Proffsfoto

Artiklar > Vi provar: Canon EOS-1D X Mark II & Nikon D5

Vi provar: Canon EOS-1D X Mark II & Nikon D5

Inför OS i Rio har både Canon och Nikon lanserat nya supersnabba proffskameror: Canon Eos-1D X Mark II och Nikon D5. Vi har provat kamerorna sida vid sida för att kunna berätta om allt de kan - och om de små skillnaderna som finns.

Läs även:
Test: Nikon D5
Test: Canon Eos-1D X Mark II

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

Lagom till varje sommar-OS brukar det finnas nya versioner av Canons och Nikons toppmodeller. Canon introducerade Eos-1D X till OS i London 2012 och den har sedan sålts i fyra år och först nu fått en ersättare. Nikon som introducerade D4 strax före Eos 1D X släppte två år senare den uppgraderade D4s, lagom till vinter-OS i Sotji. Men nu är det snart OS i Rio och följaktligen dags igen för nya kameror.

Actionkamera. De som skaffar en 1D X Mark II gör det för att få bästa möjliga odds att fånga situationer där du kanske får en enda chans. Mark II är ännu snabbare kamera än sin redan snabba föregångare, med fler funktioner, men är fortfarande lika intuitivt enkel att använda och känns härligt konsekvent (The European Stunt School, Köpenhamn, 100-400/4,5-5,6 vid 140 mm och f/6,3, 1/2000 s, ISO 1250).

I korthet har Canon Eos-1D X Mark II har en ny sensor på 20 megapixel med förbättrat dynamiskt omfång, en helt ny snabbare autofokus där fokuspunkterna täcker mer av bildytan och serietagningen har pressats till 14 bilder/sekund med följande fokus och 16 utan. Den har fått fler kontakter, inbyggd GPS, pekskärm, lite förbättrade knappar och en rad småjusteringar. En av kortplatserna är för det nya CFast-formatet, det andra facket tar traditionella CF-kort. Och 1D X Mark II har 4K-video.

Det märks att Canon varit mycket noga att inte oavsiktligt förstöra något av det som gjort ursprungliga 1D X så omtyckt. Nya Mark II känns lika intuitiv, lika konsekvent och stabil. Men den är ännu lite rappare, kvickare och träffsäkrare.

Nikon är precis som Canon försiktiga med att råka förstöra något av de saker som fungerat bra i föregående modeller. På ytan är det mesta sig likt, några knappar har flyttats, men grunddesignen är sig lik. Men precis som sin huvudkonkurrent har D5 fått en ny sensor på 20 megapixel, med en toppkänslighet på hela ISO tre miljoner. Den har en helt ny autofokusmodul med 153 fokuspunkter, varav 99 korsformade. Autofokusen täcker dessutom mer av bildytan. Serietagningen är nu 12 bilder med följande fokus, 14 utan. Kameran har två kortplatser för XQD-kort, en mer högupplöst pekskärm, förbättrade knappar och 4K-video.

Nikon D5 i samma situation som ovan. Ingen större utmaning för autofokusen i någon av kamerorna. Däremot är det en liten fördel med Canons snabbare serietagning i och med den explosionsartade händelseutvecklingen (The European Stunt School, Köpenhamn, AF-S 70-200/2,8 vid 140 mm och f/5,6, 1/2500 s, ISO 1250).

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-04. Läst av 14350 personer.
2016-08-04 16:48   snap01
Vilken skillnad på batterikapacitet ? Canons siffror är typ samma som dom hade med 1ds mark 2 medan nikon har 3 gånger mer kapacitet. Är det felskrivet?
froderberg   2016-08-04 16:58
Nä, men Cipa-standarden säger inte allt om verkligheten. I söndags tog jag cirka 3500 exponeringar med 1D X Mark II och batterimätaren visade 75 procent efteråt. GPS:en var dessutom aktiv hela tiden.

I Cipa-standarden ska skärm och eventuell inbyggd blixt användas mer än vad ofta sker i praktiken. För kameror med inbyggd blixt tror jag att hälften av bilderna ska tas med blixt. Det gör att man kan få synbart bättre prestanda genom att inte ha någon blixt.

Därmed inte sagt att Canon skulle vara bättre än Nikon på den här punkten. Nikon har absolut mycket imponerande batteriprestanda i de flesta av sina modeller.
Svar från Grevture   2016-08-04 17:20
När Nikon införde en ny batterityp i D4 minskade ju CIPA-värdet, trots att Nikon själva och de flesta som kört bägge typerna av kameror sida vid sida var överens om att D4 har bättre batteriprestanda än D3/D3s. En artikel där Nikon kommenterade saken är den här:
http://www.imaging-resource.com/news/2012/01/18/nikon-interview-cipa-tests-hide-the-d4s-improved-battery-life

Kort sagt, CIPA-siffror blir gärna missvisande för den här typen av kameror eftersom siffrorna räknas fram enligt en strikt definierad användningsmodell som inte stämmer ett dugg med hur en sådan här kamera faktiskt används (däremot stämmer det ofta rätt bra för konsumentkameror som ju också är huvudsyftet med CIPA-värdet).
snap01   2016-08-04 17:43
I sådana fall är cipas siffror helt felaktiga vilket jag tror pga dels så hade jag den batterikapaciten på en Canon PRO kamera för typ 7 år sedan som dom påstår att nya 1dx ska ha. Hur har Canon fått upp sitt DR? Dom tillverkar väl fortfarande sina sensorer själva på denna kamera? Oavsett idag har bildkvalitén marginell mellan kameror är mer själva känslan o optik o tillbehör som skiljer kamera märkena åt medan bildkvalitén är likvärdig med små knappt mätbara skillnader mellan märkenas toppkameror. Håller du med? När jag körde canons 1ds mark 2 o nikon hade ingen ff hade bara d2x på den tiden var skillnaden rätt stor på högre ISO tal bla.
Svar från Grevture   2016-08-04 18:04
Jag tvivlar på att Cipa-siffrorna är felaktiga, däremot håller jag med om att de för den här typen av kameror är missvisande :-)

Jag skulle säga att bägge kamerorna utan större problem klarar en bra bit över 10000 bilder per batteri vid (för dem) normal användning. Mindre om man sedan sållar fram, väljer ut, beskär/bearbetar och sedan skickar via wifi-sändare (någon som man antas kunna göra med sådana här kameror).

Canon har nog jobbat med sitt DR på flera olika sätt, dels har de förfinat utläsningen, dels kör de (som alla andra) allt mer med många små parallella A/D-omvandlare istället för få stora, dels kan det vara så att 1DX II har sin A/D-omvandling onchip istället för separat från sensorn. I just fallet 1D X II vs D5 är det ju så att det är 1D X som har större omfång på basio, men D5 som har lite större omfång på höga iso.

Men som du säger, den praktiska skillnaden i bildkvalitet är mellan de här två modellerna liten, bägge ger mycket användbara filer, och det förvånansvärt högt upp i iso-omfånget. Sedan finns de lite subtila skillnader i hur de tolkar hudtoner och liknande, men det är mer av typen smakfråga vilket man föredrar.

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 7

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...