Artiklar > Fotografens patentlösningar 5: Det makalösa fönsterljuset

Fotografens patentlösningar 5: Det makalösa fönsterljuset

Porträtt i miljö är en av de absolut vanligaste bildtyperna. Genom att använda fönsterljus medvetet kan du få ett riktigt fint studioliknande ljus (fast bättre) helt utan blixtar och med minimal ansträngning.

Text och bild (om inte annat anges): Göran Segeholm


Artisten Anna-Lotta Larsson i superklassiskt fönsterljus. Konferensrum i Stockholm. Foto: Magnus Fröderberg

Här följer världens enklaste recept för att ta ett porträtt i snyggt ljus, så snyggt att alla i din omgivning kommer att tycka att du är en riktig fena på det där med porträtt. För det är som de säger: en av de viktigaste skillnaderna mellan bra och inte så bra fotografer är att de förra kan konsten att utnyttja ljuset rätt.

Det här behöver du:

• En kamera.
• En person att avporträttera.
• Ett rum med ett fönster, helst på husets skuggsida.
• Dagsljus utanför huset. Solljuset ska inte lysa direkt in genom fönstret.

Så här gör du:

• Släck all belysning i rummet.
• Ta med dig personen nära fönstret.
• Stå själv upp så nära fönsterglaset som du bara kan, maka upp dig på fönsterbrädan om det behövs.
• Be din motivperson att ställa sig lite längre in i rummet.
• Titta honom eller henne i ögonen. Om du har gjort allt rätt ska du se ett blänk i ögat närmast fönstret. Det är en reflektion av fönsterljuset.
• Be nu din modell att långsamt vrida huvudet mot och från fönstret ett par gånger. När ljuset precis når båda ögonen är vinkeln bra.
• Ta ditt porträtt.

Nu har du tagit en bild i klassiskt porträttljus. Resultatet har med största sannolikhet blivit precis lika bra som om du tagit bilden i en studio, om inte bättre.
Alla bilder tagna på det här sättet blir inte likadana, långt därifrån. Det är många faktorer som spelar in, till exempel fönstrets storlek, väggarnas färg och rummets storlek.

Ett litet, ljust rum ger en ljus skuggsida. Ett stort, mörkt rum ger större kontrast med stor skillnad i ljushet mellan den mörkare och den ljusare sidan av ansiktet. För att göra skuggan lite ljusare är en hopvikbar reflexskärm perfekt vid den här typen av bilder.
Men vad är egentligen ett klassiskt porträttljus och varför ska det vara bättre än andra ljus för ansiktsbilder?

Allt hänger på skuggorna. Teorin är så här: Eftersom fotografier är platta, tvådimensionella, så kan de strikt räknat inte återge djup. Om jag ritar en cirkel på ett papper kan du inte veta om jag menar att den ska föreställa ett mynt eller en boll. Inte förrän jag tecknar dit skuggor, för skuggorna avslöjar former även i djupled.
Därför är skuggor bra. De skapar en illusion av djup. För att få skuggor krävs ett riktat ljus som kommer snett från sidan.

Men i den klassiska skolan nöjer man sig inte med att det finns skuggor; de ska också vara sådär lagom skarpa. Övergången mellan den ljusare och den mörkare ansiktshalvan ska ske gradvis. Skuggorna ska ha luddiga kanter, inte markerade.

Det som styr karaktären på skuggkanten är ljuskällans synbara storlek. Om det är en ljuskälla som ser liten ut – som en glödlampa, en vanlig blixt eller solen – blir skuggkanterna skarpa. Om ljuskällan är relativt sett stor blir skuggkanterna luddigare.
Nu råkar det hampa sig så att ett vanligt fönster på 1–3 meters avstånd är en ljuskälla som ger alldeles perfekta skuggor. Det blir precis samma typ av ljus som studiofotografer eftersträvar när de använder en så kallad bouncer eller softbox, en stor ljuslåda av tyg som sitter direkt på studioblixten.

Det är inte bara djupet i bilden som gör att fönsterporträtt blir så bra. En positiv spin-off-effekt som uppstår med automatik om du gjort allt enligt anvisningarna är det fina ögonblänket.

Ögonblänk är ett klassiskt sätt att förhöja ett porträtt. Blänket gör att betraktarens blick omedelbart hittar till ögonen hos personen i bilden. Att fejka in konstgjorda ögonblänk måste vara ett av de absolut vanligaste Photoshoptricken för att förbättra porträttbilder.

Ögonblänket är lite extra intressant om man tittar extra noga. Då avslöjar det ofta i vilken sorts ljus bilden är tagen. Det går att se ur vilken vinkel ljuset kommer, och ljuskällans form och relativa storlek. Vissa former som fönster med spröjsar och paraplyreflektorer är karaktäristiska blänk som är lätta att känna igen. (Det finns studiofotografer som sätter svarta tejpremsor över softboxen så att det ska se ut som om ljuset kommer från ett gammaldags fönster i blänket.)

Nackdelar med fönsterljus då? Den mest uppenbara är förstås att du blir bunden till en särskild plats i rummet. För att fönsterljuset ska fungera bra kan du inte låta din modell vara mer än två, högst tre meter från fönstret om det är normalstort (panoramafönster har lite större räckvidd). Det gör att du kanske måste avstå från vissa bakgrunder och vinklar som du annars skulle ha använt i bilden.

Annars är det som så ofta överanvändning som är den största faran. När man hittar knep som fungerar riktigt bra – och fönsterporträttet är ett sådant – kan det förstås sluta med att man nöjer sig och slutar leta efter andra bildlösningar. Det blir alltid bra ljus ändå.
Sedan kan man förstås också fastna i rigida föreställningar om att porträtt ska tas på ett speciellt sätt för att bli bra, och det är ju inte alls meningen. Du kan ta porträtt i direkt solljus, i supermjukt ljus en molnig dag eller i hårt motljus med upplättningsblixt. Varje ljustyp bidrar med en särskild känsla till bilden som i bästa fall kan förhöja bildupplevelsen.

Men ändå – att kunna sitt fönsterljus ger en trygg känsla, och det kommer man långt med. Så länge solen lyser och du har tillgång till ett fönster på husets skuggsida vet du att du lätt och snabbt kan få till ett tjusigt ljus som får folk att tappa andan (nåja).


Så här gör du


Fönstret i ryggen
Det klassiska sättet att använda fönsterljus bygger på att fotografen har fönstret snett i ryggen. När det är svagt ljus utomhus kan det kräva att du nästan klättrar upp på fönsterbrädan för att få tillräckligt bra med ljus.
Eftersom du släckt belysningen inomhus (du har väl läst instruktionen på förra uppslaget) blir det ofta stor kontrast i bilden. Det ställer i sin tur krav på noggrann ljusmätning. Jag föreslår manuell exponering om du är van att använda det. Om automatiken luras av den mörkare bakgrunden löper du stor risk att få urfrätta, kritvita, partier i ansiktet på näsryggen och kindbenen.


Fönsterljus utan fönster
Ibland finns det inte lämpliga fönster där du ska ta ditt porträtt, och ibland är det inte tillräckligt ljust ute. Då går det att fejka fönsterljus med hjälp av en extern blixt med vridbart huvud. Slå blixtljuset i en vit vägg helt enkelt.


Jag använder den här checklistan för att få till det:

1. Vrid blixthuvudet hela 90 grader. Det minimerar risken för att motivet träffas av ljus direkt från blixten.
2. Ha den vita väggen (eller ett blädderblock, en projektionsduk eller någon som håller upp en vit täckjacka – det mesta funkar) i rät vinkel från dig på en till två meters avstånd.
3. Placera personen du ska fotografera på ungefär samma avstånd. Då kommer ljuset ur 45 graders vinkel, vilket många anser är precis lagom.



Se ljussättningen i ögat

Ögonblänk är inte bara snyggt, det kan avslöja mycket om hur en bild är tagen också. Här ser du tre typiska fönsterblänk från tre bilder i den här artikeln. Lysrör, studioblixtar med paraply och små upplättningsblixtar direkt på kameran ger andra typer av reflexer.








Enligt standardreceptet för fönsterljusporträtt ska fotografen ha fönstret i ryggen. Men det går självklart att fotografera ur andra vinklar också.




Det är inte nödvändigt att ha fönster för att få fönsterljus. Den här bilden är tagen ett par meter in i ett garage med öppen port. Det viktiga är att ljuset bara kommer från en sida.




Oftast används fönsterljuset för ansiktsporträtt, men bara fönstren är tillräckligt stora fungerar fönsterljus för helporträtt också.




Näst bäst: Ljuset i den här bilden kommer från en studioblixt med bouncer. Likheten med fönsterljus är stor.

Göran Segeholm
Publicerad 2008-01-21. Läst av 22657 personer.
Det makalösa fönsterljuset

används mest av fotografer som tar mycket porträtt i miljö. Granska porträtten i din dagstidning så får du en uppfattning om hur ofta använt det här knepet faktiskt är. Titta i reflexerna i ögat för att se ungefär var ljuskällorna befinner sig och vilken form de har.

Fördelar
Snabbt och enkelt sätt att få till ett riktigt bra porträttljus.

Nackdelar
Tråkigt om det används så mycket att det sker på bekostnad av andra, mer nyskapande bildidéer. Metoden är så snabb och enkel att det nästan är lite för frestande att använda den.


Klassiskt porträttljus

Det klassiska porträttljuset är mittemellan hårt och mjukt och känns igen så här:

1. Ena ansiktshalvan är ljusare än den andra (vilket betyder att ljuset måste komma snett från sidan).

2. Övergången mellan ljust och mörkt sker gradvis. Skuggkanten ska inte vara skarp.

3. Ljuskällan syns som ett blänk i ögat.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2008-01-18 09:46   karibu
En mycket bra artikel som jag lärde mig mycket av.
2008-01-18 10:09   avslutad120828
Tack Göran för en mycket trevlig artikel som väcker inspirationen!
2008-01-18 10:45   Ole J. Sollie
Tackar før att du spred lite "ljus" øver æmnet før mig! ;)
2008-01-18 10:58   jo-er
Tack för en helt utmärkt artikel!
Detta var del 5. Var kan jag finna det föregående?

MVH
Jörgen Erholm
jrerholm@yahoo.se
2008-01-18 11:19   zoomzoom
Fantastiskt bra. Helt i min stil.
2008-01-18 11:56   360SplitVision
Tack för en enkel och bra beskrivning,man lär sig nya saker varje dag på Fotosidan.
2008-01-18 12:05   fotografmanuelek
En bra genomgång av porträttfoto och ljus. Något som kommer väl till pass nu när jag ska fota alla nyanställda på företaget. Men eftersom det är vinter kommer jag nog få nyttja den externa blixten och "låtsas" att jag fotat en solig vårdag!
2008-01-19 14:20   Roq
Det här var en trevligt skriven och bra artikel. Eftersom jag själv har rätt stora fönster hemma som jag brukar utnyttja var det alldeles speciellt intressant att läsa en del tips. Bra knep också med att man kan använda sig av en dörröppning eller liknande för att få ljuset från ett håll. Tack.
2008-01-19 15:05   Snuda
Helt fantistisk artikel! Prövade direkt med ett bra resultat :D
Tack!
2008-01-19 15:10   afflaf
Mycket trevlig och lärorik artiel. Tack så mycket! :)
2008-01-19 16:43   Robbe
En intressant och mycket bra artikel!
2008-01-19 22:08   timovilgats
Tack för en fin artikel
2008-01-20 20:07   kerouac
Tydlig och bra artikel. Undrar lite om vilken brännvidd som kan vara lämplig. Det känns som om man kommer nära modellen och det är inte så smickrande med uppblåsta näsor - men det är väl bara att prova sig fram här hemma!
2008-01-21 09:31   gors
Hej Håkan.

Med risk för att låta dryg; egentligen är din fråga felformulerad. Det är inte brännvidden som skapar stora eller små näsor, utan avståndet mellan motiv och fotograf. Kombinationen vidvinkel och hård beskärning ger stor näsa, men vidvinkel och en luftig komposition gör det inte. Det hänger enbart på hur långt du är från personen som du fotograferar.

Så, vilket avstånd är bäst? Om du vill ha en så "naturlig" bild som möjligt så är vanligt samtalsavstånd det bästa. Det är så vi är vana att se varandra. Om du vill göra öronen större och näsan mindre väljer du längre avstånd, och om du vill göra näsan större och ansiktet rundare så går du närmare.

När du valt ditt avstånd (typiskt kanske runt 1,5 meter) – då först bestämmer du dig för brännvidden på objektivet. Om du vill ha en hård beskärning så tar du ett teleobjektiv. Om du vill ha mycket luft omkring så väljer du vidvinkel.

Hoppas att jag inte rörde till det nu.
2008-01-21 10:56   F.Eliasson
Grymt bra artikel! Tack för det.
2008-01-21 20:52   Dubbelolle
Hej! Bra och välskriven artikel! Hade kanske dock varit bra att påpeka att det mjuka fönsterljuset som ju ofta kommer från en blå himmel är VÄLDIGT blått, lätt 11000-12000 kelvingrader. Vid mulet är det betydligt neutralare.
2009-06-02 06:41   Niklas Axelsson
Thank you!
2018-01-06 16:28   Bengt M
Tack för en utmärkt artikel!! Mycket lärorik och intressant! Önskar fler sådana! Har läst den flera gånger.
2018-04-01 10:49   denstorre
Jättetrevlig artikel!
Nu undrar jag bara var del 2 är? Jag hittar den inte i listan.

Merläsning

Test: Fujifilm XF 80/2,8 R LM OIS WR Macro

Plus Fujifilm har saknat ett makroobjektiv som går klarar skala 1:1. Nya XF 80 mm f/2,8 R LM OIS WR Macro klarar inte bara detta utan fungerar även som ett mycket skarpt porträttele. Läs mer...

I väntan på björnen

Jan Gyllensten reste till den finsk-ryska gränsen för att fotografera björn. Han berättar i sin blogg om mödorna bakom att fånga en björn på bild. Läs mer...

Bilderna är för lika - reklamkampanj stoppas

Fortum har använt en bild i en reklamkampanj som har uppenbara likheter med en känd bild av kungen. Reklambyrån erkänner att de utgått från bilden på kungen och Fortum har lovat att stoppa reklamkampanjen. Bruno Ehrs som tagit kungabilden är inte nöjd med ursäkterna och ifrågasätter om det här är lagligt. Läs mer... 35

Plus-förmåner på resor med Wild Nature fotoresor

Ny fördel med Plus-medlemskap Fotosidan - Rabatt på resor med Wild Nature fotoresor, 500 kr rabatt på resor som är 7 dagar eller kortare och 1000 kr på resor som är 8 dagar eller längre. Detta oavsett destination. Läs mer...

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få bilder med tema "Skog" eller "Konsert" publicerade i Fotosidan Magasin. De publicerade bilderna får feedback från en yrkesfotograf. Läs mer...

Skolfotografering stoppas i Sundsvall - hänvisar till GDPR

Sundsvalls kommun stoppar all fotografering av elever på skolor och förskolor. Kommunen menar att det är tidsödande med skolfotografering och att GDPR gör hanteringen orimligt krånglig. Läs mer... 10

Så påverkas du som fotograf av GDPR

Den nya dataskyddslagen GDPR gäller alla EU-medborgare och väcker många frågor. I vår fotoskola reder vi ut vad som gäller för dig som fotograferar. Läs mer... 5

Medmänsklighet under attacken

Plus »Den chockerande händelsen kommer nära.« Så skriver juryn i motiveringen till valet av Anna Tärnhuvuds bild till Årets bild. En utmärkelse som aldrig tidigare gått till en kvinna. Vi har intervjuat Anna Tärnhuvud. Läs mer... 30

Fungerar supervidvinkel för gatufoto?

Joakim K E Johansson har gjort en kul video där han provar om det går att ta bra gatubilder med en supervidvinkel. Läs mer...

Naturfotograferna/N gör upprop för att rädda skogen

Föreningen Naturfotograferna/N är anser att det svenska skogsbruket leder till minskad biologisk mångfald och rubbade ekosystem. Nu uppmanar Naturfotograferna/N alla som fotograferar i naturen att skriva på ett öppet brev till de ansvariga ministrarna i regeringen. Läs mer... 18