TEST: Olympus Pen-F

Foto: Magnus Fröderberg

Olympus Pen-F sätter fokus på form och känsla. Kamerans design väcker uppmärksamhet och reglagen känns exklusiva. Olympus har försökt skapa en kamera som ger ha-begär. Men vad döljer sig under det snygga skalet?

Sida: 1 2 Nästa sida Visa alla 

Olympus var tidiga med spegelfria kameror. Tillsammans med Panasonic utvecklade de Micro Four Thirds-systemet och 2009 lanserades Olympus Pen med en snygg retrodesign som var inspirerad av 1960-talets halvformatskameror från Olympus som också heter Pen.

Digitala Olympus Pen fick mycket uppmärksamhet för sin retro-design och för att den är liten i förhållande till spegelreflexkamerorna som var helt dominerande då. Men det var Sony som fick fart på försäljningen av spegelfria systemkameror med Nex-5.

Det var först med OM-D-serien, inspirerade av 70-80-talets spegelreflexkameror, som Olympus lyckades få fram kameror som gick att sälja i stor mängd till fullpris.

Med Pen-F försöker Olympus få lika mycket uppmärksamhet som de fick med Pen 2009 och samtidigt kunna tjäna lika mycket pengar som de gör med OM-D-modellerna. Receptet är hög kvalitetskänsla och en design som är inspirerad av toppmodellen i 60-talets Pen-serie: Pen-F.

Klassiska rattar. Rattarna är snygga och ger bra kvalitetskänsla. En liten snygg detalj är uttaget för gängad fjärrutlösare.

Hög kvalitetskänsla

Pen-F ger en påkostad mekanisk känsla i många av sina rattar på framsidan och toppkåpan. Men på baksidan finns också några små standardmässiga knappar och kontroller.

Det är särskilt tre rattar som höjer kvalitetskänslan och gör att kameran känns påkostad: på/av-ratten samt program- och kreativitets-ratten. Ratten för exponeringskompensation är trög, en bra egenskap då det minskar risken för att den oavsiktligt ändras. De båda inmatningsrattarna rullar betydligt lättare.

På/av-ratten är placerad på på vänster sida. Den liknar en ratt för filmåterspolning på en Leica M2/M3 från 1950-talet. Snyggt, men nackdelen med placeringen är att man inte kan lyfta upp kameran och sätta på kameran i en rörelse utan att behöva använda vänster hand.

Mest udda är ett reglage för att justera tonkurvan. Med de två inmatningsrattarna kan man sedan justera hög- och lågdagrarna. Varför en sådan specifik funktion fått ett eget reglage kan man undra över. Det handlar nog mer om att göra kameran mer unik än att det skulle finnas ett stort behov av ett reglage för funktionen. En ratt för att välja ISO-värde hade gjort betydligt större nytta. Och varför inte ett reglage för att välja fokusläge.

Men tack vare att flera av objektiven har en omkopplare mellan manuell och automatisk fokusering klarar man sig ofta rätt bra utan ett reglage fokusläge på kamerahuset.

Gatufotokamera. Olympus Pen-F är relativt stor för att vara en Micro Four Thirds-kamera vilket gynnar ergonomin. En stor sökare är också en hjälp för gatufotografen. Autofokusen har en liten fördröjning innan den sätter skärpan. På ett objektiv som 17/1,8 går det lätt att koppla om till manuell fokus och då reagerar kameran direkt. Eftersom Pen-F saknar fasdetekterande autofokus har den lite problem att följa rörliga motiv med skärpan, trots denna brist fungerar Pen-F bra som gatufotokamera. (Lund, 17/1,8 vid f/4, 1/800 s, ISO 400).

Begränsad autofokus

En annan anledning till att objektivets fokusomkopplare räcker långt är att Pen-F främst kommer att vara inställt på S-AF-läge (låst autofokus). Då Pen-F saknar fasdetekterande autofokus är kameran inte rätt val för den som ofta behöver använda kontinuerlig autofokus för att fånga rörliga motiv. Då är istället OM-D-modellen E-M1 rätt val.

Fasdetekterande autofokus innebär att kameran jämför signalen från olika pixlar för att räkna ut hur motivet rör sig. Kameran kan då förutsäga var motivet kommer att befinna sig när nästa bild tas och hinna ställa in skärpan på denna punkt.

Olympus E-M1 kostar flera tusenlappar mindre än Pen-F och är dessutom vädertätad. Att Olympus inte vädertätat Pen-F, som är deras dyraste modell, känns snålt.

En snabb processor gör att Pen-F kan ta 10 bilder per sekund. Autofokusen är rapp, men med en liten fördröjning innan den tar fart.

Sida: 1 2 Nästa sida Visa alla 



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-05-25. Läst av 8452 personer.


Olympus Pen-f

2016-05-25 11:10   Benganbus
Intressant det här med "retrodesign". Det måste betyda att retro säljer.
Så det kanske e så att äldre fotografer känner igen sig,
och yngre tycker att som kameror såg ut förr, det e ett bra utseende! :)
/B
Svar från froderberg   2016-05-25 13:47
Retro är en sak som säljer. Kvalitetskänsla kan också sälja. Den här kameran har mycket av båda delar.

Prestanda och pris är antagligen de egenskaper som säljer mest. Nikon D500 är ett exempel på en kamera som uteslutande säljer på prestanda, möjligen också prestige.

Alltså fem faktorer: Design, kvalitet, pris, prestanda och prestige. Finns kanske ytterligare faktorer.
cango   2016-05-25 19:39
en till faktor är ju "inköpt i systemet" För mig ligger det närmare att köpa Pen än D500, eftersom jag har Olympusobjektiv etc.
2016-05-25 17:45   Ulf Jönsson
Fin kamera, men trist att så få ser släktskapet med Leica III.
Den har ju inga som helst likheter med halvformataren Pen.
Möjligen namnet!!!!!
Svar från froderberg   2016-05-25 18:11
Det finns flera olika analoga Pen-modeller. digitala Pen-F har en hel del likheter med Pen-F, men visst är den lik Leica III också.

Kolla bilder här: http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/olympus-pen-f-retrokamera-med-ny.htm
2016-05-25 20:13   Dubbelolle
Märks att du inte kan kameran, det går alldeles utmärkt att ha en dedikerad ISO knapp om man vill. sen tycker jag reglaget för att justera tonkurvan är alldeles utmärkt bra, samma reglage används ju även för att ändra ljusbalans o färgmättnad, och i sv.v läget kan man välja olika filter, gul röd osv, alldeles förträffligt. Och den där on/off ratten sitter lättåtkomligt o bra. LO
2016-05-28 10:59   martinot
Gillar utseendet och tycker det är en av de snyggaste kamerorna just nu, och har varit extremt nära att själv köpa en Pen-F då jag redan har ett hyfsat antal m4/3-objektiv (för mina mindre GM1/GM1).

Har dock avstått pga flera ergonomiska/praktiska missar. Det största problemet och "deal breaker" för mig är att strömbrytaren sitter på vänstersidan. Idealt så borde den sitta som en klassisk brytare runt själva avtryckaren (som på alla Leica, Fuji, Nikon och de flesta Sony), men minimum är att den sitter någonstans på högersidan och kan hyfsat enkelt kommas åt genom att enbart hålla kameran i högerhanden.

Sedan så tycker jag personligen att menysystemet på Olympus är väldigt rörigt och svårt att begripa sig på. Så de får förutom den fysiska ergonomin och användargränssnittet gärna se över även den mjuvarumässiga. Tillsammans med Sony så intar Oympus bottenligan av obegriplig och onödigt tillkrånglad mjukvara (iaf för mig personligen, och då är jag ändå hyfsat van vid en massa olika fabrikat och kamerasystem, för att inte tala om IT rent generellt).

Får de till detta i en Pen F Mk II så är jag väldigt intresserad. Grymt snygg design som jag gillar enormt starkt, men för mig handlar god formgivning även om praktisk hantering som skall fungera väl (designen får inte helt ta överhanden och fördärva det praktiska). Vill ha ett kamerahus med stabiliserad sensor (IBIS), och var som sagt extremt nära att köpa denna (Olympus är klassledande på IBIS), men får nog bli en GX8 eller GX80 för mig denna gången.

Något som varken Olympus, Panasonic eller Sony fattat är att förse deras dyarare och bättre kamerahus med dubbla minneskortsfack. Här har ju Fuji gjort bättre ifrån sig med XPro2:an. För ett kamerahus i denna prisklass som Pen F så borde detta verkligen ingå.

Merläsning

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer...

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 2

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 22

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 22

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

Höstrea på Fotosidan

Höstrea på Sveriges bästa medlemskap för att utvecklas som fotograf, den mest inspirerande fototidningen, fotoböcker och onlinekurser. Passa på att fylla på från den mest kompletta fotograf-verktygslådan. Upptill 50% rabatt och sista dag är 1 december. Läs mer...

B+W Polariastionsfilter HTC