Annons

TEST: Sony A6300 och Fujifilm X-E2s

Två nya spegelfria kameror, en finputsad instegsmodell och en kraftigt uppgraderad entusiastmodell.

Det finns flera likheter mellan Fujifilm X-E2s och Sony A6300. De har ungefär samma avskalade formfaktor och bägge är APS-C-kameror. Bägge är till det yttre lika sina föregångare, X-E2 och A6000. Men X-E2s är en finputsning av sin föregångare där tekniken på insidan bygger på samma plattform Fujifilm använt länge. Medan A6300 bygger på en helt ny sensor och teknikplattform på insidan.

Ser vi till det yttre är bägge spegelfria kameror med sökare till vänster, popupblixt och blixtsko i mitten och några rattar runt avtrycket till höger. X-E2s har fått ett lite tydligare grepp framför avtrycket än sin föregångare, A6300 behåller det mycket rejälare fingergreppet från sin föregångare.

X-E2s har den senaste varianten av Fujifilms beprövade 16 megapixels X-trans-sensor. Jämfört med X-E2 har den fått lite snabbare responstider, förbättrad hybrid-autofokus och tyst elektronisk slutare. Sony A6300 har däremot en helt ny mycket snabb 24 megapixels sensor byggd med kopparteknik och med hela 425 fasdetekterande fokuspunkter utspridda över en mycket stor del av sensorytan. Även processorkapaciteten är rejält uppgraderad.

A6300 introducerades som Sonys uttalade sport- och actionmodell och hamnade på nästan dubbla priset jämfört med föregångaren A6000. Nu har A6300 ju också fått ett lite dyrare storasyskon i A6500, men bägge är helt klart kameror fotografer som vill fånga snabba motiv.

X-E2s är en mellanmodell i Fujifilms X-serie och erbjuder en mer modern design än X-T10 som kostar lika mycket. En vanlig kommentar om Fujifilms kameror är att de har retrodesign. Visst finns det detaljer som har med nostalgi att göra, men huvudintrycket när du väl fotograferar med X-E2s är snarare att designen känns funktionell. Precis som sin föregångare X-E2 sitter rattar och knappar i huvudsak smart placerade och de har bra känsla, bra form och med lagom motstånd när du använder dem. 

Det yttre hos A6300 är också mycket likt föregångaren A6000. Sony följer sedan några år en enhetlig designfilosofi med en slags strikt kantighet. Den är funktionell och uppskattad. Men det finns detaljer där det känns som design går före funktion. Som den onödigt vassa kanten till höger om avtrycket, det lite väl minimalistiska tumgreppet baktill eller de små och släta knapparna. Strikt och snyggt, men inte så funktionellt när fingrarna är frusna.

Generellt är bägge kamerorna smidiga att använda. Ingen av dem har pekskärm vilket känns lite synd. Men A6300 får pluspoäng för sin vinklingsbara skärm. Det finns förstås också små detaljer att reta sig på hos bägge kamerorna. Som onödigt små och släta knappar eller att du inte kan bläddra mellan inzoomade bilder hos A6300 eller att AF-L- och AE-L-knapparna på X-E2s sitter dumt placerade. Men totalintrycket är ändå två genomtänkta kameror.

Bland spegelfria kameror är X-E2s en hyfsat snabb kamera som klarar 7 bilder per sekund och i högprestandaläge startar den snabbt och fokuserar rappt. Men här blir den frånåkt av A6300 som dels har snabbare serietagning men som framför allt känns oerhört kvick och reaktiv. Autofokusen är enormt snabb och träffsäker och hela kameran har en direkthet som verkligen är härlig. Men störst skillnad märks i sökaren.

Snabb. Sony A6300 är en riktigt bra action- och sportfotokamera som omedelbart reagerar på input och där både sökare och autofokus verkligen hänger med när motiv rör på sig. En skillnad mot föregångaren A6000 är att ögonprioritet vid ansiktsigenkänning fungerar även med kontinuerlig fokus. Bilddata: 70-200 mm f/2,8 vid 70 mm, f/3,2, 1/100 och ISO 1600

Supersnabb sökare i A6300

En skillnad mellan X-E2 och föregångaren X-E2s är snabbare sökaruppdatering och kortare lagg. Men när vi fotograferar sida vid sida med A6300 så känns sökaren i X-E2s långsam. Vi misstänker att huvudskillnaden är utläsningshastigheten hos den jämförelsevis gamla sensorn i X-E2s och den nya exceptionellt snabba sensorn i A6300 - för övrigt troligen mycket lik den som Fujifilm själva använder i sin nya toppmodellen X-Pro 2. 

Sökarupplevelsen i A6300 innebär ett stort steg framåt bland spegelfria kameror och är så direkt att det faktiskt fungerar att fotografera med ett öga i och ett utanför sökaren. Du får verkligen en kontinuerlig sökarbild även under serietagning, inte en hackig visning av vad kameran nyss siktade på. Men notera att med snabbaste serietagning, 11 bilder/sekund, hänger inte sökaren riktigt med och autofokusen är inte lika träffsäker. Sony själva säger att sökarprestanda är som bäst vi 8 bilder/sekund och vi håller med.

Autofokusen hos X-E2s är generellt träffsäker, men inte blixtsnabb. Den kan följa motiv som rör sig jämnt men får problem med snabbare motiv. Här spelar A6300 i en annan division, dess autofokus är oerhört rapp och träffsäker även med mycket snabba motiv. Den är påtagligt bättre än sin föregångare A6000 som ändå hade bra autofokus för sin tid. Den klarar allt från springande hundar - ett mycket svårt motiv - och besvärliga sporter som volleyboll. Också här kan vi nog utse A6300 till ny klassledare bland spegelfria kameror. 

Men om vi ser på A6300 som en sport- och actionkamera så finns det fortfarande detaljer att fixa för Sony. När du tagit en bildserie kan du inte kika på bilderna eller komma åt menysystemet förrän kameran skrivit klart till minneskortet. Du har tumfokus, men knappen är pytteliten, slät och väldigt lätt att missa. Det är omständligt att flytta fokuspunkten eller fokuszonen när du själv vill styra. A6300 är makalöst duktig på att identifiera ett ensamt motiv och automatiskt följa det med fokus. Men har du många motiv som rör sig förbi varandra kan systemet bli förvirrat. Men summan är ändå att A6300 är en riktigt bra kamera även för krävande sport- och actionfoto. 

Följande fokus i toppklass. Sony A6300 klarar att följa riktigt svåra motiv som en vilt skuttande och springande samojedhund. A6300 klarar det här bättre än någon annan spegelfri kamera och är i klass med bra spegelreflexkameror.

Bägge kamerorna ger inte överraskande mycket bra bildkvalitet. Vi tycker X-E2s exponerar lite smartare än A6300, den blir mindre lurad i motljus eller när bakgrunder är väldigt mörka eller ljusa. Bägge kamerorna har stort dynamiskt omfång på basioso och du kan lätta upp skuggor rejält utan vare sig mönstrat brus eller färgfenomen.

Under ett par år var Fujifilms x-transsensor på 16 megapixel kung bland APS-C-senorer i svagt ljus. Men när vi jämför X-E2s med A6300 märks att övriga hunnit ikapp och förbi. Brusmässigt sköter sig A6300 riktigt bra upp till runt ISO 12 800, men där har färgerna börjat blekna lite och kontrasterna blir rätt hårda. Vid 25 600 börjar bruset synas tydligare och färgerna är märkbart bleka. Men bilderna är helt klart användbara vilket imponerar. Grovt sett klarar A6300 ett knappt steg högre ISO än X-E2s med liknande resultat.

Ser vi till video är X-E2s en kompetent men lite anonym kamera. Videokvaliteten är bra, du har de viktigaste funktionerna inklusive en mikrofoningång. A6300 är en toppmodell för video med 4K-inspelning i uhd, full HD i 120 fps, ett bra urval av codecs, ett antal bildprofiler inklusive s-log och inte minst en mikrofoningång vilket A6000 saknade. 

Ett allmänt Fujifilm-fenomen som sänker prestanda hos X-E2s är onödigt stora råfiler, de snittar runt 32 megabyte mot 24 megabyte hos A6300 som ändå har 50 procent fler pixlar. I gengäld vill vi berömma Fujifilm för är deras generösa firmware-uppgraderingar av tidigare modeller. Den som idag äger en X-E2 kan i praktiken kostnadsfritt uppgradera den till en X-E2s. Så skaffar man sig lojala kunder. 

Tyst slutare. Fujifilm X-E2s är ingen utpräglad gatufotokamera, där är dess dyrare storasyskon X-Pro 2 och X-T2 snabbare. Men X-E2s har möjlighet till tyst slutare och hanteringen och reglagen fungerar så bra att kameran är trivsam att gå runt och fota med även när du inte är superkoncentrerad. Bilddata: 18-55 vid 42,5 mm, f/4, 1/450 s och ISO 200

SLUTSATS

Om vi sammanfattar så är Fujifilm X-E2s en mycket trevlig budgetmodell i X-systemet. Den är en finputsning av föregångaren X-E2 och är ett prisvärt sätt att fotografera med Fujifilms fina objektiv och funktionella hantering. Vi saknar en del detaljer som vinklingsbar eller pekskärm, men så blir det i en budgetmodell. 

Där Sony A6000 var en prisvärd allmänkamera är nu A6300 en påtagligt dyrare men också rejält uppgraderad sport- och actionkamera med mycket bra videofunktioner. Den har den bästa sökarupplevelsen och autofokusen bland spegelfria kameror och står sig mycket bra som sportkamera mot jämförbara dslr-modeller. Det vi framför allt saknar är lite mer genomtänkt hantering med tydligare knappar.



Martin Agfors
Publicerad 2016-10-15. Läst av 7535 personer.
2016-10-15 19:52   Mats Lillnor
Lite roligt med Sonys uppdateringstakt att de hinner släppa en ny efterföljande modell innan Fotosidan hinner göra klart sitt test av den gamla modellen och publicera det :)
froderberg   2016-10-15 20:08
Och ändå har Sony lugnat ned sig ...

Testet har varit klart länge. Det publicerades i Fotosidan Magasin den 28 april.
Svar från Grevture   2016-10-15 20:09
Testet publicerade i nummer 3 av tidningen som kom ut 28 april, ett bra tag före lanseringen av A6500 :)

Sedan kan man ju undra om det här att släppa de här två modellerna så tätt inpå varandra var helt genomtänkt och vilka signaler det skickar till kunder.
Mats Lillnor   2016-10-16 08:55
Ok, jag köpte faktiskt tidningen då och läste testet, men har hunnit glömma det. Tyckte jag kände igen skrivningarna :-).

Det har spekulerats mycket i att de som köpt A6300 skulle bli sura av att Sony lanserar A6500 så kort efter, vilket jag inte riktigt förstår. Jag hängde på låset och köpte A6300 direkt när den kom och är supernöjd med kameran. Har använt den flitigt med foto på resor och även för filmning. Den blir inte sämre av att Sony nu släppt en uppdaterad modell. Hade absolut inte varit bättre om Sony låtit bli att släppa den så att man behövt vänta till nu och köpa en A6500 istället.

Sen tror jag inte det riktigt att Sony har varit så snabba att utveckla en ny kamera efter A6300, utan att A6500 varit planerad en längre tid. Det som gjort att de släppts så tätt in på beror nog istället på att A6300 blev försenad i ett halvår och att de nu är ifatt planen så att A6500 kan bli tillgänglig före jul.

För min del blir det en uppgradering till A6500 eftersom den faktiskt har precis de saker som jag från början tycker har saknats i A6300. Framförallt pekskärmen och att kameran inte är låst efter en serietagnig för bearbetning. IBIS, värmeproblemen (som jag inte drabbats av), nya menyer och grepp mm. blir extra plus-saker som inte varit superviktiga just för mig.

Nu har jag förutom A6300 också två st. A6000, så att ytterligare en kamera känns inte aktuellt. Har mailat Cyberphoto och frågat vad jag kan få i inbyte för A6300 vid köp av A6500. Får se vad de svarar. Även om det blir ett ekonomiskt avbräck så får man slå ut den kostnaden på 10 månader och med tanke på hur mycket glädje och nytta jag haft av kameran så känns det inte alls så farligt.
Svar från Grevture   2016-10-16 11:22
Vi var ju rent av ovanligt snabba att hinna testa A6300 till tidningen :-)

Det är inte alls osannolikt att A6300 av något skäl blev försenad. Och jag håller helt med om att funderingen att både den och A6500 varit planerade sedan länge: Alla tillverkare planerar åratal framåt, där planerna blir mer och mer detaljerade och konkreta ju närmare lansering man kommer.

Vissa typer av modeller följer ett ganska förutsägbart schema (som de stora proffsmodellerna från Canon/Nikon som tenderar att dyka upp inför varje sommar-OS), och sedan har man kameror man vet att man någon gång vill bygga, men där man väntar in rätta tillfället. En mindre viktig modell kan få vänta för att inte störa lanseringen (och ta resurser från) en viktigare modell. Eller så har man helt enkelt trångt med tillverkningskapacitet en period. Eller så visade sig några funktioner man vill lägga till, eller någon komponent från en underleverantörer inte riktigt vara så bra som man hoppats och kräver mer utveckling (att släppa ut en produkt med dåliga komponenter kan bli förskräckligt dyrt, fråga Samsung ...).

Man har antagligen modeller som tas upp på möte efter möte i åratal, som gradvis uppgraderas, men som gång på gång skjuts framåt av något skäl tills den antingen helt läggs ned eller lanseras. Jag kan till exempel tänka mig att det som blev D500 var en kamera som Nikon funderat på av och till i flera år, men att under en lång tid prioriterades av olika skäl andra modeller högre. Men någon gång under förra året hade de känslan att det var ett bra läge och man beslöt sig för att köra. Sony har antagligen hållit på och planerat det här med en "front end LSI" som de kallar det ganska länge. Kanske har det dröjt att få fram komponenterna för det och få dem att prestera precis så som de vill ha dem (de får ju t.ex. inte dra för mycket effekt). Nu nyligen har de fått det att fungera som de vill ha det och nu har de stoppat in de i tre snabba kameramodeller (A99 II, RX100 V och A6500).

För mig känns det här att slippa vänta på bufferttömning faktiskt som den mest efterlängtade fixen i A6500. I en kamera byggd för mer eftertänksam fotografering stör inte en sådan sak så mycket, men i en kamera som A6300 som är så bra på att följa händelseförlopp och där man då gärna tar längre bildserier är det där riktigt irriterande. Annorlunda fomulerat: Hade A6300 haft en sämre följande fokus hade det inte stört lika mycket :-)

Att jag misstänker att en del blir irriterade över den korta tiden mellan modellerna beror på att jag tror många nu gärna vill göra det du gör, uppgradera från A6300 till A6500, men att en del av dem tar nog inte det ekonomiska avbräcket med samma jämnmod.
azus   2016-10-17 10:08
A6500 hade lika gärna kunnat kallas A6300s. Den släpps främst för att A6300 överhettas om man filmer längre perioder.
Svar från Grevture   2016-10-17 11:59
Det återstår att se om man löst överhettningsproblemen i A6500 :) Och att det i så fall skulle vara enda orsaken är en lite enkelspårig syn på det hela. Det finns fler kameror som får överhettningsproblem om man filmar i full upplösning länge och som man inte uppdaterat.

Jag skulle nog påstå att det troligaste huvudmotivet för A6500 är att Sony vill erbjuda två liknande kameror med lite olika prisnivå.
Sten-Åke Sändh   2016-10-17 18:47
Jag undrar om det verkligen är ett medvetet val. Vad kommer då hända på sikt? Tror du vi då kommer få dras med en A6300 MK II och senare III som skulle sakna IBIS och en linje med extra allt som A6500 MK II och III m.fl. Tror du inte att det bara blir en A6XX i nästa generation?

Jag tror bara att de faktiskt inte hann få till IBIS i A6300 men att det kommer bli standard i alla A6XX i framtiden. Jag tycker nog istället att de kunde kallat A6500:an för A7000 istället så hade de gjort det lite lättare för sig om de nya ska diversifieras i framtiden.

Den stora grejen med IBIS är väl trots allt att man kan få sina gamla manuella ostabiliserade objektiv stabiliserade. Det öppnar ju helt nya möjligheter. Köper man nya objektiv så kan man ju ofta välja objektiv som har stabilisering och då blir det inte lika viktigt med antiskak i husen.
2016-10-15 21:07   alfin
Eller varför man måste vänta 6 månader mellan FS Magasin och webben...
froderberg   2016-10-15 22:10
Så lång tid brukar det inte ta. Jag glömde helt enkelt bort att lägga ut det här testet.
2016-10-16 06:20   Bengf
Inga problem Magnus med senare utläggning, det är kul när det kommer.
Inte bara att uppdatera Fuji X-E2 till E2s eller, då går man miste om det lilla fina greppet som E2s fick, blev påmind nu tack vare inlägget.

Intressant när jag såg intervjun om A99II med killen som pratar lite svenska, frågeställaren pressade på om saknad över touchskärm, hörluruttag till A6300, stora objektiv till små kameror, han svarade som han glömt att A6500 har fått touch skärm, batterifrågan fick han in också, det blev lite jobbigt för Sony killen, dom jobbar med batterifrågan i alla fall. Självklart skulle man lanserat båda kamerorna, Vågar man köpa A6500 då, det kan ju komma en A6700 nästa sommar med hörlursuttag och dubbla minneskort, och kanske 28-30mp. Ja visst jag glömde, intervjuaren tipsade om att man kan fixa hörluruttag till ett extragreppet för A6xxx serien, Hade kanske nyligen varit i Fujibåset.
2016-10-16 19:26   jkm
Fina grejor! Hoppas bara att Fuji fixat hudutsmetningarna på ISO 3200 0ch över. Fanns på XM-1 och XT-10 dock ej på XE-1 an. Och X 100 s tror jag?? Gillar man att plåta folk på barer och dylikt utan blixt ska man undvika dessa modeller... Ha det gött!
2016-10-17 18:20   Sten-Åke Sändh
Jag har haft A6300 ett tag nu och jag kan säga att jag är rätt nöjd med kameran. De saker den fått kritik för har inte riktigt drabbat mig tycker jag. Om ni kollar den shoot out mellan A6300 och Canon 80 i länken nedan som väl är av ett mer ambitiöst slag än åtminstone jag sett så ofta så vinner A6300 i detta test både med följande AF och i AF-precission utom i motljus av något skäl när det gäller bildkvalitet. Däremot är det sämre med bufferthanteringen. Buffertarna är i princip lika stora men 80:an både skriver och tömmer bufferten mycket snabbare. A6500:an sägs ju vara förbättrad där så vi får väl se om vår testare kan göra ett test med A65:an också. Med det sagt så kan jag säga att som jag fotar så har dessa problem inte drabbat mig. Till hans förtjänst kan också tilläggas att ha haft den goda smaken att byta ut kitobjektivet till Sonys nya GM-zoom. Det behövs om man ska göra kamerahuset rättvisa.

http://www.lectoro.com/index.php?action=search&ytq=Sony%20A6300%20vs%20Canon%2080D%20Epic%20Shootout%20Review

När det gäller överhettningsproblemen, så har A6300 fått en ny FW som ska lösa detta. Så jag undrar lite om den jämförelse man gjort nedan gjorts med en A6300 som fått senaste FW. Jag har filmat en del i sommar med A6300:an men jag tar ju sällan särskilt långa sekvenser, så jag har inte fått problem vare sig före eller efter FW-uppdatering jag gjort.

https://youtu.be/qM-TkJnr7O0

Självfallet skulle det varit trevligt att ha IBIS även i min A6300 men man får ju precis som Canon och Nikon-fotografer välja objektiv med stabilisering och det goda är ju att t.o.m. mitt gamla Sigma 150-500mm för A-mount funkar klockrent med Sonys LA-EA3-adapter med fokuspunktsstödet på huvudsensorn. Finessen med dessa gamla Sigma är ju att de har Sigma OS, vilket ju de nya objektiven för A-mount inte har då ju Sony har antiskak i dessa kameror. Det bästa med IBIS är ju annars att det stabiliserar även manuella objektiv som exv. mina Samyang, men de får jag ha på min A7 II:a istället.

Nää, det sämsta med A6300 för min del (och det har jag aldrig hört någon kommentera) och det är heller inte menyerna eftersom jag aldrig är nere i dessa efter att jag konfigurerat kameran, utan det är istället de obegripligt uselt designade knapparna på kamerans baksida. De saknar fullständigt taktil känsla och är nästan omöjliga att känna till skillnad från exv. motsvarande knappar på mina A7:or. A6300:ans är alltså helt platta och ligger i exakt samma plan dessutom som kamerahuset medan A7:ornas är lite konvexa och lättare att känna. Jämför man med Gamla KonicaMinolta D7D så blir det ju ännu värre men den kameran var ju gjord som en analog kamera och den kunde man t.o.m. hantera med ett par handskar på sig. Sony får väl gå tillbaka till källan så de fattar hur knappar ska kännas. Det märkliga är ju dessutom att knapparna på A6300 och A7:orna är precis lika stora.
Svar från Grevture   2016-10-17 20:15
Angående knappar så håller jag med dig och har också muttrat om det både i det här testet (se "... de små och släta knapparna") och i andra tester. Jag tycker att man skall kunna känna knappar även om man är lite frusen om fingrarna och/eller har ett par tunna handskar på sig. Här tror jag de lite väl slaviskt följer en designprincip som jag kan förstå när man bygger extremt kompakta kameror (som RX100) men som blir lite fel på en systemkamera som är byggd för att vara snabb (och som därmed skall kunna hanteras snabbt).
Mats Lillnor   2016-10-17 21:16
Testen av bufferten jämför med Canon 80D är lite missvisande. Canon gör ju bara 7 fps jämfört med Sony 11 fps, så det är klart att den kan hålla på längre tid. I övrigt är det trots väldigt lika specar ganska olika typer av kameror som vänder sig till olika målgrupper.

Därför är den här jämförelsen med Fujifilm intressant. A6300 en vassare kamera med högre spec (och dubbelt så högt pris) som vinner på papperet, men Sony-systemet har å andra sidan en del brister i objektivutbud och så, samt hantering där Fujifilm är bättre.

Det finns ett flertal personer som lämnat Sony till Fujifilm just pga. att de ledsnat på Sony för deras inkonsekventa hattande fram och tillbaka, samt underliga fel och brist på objektiv och hög prislapp mm.

Det där med inbyggd stabilisering i kamerorna var ju tidigare ett Sony-signum. När det inte kom i NEX-kamerorna och de började göra vissa objektiv med stabilisering och sedan långt senare införde det i vissa modeller så blir det rörigt.

Jag tror att nu när de till slut hittat rätt och fått in det i E-mount husen så kommer det i alla framtida kameror. Vad händer när de stoppar in IBIS i de billigare APS-C E-mount instegskamerorna? Då lär A6300 rasa i efterfrågan och pris som en sten. Att det är meningen att den ska finnas sida-vid-sida med A6500 tror jag inte riktigt på.

Kommande objektiv, kommer de att ha stabilisering? Det finns ingen anledning till riktigt ju.
Därför ska jag försöka byta in min A6300 till en A6500 och räknar med en förlust, frågan är bara hur stor den blir. Befarar att det blir ohyggligt dyrt...

Jag är däremot försiktigt optimistisk :-). Nu när Sony "gjort färdigt" med kamerorna på ett tag (jag bedömer att A6500 får en lång livslängd), så nu kan de fokusera på objektiven för APS-C som varit eftersatt.

En F/2,8 16-55 normalzoom i GM-klass, ljusstarkare vidvinkel och F/5,6 70-400 skulle sitta fint och jag hoppas kommer inte alltför långt bort, men då utan stabilisering.

Knapparna är väl f.ö. förbättrade på A6500 jämfört med A6300 har jag för mig att jag läst. Däremot saknas fortfarande främre ratt vid avtrycket, vilket är lite underligt... Nåja, man kan inte få allt för 50 spänn, eller hur det nu är du brukar säga.
Sten-Åke Sändh   2016-10-18 15:41
Håller delvis med om att det är mer sprutt i en A6300 än en 80D men likväl är det så att det är lite dåligt att Sony inte själva fattar att om man gjort en Ferrari så kan man inte ha en flaskhals till förgasare som från en gammal "Bubbla" till den. Så stor skillnad i både skrivning och tömning av bufferten sticker ju verkligen i ögonen.

Har undrat över positioneringen med A6300 och A6500 över tid, Jag tror också att det blir IBIS i allt som kommer framöver av A6XX-serien och högre med APS-C.

Vi får se vad som händer med stabiliseringen i objektiven men som Sony löst det så samarbetar dessa om man har "native"-objektiv. "Pitch" och "Yaw" sköts ju av objektiven medan X-Y och "Roll" tas om hand av husen om de är stabiliserade.

Det kanske inte är så dumt om A6300 sjunker en del i pris då när A6000 nu borde fasas ut kanske. Var inne på Scandinavian idag och såga att de fortsatt säljer denna för drygt 6000 kr. Varför ska man uppmana folk att köpa den gamla kameran idag egentligen om man kan komma ner en del i pris.
Anders F. Eriksson   2016-10-18 21:04
Jag tror de resonerar precis tvärtom, och behåller A6000 i sortimentet för att kunna hålla priset uppe på de nya kamerorna. Så har de ju gjort med t.ex. RX100-serien.
Sten-Åke Sändh   2016-10-23 23:17
Men det blev väldigt tydligt att Sony A6300 faktiskt tömmer en lika stor buffert mycket långsammare och den skriver väldigt mycket långsammare också. Det är hårda data om de mätt korrekt. Det gäller oavsett hur många bps respektive kamera spottar ur sig. Sen blir självfallet den klockade tiden som kameran kan fortsätta smattra på innan den fryser beroende av dettta.
Sten-Åke Sändh   2016-10-23 23:19
Ja så kan det ju också vara och en del kommer säkert vara nöjda med den.

Merläsning

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 36

På fotoäventyr i Namibia

Fotosidans skribenter Elisabeth Landberger och Martin Agfors anordnade nyligen en naturfotoresa till Namibia. Elisabeth har bloggat om äventyren på resan. Läs mer...

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer... 1

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 11

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 25

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 23

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

B+W Polariastionsfilter HTC