Annons

Proffsfoto

Artiklar > Test: Sony FE 35 mm f/1,8

Test: Sony FE 35 mm f/1,8

Perfekt för gatufoto. 35 mm är den klassiska brännvidden för gatufoto. Med låg vikt, relativt kompakt format och snabb autofokus blir kombinationen perfekt. Ser du ölflaskan och vägguret? Bilddata: Alexanderplatz, Berlin, Sony A7R IV, f/8, 1/800 sek, ISO 400.

 
Plus

Det känns fel att kalla Sony FE 35/1,8 för den perfekta kompromissen. Objektivet upplevs inte alls som någon kompromiss utan som det perfekta valet i många situationer.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som automatiskt förlängs med två månader i tage till priset 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-12-16. Läst av 2442 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-12-16 12:25   Sabud
Jo, den är mycket bra men för en 35/1,8 och till det priset hade allt annat varit oacceptabelt.

/Stephan
2019-12-16 13:21   Makten
Det var ett väldigt bryskt omdöme om bokehn må jag säga. Jag tycker att den ser jättebra ut, i alla fall i exempelbilden! Nästan helt neutral, vilket alltid ger lite "liv" och struktur. Däremot har jag sett att den inte är så snygg på större avstånd, med massa longitudinell kromatisk aberration. Men det var ganska väntat med tanke på storleken.
2019-12-16 20:18   jkm
Stön stör mig på att en 35 a inte kan få se ut som en 35a utan ska se ut som en 85 a... Ha det gött!
Makten 2019-12-17 00:03
Det här kan vara ett av de konstigaste inläggen jag läst på länge. Hur menar du att en 85:a ser ut jämfört med en 35:a?
jkm 2019-12-17 06:57
Skämtar du med mig??
Makten 2019-12-17 14:29
Nej, varför skulle jag göra det? Alla som haft lite olika objektiv borde känna till att man inte kan se på utsidan vad de har för brännvidd, annat än möjligen om man kikar in genom frontlinsen.

Vad är det som är gemensamt utseendemässigt mellan exempelvis Contax 35/1,4 Distagon och Olympus OM 35/2,8? De är från ungefär samma epok och till samma typ av kamera. Det sistnämnda ser nästan exakt ut som OM 21/3,5 på utsidan.

Vad utmärker utseendet hos en typisk 35:a enligt dig?
jkm 2019-12-18 11:02
Okej... Låt mig förklara: det är naturligtvis inte skillnaden i utseende mellan olika 35 or som jag åsyftar utan det faktum att en nyare 35 a ofta ser ut mera som en 85 a. Det tycker jag är störande. Jag gillar inte att en vidvinkel har samma längd som ett porträtt tele helt enkelt. Men det är en personlig uppfattning och ingenting som du behöver hetsa upp dig över./JK
Makten 2019-12-19 09:03
Jag är inte ett dugg upphetsad. Det är du som "stör dig" på detta, inte jag:-)

Något säger mig att du inte tänkt på att dagens kameror är spegellösa och att det är därför många objektiv med kort brännvidd är förhållandevis långa. Man har plötsligt plats för mycket bättre korrigering av aberrationer på ett visst mått från sensorn till frontlinsen, eftersom det inte finns något spegelhus ivägen. Det är bara Leica som har något sånär symmetriska objektiv i vissa fall och de går inte att använda på en kamera med så tjock glasplatta framför sensorn som Sony använder. Leica har i och med det också en rad problem med kombinationen objektiv-sensor, så det är inget självklart val.

Sen tycker jag fortfarande att din generalisering är obegriplig. Kolla hur ett gammalt Nikkor 35/1,4 ser ut. Det har nästan precis samma formfaktor som detta 35/1,8. Ganska långsmalt och likt ett typiskt 85/1,8.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ais3514.jpg
jkm 2019-12-19 10:00
Ett sånt vackert objektiv får se ut hur fan det vill... (35 mm f 1,4) Du har säkert bättre koll på varför gluggarna ser ut som dom gör men jag tycker att dom nya objektiven är fula, särskilt Sonys... Sen är det ju bra att dom är bättre rent optiskt... Tack för info!! Ha det gött!
2019-12-17 06:52   Alf Johansson
jag har upptäckt att det finns ett problem med att korrigera optik i programvaran och det är när man plåtar på höga iso i mörka miljöer. Har råkat ut för flera gånger att det kan uppstå bandning (eller konstiga mönster) i dessa lägen. Så det skulle nog vara bra om ni kollade hur väl korrigerade olika gluggar är i sig själva.
Makten 2019-12-17 14:31
Det borde vara korrigering av vinjettering som orsakar det, eftersom det innebär att ISO-talet är högre i hörnen än i mitten av bilden. Korrigering av distorsion däremot borde på sin höjd kunna göra bilden en skvätt mindre skarp.
2019-12-17 16:44   Magnus Grimmer
Är det bara jag som tycker att tegelbilderna med Sigma och Canon är pixliga? Det ser ut som om bildupplösningen inte är lika stor som hos Sony. Är det så är det ju inte lätt att jämföra skärpa.
2019-12-17 16:49   gamleJ
Visst har Canon sitt RF 35 1.8 is men det är inte vädertätat. Jag är avundsjuk på detta objektiv och tycker det är trist att inte Canon har något motsvarande. Hade varit perfekt vid gatufoto. Jag använder istället pannkakan ef 40 2.8 med adapter. Ger den upp i regnet så är det iallafall ingen jättekatastrof då den är inköpt för 750kr begagnad.
Svar från froderberg 2019-12-17 16:57
Min erfarenhet är att objektiv tål en hel del regn oavsett om de är vädertätade eller inte. Och skulle de ge upp så kostar det mig 1000 kronor i självrisk hos Gefvert.
gamleJ 2019-12-17 20:20
Jag håller med dig, oftast går det ändå. Jag har ingen försäkring så fortsätter nog med billiga pannkakan i regn trots allt. Den är överraskande bra.
2019-12-22 14:32   Sten-Åke Sändh
Den här 1,8-serien är ju klart förvånande bra och hyfsat prisvärd för att vara Sony. Har själv 85:an men denna 35:a hoppar jag nog trots allt då min gamla Sony Zeiss 35:a passar mig ännu bättre. Den är mindre och smidigare än allt annat jag sett som har stöd för AF och den är helt underbar på en gammal A7r.

Merläsning

Test: Nikon Z 58 mm f/0,95 Noct

Plus Nikon Z 58 mm f/0,95 Noct är fantastiskt ljusstarkt och högpresterande, men också fantastiskt tungt och dyrt. Nikon vill visa potentialen hos den nya Z-bajonetten och det lyckas de onekligen bra med. Läs mer... 1

Normalzoom till Fujifilm GFX

Fujifilm utökar sitt utbud av mellanformatsobjektiv till GFX-serien med en normalzoom. Fujifilm avslöjar också att det snart kommer ytterligare två GF-objektiv. Läs mer... 2

Ny telezom: HD Pentax-D FA 70–210/4 ED SDM WR

Ricoh lanserar ett lättare och billigare alternativ till FA* 70-200/2,8 ED DC AW –  telezoomen HD Pentax-D FA 70–210 mm f/4 ED SDM WR Läs mer... 4

Canon EF-objektiv på Nikon Z med ny adapter

Techart TZC-01 är en ny adapter för att använda Canon EF-objektiv på spegelfria Nikon-kameror med Z-fattning. Autofokus och bildstabilisering fungerar med många EF-objektiv. Läs mer... 6

Test: Nikon Z 85 mm f/1,8 S

Plus Ett kort porträttele på 85 mm är snudd på obligatoriskt, och Nikons första till Z-kamerorna lär inte göra någon besviken. Superskarpt, snygg oskärpa och dessutom relativt lätt och kompakt. Läs mer... 5

Lätt och kompakt vidvinkel från Hasselblad

Hasselblad säger sig ha konstruerat världens lättaste mellanformatsobjektiv med autofokus. Objektivet passar för resor, gatufoto och drönare. Läs mer... 3

Test: Sony A7R IV

Plus Med 61 megapixel och möjlighet att ta 10 bilder per sekund är Sony A7R IV en av de mest mångsidiga kamerorna på marknaden. Nästan som en mellanformatare för sportfoto. Läs mer... 4

Inga fler EF-objektiv från Canon

Under en pressträff nyligen med Fotosidan och några andra europeiska fototidningar berättade Canon att de inte har planer på att utveckla några fler EF-objektiv. Men de kom med en brasklapp. Läs mer... 20

Canon Eos-1D X Mark III - alla detaljer efter att vi har provat den

Plus Fotosidan har fått en exklusiv möjlighet att prova nya Canon Eos-1D X Mark III. För att få en känsla av hur mycket bättre Mark III är har vi jämfört med en 1D X Mark II sida vid sida. Läs mer... 7

Nikon Z 70-200/2,8 VR S - proffszoom för spegelfritt

Nikon kompletter sitt utbud av objektiv för sina spegelfria systemkameror med en ljusstark telezoom: Z 70-200/2,8 VR S. Läs mer... 5

Nikon AF-S 120-300/2,8E FL ED SR VR för inomhussport

Istället för att komma med en ny version av sin 300/2,8 har Nikon utvecklat en 120-300/2,8-zoom som är tänkt för fotografering av sport och events inomhus. Läs mer...

Canon Eos-1D X Mark III tar 20 bilder/s

Inför sommar-OS lanserar Canon sin nya sport- och naturkamera Eos-1D X Mark III som har helt ny autofokus och en ny sensor. Kameran kan ta 20 bilder per sekund och ger lägre brus och större dynamiskt omfång än tidigare modeller. 1D X Mark III är också en kompetent videokamera som kan lagra 5,5K 60p video i råformat på minneskortet. Läs mer... 12

Filma i widescreen med Sirui Anamorphic

Anamorfiska objektiv är mycket vanliga vid inspelning av långfilmoch ger ett bredare bildformat än 16:9. Objektiven brukar vara väldigt dyra, men nu har Sirui utvecklat ett anamorfiskt objektiv med avsevärt lägre pris. Läs mer... 18

Test: Canon EF 400/2,8L IS III och 600/4L IS III

Plus Den tredje generationen av Canons stabiliserade supertelen på 400 och 600 mm är omkring ett kilo lättare än sina föregångare. Det gör livet enklare för sportfotografer och ändrar gamla sanningar för fågelfotografer. Läs mer... 2

Sigma 24-70/2,8 DG DN Art försenad

Sigma har utvecklat ett nytt 24-70 mm f/2,8 för spegelfria fullformatskameror. Till en början kommer objektivet med Sony E- och Leica L-fattning. Sigma meddelar att objektivet blivit försenat på grund av hög efterfrågan. Läs mer... 3

Profotos app nu även för Android

Appen Profoto Camera kan styra olika Profoto-produkter med en smartfon. Hittills har appen endast funnits till Iphone men nu finns den även för Android. Läs mer... 4

Test: Fujifilm XF 8-16/2,8 R LM WR

Plus Fujifilm har kompletterat sin vidvinkelzoom XF 10-24 mm f/4 R OIS med ett vädertätat proffsobjektiv, XF 8-16 mm f/2,8 R LM WR, som dessutom ger mer vidvinkel, bättre ljusstyrka och högre prestanda. Bildkvaliteten imponerar, men det finns ett pris för den. Läs mer... 2

Test: Nikon Z 14-30/4 S

Plus Av de sex Nikon Z-objektiv vi hittills testat är Z 14-30 mm f/4 S den som fått det mest blandade betyget. Här har Nikon drivit kompromisserna kring storlek och prestanda som längst vilket ger ett objektiv med både klara för- och nackdelar. Läs mer... 13

Flera nya funktioner i Capture One 20

Capture One är ett av de mest populära programmen bland yrkesfotografer, men allt fler hobbyfotografer finner också fram till programmet. Capture One Pro 20 innehåller en rad nya funktioner och förbättringar. Läs mer... 23

Test: Sony FE 200-600/5,6-6,3 G OSS

Plus Med de autofokusprestanda Sony-kameror numera levererar så känns en telezoom med maxlängden 600 mm efterlängtad. Äntligen får fågel- och sportentusiaster rejäl räckvidd med snabb fokusering till ett nåbart pris. Läs mer... 8