TEST: Fujifilm X-T2

Högre upplösning, snabbare bildserier, 4K video och kvickare autofokus. Fujifilm X-T2 är inte bara en vässad version av populära X-T1, utan så pass bra att vi ger den betyget toppklass.

När Fujifilm presenterade X-Pro2 i januari gick det inte missa Fujifilm-folkets antydningar om en efterföljare till deras storsäljare X-T1. De presenterade X-Pro2 som första kamera ut från den tredje generationens plattform med 24 megapixel och snabbare autofokus. Den nya sensorn har mer än dubbelt så snabb utläsning av data som förra generationens sensor på 16 megapixel. Fler utläsningar per sekund innebär fler mättillfällen för autofokusen, vilket ger förutsättning för snabbare autofokus. Den tredje generationen har en snabbare processor för att klara av all den data som fler pixlar och snabbare sensorutläsning innebär.

Fujifilm har också lyckats göra området med fasdetekterande autofokuspunkter större. Men Fujifilm verkar ha google-översatt menyn eftersom de kallar fokuspunkter för fokuspoäng och skärpedjupsskala för ”skala för fältets djup”, för att ta två exempel. 

Dynamiskt omfång. Precis som X-Pro2 ger X-T2 imponerande hög bildkvalitet med god detaljåtergivning, lågt brus och stort dynamiskt omfång. Men bara för att det går att ljusa upp skuggpartierna rejält så behöver man inte. Den här bilden passade bättre med standardinställningen där skuggorna blir mörkare än vad ögat upplevde dem vid fotograferingen.
Bildinfo: Broadway, Nedre Manhattan, New York. XF 10-24/2,8-4 R OIS vid 10,5 mm, f/4,5, 1/500 s, ISO 200, manuell exponering.

Förberedd för action

Vid presentationen av X-Pro2 gjorde Fujifilm-ingenjörerna något ovanligt. De visade tabeller som talade om att X-Pro2 inte utnyttjade den nya plattformens möjligheter fullt ut. De berättade att den elektroniska sökaren kan visa ännu fler bildrutor per sekund (fps). X-T1 och X-Pro1 visar 54 fps. X-Pro2 kan visa 85 fps och X-T2 hela 100 fps i boost-läge. Det läget är tänkt för fotografering av snabbrörliga motiv, som fågel och sport, men förkortar batteritiden. I normalläget visas 60 bildrutor per sekund.

Fujifilm berättade också att det går att vrida upp seriebildstagningen med den nya sensorn. X-Pro2 tar 8 bilder per sekund liksom X-T1. Det gör X-T2 också som standard. Skruvar man på ett batterigrepp och aktiverar både boost-läget och elektronisk slutare så går det att ta 14 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (AF-C). Med mekanisk slutare hamnar gränsen på 11 bilder per sekund.

Detta är mycket imponerande prestanda, men faktum är att sensorn i sig kan spotta ur sig 20 bilder per sekund. Det krävs dock mycket av en kamera för att hantera så mycket bildinformation på en gång, så där är vi inte än.

Miniatyreffekt. X-T2 har flera effektfilter. På Miniature Wonderland i Hamburg passade denna effekt. Tyvärr kan effekterna bara användas upp till ISO 800.

Partiell färg röd. Denna effekt passade detta konstverk på den nedlagda järnvägen High line i New York som gjorts om till konstspäckat gångstråk.

Äntligen 4K Video

Video har inte varit Fujifilms främsta prioritet när de utvecklade X-serien som nyligen fyllde fem år. Det är först med X-Pro2 som de börjat skruva upp videokvaliteten. X-Pro2 ger bättre detaljåtergivning och uppvisar färre skönhetsfel i form av färgmoiré och jaggies (taggighet) än tidigare modeller. Med X-T2 tar Fujifilm ytterligare ett steg och inför 4K UHD video.

Värme är ett problem för alla som utvecklar 4K-kameror. Fujifilm har tvingats införa en ny sorts batterier. De gamla går att använda för stillbild och full-HD-video, men blir för varma vid videoinspelning i 4K. Det gäller också att ha ett tillräckligt snabbt minneskort. Till skillnad från X-Pro2 så är båda SD-kortplatserna i X-T2 UHS II-kompatibla.

Snabb autofokus

Det har blivit betydligt enklare att göra snabb seriebildtagning med dagens spegelfria kameror och snabba sensorer med elektronisk slutare. 14 bilder per sekund var förr en hastighet som krävde specialbyggda kamerahus med jättemotorer och enorma batterier. Att göra snabb autofokus är svårare och att göra precis autofokus är ännu svårare.

Fujifilm har lagt stor möda vid att förbättra autofokusen så att även de som fotograferar sport eller vilda djur kan lockas av X-T2. Som ett led i detta arbete har en 100-400-zoom och två telekonvertrar utvecklats.

En avancerad autofokus riskerar att upplevas som krånglig att ställa in. Detta misstag gjorde Canon med 1D Mark IV. De hittade en pedagogisk lösning på problemet i 1D X och 5D Mark III. Fujifilm har kopierat Canons upplägg med fem olika förinställda motivkategorier med tydlig visning av inställningarna. De täcker troligen de flesta situationer som kan uppstå. I ett sjätte läge kan man göra sina egna inställningar om man vill.

I vår testkamera som är ett förserieexemplar så var inte alla motivkategorierna färdigutvecklade. Därför har vi inte kunnat utvärdera skillnaderna mellan de olika lägena. Vår testfotografering med Fujinon XF 50-140 mm f/2,8 R LM OIS WR ger ändå i handen att autofokusen är mycket snabb. Ibland tvekar den lite innan den drar igång och följer motivet.

När vi laddat in bilderna i datorn är intrycket att autofokusprecisionen inte håller samma nivå som hastigheten. Det blir fler oskarpa bilder än med en Canon 7D Mark II eller i synnerhet Nikon D500. Tajta utsnitt av ett rörligt motiv med teleobjektiv är helt enkelt väldigt krävande.

När vi gatufotograferade i Hamburg och New York med normalzoom blev intrycket av autofokusen bättre. Vi använde främst den lätta normalzoomen XF 18-55/2,8-4 R LM OIS. Objektivet visade sig passa mycket bra för gatufoto. För den som är beroende av snabb autofokus är valet av objektiv avgörande. Det skiljer en del mellan olika konstruktioner. Det är exempelvis skillnad mellan 35/1,4 och 35/2 till det senares fördel.

Snabb kontinuerlig autofokus. Fujifilm X-T2 klarar att ta många bilder i snabb följd och ändå sätta skärpan på de flesta bilderna trots att motivet rör på sig. Det blir något fler skärpemissar än med en kamera som Nikon D500, men fullt tillräckligt bra för många situationer. 
Bildinfo: Harley-Davidson-parad, Hamburg, Tyskland, Fujinon XF 50-140/2,8 R LM OIS WR vid 140 mm, f/2,8, 1/2 000 s, ISO 200.

Kvick autofokus. Även om man går nära så hänger autofokusen med. Svårigheten är ofta att rikta autofokusen rätt i dessa lägen. Vi fann att det mellanstora AF-området passade bäst.

Hög bildkvalitet

Eftersom vi gjort testet med ett förserie-exemplar kan vi inte gräva djupt i kamerans bildkvalitet. Men X-T2 delar sensor och processor med X-Pro2 som vi testat mer ingående och hyllat. Vi har inte sett något som tyder på att X-T2 skulle vara sämre. Sensorn är nykonstruerad och tillverkas av Sony. Troligen är det samma sensor som sitter i Sony A6300. Fujifilm använder dock ett eget färgfilter framför sensorn. Filtret behövs för tolka motivets färger, Fujifilm gör det på lite annorlunda sätt.

En annan notering vi gjort är att standardinställningen för kamerans brusreducering är rätt kraftig. Den som fotograferar i jpeg-format och är mån om detaljåtergivningen bör därför prova att sätta ner brusreduceringen. Vi fick fram mer detaljer i bilden när vi konverterande motsvarande råfil i Adobe Camera Raw med försiktig, och i vår mening fullt tillräcklig, brusreducering.

Med 4K video lagrar X-T2 cirka 100 Mbit/s vilket innebär hög datakomprimering, och det håller nere filstorleken.

SLUTSATS

Fujifilm X-T2 imponerar stort på oss. Kameran är relativt liten och lätt, men ändå väldigt kompetent när det gäller hastighet, funktioner och bildkvalitet. 

Fujifilm har lyckats med att göra X-T2 till en allroundkamera genom att höja både upplösning och hastighet.

Den elektroniska sökaren är så pass bra att man kan följa mycket snabba motiv utan eftersläpning. Fujifilm X-T2 förtjänar betyget Toppklass!



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-10-05. Läst av 10050 personer.
2016-10-05 15:49   Peter Eskilsson
Intressant apparat detta. Hur är storleken på sökaren jämfört med föregångaren?
Svar från froderberg   2016-10-05 17:35
Jag har inte jämfört, men min upplevelse är lika stor. Det går säkert att hitta förstoringsgrad i tillverkaren specar.
Svar från froderberg   2016-10-05 21:55
X-T1 uppdaterar sökarbilden 54 gånger per skund och X-T2 som mest 100 bilder per sekund. Det gör skillnad om man fotograferar rörliga motiv. Jag upplever inte bara att det är enklare att följa rörliga motiv, men som jag minns det blir upplevs även sökarbilden som skarpare under rörelse.
2016-10-05 21:29   unoengborg
Någon som har koll på hur många exponeringar man får ut med batteripack och boost mode?
Håkan Lindgren   2016-10-05 23:34
Omkring 3 * 300 ~ 3 * 350.
2016-10-05 22:48   x-country
Fantastiskt fina bilder i detta test! Super!
Svar från froderberg   2016-10-05 22:49
Tack, det värmer.
2016-10-06 11:26   EJM68
Upplevs retrodesignen som en fördel eller nackdel? Är reaktionerna olika beroende på fotografers ålder?
Känns som ett system konstruerat av fotografer för fotografer.
Svar från froderberg   2016-10-06 12:21
Syftet är mycket riktigt att hanteringen ska kännas bekant för fotoentusiaster. Fujifilm har även modeller, som X-E2, med mer avskalad modern design.

Fördelen med klassisk design är att man vet var olika funktioner sitter. Att man ändrar bländaren på objektivet och att man ändrar slutartiden på en stor ratt intill avtrycket.

Nackdelar är att man kan råka komma åt reglagen oavsiktligt (finns lås på en del av dem) och att man behöver kolla på flera ställen för att ha koll in inställningarna. Dessutom kan det bli svårt att se inställningarna i mörker.

Kan tillägga att Canons avskalade Eos-design som bygger på att rattar och knappar kan ha många funktioner fyller 30 år. Så idag får båda sättet att handha en kamera sägas vara etablerade.
Sam DSOTM   2016-10-08 22:25
Kan inte tala för någon annan, men jag är rätt ny som fotograf (drygt ett år), tycker film verkar opraktiskt och har ingen som helst längtan efter något mer "äkta" eller "genuint" (allt är bättre nu när det finns 4G, allt var sämre förr). Men nog fan föredrar jag fujis designer över NiCans.

Det kanske bara är en fråga om smak...
Jeremiah2   2016-10-21 15:10
Det är ju inte för inte som "retrodesignen" upplevs positiv av så många. Den är ju liksom framväxt under kanske 50 års kameror.
Tydligt, man får den info man behöver med en snabb blick, efter ett tag sitter rattar och knappar i muskelminnet.

Kommer handla en X-T1 strax.
2016-10-09 23:09   henrik_d
"Toppklass" i jämförelse med andra APS-C, eller gäller det även i jämförelse med ett fullframe-hus? Kanske en Canon 6D inte är så fel att jämföra med?
Jag undrar eftersom jag ev står inför systembyte, det är lite ångestladdat...
Svar från froderberg   2016-10-09 23:29
Det bästa är alltid att läsa hela testet. Toppklass betyder att kameran utmärker sig som en av de bättre. Att vi har lite att anmärka. Det är få APS-C-kameror som får betyget Toppklass.

Lite kort:
- 6D är bättre på brus, men skillnaden är så liten att den är svår att se.
- X-T2 har större dynamiskt omfång upp till ISO 400. Från ISO 1600 ger 6D större dynamiskt omfång.
- Det skiljer ett steg i skärpedjup pga skillnaden i sensorstorlek. Fujifilms 56/1,2 motsvarar alltså Canons 85/1,8.
- Autofokus hos 6D har en känslig och exakt mittpunkt, men sidopunkterna är inte så bra. 6D fungerar bättre för rörliga motiv när det är riktigt mörkt. X-Pro2 har en snabbare AF i dagsljus och generellt mer avancerad AF.

Merläsning

På fotoäventyr i Namibia

Fotosidans skribenter Elisabeth Landberger och Martin Agfors anordnade nyligen en naturfotoresa till Namibia. Elisabeth har bloggat om äventyren på resan. Läs mer...

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer... 1

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 6

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 25

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 22

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

B+W Polariastionsfilter HTC