videofunktion som extra funktion. Inte en proffsvideokamera för hollywood-produktion."

-Argumentet jag hör om och om igen. Film är inte bara Hollywood, det finns lågbudget och det finns 0-budget. Någon som sett Farväl Falkenberg?
Hur som helst så drar folk i för stora spakar i denna diskussion. Jag kritiserade endast filmfunktionen på båda kamerorna, har aldrig ens yttrat något över bildkvalitén för fotografering.

"Men Christoffer, du tror väl inte på fullaste allvar att Nikon D90 riktar sig åt professionella filmmakare?"

- Nej, men 35mm djupet finns inte bland andra kameror i dessa prisklasser och sen skulle jag vilja veta vad syftet är med filmfunktionen. Om nu inte Nikons kamera är tillräckligt för ett proffs så vad är då Canons 5D MKII? Är inte det en proffskamera? I så fall, vad ska proffsen använda det till?

Båda dessa kameror diskuteras väldigt intensivt bland filmskapare som rimliga alternativ till rådande videokameror.

Det jag kritiserade är framförallt tearing som var ett öppet problem för videokameror med CMOS sensorer. Att de inte ens blickat på de problemet och funderat över det gör ju hela funktionen halvt värdelös för en potentiellt stor marknad. Utan tearingeffekten så kan jag garantera att det hade varit en mindre revolution på gång. Utan tearing hade det varit ett seriöst val för filmskapande och det ska inte tas så lätt som fenomen, oavsett vad fotosidans fotografer tycker om filmfotografer.

När det gäller "märkesnojja" som börjar invadera från filmvärlden så... jag sa som jag åter nu säger när det gäller RED. De håller på med en DSLR SYSTEMKAMERA, som kommer nästa år, det har ignet med film att göra (även om deras filmfunktion är bättre).
2008-10-14 18:05   KoDanne
Eero:

Haha ja förmodligen slutar det så... :D
2008-10-14 20:15   kiwi
Christoffer: Nej, varken D90 eller 5D MkII går att använda för professionell eller kanske ens semiprofessionell filmning. Jag tror Du ganska enträget har slagit fast det nu.

Å andra sidan skulle jag bli förvånad om exempelvis Canon skulle släppa något som inkräktar alltför mycket på deras proffssortiment bland videokameror...

D90 och 5D MkII är schyssta kameror som nu även råkar kunna filma - och det i en kvalitet som räcker mer än väl för de som vill använda den, dvs de som främst köper den som en stillbildskamera.
2008-10-14 21:05   TML
Håller med dom som tycker det blir lite väl mycket snack om filmfunktionen m.a.p. D90, men nyhetsvärdet i filmfunktion på en DSLR är ändå såpass stort att det är svårt att låta bli detta. Kvaliteten på foto är antagligen topp för prisklassen (lär väl inte vara lägre kvalitet än D80...), och alldeles tillräcklig för alla som inte benämner sig proffs.

För den vanliga till relativt ivriga filmfotografen så skulle jag tro att D90 har bra potential till mycket intressanta filmklipp. Jag har själv inte filmat med den, men efter att ha tittat på en hel omassa filmsnuttar från detta stället: http://vimeo.com/D90/page:7

--- t.ex. filmen "Santa Cruz Blur Rebuild" på den länkade sidan ---

så är jag övertygat om att jag skulle bli nöjd, tillochmed mycket nöjd! Vilka möjligheter som uppenbarar sig! Egenskper i situationer av dåligt ljus och där variationer i skärpedjupet används aktivt, slår enkelt de DV kameror jag har användt. Har slitet ut två sådana, och förbarmar mig varje gång på de dåliga manuella möjligheterna vanliga konsument DV kameror ger.

Har dock ett par undranden:

1. behöver kameran "vila" om man råkar fylla 5 minutersgränsen, iså fall hur länge?

2. kan den externa GPS modulen till D90 skriva in GPS data i filmfilen?

Mvh
2008-10-14 21:16   Christoffer Glans
"Å andra sidan skulle jag bli förvånad om exempelvis Canon skulle släppa något som inkräktar alltför mycket på deras proffssortiment bland videokameror..."

Sant, det ska bli intressant att se hur Canon och Nikon kontrar Red's DSLR nästa år, om den nu håller vad den lovar. Enligt deras mål så ska de skapa en kamera med enormt dynamiskt omfång och lite brus, två stora saker inom digitalfoto.
Även om jag håller mig till Canon så välkomnar jag Red som konkurenskraft kring dessa två områden.
2008-10-14 21:54   Leo S
Christoffer, om D90/5D MkII diskuteras bland filmare förstår jag din utgångspunkt bättre när du argumenterar. Men här är ju i princip bara fotografer, och 5D MkII riktar sig till fotoproffs. Jag för min del, om jag skulle få intresse för avancerat filmande, skulle inte tänka ens 5D med tanke på begränsningarna. Bättre än så skulle jag vilja ha. Däremot som ett mer kreativt och avancerat filmande för det som jag idag använder min kompaktkameras filmfunktion.

Exempel: i NY i somras skulle jag gärna använda en DSLR för krativt filmande av scener och situationer, vilket kompakten fick ta. Men ska jag filma t ex ett bröllop eller dop skulle jag använda en traditionell videokamera.

Bara så att du förstår på vilken skala filmfunktionen ligger för mig. Kanske för någon annan också!?!
2008-10-15 22:07   johnte
Vet inte hur bra jämförele RED är. Även om RED själva säger att de ändrat inriktning när det gäller utvecklingen av Scarlet så är det som jag förstår först och främst en videokamera på samma sätt som D90 och dess canon like först och främst är stillbildskameror. Svårt att säga något om Scarlet innan man har sett något och med tanke på hur dåliga de är med att leverera håller jag med kommentaren att man lär få vänta. Det RED material som jag sett hittills är helt Ok, inte fantastiskt. Men visst är det det bästa digitala video/filmformat som jag sett hittills.
Förstår inte påståendet att de som äger en RED ONE nu ger fingret åt dom som står där med en 35mm. Om det vore så att RED är så bra borde alla våra kunder som idag är filmfotografer slåss för att få filma med RED och inte med 35mm när det gör tester inför sina filminspelningar.
Är dock mer intresserad av D90 som stillbildskamera och tycker att video bara är en liten rolig detalj.

MVH
Johnte
2008-10-18 14:34   davidh
Mycket trevlig läsning. Lätt potential som en backup till min D300. Att jag sedan blev impad av filmresultatet är ju bara postivt. Känns ju som att jobba med letusadapter, kommer bli en kanonkomplement till min dvkamera för att lägga in sköna övergångar, skärpedjupsbilder. Och som sagt en backup till D300. Klämde på den hos Kameradoktorn och tyckte kanske att slutaren lät lite mesigt i jämförelse, men vad gör det. Alltid varit skeptiskt till filmfunktion på systemare, men blev postivt överraskad. Nu behövs bara en uppgradering med höghastighetsmöjligheter.
2008-10-18 20:30   Christoffer Glans
Det är inte Scarlet jag menade, den är en videokamera fullt ut, inget alternativ till stillbild. RED utvecklar en DSLR, systemkamera som inte har något att göra med Scarlet, Epic eller One.

Det att Red One ägare kan ge fingret åt 35mm är för att om man kan hantera deras RAW format korrekt och lär sig hantera workflown (som inte alla gör, vilket betyder att mycket ser ut som skit). När det gäller hela grejen med att alla inte går över till Red så handlar det främst om att många fortfarande anser att Red One inte "finns på marknaden", då den fortfarande är så ny (trots att den nu används för fullt inom film, Peter Jacksson filmar med den, Sodenbergh tänker nog aldrig byta till någon annan kamera och David Fincher överger sin Viper för en Red). Annan del i det hela är att många väljer 35mm av gammal vana skull. Vissa vill helt enkelt inte acceptera video som något snyggt (men de kan samtidigt inte se skillnad på video och film om någon kan hantera video).
Det är lite som när digitala systemkameror på allvar började användas professionellt; vissa ville helt enkelt aldrig gå över till digitalt av gammal vana skull.
2009-12-23 02:46   Conny B
Hej! Här kommer jag ungefär ett år sent och vill vara med i diskussionen.

Jag letade egentligen info om hur lång tid man kan spela in video med Canon 5D MkII, och hamnade här. I början var jag också helt emot tanken att ha filmfunktion i systemkameran, men när jag sett många kortfilmer från MkII:an ändrades min inställning. Att kunna byta objektiv vid filmning gör ju hela processen roligare. Men det är ju stillbildsfunktionen som är viktigast i första hand.

Jag har läst lite klagomål om skeva bilder, att det börjar synas redan vid normal gång osv. Nu är jag ingen filmfotograf, men jag tänkte ändå dela med av någa av filmerna jag gillar från Youtube.

Objektiv-demo av JD95. Inga snabba panoreringar i denna video, men den kvaliteten duger åt mig!
http://www.youtube.com/watch?v=CdaybWRRDWI

Kortfilm av Chester Ng:
http://www.youtube.com/watch?v=1K6lk58JkpA

Mini-helikopter Test
http://www.youtube.com/watch?v=3CRBsBLKwJQ&feature=related

Mvh,
Conny

Merläsning

Nu visas Lars Tunbjörks L.A. Office

Bokrelease och utställning på Borås Konstmuseum med Lars Tunbjörks bilder från 2004. Läs mer... 1

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2020 är "Hetta". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 2 augusti. Läs mer...

Se SVT-dokumentären om Erik Johansson

”Längtan är en plats” - surrealistiska bilder och speciella platser. Läs mer... 3

imagePROGRAF PRO-300 - ny fotoskrivare från Canon

A3+-fotoskrivare med separata bläckmunstycken för fotosvart och matt svart. Läs mer... 7

Lexar SL200 - liten och tålig disk

Liten och snabb disk för mobila fotografen. Läs mer... 2

Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera

”Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer.” Läs mer... 39

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 82

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 10

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Canon RF 85/2 Macro IS STM – både porträttele och makro

Canon RF 85 mm f/2 IS STM är inte bara ett porträttele, det fungerar också som makroobjektiv. Läs mer... 5

Miops Capsule360