Proffsfoto

TEST: Sony A9

Plus

Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 20 kr per månad. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka.



Martin Agfors
Publicerad 2017-08-17. Läst av 10576 personer.


Sony a9

2017-08-17 16:53   Johan Pihl
Jag blir lite trött på Fotosidan. Det är bara typ ett halvår sedan vi var några som påpekade att texten i artiklarna är så vänsterställd att bokstäverna längst ut ligger i kant, utan några pixlar vitt mellanrum. Det uppmärksammades, och åtgärdades. Men nu är man tydligen tillbaka med samma sak igen. Jag förstår inte meningen, det blir bara jobbigt att läsa era artiklar.
Dubbelolle   2017-08-17 19:05
Det problemet har inte jag på min skärm, ser perfekt ut, LO
Staffan Zetterlund   2017-08-17 21:11
Jag kör med Safari i min Mac o har aldrig upplevt något sådant, testade nu också Google Chrome o inga konstigheter ???
Lars Didricksson   2017-08-18 04:53
Samma för mig texten är längs ut i kanten på vänster sida, På min ipad....
Johan Pihl   2017-08-18 18:25
Hur som helst, nu ser det ut att vara fixat. Krävdes lite "gnäll" för att fotosidan skulle reagera ;)
2017-08-17 19:08   Peter Säflund
Fotosidan har verkligen inte marginalerna på sin sida!
Jag använder firefox
Johan Pihl   2017-08-18 13:18
Nej, precis! ;) Själv kör jag Chrome, Win 7 Pro. Men jag minns förra gången, då checkade jag med både Firefox och IE 11 också, och där fanns heller inte nån marginal på vänster sida innan kanten.
Johan Pihl   2017-08-18 18:25
Hur som helst, nu ser det ut att vara fixat. Krävdes lite "gnäll" för att fotosidan skulle reagera ;)
martinot   2017-08-18 18:40
Bra! :)

Kanske var problem med någon felaktig style sheet som gav sig till märke på just lite mindre bildskärmar (eftersom det verkade inte hänga på varken operativsystem eller webbläsare)?
2017-08-17 21:10   martinot
Är inte plusmedlem, så kan inte läsa hela artikeln, men marginalerna ser helt OK ut (MBP 15" med Sierra och Chrome som webbläsare).
unoengborg   2017-08-17 23:57
Men fortfarande kass på Chrome och Sierra på 13" MBP
martinot   2017-08-18 18:45
Det verkar enligt Johan som de uppdaterat så att det skall fungera bättre på lite mindre skärmar, så kan vara värt att testa igen.
2017-08-17 21:41   Michael Johansson
Jag förstår inte vad ni klagar på. Men jag använder Windows 7 och Internet Explorer.
2017-08-18 00:05   FlyerOne
Jag förstår vad de klagar på eftersom jag har precis samma problem.
Använder Firefox på ett GNU/Linux-system.
Det är inte så illa att bokstäver försvinner, men det blir på något sätt hackigt och jobbigt att läsa.
.
FlyerOne   2017-08-21 21:56
Det är fixat nu (för mitt gamla datorskrälle i alla fall).
.
2017-08-18 14:30   Bengf
Inga kommentarer om A9, är väl en i mängden bara som stajlar med 20bps, när det räcker gott med 12bps eller intressantare modeller väntar runt hörnet.
Svar från Grevture   2017-08-18 15:46
Nej, A9 är definitivt inte en kamera i mängden, det är den första spegelfria kamera som på fullt allvar tar upp kampen med DSLR om professionella kunder.
Bengf   2017-08-18 17:59
Jo visst utmärker sig A9 på flera punkter ( även priset )-Det som kan vara bra när ni på Fotosidan kommer med dessa alltid trevliga inlägg från era tidnings tester med nya kameror, är väl lite vad medlemmarna tycker om kameran, man behöver inte vara intresserad av att direkt köpa den eller så, utan tycka rent allmänt bara, nästan global slutare, laggfri EVF så man tror att man tittar på en film när 20bps smattrar på med tyst läge. Dom som inte är plusmedlemmar kan välja att köpa tidningen i handeln, det kan det vara värt när Sveriges bästa testare har varit i farten. Det är ju få förunnat att kunna låna en ny kamera under en längre tid och samtidigt använt flera andra kameror för att kunna jämföra och göra en skapligt neutral redogörelse.


Fotosidans testare ser jag som mycket värdefulla, Tack för erat arbete som ni lägger ner.
martinot   2017-08-18 18:37
Nu kanske jag missförstår dig (ber om ursäkt redan nu isf.), men menar du att medlemmar/forumdeltagare/etc. skall vara med och "tycka till" i redaktionellt material och tester?

Dessutom personer som inte ens ägt, och i vissa fall inte ens testat, kameran?

Vad skulle vitsen med det vara?

Är inte just forum det media och den kommunikationskanal som just är till för oss medlemmar "att tycka till" och ventilera våra kommentarer eller åsikter?

Sorry, ser ingen poäng i det.

Dessutom finns ju detta kommentarsfältet här under artiklarna, som just är till för oss medlemmar att kommentera redaktionellt material som Fs redaktion producerar.

Den poäng jag skulle se, är att vissa duktiga och entusiastiska medlemmar, själva kan vara med och bidra genom att skriva egna artiklar, som godkänns efter QA från Fs redaktion (en det var inte det som jag tolkade ditt förslag som?).
Anders F. Eriksson   2017-08-18 21:26
Tror Bengt menar att han är lite besviken på att inte fler medlemmar kommenterat artikelns innehåll, utan bara dess form. Nu är det väl inte så många som har den här kameran ännu - det är inte en modell som passar alla, så det är nog inte så konstigt att det inte är fler kommentarer (kring kameran alltså)
froderberg   2017-08-18 22:58
@Martain

"Den poäng jag skulle se, är att vissa duktiga och entusiastiska medlemmar, själva kan vara med och bidra genom att skriva egna artiklar, som godkänns efter QA från Fs redaktion (en det var inte det som jag tolkade ditt förslag som?)."

Det finns många kunskapsartiklar på Fotosidan som är skrivna av medlemmar. Det var helt enkelt så det redaktionella materialet kom till de första åren då det inte fanns någon anställd redaktör. Det är fortfarande välkommet. Om någon exempelvis vill lära ut astrofoto eller uv-foto så tar jag gärna in en sådan artikel och ger ett arvode.
martinot   2017-08-19 01:00
@Anders: Jo, så var det nog Bengt menade, förhoppningsvis (var osäker första gången, men när jag läser om det på nytt så tolkar jag det som du). Hade ju normalt blivit rörigt om samma artikel eller test innehöll en blandning av material och åsikter från både redaktion och medlemmar (tycker jag personligen).

@Magnus: Ja, sådant tycket jag bara är positivt och kul att läsa (har läst flera bra av bl.a. Calle S.). Jag gillar dock att ni (precis som idag) håller klar information om det är redaktionellt material eller medlemspublicerat. Ser gärna fler medlemspublicerade artiklar framåt!
2017-08-19 00:48   PMD
Vi har fått en glimt av framtiden.
martinot   2017-08-19 01:12
Jo, till slut (om väldigt många år, när tekniken är där 100%) så kör nog alla spegellöst i en eller annan form för (i princip) allt. Inget snack om det.

Att fler inte kommenterat just denna test av A9 är nog bl.a. pga. att den är rätt dyr idag (även jämfört med fullformats/småbilds-DSLR:er som D750, D810 och 5D-serien).

A9 ligger i ungefär samma prisklass som 1DXmkII, D5, och M10, och även MF-kameror från Hasselblad och Fuji, som jag nog gissar normalt inte är inom de flestas privatpersoners prisklass för ett nyköp av ett kamerahus (inklusive mig själv).
Bengf   2017-08-19 16:08
Precis, vi har fått en glimt av framtiden, det är så jag tolkat mycket av StenÅkes inlägg tidigare, där det kanske blev lite för mycket C/N kritik som rörde till det i onödan. suddar man bort det så ser man tydligare vad Stenis menar.


Det hade varit annorlunda om Fuji satsat på en FF i stället för mellanformat, man hade lika gärna kunnat tillverka objektiv till en FF som man nu gör till GFX. När C/N väl tar steget till spegellösa FF som kanske inte direkt blir en konkurrent till 1DX eller D5 så har bollen kommit i verklig rullning.
2017-08-19 07:20   Bengf
Ja afe förstod ungefär vad jag menade, Artikelns innehåll om själva produkten som det handlar om i detta fallet A9, problem att kunna läsa inlägget på ett bra sätt, går väl bra att nämna i början eller slutet av vad man sedan tycker om kameran.

Jag visst kostar kameran en del pengar, och anser man samtidigt att den fortfarande ligger mycket långt efter i utveckling jämfört med DSLR ( Martain åsikt )- kan ju tolkas som rent vansinne att ens tänkas sig ett köp av denna A9. Jag själv tycker det är riktigt kul att diskutera D850 i annan tråd fast den kanske rundar av runt 40000, har man inga Nikon objektiv hemma eller så blir den också en aning dyr.
martinot   2017-08-19 13:28
Du har misstolkat mig, iaf lite (verkar det som).

Vad jag främst syftar på är att, även om jag också tror på en framtid med enbart spegellöst, så tror jag att det trots allt kommer ta ganska många år innan 100% av alla fotografer lämnat DSLR och helt gått över till enbart att fota med spegellöst.

Nu är det svårt att gissa (för det är verkligen en svår gissning) när det kommer inträffa, men personligen gissar jag på att det sker någonstans i spannet mellan om 7-14 år.

Att den framtiden dock kommer, är det inget snack om (från min sida iaf.). Är IMO bara en fråga om när.
Bengf   2017-08-19 15:42
Jag tycker nog att det är två olika frågor, Blir likvärdig en DSLR skriver du inte rakt ut men kan lätt tolkas så. det blir ju endast din egen personliga åsikt om detta nu innebär att du tycker SPL saknar prestanda, storlek eller andra tillkortakommande, vilket är helt okej att tycka.

Jag tror att SPL och DSLR kommer att finnas sida vid sida under många år framåt, och jag tror att även DSLR användare kommer att växla mellan kameratyperna beroende på fotouppdrag, vilket jag tror kommer att gälla för yrkesfolket.
martinot   2017-08-20 18:00
Min poäng är att de lever sida vid sida idag (fotar med bägge tekniker själv, även om mest spegellöst för min del), men att med tillräckliga tekniska framsteg så kommer spegellöst att ta över helt är jag övertygad om.
Sten-Åke Sändh   2017-08-21 19:26
Martain, alla fotografer kommer aldrig någonsin att lämna DSLR eftersom massor av sådana ligger som hyllvärmare hos väldigt många idag - inklusive undertecknad. Jag har dock numera bara en enda kvar, då jag sålt av det mesta för något år sedan och kastat den sista (en gammal A350) för några månader sedan. Min KonicaMinolta D7D har jag kvar men batteriet funkar inte ens längre och just det tror jag blir den naturliga döden för gamla DSLR:er d.v.s. att det till slut kommer bli svårt att hitta någon som för batterierna till dessa gamla modeller eller så blir det bara så att man inte kommer kunna motivera sig att lägga säg en femhundring för ett sånt batteri för ett sådant gammalt ök till kamera.

Så när upphör DSLR-epoken? När inga säljs längre eller när den siste DSLR-ägaren bara är DSLR-ägare och inte länge DSLR-användare, eftersom han eller hon hellre fotar med mobil eller något spegellöst?

Jag tror aldrig vi kommer komma överens om hur man ska se på detta och därför kommer DSLR-epoken aldrig att dö eftersom vi inte kommer vara ense om när dödsattest kan utfärdas.
Svar från Grevture   2017-08-21 22:25
Sten-Åke: När spegelfria kameror med elektroniska sökare först dök upp var de en liten nisch i systemkamerautbudet. Nu idag har sådana spegefria kameror växt såpass att det inte längre är en nisch utan helt enkelt ett segment - fortfarande mindre än DSLR, men under långsam men säker tillväxt. På lång sikt kommer sannolikt DSLR bli en nisch, men jag tror de kommer att tillverkas länge ännu. Inte ens mätsökarlösningen har ju helt dött ut, och den har ju varit en marginell nisch sedan i alla fall 1960-talet :-)
martinot   2017-08-22 13:36
Martin och Sten-Åke:

Visst är det svårt att enas om en exakt definition.

Precis som ni påpekar så kommer ju det alltid (av nostalgi, eller andra skäl) finns gamla kamerasystem och gammal teknik som används (gillar själv att fota analogt någon gång).

Vad jag dock menar är att det i praktiken kommer komma ett läge där den spegelfria tekniken ersatt dagens spegelkameror. Får man bara tillräckligt till följande fokus, och tillräckligt snabba laggfria elektroniska sökare (och lite andra problem), så kommer fördelarna till slut att göra att de flesta kommer att gå över till spegelfritt (är jag helt övertygad om).

På samma sätt som analogt, eller som ni nämner mätsökare (och snart kompaktkameror) är en mycket liten del och nisch av marknaden. Sådana små nischer kommer alltid att finns. Absolut.

Men låt oss hitta på någon egen definition (bara för skoj skull) när "alla" gått över till att köpa spegelfria system.

Vad säger ni om att första året när minst 95% av all försäljning av (nya) systemkameror under ett helt kalenderår är spegelfria?

Skulle det kunna som en, i praktiken, fungerande och OK definition när övergången till spegellöst skett komplett?

Isf. så är det bara en tidsfråga när det sker. Sedan kan det självklart vara svårt att veta exakt när. :)
Sten-Åke Sändh   2017-08-22 18:53
Martain och Martin:

Jag tror nog vi är rätt i synk i denna fråga även om jag håller med Martain om att det kan vara svårt att enas om en definition men en definition kan ju vara en "work i progress"-definition som är lite av ett rörligt mål tills det bildas någon form av hyfsad koncensus kring detta, men visst kan man hugga till med något som Martains 95% av all nyförsäljning men långt innan dess kommer det mesta av diskussionerna att cirkulera kring den teknik som dominerar eller har mest momentum när det gäller R&D.
Svar från Grevture   2017-08-22 20:37
Martain och Sten-Åke: Jag får erkänna att jag inte ens riktigt inser behovet av att definiera någon nivå när "alla" kan anses köra spegelfritt :-)
2017-08-19 08:12   Bengf
På min arbetsplats som jag snart har passerat med 50 år och träffat på mängder av människor med olika erfarenheter i bagaget, där några även ägt dyra segelbåtar och haft Alfa Romeo hemma i garaget. för att inte tala om 50-tals Amerikanare som sköts nästan bättre än spädbarn.

Nog diskuterades värstingbilar av alla de slag fast väldigt få hade ekonomin att kunna äga en sådan, själv hade jag några skapliga motorcyklar, bland annat en sexcylindrig CBX som gav lite eko i slutet av 70-talet, det var nog inte mest bang fore the buck, men kul var det.

På kamera fronten dominerade kompaktkamerorna, och 1500 kr var ofta smärtgränsen där. Nu blir många kameror allt dyrare, personligen tycker jag redan 20000 kr börjar att bli mycket pengar, så 30 till 50000 kr blir ungefär det samma att tänka över om det är värt priset.
martinot   2017-08-19 13:59
Jo, för mig personligen så är känns det väl som just min egna smärtgräns för inköp av kamerahus eller objektiv ligger någonstans kring 20 papp och däromkring (är det bra mycket mer än så så avstår jag nog, eller får vänta på något bra beg. ex.).

Det är inte att jag inte har kapitalet till det (skulle som många här i princip kunna köpa de flesta kamerahus). Dock så känner jag mig personligen inte lika motiverad för att lägga lika mycket på ett kamerahus som på t.ex. en segelbåt, sportbil eller fastighet.

På den enkla amatörnivån, som jag fotografer på, är det helt enkelt inte motiverat för mig (har säkert redan alldeles för mycket och för bra prylar för min nivå).

För yrkesfotografer, och lite mer "extrema" (och riktigt duktiga) entusiaster så är det säkert en helt annan sak. De kan mycket enklare motivera en sådan här investering. En helt annan femma.
Bengf   2017-08-19 15:17
Ja du fotograferar nog några steg mer än mig, jag är mera av en periodare numera, för övrigt stämmer det övriga in på mig också, hade jag varit 27 år i dag jag hade nog handlat dyrt förmodar jag.
2017-08-19 11:04   light
Fotosidans kameratester har starkt varierande kvalité. Det är mycket som flyter och jag ser inte mycket av kontinuitet och ordning. Var och en testare kör sitt race verkar det som. Mitt tips till redaktionen är att ni sätter er ner och tillsammans tänker ut ett upplägg med rubriker/avsnitt som är återkommande i alla kameratester och som måste behandlas.

Detta test hör dock till det bättre, Martin gör ett bra jobb! Testet har dock för stort fokus på kamerans snabbhet, jag saknar en mer utförlig genomgång av allt som rör bildkvalité, något som alltid borde vara i fokus vid kameratester.
Svar från Grevture   2017-08-19 11:34
Tack för berömmet :)

Ett sådant möte som du föreslår har vi - återkommande :) Orsaken att vi ändå beskriver kameror lite olika är att olika modeller trots allt vänder sig till ganska olika målgrupper. När vi beskriver en A9 tar vi upp andra saker än om vi beskriver en instegskamera som Eos M3 eller en långsam högupplöst mellanformatare som Fujifilm GFX. Visst, alla tre är spegelfria systemkameror, men samtidigt tydligt olika.

Att det blev mycket fokus på snabbhet i det här testet har ju att göra med att det är en av de saker där A9 sticker ut, där den skiljer sig från andra kameror och - något vi håller ett öga på - en av de saker hos den som mest diskuterats i forumtrådar här på FS och på andra sajter. Utöver att bedöma vad som är centralt i en kamera (utifrån vad vi bedömer som dess målgrupp) så försöker vi vara lyhörda för vad det verkar finnas mest nyfikenhet kring, och i fallet A9 är just snabbhet och AF två saker det varit mycket diskussion om.

Jag kan tillägga att om vi säger lite om någon egenskap hos en kamera så är det oftast ett tecken på att den egenskapen helt enkelt inte sticker ut från genomsnittet.
light   2017-08-19 12:54
Vad kul att jag fick ett svar, tack! Och jag har förståelse för ditt svar.

Vad jag menade var att ni borde arbeta fram ett upplägg för kameratester med fasta och alltid återkommande "avdelningar/punkter". Innehållande till exempel: specifikationer - ergonomi - handhavande - bildkvalité: raw, jpg, isohantering, skärpa/upplösning, dynamiskt omfång, färghantering - autofokus - slutsats (för- och nackdelar) med slutbetyg - och till sist specificerade bildexemplar (med möjlighet att ladda ner högupplösta bilder).

Inom detta upplägg ges förstås möjlighet att skriva mer om EN avdelning/punkt om det är befogat. Men ingen punkt bör utelämnas utan behandlas. Då skapas en kontinuitet i era tester som får ett större värde både för nuet och framtiden.
froderberg   2017-08-19 15:30
Jag förstår din poäng Ragnar. Om vi bara publicerade på webben så hade det varit lättare att göra som du föreslår, men i tidningen varierar testerna från 2 till 6 sidor. Dessutom varierar antalet kameror från 1 till 3.

Av utrymmesskäl tvingas vi ofta hålla nere textlängden. Det blir lättare om man inte har en fast mall utan anpassar sig efter de kameror som testas. Om testar en kamera med samma sensor och processor som flera modeller kan vi spara plats genom att hänvisa till tidigare tester, dessutom är den allmänna kunskapen om sensorn säkert rätt stor. Då kan det vara mer relevant att ägna utrymme åt det som är nytt och unikt för just denna kamera, ex handhavande eller nya funktioner.

Jag tror dessutom att en test utan fasta avdelningar blir trevligare att läsa. När jag jämför med andra tidningar så ser jag att vi är långt ifrån ensamma om att göra så här. Det är snarare det vanligaste.
light   2017-08-19 19:29
Tack, Magnus. Då vet jag hur ni tänker.
Sten-Åke Sändh   2017-08-21 19:48
Martin, du skriver: "Jag kan tillägga att om vi säger lite om någon egenskap hos en kamera så är det oftast ett tecken på att den egenskapen helt enkelt inte sticker ut från genomsnittet."

Ta exv. allt som döljer sig i menysystemet som måste konfigureras och knytas till "Funktions-systemet" eller läggas ut på konfigurerbara knappar och andra reglage för att kunna användas. Det syns inte alls och vet man inte att det finns där så kommer man aldrig förstå att man missat något. Just Sony har drivit detta rätt hårt med konfigurerbarheten på både gott och ont.

Jag tror A9 är marginellt bättre än föregångarna men i jämförelse med exv. Fuji så är det ju klart fler knappar och reglage som saknar fast dedikering. Det är säkert en del som stör sig särskilt på det.

Andra tillverkares kameror kan också konfigureras men få har drivit detta så långt som Sony när det gäller high end-modellerna. Fördelen med en hög grad av konfigurerbarhet är som jag ser det att man kan skräddarsy kameran för stillbild eller video eller med de funktioner man vill ha snabbt eller halvsnabbt (via Fn-knappen) tillgängliga. Nackdelen är att en användare inte nödvändigtvid kommer känna sig hemma i någon annans konfiguration eftersom två kameror då kan upplevas som väldigt väsensskilda. Fuji är ett exempel på kamerahus där man på många sätt valt samma väg som KonicaMinolta valde med D7D redan 2005. Dedikerade vred, hjul, spakar och knappar överallt. Fördelen är överlägsen ergonomi men klart mer begränsad konfigurerbarhet.
Svar från Grevture   2017-08-21 22:30
Sten-Åke: Konfigurerbarheten hos Sony-kameror är numera ungefär som hos de flesta andra märken. Det märke som sticker ut på den fronten är nog snarare Olympus skulle jag säga.

Den mest ihållande kritiken mot menysystemet i Sony-kameror har ju varit att de varit så ostrukturerade (något de för övrigt delar med Olympus :) Men där måste jag säga (och gör det i artikeln ovan - att A9 är ett mycket stort steg framåt. De har verkligen förbättrat strukturen rejält så det numera är ganska enkelt att hitta bland inställningarna.
Sten-Åke Sändh   2017-08-22 19:18
Nä Martin, det är faktiskt rätt stor skillnad på kamera och kamera där en del som Sony är rätt avskalade och har ett rätt dåligt fördefinierat gränssnitt och kameror som mer renodlat den andra vägen. Det är skillnad på gränssnitt och gränssnitt faktiskt och hur mycket som är dedikerat och inte. Det är också skillnad på att ha dedikerade odedikerade knappar och dedikerade knappar man kan programmera om och exv. på lösningar motsvarande Sony Funktion-knapp och allt som kan läggas där. Det är rätt stor skillnad på att lägga en funktion på någon direktknapp och att lägga en funktion under en gemensam Fn-knapp.

Ju fler reglage och färre fördefinierade sådana - ju större flexibilitet och omvänt ju färre reglage och ju fler av dessa som är fördefinierade - ju sämre flexibilitet.

Ju fler fördefinierade reglage som finns i gränssnittet - ju fler nöjda med grundergonomin tror faktiskt jag. Motsatsen är exv. Sony som är lite mer av "hela havet stormar" och en del gillar faktiskt inte alls det.

Sedan är det helt klart så att Sony har stora framtida förbättringsområden i menyerna. Man måste gruppa funktioner som är relaterade på ett mycket bättre sätt än man gjort hittills och det gäller inte minst video- och AF-relaterade funktioner. Sonys menysystem lider fortsatt stort av den snabba strukturella tillväxt som skett inte minst med dessa delsystem. De skulle kunna automatisera betydligt mer än de gjort redan för att göra hanteringen både mer transparent och intuitiv än den är. Men jag tycker personligen inte detta är något jätteproblem då jag numera har mina grundkonfigurationer som gör att jag numera bara går ner i menyerna för att formatera kort. Dessa är snarlika även om de inte är identiska i mina A6300, A7r och A7 II.
2017-08-19 16:18   Bengf
Jag kan bli smått vansinne på Gary Friedman när han skall prata " hitta hur göra med Sony finesser " och han har 10 gamla Minolta kameror framför sig som han sitter och plockar med tar undan och knuffar fram och tillbaka.

Det fins flera testsajter som drar in andra modeller så man vet inte snart vilken kamera dom pratar om, och det kan var långa inlägg i sidospår som rör till det alldeles förfärligt.

Fotosidans tester håller hög klass fortsätt så.
2017-08-19 16:19   esbtse
Saknar mulltippel exponeringar på samma bild. Räcker inte med att tanka ner en app eller utföra i fotoshop. Därför fortsätter jag med Nikon.
Sten-Åke Sändh   2017-08-21 19:52
Ja, varför har inte fler en sådan lätt banal funktionalitet? Det har jag aldrig fattat.
Anders F. Eriksson   2017-08-21 19:55
Det finns ju en app för det till Sony, men appar i kameran är ett otyg att hålla på med.
Sten-Åke Sändh   2017-08-22 18:57
Anders: håller med! Det borde kunna fixas klart mer transparent än så vi en stegvis funktion där man bara möjligen anger hur många bildlager man ska ha i färdig bild. Jag undrar vad problemet egentligen är som gör detta så komplicerat att ytterst få verkat fixat en färdig lösning för detta ännu.

Merläsning

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 64